Dacia NOUĂ sau Golf SECOND HAND? Dilemă serioasă

Adrian vine cu o întrebare pe care și-o pun mulți care și-ar permite o Dacia nouă: dată fiind reputația modelelor Volkswagen, și în special cea a Golfu-ului, oare spre ce e bine să înclinăm balanța?

Salut Oraan! Ma numesc Adrian,26 ani, nu sunt pasionat de viteza, doar cred ca o masina trebuie sa iti ofere siguranta intr-o depasire, iar consumul, asigurarea si servisul (revizi,reparati, ect.) sa fie decente.In fine cu prezentarea , aceasta e dilema: Dacia Sandero versiunea Laureate, motor 0,9tce de 90CP la un pret de 10000e(aici am scazut un tichet rabla, iar ca dotari am adaugat sistemul navi+pachetul securitate+cotiera) NOUA* vs. VW Golf VI model 2010 dotari apropiate, usor peste cu motroare mai putin economice (1.4-80cp si 1.6-105CP) care sunt la un pret de 8500-9500e neinmatriculate(cu 50000-80000km cel putin).

Ei bine, iată care este părerea mea:

În primul rând, oricât de lăudată este o mașină, câtă vreme este second hand, riscurile cresc exponențial. Nu se știe cum s-a purtat precedentul proprietar (sau precedenții), cum a fost condusă, cum a fost întreținută, dacă a fost abuzată. E greu de realizat dacă a avut vreun accident serios, la fel cum e greu de depistat dacă nu s-a dat kilometrajul înapoi, cu consecințe directe asupra integrității (dacă nu s-a schimbat cureaua de distribuție la timp, de exemplu, se poate ajunge la schimbarea motorului).

În ce privește o mașină nouă, garanția oferită de fabrică este un plus psihologic, dar nu e ceva senzațional dacă service-ul e deficitar, Eu unul rămân la părerea că service-urile fac o treabă de mântuială și e greu să găsești mecanici profesioniști și care să presteze conștiincios (ori au plecat în țări unde se plătește mai bine, ori sunt ”comuniștii ăia boșorogi”). Totuși, fieru-i fier, iar fierul mai nou riscă mai puțin să se strice decât fierul vechi.

Lucrurile astea sunt teoretice. Să vedem cum ne mulăm pe ceea ce vrea Adrian.

La capitolul siguranță, înclin să cred că Golf-ul stă mai bine. E pur și simplu o diferență de clase (Sandero e o mașină ieftină de clasă mică, iar Golf-ul e o mașină mai pretențioasă de clasă compactă, o clasă în care standardele sunt mai evoluate). Nu înseamnă că Sandero e praf, cum umblă folclorul, dar, în condiții similare de accident, Golf-ul are șanse mai mari să protejeze cât mai bine pasagerii. În plus, Sandero, fiind mai înăltuț și cu o suspensie mai moale (adică e gândit mai bine pentru drumurile noastre cu gropi), prezintă un risc ceva mai mare să se răstoarne la vreun impact lateral, iar distanțele de frânare sunt mai mari. E o ipoteză pur inginerească siguranța mai mare în Golf decât în Sandero.

Siguranța într-o depășire ți-o oferă motoarele mai potente. Dar mai ales cele cu un regim de funcționare mai eficient, iar aici dieselul e întotdeauna mai avantajat decât benzina (vorbind de propulsoare cu puteri similare). Siguranța într-o depășire rămâne, până la urmă, o chestiune subiectivă – eu consider că ține mult mai mult de șofer și de marja de eroare pe care acesta și-a luat-o. Referindu-ne la modelele de față, motorul 0,9 TCE de 90 CP de pe Sandero e mai bun decât motorul de 1,4 litri și 80 CP de pe Golf și estimez că e cam la același nivel cu motorul de 1,6 litri și 105 CP. Deci, în cazul nostru, ambele variante sunt relativ lente în depășiri. Doar TDI-ul de 1,9 litri e ceva mai performant decât dCi-ul de 1,5 litri, dar nu vorbim acum de diesel.

Consumul ar trebui să fie un avantaj al motorului mai mic de la Dacia. Numai că teoria e una și practica e alta. Câtă vreme vorbim de o utilizare urbană sau de viteze mici, da, Sandero TCE poate consuma ceva mai puțin decât Golf-ul cu motoarele pe benzină de 1,4 sau de 1,6 litri. Dar la viteze mari, pe autostradă de exemplu, situația se schimbă și motorul mai măricel tinde să aibă un consum mai bun, din simplul motiv că nu e forțat așa tare ca motorul mic (chiar dacă TCE-ul are turbo). Sandero aș putea spune că își mai ia oarecum revanșa când vorbim de trasee mixte, cu urcări multe, deoarece motorul turbo are un cuplu mai bun și asigură o eficiență mai bună decât motorul aspirat, dar consumul nu va fi mic.

Reviziile și reparațiile sunt cu dus și-ntors. Principial, VW are costuri mai mari la piese și revizii, dar asta dacă mă refer la service-urile de marcă, unde manopera e măricică, la fel și adaosul comercial la piese. O Dacia nouă oricum e de preferat să fie servisată oficial, altfel se poate pierde garanția. Cât despre reparații, Golf-ul e o mașină mai pretențioasă, deci și prețurile sunt mai mari. Eu estimez că, în aceleași condiții de accident, dacă în teorie ambele modele ar suferi aceleași avarii, Golf-ul ar fi mai scump de remediat. Aș spune că Sandero ar ieși mai puțin costisitor ca revizii și reparații, dar nu am date și cifre concrete (sorry, nu sunt o astfel de bază de date).

Așadar, am ajuns la întrebarea finală: Sandero TCE nou sau VW Golf VI 1.4 sau 1.6 SECOND HAND? Eu personal consider că merită dați cei 10.000 de euro pe mașina mai nouă, chiar dacă impresia generală dată de plastice ar putea fi mult mai bună în cazul Golf-ului. Știu că prima impresie contează (iar primul contact al omului cu mașina e cel vizual și tactil), dar cred că sunt mai importante riscurile decât alegerile subiective. Dacă mașina e luată pentru necesitățile de transport normale, nu pentru imagine și fandoseli, Sandero mi se pare foarte utilă, corectă din punct de vedere al comportamentului rutier și rezonabilă ca și costuri. Golf-ul e foarte reușit, recunosc, atât la capitolul interior și ambianță, cât și la nivelul condusului, dar cred că motorul mic de 1,4 litri nu merită, iar cel de 1,6 litri îi oferă performanțe doar oneste. În plus, odată învechită, o mașină începe să-ți scoată bani din buzunar când nu te aștepți, iar cu service-urile de la noi se poate ajunge la găuri măricele în buzunar.

În concluzie, la întrebarea ta, Andrei, eu înclin balanța către Sandero. Mai ales dacă vorbim de Sandero Stepway, care e clar mult mai avantajat datorită gardei la sol mai înalte, care te scapă de multe stresuri cu denivelările. Atenție, însă, alegerea trebuie să-ți aparțină în funcție de criteriile tale. Deci trebuie luat contactul cu ambele variante înainte de a lua o decizie.

Spor!

4 Comments

  • Am citit parerea ta,ce sa zic…,eu cred ca cei 10.000 de euro pot fi folositi muuult mai inteligent in alegerea unei masini,parerea mea si nici macar blog n-am si nici specialist nu-s.

  • Buna ziua…mi-ar fi de folos parerea dumneavoasta vis-a-vis de achizitionarea unei masini noi…intentionez sa ma inscriu in programul rabla 2014 cu Renault Clio 2002 si sa iau, aici e dilema, MCV-ul, Sandero de la Dacia sau Clio de la Renault…pe de alta parte, m-ar incanta si SH-urile: Renault Grand Scenic, Peugeot 308 break, Volvo V50, VW Variant sau Ford Focus, toate din 2009, neinmatriculate, al caror pret ajunge cu aproximatie la 7500euro, dar ma gandesc si la ulterioarele reparatii, ca piesele/service-ul la acestea poate face diferenta in comparatie cu Dacia…alta dilema: benzina sau diesel?…ca iernile sunt reci si grele prin Muntenia…multumesc…toate cele bune.

    • Buna seara

      Din cate inteleg, va intereseaza o masina cat mai spatioasa (adica un break sau un monovolum). Eu unul cred ca, la capitolul masini noi, Logan MCV e cea mai buna solutie. E adevarat, in ce priveste ofertele second hand la aceiasi bani as recomanda Ford Focus Tournier sau Volvo V50, dar aici e o loterie cam mare. Daca nu primeaza confortul si performantele dinamice, eu unul as miza, totusi, pe un Logan MCV nou.
      Benzina sau diesel e pur si simplu o chestiune de rulaj mediu anual – in general, daca faceti mai putin de 20.000 km, nu prea renteaza cumpararea unui diesel (pret mai mare la achizitie, intretinere mai scumpa, amortizare dupa multi ani). Pe de alta parte, dieselul e mai eficient, deci masina se comporta mai bine in conditii de incarcare maxima, mai ales pe drumuri variate. Si da, factorul iarna conteaza si el – dar atentie, motorul pe benzina turbo de 1,2 litri e si el afectat de temperatura…
      Eu unul consider ca, pentru o utilizare normala si pretentii relativ scazute, Logan MCV cu motorul 1.5 dCi de 75 CP ar fi suficient, in timp ce motorul pe benzina de 1,2 litri cred ca s-ar dovedi submotorizat cand masina e incarcata. Dar asta e parerea mea, raportata la necesitatile mele :)

      spor

  • Am schimbat pana acum 3 masini toate sh , la cumparare sunt impecabile dupa o perioada de utilizare apar surprizele , la ultima masina nu intelegeam de ce bate motorul dupa schimbul de ulei…. a fost indesat cu aditiv pt vanzare etc. Deci pe scurt , de 10 000 euro as opta pt o masina noua .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *