CE SA CUMPAR: Toyota Yaris, Hyundai i20, Skoda Fabia sau ce altceva

Mailul urmator provine de la o doamnă:

Buna ziua. Nu stiu daca ati mai oferit informatii asemanatoare celor care au mai atins subiectul, dar v-as ruga frumos, in masura timpului disponibil, sa le dati, am citit pe site ca sunteti un impatimit al auto, incat imi permit sa va rog sa ma ghidati cu un sfat in privinta alegerii unei masini care sa corespunda urmatoarelor date: am 35 ani, conduc de cca 1 an, deci incepatoare, as dori o masina noua, pe benzina, un model mai compact, dar totusi spatios, cu un potbagaj destul de generos.

Nu sunt o impatimita a vitezei, dar nici sa nu pot executa o depasire, o voi folosi mai mult in traficul din Bucuresti, cu o garantie de cca 5 ani cum am vazut la toyota sau hyundai, eventual pana in 11000 euro, pentru ca, nu-i asa, pana la urma intervine banul. Am citit pareri nu prea bune despre masinile din segmentul acesta, ba ca in nici 3 ani caroseria e atacata de rugina, au prea mult plastic, cum ar trebui sa fie cutia de viteze manuala sau automata, o masina cu garda la sol mai joasa de regula creeaza probleme.

CE SA CUMPAR: o toyota yaris, o hyundai i20, o skoda fabia (desi skoda fabia nu prea imi place) sau ce altceva. Si nu in ultimul rand dupa ce voi achita un 35% din pret, diferenta dv. cum ati achita-o, prin leasing sau printr-un credit la banca, scutind astfel casco si fiind din prima proprietarul masinii? Sau orice alta varianta de masina in care sa-mi pot transporta si copilul?

Răspunsul meu pentru doamna de față a fost următorul:

Bună ziua,
Am mai primit o solicitare similară cu a dumneavoastră nu de mult, iar un răspuns mai detaliat am dat aici:
Încerc acum să răspund sau să lămuresc niște aspecte particulare din mailul dumneavoastră.
1. Sunteți începătoare, veți folosi mai mult mașina în traficul din București, vreți să vă transportați copilul, aveți maximum 11.000 de euro, e de preferat o mașina mică, dar și încăpătoare – aceeași dilemă a avut-o și o verișoară de-a mea acum vreo doi ani, iar răspunsul a fost Dacia Sandero (precedenta generație, nu noul model), mașină de care este foarte multumită.
– în cazul dumneavoastră, vă recomand să luați în considerare și noua Dacia Sandero, care, din punctul meu de vedere, este o ofertă foarte bine pliată pe necestitățile unei persoane ca dumneavoastră
– ce-i drept, reputația pe care încă o are Dacia nu e chiar bună (deși Logan și Sandero nu prea au de ce să fie criticate), iar ambianța interioară cam ieftină s-ar putea să nu fie pe placul dumneavoastră; până la urmă, gusturile nu se discută și contactul direct cu plasticele unei mașini dictează mult din decizia de achiziție
2. Din păcate, nu sunt la zi cu informațiile privind garanția oferită de constructori, dar cam toți oferă cel puțin 3 ani standard
– pentru perioada de prelungire trebuie să verificați cu atenție, să nu fie vorba doar de anumite componente, de costuri suplimentare sau de situații speciale (doar anumite versiuni sau clauze mai ciudate…)
3. Pentru o utilizare preponderent în mediul urban recomand în mod clar motoarele pe benzină, mai rezistente în timp și la solicitările specifice aglomerației urbane; e adevărat, un diesel e mai economic, dar e și mai susceptibil să cadă pradă defecțiunilor într-un stil de conducere alambicat, cum se întaâplă în oraș, ceea ce poate duce la cheltuieli ulterioare majore
– o listă a citadinelor o puteti găsi în linkul pe care l-am dat mai sus, poate dați de vreo propunere de care nu știați
4. Atacarea caroseriei de rugină e un factor minor, sincer. Majoritatea mașinilor noi au caroseria galvanizată, deci protejată împotriva ruginei
– intervin, însă, condițiile de exploatare: sarea în exces pe drumuri iarna, vizitarea de prea puține ori a spălătoriei, zgârieturi și ciupituri ale vopselei provocate de pietre și care, în timp, dacă sunt neglijate, duc la apariția ruginei
– în opinia mea, nu e un factor primordial de care să vă faceți griji :) oricum, cam toate mașinile mai ieftine stau la fel la acest capitol, mai devreme sau mai târziu (in general dupa 5-6 ani) apar diferite probleme ale batrâneții – așa încât proprietarul să decida că are nevoie să investească într-o mașină nouă
5. În privința cutiei de viteze: în trafic urban aglomerat ar fi minunată o cutie de viteze automată. Dar…
– în primul rând, o cutie automată crește prețul mașinii, cam cu 1.000 de euro sau peste
– în al doilea rând, pentru că vorbim de soluții tehnice ieftine și simpliste, consumul de combustibil crește față de o cutie manuală (în foarte puține cazuri consumul e cam la fel, dar depinde mult și de stilul de condus)
– în al treilea rând, din cauza drumurilor de la noi, e posibil să apară defecțiuni în mecanismele cutiei automate, care necesită o remediere mai costisitoare
– cu alte cuvinte, da, o cutie automatî oferă mai mult confort, și fizic, și psihic, dar costurile sunt mai mari, la fel și riscurile de defectare
– personal, pentru mașinile de oraș actuale, mai ales în condițiile unui buget mai limitat, recomand o cutie manuală
6. În privința modalității de achiziție, sorry, dar eu unul am renunțat la a mai cădea pradă băncilor :)
– sincer, cred că varianta cea mai puțin proastă este creditul bancar, dar trebuie făcute calcule serioase și luat inima în dinți zdravăn în condițiile economice actuale :(
7. Referitor strict la mașinile enumerate de dumneavoastră: Toyota Yaris, Hyundai i20, Skoda Fabia
– presupun că, pentru dumneavoastră, prioritari sunt factori precum caracterul practic, cât de reușită e motorizarea (performanțe, consum, costuri), nivelul de dotări de securitate și confort, ambianța interioară plăcută și cât de bine arată mașina
– noua Yaris stă bine la dinamică, dar, în cazul d-voastră, cred că acest lucru contează mai puțin; e o mașină ceva mai scumpă, deoarece promite o fiabilitate mai bună; caracterul practic este corect, nivelul de dotări de securitate este bun incă din varianta de bază, dar cele de confort sunt la limita acceptabilului; motorul de 1,0 litri pare cel mult decent (nu l-am testat)
– Hyundai i20 e o mașină mai veche tehnologic decât Yaris, fiind și mai mică, deci la caracterul practic stă mai puțin bine; motorizarea pe benzină de 1,2 litri poate fi și ea considerată doar decentă, în timp ce prețul este bun pentru nivelul de echipare
– Skoda Fabia, sincer, e deja învechită și tehnic, și moral; prețul relativ atractiv ascunde o echipare slabă, dar nu se știe de unde sare iepurele – dealerii sunt dispuși să dea discounturi mai mari, fiind vorba de un model pe final de carieră; ca spațiu stă bine, ca plastice onorabil, dar e destul de clar că a rămas în urmă la multe capitole
– Repet, ar trebui să vedeți/încercați o Dacia Sandero – recomand varianta de bază cu motorul 1.2 de 75 CP, în echiparea Laureate si cu niște dotări opționale moderne (pack securite – 400 euro, media nav – 300 euro), mașină care costă circa 10.000 de euro; atâta doar că trebuie privită ca un compromis între caracterul practic foarte bun și nivelul de pretenții mai scăzut (ambianță interioară sub ceea ce oferă celelalte mașini din segment).
Sincer, nu știu dacă v-am ajutat sau v-am băgat mai mult în ceață, însă acestea sunt părerile mele referitor la ce mi-ați expus inițial
E bine să țineți seama de niște reguli de bază:
– analizarea foarte clară a nevoilor reale (e nevoie de spațiu mult sau putin, motorizare puternică sau nu, cutie automată sau e suficientă una manuală, nivel mare de confort sau va limitați la rezonabil, etc)
– rezervarea a 15-20% din bugetul estimat pentru costurile conexe (de la înmatriculare până la impozite și asigurări)
– estimarea unui rulaj mediu anual și calcularea (cu o marjă de eroare de preferat mare) a costurilor anuale pe care le implică mașina (atât combustibil, cât și întreținere – revizii, cauciucuri, lichide, etc)
– raportul între “vreau o mașină care să îmi placă” (nevoi subiective) și “vreau o mașină utilă” (nevoi de bază)
Cam atât din partea mea, vă doresc succes în achiziție și, în măsura timpului disponibil, daca mai aveți intrebări, sper să vă pot da răspunsuri satisfăcătoare.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *