de la salonul auto geneva 2009 reţinem mai mult conceptele

Cam care sunt conceptele de la salonul auto geneva 2009 (later edit – am mai dat de câteva):

Aston Martin Lagonda – WTF? O mare surpriză, pentru că nimeni nu se aştepta la un asemenea mastodont din partea lui Aston Martin. Mai bine ne ofereau modelul Rapide, aia de maşină. Lagonda este doar un elefant care nu are cum să se ridice la înălţimea unui Cayenne sau X6. Sorry.

aston-martin-lagonda-concept-geneva-2009-oraan

Bentley Continental Supersports – nimic interesant. Nici nu înţeleg de ce se laudă că ar fi concept. La orice oră îl face un tuning bine gândit (vezi EDO Competition). Plus că maşina ca atare nu mi se pare foarte reuşită ca design sau spirit Bentley.

bentley-continental-supersports-concept-geneva-2009-oraan1

BMW5 Series GT Gran Turismo Concept – hai să zicem că aduce nişte chestii interesante, dar e prea aproape de maşina de serie ca să îşi mai păstreze farmecul. Şi, per total, forma asta nu dă la fel de bine ca în cazul lui X6. Pare un Seria 5 cocoşat. Trebuia să fie CT, nu GT (gogoşat?).

bmw-5-series-gt-gran-turismo-concept-geneva-2009-oraan1

Citroen DS3 Concept – cel mai plictisitor concept Citroen, o adevărată dezamăgire. Nu are nimic interesant. Ce naiba s-a întâmplat cu acele concepte care efectiv te răvăşeau? O fi criză printre designerii francezi?

citroen-ds3-concept-geneva-2009-oraan

Dacia Duster Concept – … doi, trei şi: “Noi sunteeem romââââni / Noi sunteeeem romââââni / Noi suntem aici pe veci stăpâââââni”. Tare! Foarte tare! Chiar dacă nu aş fi patriot în momente de astea, Duster este o surpriză foarte mare din partea celor de la Dacia. Poate că, dacă lăsăm şi acest aspect la o parte, nu merită chiar nota 10… dar un 9 cu steluţă tot i-aş da!

dacia-duster-concept-geneva-2009-oraan

EDAG Light Car Concept – o chestie interesantă, chiar foarte. Trecând peste faptul că arată ca o maşinuă pentru băiatul lui Batman, conceptul ăsta este o vitrină pe roţi pentru diverse idei privind iluminarea la o maşină. E chiar interesant, mai interesant decât conceptul celor de la KIA… care acum mi se pare cam serios.

edag-light-car-concept-geneva-2009-oraan

Ford iosis MAX Concept – yummi, arată foarte bine, deşi o ţâră cam cuminte faţă de Iosis X, de exemplu. Mult mai interesant este interiorul, la fel ca şi deschiderea tuturor componentelor caroseriei. E un concept foarte meticulos gândit.

ford-iosis-max-concept-geneva-2009-oraan

Giugiaro Namir Frazer Nash Concept – iar una dintre miile de idei ale italienilor despre cum ar trebui să arate un supercar. Deci cam ca un Lambo… Dar e desenat foarte exact şi are proporţii faine, măcar pentru asta merită apreciat.

giugiaro-namir-geneva-2009-oraan

Hyundai ix35 Concept (sau HED-6) – hello, Kuga! Suntem coreeni, nu ne pasă că împrumutăm stilul de la alţii. Bine, în cazul ăsta rezultatul e chiar foarte reuşit şi, dacă mă gândesc, totuşi, că viitorul Tucson poate va arăta la fel… deja e foarte ok. Nu prea mai are aerul unui concept de vis, dar e reuşit, fără discuţie.

hyundai-ix35-concept-geneva-2009-oraan

I.DE.A ERA Concept – hmm… suspină italienii după Barchetta? E un roadster simplist, care apelează la simţurile de bază, iar aspectul are ceva relativ inedit. Făinuţ, dar nu-ţi reţine prea mult atenţia.

idea-era-concept-geneva-2009-oraan

Infiniti Essence Concept – ei, da, arată cumva! Arată cam italian, cam a Maserati chiar… dar nu contează, e un concept foarte plăcut şi fluid. Un dream car. Uneori au japonezii ăştia un “savoir fair” în ei, certo! Plus că mi-e greu să cred că vom vedea un Infiniti de serie care să arate aşa.

infiniti-essence-concept-geneva-2009-oraan

KIA No. 3 Concept – acum, fără supărare, dar de ce au mai scos coreenii KIA Soul? Şi, tot fără supărare, de ce nu arată aşa Citroen C3 Picasso? Acest No. 3 mi se pare un concept suficient de reuşit, care nu doreşte să atragă prea mult atenţia, dar nici nu e banal. E doar reuşit.

kia-no3-concept-geneva-2009-oraan

Koenigsegg Quant Concept – ei spun că vor să scoată un model de serie pe baza acestui concept… Right. Nu cred că ar avea succes: nu e un coupe superbestial şi nici nu are o alură elegantă ca un coupe cu patru uşi. Mai degrabă folosesc doar tehnologia de sub caroserie pentru altceva. De preferinţă exotic.

koenigsegg-quant-concept-geneva-2009-oraan

Magna Steyr MILA EV Concept – nu e cine ştie ce, dar are o linie corectă şi e judicios conceput ca maşină. Măcar e sigur că nu va ajunge niciodată maşină de serie…

magna-steyr-mila-ev-concept-geneva-2009-oraan

Mitsubishi iMiEV Air Sport Concept – o gânganie. Şi nici măcar nu e echilibrată, deşi Mitsubishi spune că e vorba de o maşină sportivă. Right. Şi Coltul e o maşină frumoasă. C’mon! Este, totuşi, un concept, numai că îi lipseşte appealingul.

mitsubishi-i-miev-air-sport-concept-geneva-2009-oraan

Nissan Qazana Concept – brr… bine că nu e model de serie şi nici nu cred că are şanse să ajungă în acest stadiu în forma asta. Prea rotunjit, unde e spiritul ăla bădăran al Patroulului sau al lui Pathfinder? Prefer Dacia Duster. Poate şi pentru că “dastăr” sună mai bine decât “cazan-a”.

nissan-qazana-concept-geneva-2009-oraan

Rinspeed iChange Concept – ăsta da concept, atâta doar că nu are nici un interes să placă vizual. Destul de interesant în felul lui, dar mai mult inginereşte decât artistic.

rinspeed-ichange-concept-geneva-2009-oraan

Rolls Royce 200EX Concept – hai, mă leshi? Cum să fie concept? Nu e clar că aşa va arăta şi Rolls-ul săracilor, maşina de serie? Un Phantom mai mic, la bani de BMW Seria 7? Mânca-v-ar criza! Ca şi concept nu e deloc o reuşită. Ba mai mult, e o păcăleală scumpă, ca alternativă la un tanc şi mai scump.

P90044945

Tata Prima Concept – ha… ha ha ha… păcălici mai sunt ăştia de la Tata! Păi cum adică, au cumpărat Jaguar şi acum vor să facă un fel de concurent intern? Unde mai pui că arată ca un fel de concurent pentru un eventual Logan de clasă compactă… Tovarăşul Ratan, mai dă-o-ncolo de treabă, e mult mai plauzibil un Jaguar compact care să se bată cu BMW Seria 1 şi Audi A3 decât… Tata asta.

tata-prima-concept-geneva-2009-oraan

19 concepte până acum!

No bine, şi acum să vedem, dacă ar fi să facem un top 5, cam care ar fi ordinea. Ordinea preferinţelor mele, normal – cine a mai văzut obiectivitate în cazul conceptelor?!

UPDATE – EDAG îmi place mai mult decât KIA, deci… un mic şut pentru coreeni :)

I. Infiniti Essence Concept – îmi place, e foarte reuşit, efectiv te duce cu gândul la “dream car”. Nici nu m-ar interesa să fie o maşină doar a mea, să zicem, e suficient ceea ce îmi inspiră. Lungi călătorii relaxante şi o lume frumoasă. Oare în realitate tot aşa arată – cel mai frumos concept de la Geneva 2009?

II. Dacia Duster Concept – ei bine, da, după ce am cântărit puţin, conceptul Dacia Duster merită să fie pe locul al doilea, înaintea conceptului Ford. Are câteva elemente foarte faine, de la farurile alea alungite până la foarte ciudatele aripioare din spate. Merita o campanie de teasing mai inspirată decât desenele alea animate puerile.

III. Ford iosis MAX Concept – m-a subjugat interiorul (forme super, scaune care seamănă cu nişte extratereşti) şi modul cum ajungi în el. Adică modalitate de deschidere pentru uşi, hayon, capotă… În rest, este bine proporţionat şi are mult appeal.

IV. EDAG Light Car Concept – cred că aşa ar fi trebuit să arate Mitsubishi iMiEV Concept, ar fi fost mult mai digerabil şi chiar îndreptat spre sportivitate. Super ideile ţinând de luminozitate. Şi aminteşte puţin de Batman…

V. Hyundai ix35 Concept – măi să fie, după nişte deliberări cu eul meu, am ajuns la concluzia că asta este, suvul coreean e foarte fain desenat. Sunt conştient că va ajunge maşină de serie, dar e clar că se va renunţa la multe linii pentru Tucsonul de serie. În forma actuală, maşina este foarte reuşită, ca şi concept.

Oricum, menţiune specială pentru Dacia Duster, pe care chiar mi-ar fi plăcut să o văd live. Dacă va fi expusă în România (ceea ce sigur se va întâmpla), nu voi pierde ocazia. Chiar vreau să văd maşina asta. Şi un sincer BRAVO pentru Dacia, au reuşit să ne surprindă extraordinar.

Una peste alta, Geneva 2009 mi s-a părut un salon auto cam bogat pentru perioada asta de criză auto. Măcar aduce o umbră de optimism, adică “lasă că nu e dracul atât de negru, uite ce ne permitem să facem!”. Mai rămâne să meditez dacă, în materie de concepte, a fost mai tare decât Paris 2008 sau Detroit 2009.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *