Dacia Logan MCV: diesel sau GPL?

Userul ”demis” este interesat de un model Dacia Logan MCV nou:

Acum dupa mult …mult timp de cercetare m-am hotarat pt. un logan MCV nou, punctul forte este pretul de achizitie.
Dar cum tot timpul apare inca un semn de intrebare, ma incumet sa-l trimit mai departe…;-)

Intre un MCV diesel si unul GPL ce mi-ati sugera, atat dpdv al consumului cat si al costurilor de intretinere(fiabilitatea pieselor)
Mentionez ca masina va fi condusa aproximativ 70% in oras si 30% in exterior.
Eu personal nu stiu pra multe despre GPL(cuplu…turat..subturat…etc) deoarece de 18 ani conduc masina pe diesel.

Multumesc frumos.

Iată care este părerea mea:

Buna ziua,

Partea buna la versiunea cu GPL este ca sistemul se monteaza direct in fabrica si, din cate am inteles, vorbim de un standard ridicat, plus acordarea unei garantii de uzina, ceea ce ar trebui sa insemne si un grad de incredere bun. Partea proasta la masinile cu GPL tine de niste interdictii, cea mai importanta fiind interzicerea accesului in parcarile (sau garajele) subterane. Principial, riscul de explozie e la fel de redus ca la o masina doar pe benzina, dar, avand in vedere ca rezervorul de gpl este plasat sub podeaua portbagajului, in locul rotii de rezerva, eu unul estimez ca la un accident din spate exista riscuri mai mari. Orice specialist va va spune ca sunt diverse solutii care sa preintampine problemele, dar adevarul este ca pot exista situatii in care niciun sistem de siguranta nu poate evita un dezastru – lucru valabil si pentru benzina sau motorina.

Acum, avand in vedere ca masina va fi utilizata preponderent in oras, dieselul nu prea e o solutie buna. Si asta deoarece motoarele diesel nu prea agreeaza regimul intermitent de functionare din oras, ceea ce pune probleme ungerii si turbinei. E adevarat, in primii ani de viata ai masinii rare sunt cazurile in care sa se observe vreo influenta negativa in mod clar, dar, in cazul dieselului, apare in oras de prea multe ori tentatia de a merge subturat, ceea ce afecteaza in primul rand turbina. In plus, daca motorina nu e de o calitate cat mai buna, sistemul de injectie commonrail poate fi cam sensibil.

De aceea, pentru utilizare preponderenta in mediul urban consider ca benzina este o alegere mai buna. E adevarat, trebuie facut si un calcul de amortizare, pentru a vedea cam dupa cati kilometri ajunge dieselul sa fie mai rentabil. Dar, in cazul Logan-ului, acest lucru se intampla dupa aproape 100.000 km. Acum, daca ne gandim la GPL si la faptul ca pretul litrului este aproape jumatate din cel al benzinei (iar diferenta de pret fata de versiunea pe benzina este de numai cateva sute de euro), devine clar ca amortizarea variantei diesel intervine dupa un timp mult mai lung. Deci, sincer, nu recomand varianta diesel pentru conditiile mentionate.

Ca peformante, nu stiu daca veti putea sesiza in viata reala vreo diferenta notabila intre functionarea pe benzina si cea pe gpl. Din cate stiu eu, pornirea se face pe benzina si, cand temperatura e optima, sistemul comuta automat pe alimentarea cu gpl. Iarna motorul va functiona mai mult pe benzina, din cauza ca se va incalzi mai greu. Acum, mai intervine un aspect: sistemul GPL este propus pe versiunea TCe, cu motorul turbo de 0,9 litri. Ca performante, e un motor rezonabil, iar turbina ii asigura un cuplu destul de ok la turatii mai joase – e aproape similar ca si comportament cu un diesel ceva mai lenes. Problema este ca, la fel ca la un diesel, vorbim de prezenta turbocompresorului, deci e de preferat evitarea mersului subturat. In plus, fiind un motor de categorie ”downsizing”, la viteze mari se va simti efortul mare pe care il depune – deci in regim de autostrada, de exemplu, va avea reprize mai slabe decat un diesel similar si, probabil, si un consum cam mare.

Dar, principial, versiunea pe GPL nu presupune diferente notabile la nivelul perceptiei performantelor. Adica Logan MCV GPL este la fel de cuminte ca un Logan MCV cu acelasi motor pe benzina, dar fara GPL. Despre consum, nu stiu ce sa va spun, eu estimez ca diferenta intre teorie si realitate este cam la fel ca la motorul pe benzina. Totusi, economia in buzunar se va simti, mai ales daca se vor face multi kilometri anual. Eventual sa va interesati daca reviziile instalatiei GPL se fac in orice service autorizat Dacia sau doar la anumite service-uri. Pentru o fiabilitate cat mai buna a motorului, va recomand sa utilizati un ulei de motor special pentru motoare GPL (pentru ca arderea amestecului de gpl este mai ”uscata”, ceea ce poate afecta viata motorului).

Cam atat din partea mea, va urez succes in alegere

VREI ȘI TU MAȘINĂ? CLICK AICI PENTRU O PĂRERE

3 Comments

  • Nu exista conceptul de ardere “uscata” sau “mai uscata”.

    Singura diferenta majora este ca la turatii mai mari, arderea GPL-ului poate reda temperaturi ceva mai ridicate decat pe benzina. Atat. Uleiul nu are nici o treaba, in cazul rularii pe GPL acesta pastrandu-si proprietatile mult mai bine, ramanand foarte curat intre schimburi.

    Cat despre rezervoarele de GPL – sunt de zeci de ori mai greu de perforat decat cele standard ale masinilor, dedicate combustibilului uzual. In special in cazul rezervoarelor toroidale, amplasate in locul rotii de rezerva. Asta este un mit, demult infirmat pe baza unor teste amanuntite si evident, facute publice!

    Cat despre consum, o instalatie reglata corespunzator pentru a oferi un comportament al motorului cat mai apropiat de cel al rularii pe benzina, va genera un consum cu valori cuprinse intre 10-30% mai mare decat al consumului realizat pe benzina.

    • Pareri si pareri, mai mult sau mai putin avizate. Nu am pretentia ca as fi un specialist (desi am absolvit Autovehicule Rutiere, nu am lucrat in service si nici in proiectare, deci nu am efectiv experienta cu detaliile tehnologiilor de masini), dar am discutat cu o serie de specialisti din domeniul GPL-ului. Si asa am descoperit ca, totusi, fata de arderea amestecului obisnuit benzina-aer, arderea gazului e considerata ”uscata” (oarecum folcloric, nu stiintific). Acest lucru necesita si un ulei special gandit, cu o anumita concentratie de cenusa si de sulf – faptul ca asigura o uzura mai scazuta a motorului devine evident de-abia dupa niste ani de functionare si, de regula, dupa 60-80.000 km. Pana atunci, da, un ulei obisnuit nu va releva o uzura mai mare, dar domeniul uleiurilor speciale pentru motoarele pe gpl e inca putin dezvoltat (pentru ca si masinile pe gpl sunt inca putine, dar in continua crestere, confort statisticilor la nivel european si nu numai).

      Corect, rezervoarele GPL sunt actualmente foarte bine concepute, iar pericolele de explozie sunt extrem de reduse (si, chiar daca e sa explodeze ceva, nu rezervorul explodeaza…). Ramane, insa, valabila interdictia intrarii acestor masini cu GPL in parcarile subterane, din cauza riscului de scapari de gaze, care s-ar putea acumula in subteran. Si, oricum, dinamica accidentelor este atat de variata, incat eu nu as baga mana in foc ca nu exista nicio situatie in care un astfel de rezervor sa nu explodeze. E ca si cu buteliile de gaz, pana la urma: in 99% din cazuri sunt foarte sigure, dar nu stii cand poti ajunge la acel 1% fatidic.

      Si in privinta consumului corect, desi, mai nou, instalatiile cu injectie secventiala au consumuri cu maxim 5% mai ridicate decat al sistemelor de injectie pe benzina echivalente. Insa, cum in practica lucrurile nu stau asa de bine ca in teorie, e foarte greu sa pastrezi tot timpul anului acel reglaj optim. Deci, in mare, consumul unei masini cu gpl e cam cu 50% mai ridicat, dar cum si pretul de gpl e cam cu 50% mai mic decat al benzinei, rezulta ca, in cazul in care masina e folosita intensiv (cum e in activitatea de taximetrie, de exemplu), se va obtine o economie in materie de costuri.

      Sunt si avantaje, si dezavantaje in privinta GPL-ului. Eu unul nu prea sunt de acord cu aceasta solutie in principal din cauza utilizarii gazelor: fata de CO2, metanul are un efect de zeci de ori mai mare in privinta incalzirii globale. Dar asta e deja o chestiune care tine de Ecoprofit.ro, nicidecum de considerente tehnice. Discutiile pe tema asta cred ca vor continua mult si bine. Important este ca montarea unei instalatii GPL sa nu se faca dupa ureche, altfel cresc exponential riscurile unor accidente nedorite.

      • Expertii GPL vor sa-si vanda marfa.

        Aparent de partea cu temperaturile ridicate la turatii mari nu ti-au spus nimic. Aceea ar fi de fapt singura problema si pentru care ar trebui gasita o rezolvare. Solutii sunt, dar de nivel mecanic care vor fi mult prea costisitor de realizat si in unele cazuri, aproape de imposibil. Asta cu uleiul este fix-pix. Crede-ma, vorbesc din experienta si nu din auzite. Si apoi, nu vand/montez instalatii incat sa incerc macar sa le pun in rama ori sa le ridic pe vreun piedestal.

        Diferentele de consum despre care am mentionat eu sunt pentru instalatiile moderne, secventiale. Datele de consum oferite de ei sunt pur de “marketing”. Realitatea, pe strada, in trafic, este cea expusa de catre mine. Ori cat de bine ar fi reglajul facut, masina va lua cu cel putin 10-15% in plus fata de cantitatea de benzina consumata in mod normal. Plus, asa cum ai spus si tu, reglajul nu se mentine din pacate pentru prea mult timp. Dar se reface la reviziile periodice de 10-15.000km.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *