Jan 25 2009
de fapt, ce suntem noi, cei din presa auto?
M-am apucat să îi răspund lui Mihai, care, la rândul lui, a răspuns postului lui Marian. Însă am ajuns să scriu atât de mult, încât am decis să fac un nou post cu punctul meu de vedere.
Iată, aşadar, răspunsul meu, care poate fi considerat chiar un fel de editorial, dacă vreţi:
Mihai, ai grija ca frustrarile personale sa nu afecteze obiectivitatea comentariului.
Comment by Mihai on 25 January 2009 6:54 pm
La fel ca oraan eu lucrez in presa auto. Da, iata ca cineva dintre cei care” trebuie” asista la aceasta discutie, destul de interesanta de altfel. Intervin pentru ca am vazut k aveti pretentii mari de la presa auto din Rom fara sa stiti cateva dedesubturi.
In primul rand nu exista masini de presa. Majoritatea masinilor pe care le vedeti in reviste sunt masinile unor directorasi de pe la marketing care stramba din nas cand trebuie sa-si imprumute masina unor jurnalisti pacatosi. Uneori primim masinile nespalate si fara benzina astfel incat suntem nevoiti sa facem poze intr-o padure pacatoasa de care sunt sigur k v-ati saturat si voi.
Exista doar cateva masini pt toata presa auto la care se mai adauga si cateva reviste si ziare, iar daca una din publicatii tine mai mult de 3 zile o masina, e f posibil ca celelalte sa n-o mai apuce in luna respectiva ( asa apar si acele teste in premiera la unii).
Se fac “deal-uri” intre redactorii sefi si unii importatori de genul: da-mi-o mie cu doua sapt inaintea celorlalti iar eu o sa fac un articol elogios despre masina ta in revista ( ma intreb cate limbi a dat Promotorul ca sa puna mana pe un X6 cu numere de de “BAV” inainte de lansarea oficiala in Romania?) Si uite asa cititi voi niste texte mincinoase despre o masina care are multe hibe.
Ma rog, scopul scuza mijloacele. Ce vreau sa zic este k de fapt suntem toti in acelasi rahat si e greu sa fii altfel cand ai pe mana aceleasi instrumente. Bravo celor care reusesct totusi, fie si prin metode mai neortodoxe.
Voi contrazice niste afirmatii de-ale tale:
1. EXISTA MASINI DE PRESA, epoca in care acele masini erau ale unor directorasi a cam trecut. problema este ca nu exista un model intr-un numar mai mare pentru presa – si asta deoarece aproape fiecare dealer are nevoie de masini de test pentru clienti, deci cheltuielile importatorului ar fi exagerat de mari.
cred ca esti de acord cu mine ca, totusi, clientul este mai important decat presa. daca vorbim de un anumit model, pentru presa exista una sau doua masini in parcul de presa (rareori chiar mai multe), fiind de datoria departamentului de comunicare sa jongleze cu publicatiile.
prin urmare, daca te pui in pielea unui PR, vei vedea ca este nevoie sa prioritizezi publicatiile, in functie de cata imagine si cata plus valoare iti aduce aparitia masinii in mediul respectiv. cum ar fi daca la lansarea unui model, importatorul ar cumpara DOAR pentru presa vreo 50 de masini? oare s-ar justifica aceasta investitie?
sau mai bine ii acuzam pe importatori ca nu arunca banii pe fereastra – pentru ca, in definitiv, pretul final al unei masini include si un procent din cheltuielile cu promovarea masinii… in plus, anul asta se impun taieri de buget si eficientizarea activitatilor, ca doar e criza.
2. FAZA CU “uneori primim masinile murdare si fara benzina” SA STII CA SE INTAMPLA EXTREM DE RAR. nici macar dealerii nu prea isi mai permit asemenea gafe de imagine. s-ar putea, totusi, ca unii PR-i sa dea o importanta multe prea mica unor publicatii, ceea ce ma gandesc ca poate fi si cazul tau.
crede-ma, PR-ii de la noi cunosc foarte bine importanta imaginii unui brand si nu isi permit sa faca gafe cu presa (si ei au evoluat, deoarece in anii trecuti existau destule cazuri mentionate de tine).
cat despre “aceeasi padure obosita”… acum sa nu imi spui ca e de datoria importatorului sa iti puna la dispozitie un mediu perfect pentru materialul pe care vrei sa il faci si ipostazele pe care vrei sa le ilustrezi! am depasit, totusi, faza in care o masina era data intr-o zi, de la ora 10-11 pana la 16-17 (deci maxim 7 ore, din care vreo 3 oricum se pierdeau cu traficul si, intr-adevar, nu puteai ajunge intr-un loc mai interesant din tara). tine de tine, ca jurnalist auto, sa gasesti solutii.
3. “… e f posibil ca celelalte publicatii sa nu o mai apuce in luna respectiva”. AICI TE CONTRAZIC – daca redactorul unei publicatii face accident cu masina, atunci se intampla ceea ce spui tu. aici este vina, de cele mai multe ori, a publicatiei respective, deoarece are redactori fara simtul responsabilitatii. se intampla si accidente din vina altora, nu zic ba…
dar, de cele mai multe ori, cand in parcul de presa apare o masina mai puternica, sansele ca masina respectiva sa ajunga la cat mai multe publicatii, fara a avea diverse probleme, sunt aproape nule. vina apartine, in majoritatea cazurilor, redactorilor. acei redactori care se cred piloti pe sosele, fara a avea simtul responsabilitatii sau cunostintele necesare pentru tinerea in frau a masinii. toti vor sa mearga cu ferrari, dar cati POT cu adevarat?
in schimb, faptul ca o publicatie tine o masina mai mult de 3 zile nu prejudiciaza celelalte publicatii. este adevarat, prima publicatie are avantajul premierei… dar e eronat sa spui ca celelalte publicatii nu vor beneficia de masina respectiva pentru test (atunci cand nu se intampla accidente, cum spuneam mai sus).
4. cu ce te deranjeaza aceste “deal-uri” pe care le acuzi? chiar nu mi se pare o metoda neortodoxa daca stabilesc cu mai mult timp inainte un plan care importatorului i se pare interesant si, prin urmare, decide sa imi acorde prioritate. sau tu te astepti sa fii pus in capul listei de prioritati pe baza… a ce? am mai spus: depinde de importanta publicatiei, depinde de legatura PR – redactor, depinde de originalitatea ideii si puterea acesteia de convingere…
5. “texte mincinoase”? SI ASTA LEGA DE EXEMPLUL CU promotor si bmw x6. hmmm… oare esti de la concurenta?
iti expun un fir logic: daca esti la o revista, ai dezavantajul timpului. adica: bmw x6 are programata lansarea oficiala pe piata in data de 1 aprilie, sa zicem. daca revista iese in 30 mai, inseamna ca tu trebuie sa ai testul cu masina cu cel putin doua saptamani inainte, deci prin 14-15 mai (asta deoarece, in cazul unei reviste, intervin tipografia si distributia, lucruri care dureaza).
deci revista promotor a vrut sa iasa cu testul lui bmw x6 chiar in momentul lansarii oficiale. crezi ca a fost nevoie de limbi din partea revistei pentru a face acest lucru? nicidecum, a fost un plan de marketing, care sa-i ajute si pe cei de la bmw (acoperire media la momentul oportun), si pe cei de la revista (subiect fierbinte, la momentul oportun). nu le iau apararea colegilor de la revista, pentru simplul fapt ca nu sunt implicat in planurile lor (eu ma ocup strict de site-ul promotor.ro). dar incerc sa fiu obiectiv, fata de tine, care dai impresia ca ai anumite frustrari legat de acel subiect.
6. “toti suntem in acelasi rahat”. DE CAND SUNT IN PRESA AUTO m-am lovit de bariere in calea ideilor – atunci cand eram redactor. acum, cand am o echipa, observ aceleasi frustrari in cazul celor din echipa, cand sunt nevoit sa “le dau peste nas” in privinta anumitor idei. si totul din cauza lipsei de resurse, in principal datorita bugetelor mici.
sau tu crezi ca pe o piata atat de mica precum romania se justifica investitii majore in presa auto? unii au crezut asta si au dat chix, deoarece s-au grabit sa considere importatorii si dealerii drept niste vaci bune de muls. imaginea, insa, inseamna mai mult decat sa ai acoperire cat mai mare in cat mai multe locuri si cu cheltuieli foarte mari. cei care sunt mai vechi in jurnalismul auto au observat evolutia domeniului, cu bune si cu rele. crede-ma, pentru nivelul pietei auto de la noi, eu unul cred ca stam chiar foarte bine.
o emisiune cum este top gear (recunosc, probabil cel mai tare show auto pe plan mondial) necesita bugete foarte mari. lucru pe care majoritatea nu il vad, deoarece sunt prea preocupati sa viseze la clarksonisme si idei extraordinare, dar neeficiente financiar in conditiile noastre. sau poate ca este de datoria producatorului sa faca rost de bani din piatra seaca, in timp ce vedetele ajung sa se creada buricul pamantului?
si eu am frustrarile mele, dar incerc sa le depasesc si sa imi fac, cu adevarat, meseria de jurnalist auto. cei mai multi jurnalisti tineri inteleg prin “jurnalist auto” dreptul de a merge cu orice masina si de a-si exprima parerea personala, fara a lua in considerare ca trebuie sa aiba un background serios: tehnica auto, istorie, intelegerea pietei, economie, targetare si multe altele – si, cel mai important, capacitatea de a exprima si sintetiza ideile corect si inteligibil.
cati dintre jurnalistii auto romani care au mai putin de 30 de ani s-ar inhama sa faca si analize sau documentare? cred ca procentul este extrem de mic, toata lumea vrea “sa se dea cu masini”. pentru ca asta este kestia cool in presa auto, nu?
si astfel sunt uitati chiar cei carora ne adresam si, fara de care, nu am exista: cititorii si cei interesati de informatii concludente. pentru ca, mai presus de pasionati, stau potentialii clienti, cei care aduc bani si reprezinta “combustibilul” domeniului auto, nu?
PRIN URMARE, Mihai, tocmai pentru că te consideri jurnalist auto (“iata ca cineva dintre cei care” trebuie” asista”), ar trebui să fii mult mai obiectiv în demersurile tale critice. Ceea ce înseamnă să cântăreşti şi deciziile şefului tău, de exemplu, care are interesul să conducă un business din care să scoată profit, dar si nivelul la care crezi tu ca te afli si la care esti perceput.
Dacă vrem ca presa auto de la noi să evolueze, trebuie să evoluăm noi mai întâi, cei din interior. Things are not for granted. Şi nici lucrurile albe sau negre.
Jan 25, 2009 @ 21:27:18
sa fim realisti, chiar si promotor care banuiesc ca ia masina spalata si cu plinul facut face sedinte foto/filmare numaia intr-o padure. cat priveste nr de masini lovite de catre redactori care se dau piloti am auzit ca promotor a lovit un corvette (care tebuia luata de ams a doau zi).
Jan 25, 2009 @ 22:39:12
well, fan, domnul anghelache are un stil aparte
ma distreaza faptul ca am fost chiar colegi la autoexpert, dupa ce mi-a fost si mie profesor la facultate – de fapt, intr-o scurta perioada mi-a fost si profesor, si coleg de presa auto
cat despre promotorul care a lovit un corvette, adevarul este ca nu soferul a fost de vina, ci alt participant in trafic. dar nu vrei sa iti spun de cate ori mi s-a intamplat sa ii injur pe multi altii in gand pentru faptul ca au lovit masinile pe care urma sa le luam noi la test (si ma refer la accidente din vina lor).
sa-ti spun si un secret despre sedintele foto ale revistei promotor: publimedia are fotografi foarte buni, iar materialele foarte importante nu se fac intr-o zi, in padure… oricum, behind the scenes este o munca foarte stresanta si grea, dar nu ma voi folosi de asta ca o scuza.
astept feedbackul vostru in continuare.
Jan 31, 2009 @ 09:11:47
Scuze ca revin asa tarziu cu un feedback, am avut o sapt grea.
Faza cu masinile murdare si fara combustibil nu mi s-a intamplat decat o singura data recunosc, dar am auzit destui colegi din presa care s-au plans de asta, constransi oarecum sa faca pozele in apropiere (padurea de care vorbim).
Apoi, spunem tu cum prinde toata presa auto o masina la test daca una din publicatii o are timp de o saptamana si sunt alte 6-7 la rand care trebuie sa termine revista in 3 sapt, iar in unele cazuri o sapt jumate?
Iar despre faza cu X6-le in Promotor nu sunt deloc invidios, ba chiar am mentionat la urma “Bravo lor”; pentru k testul cu masina fusese prezentat oricum in celelalte publicatii cu mult inainte, in testul de afara. Am ramas insa dezamagit cand am citit textul si mi-am dat seama care au fost conditiile pt aceasta manevra.
Jan 31, 2009 @ 12:34:03
mihai, stii bine cum este in viata asta moderna: supercompetitie si goana dupa profit. daca publicatia la care lucrezi tu nu are la fel de mare importanta ca altele, nu va fi prioritara.
indiferent de cat de extraordinare si nemaipomenite sunt ideile tale, nu conteaza daca acestea nu ajung la un numar mare de oameni. importatorul pur si simplu trebuie sa aleaga varianta care ii aduce mai mult profit de imagine.
e un busines la sange. dar, pentru ca noi alegem sa traim in tipul asta de societate, chiar nu vad de ce ne mai plangem.
succes in continuare si sper sa treci cu bine peste perioada asta neagra.
Feb 01, 2009 @ 14:27:03
majoritatea masinilor testate in promotor sunt si in celelalte reviste precum AMS, autobild autoexpert. chiar noul seria 7 testat in romania a aparut in ams si la voi nu.te rog nu mai zi nimic de sedintele foto de la promotor. sunt jalnice aceeasi padure(golf 6 cu gasca, insignia cu gasca, xkr..mai vrei?)
Feb 01, 2009 @ 14:47:51
fan
vezi ca faci o eroare: consideri revista promotor acelasi lucru cu site-ul http://www.promotor.ro
si faci aceasta suprapunere de identitati pe baza catorva exemple nerelevante, adica niste teste.
cat despre cele doua comparative mentionate – de unde pana unde aceeasi padure? este, din nou, o parere eronata, pe baza unei priviri fugitive.
sedintele foto promotor sucks? really? in comparatie cu sedintele foto ale revistelor de prestigiu din europa si america sau in comparatie cu celelalte publicatii auto de pe piata noastra? din nou, te rog ai grija la impresiile emise si justificarea lor.
te rog priveste acest raspuns contradictoriu ca fiind din partea lui oraan cel de la promotor.ro, care accepta criticile argumentate.
in rest, ai dreptate, intotdeauna este loc de mai bine, mai ales in romania, unde ne place sa cerem marea cu sarea si sa vedem aschia din ochiul celuilalt… avem destule proverbe care ne descriu superficialitatea romaneasca.
Feb 06, 2009 @ 13:34:17
fan, revista promotor nu este acelasi lucru cu site-ul promotor(sunt preluate foarte putine chestii din revista). are dreptate oraan, masinile vin majoritea curate si cu plinul facut. de lovit masini cred ca nu este redactie care sa nu o fi comis-o cel putin o data…riscul meseriei.
Feb 08, 2009 @ 22:16:49
hai ca m-ati facut curios cu revista promotor si am cautat-o tot weekendul. nu am gasit decat numarul de decembrie-ianuarie. cand apare nr de feb? apropo, super misto testul cu insignia de pe site, bravo!
Feb 08, 2009 @ 23:35:43
hello, fan, nu stiu sa iti spun cand apare nr pe februarie al revistei… cred ca acum in februarie
ce ti s-a parut interesant la testul cu insignia? ca am primit foarte multe critici pentru acel test… tu nu ai critici?
Feb 10, 2009 @ 22:21:02
mi-a placut pentru ca mi-am facut o idee despre fiecare masina. nu mi se pare corect sa compari avensisul de 180 cp cu mazda de 125 dar voi ati spus ca acestea erau singurele masini disponibile de la dealeri. era mult mai grav daca gasesti intr-o revista aceasta discrepanta dar pe site se accepta.
Feb 10, 2009 @ 23:30:37
cum adica “pe site se accepta” aceasta discrepanta fata de o revista???? poate sunt eu prea suspicios, dar remarca asta imi suna de genul “pe site se accepta pt ca oricum nu conteaza si nu are credibilitatea si nivelul unei reviste” – remarca asta astept sa primeasca niste argumente solide, deoarece este ca si cum te-as face prost pentru ca asa vreau eu, fara nici o baza
and that is unfair, is it?
teoretic, ai dreptate cu diferenta de putere. insa, practic, eu sunt de parere ca vorbim de un factor minor, atata vreme cat masinile sunt din aceeasi categorie, ba au chiar si motorizari de aceeasi cilindree. diferenta de putere se vede doar in cateva cazuri care tin de dinamica – vrei sa spui ca puterea este tot ce conteaza intr-un test?
daca vorbim de discrepante, atunci ar trebui blamata prezenta in test a lui passat cc… asta mi se pare intr-adevar o discrepanta, daca tot vrem sa fim mai catolici decat papa. si inca o discrepanta de 100 de ori mai mare decat diferenta de putere (e adevarat, nu chiar neglijabila) intre motorizarile a doua masini.
revenind la remarca ta, aceasta pare ca izvoraste dintr-un spirit extrem de critic pe care l-am observat la cei mai multi useri. nu neg, si eu sunt critic si uneori chiar imi face placere sa fiu sarcastic
dar este chiar nedrept ca o critica marunta sa conteze, ba chiar sa demonteze o munca destul de consistenta.
pe site am expus argumentele pentru care am mers inainte cu realizarea acestui comparativ cu “bube”: principala problema tine de masinile puse la dispozitie pentru test de catre importatori. pe o piata laudata ca importanta, dar tratata ca mica, nu avem de unde sa cerem mai mult, mai ales in perioada asta de criza, cand orice masina vanduta inseamna un pas inainte pentru orice dealer sau importator – chiar daca vorbim de masini din parcul de presa
in plus, eu unul nu sunt de principiul “nu avem conditiile ideale, renuntam la test”. faci ceea ce se poate cu ceea ce ai si incerci sa scoti un material cat mai concludent. asa incat parerile de genul “ori e alba, ori e neagra” nu au nici o valoare pentru mine, de exemplu, dar accept critici, cata vreme au un fundament cat de cat. asa cum pot accepta teoretic critica ta referitoare la diferenta de putere atata vreme cat accepti faptul ca nu e un factor atat de important incat sa decida anularea testului.
… m-am aprins deoarece sunt pus in situatia de a accepta niste bobarnace consider eu nemeritate in comparatie cu interesul si efortul depus. cred ca oricine se pune in locul meu mi-ar da dreptate…