cum e “maşina poporului” în chineză?

Oare tot VW ar rămâne sigla? Mă îndoiesc, deşi VW vrea să se impună rapid pe cea mai importantă piaţă în progres la ora actuală.

Sorry, VW, iar o să fiu acuzat că sunt un antifan, cu toate că sunt pur şi simplu neutru faţă de această marcă. Numai că, în ultima vreme, mi-au dat destule motive de critică.

Ultimele două astfel de motive sunt următoarele: VW Neeza şi VW Bora HS. Fac parte dintre cei care nu văd cu ochi buni intrarea chinezilor în rândul producătorilor de talie mondială în domeniul auto, ba chiar îi consider nişte păcălici în materie, cu produse chicioase şi sub standarde. Numai că, uite, unul ca VW se adaptează acestui curent.

Neeza este, deocamdată, un concept de crossover luxos (gata cu termenul SUV, ne trebuie altceva la modă, aşa că toată lumea s-a aruncat pe “crossover”). In fact, este o chestie imensă, cu multe elemente preluate de la Audi Q7 (cele mai vizibile fiind linia laterală a suprafeţei vitrate sau hayonul uriaş, care decupează marginile din spate). Nici măcar nu are şapte locuri, deşi aduce cu un Mercedes R-Class. Ciudată struţo-cămilă! Oare să mă simt bine că prefigurează un model exclusiv pentru chinezi? Nu ştiu ce să zic, în afară de faptul că, fiind în stadiul de concept, nu are rost să îl critic prea mult.

Însă următorul hibrid is an error! Cel puţin pentru mine, ca european. Denumirea Bora îi vine ca o mănuşă, dacă mă gândesc la conotaţiile cuvântului în română. Săracul Golf… şi chiar aveam o oarecare stimă pentru renumele acestuia.

Dacă în Europa deja apar informaţii răzleţe despre viitorul Golf VI, iar Golf V este în perioada de apogeu, uite că la chinezi merge cu abureala. Un Golf IV cu moacă de Passat (nu noua generaţie!) şi ceva Polo este vândut ca Bora hatchback. Adică, ce mai tura-vura, gălbejiţilor, luaţi de-aici second-hand-ul ăsta nou, că doar merge ţeapa, doar e piaţă emergentă. Şi, dacă voi faceţi nişte căruţe urâte, doar nu o să ziceţi ba la o hahaleră cu badge-ul VW! Ok, am fost cam rău, dar vă daţi seama că, dacă ar vedea europenii aşa ceva pe şosea, s-ar cruci, iar VW ar deveni enemy number one :)

VW a fost ţintă, dar nu este singurul constructor care profită de piaţa chineză. Din anii ’80, şi alţi constructori fabrică, pe o scară mai redusă, autoturisme în China. Este vorba de acelaşi procedeu ca în cazul Daciei comuniste: la noi deja modelul este fumat, nu mai avem nevoie de linia de montaj, de ce nu o cumpăraţi voi, că oricum o aruncam. Şi uite aşa, VW, Renault, Peugeot-Citroen, japonezii, ba chiar şi BMW sau Mercedes s-au băgat în industria chineză, dând naştere unor mărci joint-venture, cu denumiri contorsionate.

Practic, în Europa şi America ne batem în piept cu tehnologia de ultimă oră şi progresele în materie de ecologie şi securitate, dar la amărăştenii ăştia de chinezi (sau în America de Sud) scoatem bani din fiarele care la noi sunt deja vechituri. Echilibrul între vechi şi nou este păstrat, iar din asta se câştigă binişor chiar! Dacă s-a obişnuit lumea cu “made in china”, de ce să nu adoptăm stratagema “made for china”?!

2 Comments

  • […] Nici nu m-am luat bine de VW, care se adaptează spiritului kitschnezesc (vezi aici), că am dat peste câteva informaţii despre salonul auto de la Peking. În paranteză fie spus, netul nu abundă în informaţii despre acest eveniment, doar nemţii fiind pare-mi-se cei mai interesaţi de acest subiect. […]

  • […] Americanii sunt deja călăriţi de valul propulsiei hibride, însă VW, alături de Audi şi Mercedes, vor să impună dieselul ecologic. Ce minţi luminate au decis asta? La polul opus, China îşi deschide promiţător porţile, aşa încât VW, la fel ca alţi constructori, va scoate profit de pe urma tehnologiilor deja fumate (vezi aici). Arată ca o concentrare a forţelor în direcţii greşite, banul fiind pe primul plan. Un foarte bun exemplu că industria auto este doar o mare afacere, care încă nu îşi propune să slujească pe deplin clientul. […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *