Ce mașină de familie nouă, la maximum 15.000 euro, în principal pentru oraș?

Userul ”GHEORGHE CONSTANTIN” este interesat de o mașină nouă, cu valențe familiste, dar cu un preț cât mai rezonabil:

Buna seara. Foarte utile informatiile. Vreau sa schimb masina undeva in 2016 si am facut cateva sondari in ultima perioada. In principiu am ramas la o lista scurta formata din Ford Focus Wagon 1.0 ecobust , Renault Fluence 1.5 DCI, Skoda Rapid 1.5 TSI sau Skoda Octavia TSI. Mi-a mai facut cu ochiul si un Opel Astra Tourer la 1.6 Benzina dar are consum mare. Ca si cerinte – masina de familie, spatiu mare, dotari de baza pentru siguranta, fara briybriyuri inutile gen ornamente cromate, etc, si care sa consume putin la un parcurs de 15-18.000 km pe an din care 85% in Bucuresti si un buget de maxim 15.000 euro. Vorbes numai de masini noi. Mersi mult.

Răspunsul meu nu este scurt:

Buna ziua,

Pentru inceput, sa vedem care este situatia cu preturile de lista pentru modelele mentionate (preturile de baza, pentru nivelurile de echipare de intrare – care, principial, contin in toate cazurile o ”baterie” suficienta de dotari de siguranta).
– Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost (100 CP): de la 16.950 euro
– Renault Fluence 1.5 dCi (95 CP) Authentique: de la 16.650 euro – versiunea pe benzină (1.6 de 116 CP) pornește de la 15.200 euro în același nivel de echipare
– Skoda Rapid 1.2 TSI Active (90 CP): de la 12.660 euro (nu recomand acest nivel de echipare basic, e cam ”chel”, gandit mai mult pentru firme, deci sugerez nivelul superior Ambition, care, cu această motorizare, pleacă de la 13.414 euro)
– Skoda Octavia 1.2 TSI Active (86 CP): de la 14.837 euro (aceeasi observatie ca la Rapid privind nivelul de echipare Active, deci propun pornireade la nivelul Ambition, de la 15.748 euro; aici, insa, mai fac observatia ca masina, fiind mai mare si mai grea, va fi submotorizata cu TSI-ul de 86 CP, deci ar fi recomandabila varianta de 110 CP, care porneste de la 16.950 euro)
– Opel Astra Tourer 1.6 (115 CP) Selection: de la 15.470 euro (insa varianta de baza, cu motorul turbo 1.4 de 100 CP porneste de la 14.990 euro, nefiind diferente semnificative in materie de performante si consum)

Cu alte cuvinte, limita de 15.000 de euro pe care v-ati propus-o e foarte restrictiva pentru ce tip de masina doriti. E adevarat, se pot negocia discounturi mai mult sau mai putin interesante sau se pot gasi pe stoc modele pe care dealerul sa accepte sa le vanda la acesti bani. Dar, principial, suntem la limita superioara a bugetului, clar. Eliminam brizbrizurile, de acord, dar un aer conditionat tot ar trebui sa aiba masina… Apoi mai trebuie sa ne gandim si la valoarea la revanzare, o masina cu prea putine dotari avand o devalorizare mai mare. Spatiul cat mai mare il ofera, evident, versiunile break, deci Renault Fluence sau Skoda Rapid ar cam iesi din discutie, in timp ce Octavia Break e mai scumpa decat pretul pe care l-am luat in considerare mai devreme (dar e si extrem de spatioasa).

As sugera sa mai luati in calcul si urmatoarele modele pentru necesitatile familiale:
– Dacia Lodgy 1.2 TCe (115 CP) Laureate: de la 14.150 euro (ofera pana la 7 locuri)
– Ford Tourneou Courier 1.0 Ecoboost (100 CP) Trend: de la 14.900 euro (e compact, dar foarte spatios, deoarece e, practic, o ”dubiță”, dar amenajată ca un autoturism de familie)
– KIA Ceed SW 1.0 T-GDI Best: de la 15.725 euro
– Citroen C-Elysee Puretech (82 CP) Attraction: de la 9.784 euro (dar sugerez nivelul superior Seduction, de la 10.156 euro, sau chiar motorizarea mai potenta de 115 CP, de la 11.272 euro – cu precizarea ca este un sedan de clasa mica/subcompacta, rival pentru Skoda Rapid)
– Peugeot 301 este fratele lui C-Elysee si porneste de la 11.790 euro
– Seat Toledo este fratele aproape geaman al lui Skoda Rapid si porneste de la 12.941 euro in aceleasi conditii de motorizare si echipare ca Rapid
– Seat Leon ST 1.2 TSI (110 CP) Reference: de la 16.433 euro
– Suzuki S-Cross 1.6 (120 CP) Start: de la 16.300 euro (acum este o campanie, pretul e scazut la 15.500 euro) – este crossover, nu break sau berlina, portbagajul fiind doar rezonabil, dar mi se pare ok ca masina de familie pt pretul afisat
– Toyota Corolla 1.33 (99 CP) Terra: de la 16.451 euro
– VW Golf Variant 1.2 TSI (85 CP) Trendline: de la 16.895 euro (dar Skoda Octavia Combi mi se pare o alegere mai buna)
– VW Golf Jetta 1.2 TSI (105 CP) Select: de la 16.490 euro

Avand in vedere ca parcursul mediu anual estimat este unul relativ mic, nu prea se justifica investitia intr-o motorizare diesel, deoarece amortizarea ar necesita multi ani. Apoi, din moment ce in majoritatea covarsitoare a timpului veti folosi masina in mediul urban, nu prea e indicat un diesel, deoarece regimul intermitent nu-i face prea bine la ”sanatate” si riscati sa folositi masina prea mult subturata, cu efecte directe asupra uzurii motorului, in principal a turbinei (care nu mai are ungere suficienta), dar si a sistemului de catalizare. Ma rog, nici in cazul unui motor pe benzina turbo nu e asa de indicata utilizarea preponderenta in mediul urban, dar riscurile sunt ceva mai mici decat la diesel. Din pacate, nu prea aveti de ales in privinta motorizarilor pe benzina, deoarece aproape toti constructorii pariaza pe fenomenul ”downsizing”: motoare pe benzina de cilindree mica si dotate cu turbo. Din acest punct de vedere, motorizare de 1,6 litri a lui Astra, chiar daca pare mai gurmanda, promite o mai buna fiabilitate (lucru valabil si pentru motorul de 1,3 litri de pe Toyota Corolla). Fie vorba intre noi, motoarele mici turbo pe benzina, desi in teorie se arata mai economice, in realitate cam sunt echivalente la consum cu motoarele termice similare ca putere, dar sunt usor avantajate datorita cuplului maxim mai bun, obtinut la turatii mai reduse.

Din punctul meu de vedere, ati avea de ales intre breakul Ford Focus, berlina sau breakul Octavia si breakul Astra. Octavia ar fi cea mai scumpa alegere (in cazul preturilor de lista, nu am cum sa stiu ce discount puteti obtine), iar Astra ar avea consumul cel mai mare, dar dublat de o fiabilitate mai buna in teorie. Focus-ul il vad ca un compromis foarte bun pentru ceea ce doriti, versiunea facelift oferind un interior mai placut decat inainte. Depinde ce intelegeti din sintagma ”masina de familie”, eu sugerez sa nu evitati Dacia Lodgy – decat daca nu vreti nicidecum sa aveti de a face cu brandul romano-francez.

Cam atat din partea mea, succes

VREI ȘI TU MAȘINĂ? CLICK AICI PENTRU O PĂRERE

3 Comments

  • Salut
    Suzuki s-cross varianta start costa in acest moment 12.800 euro. Un pret excelent pentru cineva care intelege adevaratul rol al unui autoturism si nu cauta alte brizbrizuri. Mai cumperi o unitate audio suplimentar cu vreo 200 eur care oricum va fi mai buna ca cea de pe varianta imediat superioara.

  • Salut din nou
    Ce parere ai despre peugeot 301/citroen c-elisee din punct de vedere a sigurantei? Ma refer la “bateria” incompleta de airbaguri precum si la cele 2 tetiere spate fixe care la o persoana de inaltime medie ajung numai pana in zona gâtului. Mulțumesc

    • Salut, call

      Eu cred ca perechea Peugeot 301/Citroen C-Elysee este cam la nivelul Logan-ului ca siguranță, deoarece, așa cum afirmă și constructorii, sunt modele accesibile – ceea ce se traduce în niște compromisuri, iar nivelul securității aș spune că este la limita standardelor europene. Conform Euro NCAP, C-Elysee a primit 3 stele din 5, dar asta mai mult din cauza carențelor privind protecția pietonilor și a unui număr redus de sisteme electronice de asistență (astfel fiind menținut un preț cât mai abordabil). Dacă ne uităm la protecția pasagerilor și a copiilor, vedem un rating de vreo 70%, ceea ce e ok-ish. De ce să fie incompletă bateria de airbaguri, pentru că nu e oferit airbagul pentru cap nici măcar opțional? La nivelul ăsta, după cum spuneam, pretențiile sunt mai scăzute. Vorbim, e adevărat, și de o strategie de marketing – cine e mai obsedat de siguranță, va fi îndrumat spre un model Citroen de categorie superioară…
      Principial, cred că 301/C-Elysee stau ok ca siguranță pentru majoritatea situațiilor de accident. Evident că vor exista și situații fără scăpare, dar lucrurile sunt atât de complexe la acest capitol încât nici despre cea mai sigură mașină de pe piață nu aș putea fi sigur că și-ar proteja pasagerii în 100% din cazuri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *