Ce e de ales între Mazda2, Suzuki Swift, Honda Jazz și Toyota Yaris?

Am de răspuns la următorul mail:

Doresc sa-mi cumpar o masina noua si sper sa-mi dati un sfat.

M-ar interesa in mod special masinile din clasa mica gen Mazda 2, Suzuki Swift, Honda Jazz, Toyota Yaris.

Cel mai mult imi place Swift-ul; din pacate am inteles ca dealerii Suzuki din Romania nu sunt prea seriosi (poate cu exceptia autonet-ului). Dumneavoastra ce stiti despre acest aspect?

Stiti cumva daca Swift-ul este doar asamblat in Ungaria si motorul adus din Japonia?

Ati alege alta masina in locul meu intre cele enumerate mai sus?

Voi începe prin a-l asigura pe domnul Alexandru că voi încerca să îi dau cel mai bun sfat, dar, atenție, cum gusturile nu se discută, decizia finală îi va aparține în funcție de cum arată mașinile, cum se simte în ele, cât de bine i se pare că se conduc și, mai ales, în funcție de abilitățile clientului de negociere, care îi pot aduce avantaje mai mari sau mai mici.

În al doilea rând, voi fi puțin subiectiv: felicitări, domnule Alexandru, pentru că v-ați hotărât să mergeți pe mâna japonezilor. Asta nu înseamnă că modelele europene sau coreene ar fi de evitat. Eu, însă, am ajuns să am mai multă încredere în mașinile Made in Japan. Aici închei paranteza subiectivă.

Și acum, să trecem la fapte.

Mai întâi, câte o scurtă descriere pentru fiecare model care vă interesează:

Honda Jazz

Actuala generație Honda Jazz a fost lansată pe piață în 2009, continuând stilul de semi-monovolum al generației anterioare, iar în 2011 a trecut printr-un facelift discret, fără modificări majore. Puteți vedea mai jos o comparație între ”înainte de facelift” și ”după facelift”.

Rămâne o citadină cu un interior foarte spațios, cu un portbagaj excelent, aproape de clasa compactă (între 335 și 1320 litri), dar și cu soluția ”magic seat” pentru banchetă – șezutul se poate ridica la verticală, ceea ce înseamnă o modularitate super.

 

În România, Jazz beneficiază de un motor pe benzină de 1,4 litri, opțional cutia manuală cu 5 trepte putând fi înlocuită cu o cutie CVT reproiectată. Personal, nu am testat modelul CVT, dar am mers cu versiunea manuală și pot spune că e satisfăcătoare din punct de vedere dinamic, în timp ce consumul e foarte decent.

Prețul de bază al lui Honda Jazz e măricel (14.248 euro – preț de listă pentru echiparea Trend, TVA inclus), dar asta pentru că oferă multe dotări și o calitate a materialelor și a asamblării foarte bună. Personal recomand nivelul superior Confort, care costă doar 620 euro mai mult, dar plusează cu jante de aliaj, proiectoare de ceață sau climatizare automată (față de manuală).

Detalii prețuri și dotări Honda Jazz

Ca o paranteză, un prieten a trecut de la Skoda Octavia la Honda Jazz și este foarte mulțumit de alegerea făcută. Mie mașina mi-a lăsat o impresie foarte bună, în primul rând prin caracterul practic excelent, iar apoi prin consumul foarte bun, mai ales în regim urban. Nu e o mașină prea dinamică, iar prețul, chiar dacă ascunde dotări multe, e măricel pentru clasa mică.

Citiți aici testul comparativ Honda Jazz vs. Toyota Yaris

Mazda2

Actuala generație Mazda2 a apărut pe piață în 2008, iar în 2011 a trecut printr-un facelift interesant, care, în opinia mea, îi conferă o imagine de ”fătucă zvăpăiată”, dacă îmi permiteți exprimarea. E o citadină cu gabarit de clasă mică (lungime de 3,9 metri), față de Jazz fiind mai puțin spațioasă (portbagajul are doar 250 litri în configurația cu 5 locuri).

 

Mazda2 preia multe elemente din platforma tehnică a lui Ford Fiesta, ceea ce înseamnă o ținută de drum excelentă pentru o citadină, cu un compromis care mi s-a părut foarte reușit între confort și stabilitate. În oraș, e o mașină foarte agilă, având o direcție aproape sportivă (păstrând proporțiile pentru clasa mică, evident).

 

La noi, este oferită în trei versiuni de motorizare. Motorul de 1,3 litri vine în două versiuni de putere (de 75 CP și de 84 CP), iar motorul de 1,5 litri are 102 CP, având și o variantă automată.

Eu recomand motorul de 1,3 litri și 84 CP, un motor fâșneț, cu un consum acceptabil (nu e chiar mic, pentru că nu te poți abține să-i dai bice mașinii…). Cutia cu 5 trepte aș fi vrut să aibă o treaptă suplimentară, dar, în regim urban, se dovedește rezonabilă.

Varianta 1.3 de 75 CP are un preț de pornire de 12.130 euro (preț de listă pentru echiparea CE Pro, cu TVA inclus), cu un echipament standard doar rezonabil: aer condiționat manual, geamuri electrice față, oglinzi electrice, airbaguri doar frontale, ABS.

Cred că e de preferat nivelul imediat superior CE Plus, care, pentru 500 euro în plus, mai adaugă airbagurile laterale și cortină, oglinzile retrovizoare rabatabile electric, computerul de bord și bancheta spate rabatabilă.

Dar, sincer, o ofertă mai bună mi se pare varianta 1.3 de 84 CP, cu un preț de 13.130 euro (preț de listă pentru echiparea TE, TVA inclus), care, pe lângă că oferă un dinamism mai pronunțat, vine și cu dotări suplimentare precum aer condiționat automat sau proiectoare de ceață.

Detalii prețuri Mazda2

Detalii dotări Mazda2

Pentru 900 euro în plus (adică un preț de 14.030 euro), nivelul de echipare superior TE Plus aduce jante din aliaj, sistemele de control al stabilității (DSC) și control al tracțiunii (TCS), scaune încălzite și geamuri electrice spate. Părerea mea, în urma testării acestei versiuni de motorizare, este că Mazda2 este mai mult pentru tinerii mai pretențioși, punând accent pe dinamism în detrimentul caracterului practic.

Suzuki Swift

Noua generație Suzuki Swift a apărut pe piață foarte recent, la finalul lui 2010. Ca design, reprezintă o evoluție cam în aceeași linie față de precedenta generație, dar ca tehnologie este complet nou.

 

Swift are un gabarit ceva mai mic decât al precedenților concurenți (lungime: 3,85 metri, ampatament: 2,43 metri), așa încât și spațiul interior este ceva mai redus, portbagajul având doar 211 litri.

Ca ținută de drum, Suzuki Swift e o mașină normală, suficient de sigură și fără a surprinde printr-un dinamism neobișnuit. La nivelul motorizărilor, în România este oferit cu un motor pe benzină de 1,2 litri și 94 CP, precum și cu un diesel (de origine Fiat), de 1,3 litri și 75 CP.

Pentru a răspunde la întrebarea referitor la originea motoarelor: în uzina din Ungaria nu se construiesc motoarele pentru Swift, acestea fiind produse în alte facilități, atât în Japonia, cât și în alte părți, de exemplu India. Nu am, din păcate, date concrete care să confirme că motorul pe benzină al lui Swift vine direct din Japonia, dar nu mi-aș face griji în privința fiabilității din cauza aceasta.

Ca prețuri, Suzuki Swift se dovedește cel mai tentant: de la 10.770 euro (preț promoțional de listă, cu TVA) pentru versiunea de echipare GLX, în condițiile unui echipament standard suficient de bun: ABS și ESP, 7 airbaguri (inclusiv cel pentru genunchii șoferului), aer condiționat manual, geamuri față electrice și oglinzi electrice, radio-CD cu USB, computer de bord sau volan multifuncțional.

Pentru 1.050 euro în plus, adică 11.820 euro (tot preț promoțional de listă, cu TVA), echiparea superioară GS oferă în plus ”keyless start” (pornirea motorului din buton), pilot automat, jante din aliaj, proiectoare de ceață, bluetooth, scaune față încălzite, geamuri electrice și în spate sau aer condiționat automat.

Așa încât, după părerea mea, această variantă ar fi de preferat, deoarece oferă un excelent raport preț/dotări, în condițiile unui spațiu interior suficient pentru nevoile urbane, în timp ce comportamentul mașinii e doar normal, fără pretenții de dinamism peste medie sau consum foarte scăzut.

În ce privește varianta diesel, pare tentantă la 13.250 euro (preț promoțional de listă, cu TVA), dar adevărul este că se amortizează în vreo 200.000 km față de varianta pe benzină de 1,2 litri, cu același nivel de echipare. Eu consider că o mașină Suzuki folosită preponderent în mediul urban e mai ok cu motor pe benzină.

Detalii prețuri și dotări Suzuki Swift

Cu privire la dealeri, nu am, din păcate, informații fundamentate referitor la seriozitate. Fiind vorba despre România, reticența este de preferat, pe principiul ”paza bună trece primejdia rea”. Nu cred că sunt mai răi sau mai buni decât dealerii celorlalte mărci din acest mic studiu, deoarece vânzările de mașini noi merg atât de slab încât și-ar da singuri în cap dacă nu ar fi ok.

Toyota Yaris

Noua generație Toyota Yaris este cea mai ”proaspătă” apariție dintre cele 4 modele despre care vorbim, fiind lansată la finalul lui 2011. Vine cu un design nou și cu o imagine mai sportivă și mai matură față de precedenta generație, iar interiorul mizează pe o simplificare a stilului, fără a face rabat de la high-tech și calitate.

Dimensional, Yaris este o mașină normală de clasă mică, dar interiorul se dovedește mai spațios decât dă de înțeles gabaritul exterior, mai ales că ampatamentul are o valoare foarte bună, de 2,51 metri. Portbagajul are o valoare acceptabilă, de 286 de litri, dar, per ansamblu, Yaris oferă un confort interior mai mult decât satisfăcător.

Principalul atu al noii Toyota Yaris este dinamismul mult îmbunătățit, mașina având o ținută de drum foarte bună și o direcție cu un bun răspuns. Din acest punct de vedere, rivalizează serios cu Mazda2, de exemplu. După părerea mea, Yaris se clasează fără probleme pe podiumul clasei mici ca și comportament rutier dinamic și sigur.

În România, este oferită cu două motoare pe benzină și unul diesel: 1.0 VVT-i de 69 CP, 1.3 VVT-i de 99 CP și dieselul 1.4 D-4D de 90 CP. Doar motorul de bază are cutie cu 5 trepte, restul au cutie manuală cu 6 trepte, dar, opțional, pot primi și o cutie automată (CVT pentru benzină, automată cu 6 trepte pentru diesel).

Cea mai ieftină versiune este 1.0 Terra, care are un preț de listă cam mare în teorie (12.691 euro, cu TVA), dar importatorul vine cu o ofertă foarte interesantă de vară – scăderea TVA-ului. Deci prețul de bază pentru 1.0 Terra este de 9.800 euro (preț promoțional de listă, cu TVA). Iar dacă vreți 5 ani revizii gratuite, prețul promoțional crește doar puțin, până la 10.235 euro.

Echiparea Terra este suficientă pentru clienții fără pretenții, având 4 airbaguri, ABS, geamuri electrice față și oglinzi electrice, aer condiționat manual, radio-CD și USB, volan multifuncțional sau banchetă rabatabilă. Raportat la prețul promoțional de 9.800 euro, e binișor pentru cine vrea o citadină decentă, cu un motor având performanțe și consum satisfăcătoare.

Totuși, echiparea Luna mi se pare mai convenabilă, dar e oferită doar cu motorul mai mare pe benzină și cu dieselul. Cea mai accesibilă variantă este 1,33 Luna, cu un preț de listă de 14.410 euro, însă prețul promoțional este de 13.347 euro, bun dacă ne gândim la dotările suplimentare față de Terra: displayul tactil Toyota Touch și camera video pentru mersul înapoi, bluetooth, sistemele de control al stabilității VSC și al tracțiunii TRC sau airbagurile suplimentare (cortină și pentru genunchii șoferului).

Versiunea de echipare Sol a acestui motor pe benzină costă 15.870 euro, dar prețul promoțional e de 14.557 euro, cei 1.210 euro suplimentari aducând suficient de multe dotări de confort în plus pentru clienții mai pretențioși din fire. Varianta diesel se amortizează în doar 50.000 km față de benzinarul de 1,33 litri, dar, chiar și în condițiile promoției, vorbim de prețuri de peste 14.000 euro.

Detalii prețuri și dotări Toyota Yaris

În concluzie, cred că Yaris cu motorul de 1,33 litri și echipare Sol, la 14.557 euro (preț promoțional de listă, cu TVA), merită cea mai mare atenție. În banii ăștia mașina oferă un dinamism foarte bun, dar și un spațiu interior suficient de bun și modulabil, precum și dotări standard mai mult decât satisfăcătoare.

CE ALEGEM?

Sunt mai mulți factori care contribuie la alegerea unei mașini de oraș. Principalul ține de preț, clar. Din acest punct de vedere, mai ales dacă țin seama de raportul preț/dotări, Suzuki Swift 1.2 GS consider că e cea mai bună alegere (11.820 euro, preț promoțional). Este tentantă, însă, și varianta de bază Toyota Yaris 1.0 Terra (9.800 euro, preț promoțional – sau 10.235 euro, preț promoțional cu 5 ani revizii gratuite), câtă vreme pragmatismul este principala calitate a clientului.

Din punct de vedere al motorizărilor, eu unul prefer o motorizare pe benzină pe o astfel de mașină de oraș, iar motorul de 1,33 litri de pe Yaris mi se pare cel mai convenabil, ca raport între performanțe, consum și condus agreabil. O surpriză plăcută este și motorul de 1,4 litri de pe Honda Jazz, păcat că are cutia cu doar 5 trepte, însă consumul mi se pare foarte bun.

Ca spirit practic, Honda Jazz se detașează în mod clar, fiind cea mai încăpătoare, cea mai confortabilă și oferind modularitatea cea mai bună. Toyota Yaris e următoarea pe listă ca și caracter practic, urmată la mică distanță de Mazda2 și Suzuki Swift. Honda Jazz 1.4 și Toyota Yaris 1.33 sunt oferte destul de bune pentru clenții care vor multe dotări, dar sunt cam prea apropiate de limita de 15.000 euro.

Cine pune accentul pe dinamică și comportament rutier, va prefera cu siguranță Toyota Yaris, care, repet, mi se pare una dintre cele mai reușite citadine din acest punct de vedere. Imediat după ea aș alege Mazda2, care oferă o experiență fun de condus. Swift-ul are un comportament rutier corect, iar Jazz-ul pune accentul pe confort, nefiind așa de agilă.

Acestea fiind spuse, iată mai jos lista preferințelor mele (în funcție de gusturile mele, evident):

1. Toyota Yaris 1.33 Luna (13.347 euro, preț promoțional, cu TVA)

2. Suzuki Swift 1.2 GS (11.820 euro, preț promoțional, cu TVA)

3. Toyota Yaris 1.0 Terra (9.800 euro, preț promoțional, cu TVA)

4. Honda Jazz 1.4 Trend (14.248 euro, preț de listă, cu TVA) – trebuie verificate și lichidările de stoc în acest caz

 

Revenind la client, totuși, în balanță mai intervin preferințele pentru aspectul unei mașini (atenție, subiectivismul în acest caz nu îl pot cuantifica) și limitele bugetului.

În cazul de față, domnule Alexandru, ați spus de la început că vă place Suzuki Swift. Mi se pare o alegere bună în condițiile actuale, principalul avantaj al mașinii fiind raportul preț/dotări. Dacă nu vi se pare așa de important comportamentul rutier mai dinamic și sunteți pregătit pentru compromisuri în materie de spațiu interior, Swift e clar mai tentat decât Yaris.

Totuși, oferta specială pentru versiunea de bază Yaris mi se pare demnă de luat în seamă, singurul minus important fiind la capitolul dotări mai puține. Eventual puteți folosi acest argument în negocierea unui discount cât mai bun pentru Swift – versiunea 1.2 GS cred că poate fi obținută fără eforturi la 11.500 euro (sau măcar primele revizii gratuite).

În final, mulțumesc pentru atenție și sper că informațiile mele vă vor fi de folos în luarea unei decizii cât mai bune. Atâta doar că trebuie să fiți conștient de faptul că lucrurile se mișcă rapid: după ce veți cumpăra mașina, oricare ar fi ea, veți constata cu siguranță că a apărut o ofertă și mai tentantă la concurență…

Spor la cumpărături!

P.S.

În cazul în care vă interesează și alte modele, iată mai jos câțiva rivali din clasa mică pe care ați mai putea să îi luați în considerare pe piața noastră:

– Chevrolet Aveo 5 uși (de la 10.700 euro)

– Dacia Sandero (de la 7.300 euro)

– Fiat Grande Punto (de la 11.600 euro)

– Ford Fiesta (de la 11.550 euro)

– Hyundai i20 (de la 12.590 euro – sau 9.862 euro preț promoțional)

– KIA Rio (de la 10.097 euro)

– Mitsubishi Colt (de la 10.603 euro)

– Nissan Micra (de la 11.500 euro)

– Opel Corsa (de la 11.030 euro)

– Peugeot 206+ (de la 10.874 euro – sau 8.690 euro preț promoțional)

– Peugeot 207 (de la 13.402 euro 0 sau 11.206 euro preț promoțional)

– Peugeot 208 (de la 10.933 euro sau 10.437 euro preț promoțional)

– Renault Clio (de la 9.850 euro)

– Renault New Clio (de la 10.200 euro)

– Seat Ibiza (de la 10.729 euro)

– Skoda Fabia (de la 8.480 euro)

– Volkswagen Polo (de la 11.595 euro)

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *