Ajutor cumpărare mașină: BMW 525d sau BMW 320/325 ?

In curand implinesc 18 ani si vreau sa imi cumpar o masina, ma gandeam la un bmw(admir de mic marca) la un 525 sau un 320/325.

O  cunostinta mi-a facut legatura cu cineva cine are un 525d de vanzare, masina e din 2005 exteriorul simplu (fara barile de la modelul M), interiorul nu e din piele dar e full (navi mare, comenzi vocale, pe volan, etc.) masina e ca si noua nu a avut nici un accident si a fost mereu tinuta in garaj, e automata dar lucrul care ma pune pe ganduri este ca are aproape 250000 de km la bord, dar sunt reali. Masina nu are nici cel mai mic defect, pe langa asta in caz ca o cumpar primesc si garantie… Pretul e 10000E.

Ar merita sa cumpar masina descrisa mai sus? Daca nu ar fi mai bun un seria 3?

Răspunsul meu este următorul:

În ce privește modelul BMW 525d, sincer, mi se pare o mașină nepotrivită pentru un tânăr de 18 ani, care de-abia și-a luat permisul auto. În primul rând, este o mașină mare, apoi e o mașină cu tracțiune spate (care, cumulat cu faptul că e mare, poate duce lejer la pierderea controlului la viteză mare pe fondul lipsei de experiență), iar apoi vorbim de un motor diesel cam potent pentru un începător (care, din nou, va duce inevitabil la excese și, foarte probabil, la accident).
Trecând peste aceste considerente ținând de ”tânăr + bmw = troubles”, eu consider că majoritatea celor care au BMW-uri le-au alergat serios, ba chiar se poate să le fi și torturat nițel (burnouturi, liniuțe, derapaje, comportament agresiv, etc). Teoretic, spui că știi de la cine iei mașina, deci s-ar putea ca aceste avertismente să nu fie valabile în acest caz. Practic, însă, vorbim de un BMW…
Apoi se pune problema kilometrajului, într-adevăr. În general, o medie acceptabilă pentru o mașina, în condițiile unui șofer normal, ar fi de 20-25.000 km/an. În cazul unei berline diesel de acest nivel, de obicei media e mai mare, deoarece proprietarul cam umblă cu mașina și își și permite costul combustibilului. Deci pentru un BMW 525d putem vorbi de o medie de 30.000 km – în cazul de față, iese undeva la 31.000 km, deci, în teorie, mașina e rulată corespunzător.
În practică, însă, trebuie neapărat verificată tehnic. Fiind motor diesel, este importantă mentenanța corespunzătoare, deci verifică intervențiile la service și dacă a fost vorba de service-uri oficiale sau service-uri de cartier (improvizațiile rămân o boală la români, pe motiv de economie de bani pe moment, dar ulterior pot interveni probleme grave). Dacă mașina a fost utilizată mult prin RO, ar fi de ajutor să știi cam cât s-a mers pe drumuri normale (adică proaste), deoarece asta înseamnă că trebuie acordată o mare atenție trenului de rulare (în principal bucșăraie și direcție).
Nu trebuie să te bucuri neapărat că mașina are multe dotări car pare WOW, deoarece multă electronică înseamnă și posibile bătăi de cap, care se pot remedia cam scump sau cam deloc. În plus, la cum evoluează IT-ul în zilele noastre, dotări de acum 8 ani s-ar putea să te lase bosumflat mai repede decât crezi. La climatizarea automată e important de verificat tubulatura și modulul electronic de comandă, plus lichidul din sistem (nu știu dacă e freon sau altceva).
În altă ordine de idei, Seria 5 e o mașină destul de robustă, chiar și în România, așa că mai poate merge până pe la 400-500.000 km fără probleme majore. Vezi, însă, că vorbim de un motor de cilindree mare, deci s-ar putea să te cam usture impozitul (plus cine știe ce taxe ne mai rezervă viitorul…). În plus, e motor Euro 4, deci atenție la situația cu timbrul de mediu (mă refer la mașinile înmatriculate înainte de 2007), care ar putea necesita o taxă mare.
Dat fiind că ești, până la urmă, un începător (indiferent cât de “zmeu” sau “schumi” ai impresia acum că poți fi la volan, no offense), recomand o mașină mai puțin pretențioasă ca performanțe. În general, cam orice BMW e puțin cam prea mult pentru un tânăr (mașina predispune cam pe oricine exceselor), dar cred că un Seria 3 ar fi mai ok acum.
Dacă aș fi părinte și aș avea un băiat de 18 ani care vrea BMW, i-aș lua un Seria 3 E90 (modelul după 2005, gasești info pe wikipedia ușor), cu un motor mai mic (318i sau 320i, de maximum 150 CP), care oricum e suficient pentru ca să facă nebunii pe șosea. Important este ca șoferul tânăr să se acomodeze cu o mașină sportivă și să înțeleagă în primul rând riscurile la care se expune dacă exagerează. Chiar dacă vorbim de un motor mai slab, un BMW Seria 3, fiind mai mic, e mai agil și mai plăcut. Iar, dacă ești cu capul pe umeri, poți deveni un șofer foarte bun cu o astfel de mașină ”de începător”.
În plus, un 318i sau 320i găsești mult mai ușor, cu kilometraj mai redus și la un preț mai mic, de 7.500-8.000 euro în stare chiar bună, rulat în afara țării. De reținut că sunt șanse mari ca un BMW mai “slab” să fi fost mai puțin torturat, deoarece prin vest oamenii au altă mentalitate. Nu în ultimul rând, un Seria 3 consider că i se potrivește mai bine unui “puștan” de 18 ani decât un Seria 5, care e pentru oamenii mai maturi.
Cam astea sunt părerile mele referitor la cazul expus de tine. Am accentuat chestiunile legate de excese și siguranță, deoarece am văzut “cu ochile mele” un puștan de 18 ani intrând în copac cu un Seria 3 E46 luat cu doar o zi înainte. În dreapta avea o fată, iar băiatul a crezut că poate aplica în realitate fără probleme faze din NFS. Adică a ignorat exact esențialul: când ești la volan, trebuie să ai capul pe umeri, nu să crezi că tot ce zboară se mănâncă. Partea hilară: mașina nu avea casco încă, deci tipul a făcut daună totală o mașină de 10.000 de euro, adică e de înțeles că taică-său voia sa îl cam omoare pe loc… “Noroc” totuși că era plin de sânge și a fost nevoie de ambulanță, deci “omorul” a mai întârziat – puștanul nu avea pusă nici măcar centura, așa că, în momentul când puntea spate a derapat și el a încercat să contrabracheze, impactul l-a prins cu mâna pe volan sus – deschiderea airbagului i-a proiectat mâna în parbriz, pe care l-a spart, lovindu-l serios și în cap. E doar un exemplu de exces cu BMW pe care am avut oarecum șansa să îl văd pe viu.
În final, nu pot spune decăt că am trecut și eu prin faza asta cam adolescentină “ce-mi place BMW, e cel mai tare” :) De aceea îmi permit acum, când sunt mai matur, să vin cu sfaturile astea de bunic. Însa, în final, decizia îți aparține. Până la urmă, fiecare pasăre pe limba ei piere, zice o vorba din popor, nu? Eu îți doresc să îți satisfaci pasiunea cu o mașină faină, dar să nu-ți pierzi capul când apar tentațiile exceselor.

1 Comment

  • sfaturi bune, totusi cred ca ai folosit multe cuvinte degeaba, nu se va prinde nimic de juniorul asta. da, stiu, sunt invidios ca eu n-am bmw :) daca esti incepator, poti sa te faci praf cu orice masina. singura diferenta – daca-ti iei bmw ai sanse mult mai mari. bafta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *