Dilemă la 25.000 euro: Mazda6, Toyota Avensis, Opel Insignia sau VW Passat

Lucian mi-a scris următorul mail:

Sunt interesat sa-mi achizitionez un autoturism, nou si am la dispozitie in jur de 25.000 euro +/-. Am selectionat Mazda 6 Challenge Diesel, Toyota Avensis Elegance Diesel, Opel Insignia si VW Passat Comfort Line; toate au motor de 2 si cutie manuala. Ce sfat imi dai? (Ca medie, parcurg 22.000 km anual).

Ei bine, Lucian, long story short, eu aș alege Mazda6. Punct :)

… și virgulă, pentru că, totuși, e nevoie și de argumente, nu-i așa?

În primul rând, o rectificare: nu toate modelele menționate au motor diesel de 2,0 litri, deoarece Avensis are atât un motor de 2,0 litri, cât și unul de 2,2 litri (ambele D-4D), iar Mazda6 are doar motor de 2,2 litri. Într-adevăr, e cam contra-curentului, iar unii pot acuza impozitul anual pe care urmează să îl plătești. Pe de altă parte, dieselul de pe Mazda6 este Euro 6, deci nu plătești timbrul de mediu, iar pe viitor s-ar putea ca impozitele să țină seama și de normele euro.

În al doilea rând, contează foarte mult ce te interesează la o berlină de clasă medie precum cele menționate. În privința aspectului, Mazda6 e la polul opus față de VW Passat, de exemplu. Îți plac liniile mai rotunjite sau vrei o mașină al cărei design să inspire multă sobrietate? Sau poate că designul nu contează câtuși de puțin în alegere?

Mazda6 – designul cel mai reușit

Apoi te mai întreb și în ce măsură îți place să conduci, în sensul de a simți senzații la volan. Ești un împătimit al dinamismului sau, în general, conduci încet și te interesează confortul cât mai bun din punctul A în punctul B? Întreb, deoarece Mazda6 este cea mai bună din punct de vedere al senzațiilor sportive, în condițiile în care oferă și un bun confort, mai ales dacă vorbim de șoselele noastre.

VW Passat – interiorul cel mai apreciat calitativ

Nu în ultimul rând, cât de ahtiat ești după gadgeturi sau dotări moderne și cât de pretențios ești în privința calității materialelor și a impresiei generale a habitaclului. Principial, Passat-ul stă cam cel mai bine la capitolul feeling superior la atingere și vizual, deși trebuie să optezi pentru un nivel de echipare superior, poate și pentru niște opționale. Mazda6 consider că oferă un bun compromis, dar, din nou, la fel ca în cazul designului exterior, percepția despre interior e prea subiectivă, depinzând mult de la individ la individ.

Opel Insignia facelift – cel mai nou lansat pe piață

Dintre cele patru modele, Avensis și Passat sunt cele mai vârstnice, iar Insignia și Mazda6 cele mai proaspete de pe piață – cu mențiunea că Insignia beneficiază de un facelift, iar Mazda6 e un model complet nou. Prin urmare, s-ar putea ca la Avensis și Passat (în special la primul model) să fii gratulat cu discounturi interesante, în funcție de dealer. Insignia oferă un bun raport preț/echipare și o listă cu opțiuni în general mai accesibile, în timp ce Mazda6 mizează pe pachete de dotări, cumva fiind obligat, dacă vrei ceva mai mult, să te duci spre ultimul nivel de echipare.

Toyota Avensis – reputația de cea mai fiabilă

Din punctul meu de vedere, Mazda6 e o surpriză foarte mare în acest segment și, fără ocolișuri, o spun direct: m-a cucerit. Dar chiar și trecând peste subiectivism tot mi se pare o oferă mai bună decât celelalte modele, deoarece arată foarte bine (doar să nu o iei albă sau într-o culoare închisă, e păcat de designul ei!), are un interior pertinent gândit și care privilegiază mai mult condusul decât gadgetăria, caracterul practic este normal, nu dezamăgește, iar dotările de confort și, mai ales, de securitate sunt și ele numeroase.

În privința cosumului, s-ar putea să nu fii chiar mulțumit, dar asta numai dacă mergi așa cum trebuie cu mașina: adică tare. Dacă mergi încet, dieselul de pe Mazda6 e foarte ok, numai că, în cazul în care nu-ți place dinamismul, poate nu ești client de Mazda :) Despre chestiuni ținând de fiabilitate și service nu prea am ce să spun, cei de la Toyota au reputația cea mai bună, urmați de nemți, în timp ce Mazda are o rețea mai puțin dezvoltată la noi, de unde și unele probleme cu timpul de servisare sau de aducere a pieselor. Poate pe forumul fanilor Mazda găsești mai multe detalii.

Și acum, finalul apoteotic: cea mai ieftină Mazda6 diesel, cu versiunea de 150 CP a propulsorului de 2,2 litri, pornește de la 23.690 euro, în echiparea Emotion. După cum spuneam, japonezii te cam fac să te uiți la echipările mai bogate, iar Attraction, față de Challenge, vine cu niște dotări care deja sunt cam de neevitat în segmentul ăsta: faruri bi-xenon adaptive, senzori de parcare, scaune încălzite, navigație și niște sisteme noi de siguranță.

Mazda6 CD150 – de la 23.690 euro

Numai că nivelul Challenge costă 25.790, iar Attraction 27.490, deci se cam depășește bugetul impus, iar dealerii nu cred că vor face vreun pas înapoi, deoarece, momentan, cererea pentru Mazda6 este mare. Personal am mers cu dieselul de 175 CP și cutie automată, care era entuziasmant. Însă cred că și dieselul de 150 CP e foarte fain, mai ales cu manuala (pe care o recomand, dacă îți place să simți mașina).

Nici în cazul lui Opel Insignia nu stăm mai bine, asta dacă vorbim de dieselul de 163 CP, care pleacă de la peste 26.000 de euro. Versiunile cu putere inferioară nu sunt așa convenabile din punctul de vedere al performanțelor dinamice, fiind gândite în general pentru un consum mic de combustibil (dar asta nu înseamnă un consum mult mai mic decât versiunea mai potentă).

Opel Insignia 2.0 CDTI – de la 23.045 euro

Eventual varianta de 142 CP, ecoFLEX, pare destul de interesantă la 24.270 euro preț de bază, dar, sincer, merită un nivel superior de echipare, iar Active costă 27.535 euro. Și cu siguranță o să vrei să mai pui niște opționale – noul sistem infotainment e foarte evoluat, iar la capitolul siguranță chiar merită ”Opel Eye”.

În cazul lui Passat e de preferat evitarea motorului mic, TDI-ul de 1,6 litri și 105 CP, e submotorizat pentru necesitățile obișnuite. În cazul TDI-ului de 2,0 litri, există varianta de 140 CP, acceptabilă, dar și una mai potentă, de 177 CP, care, însă, depășește 27.000 de euro ca preț de bază.

VW Passat 2.0 TDI – de la 24.056 euro

Așa că TDI-ul de 140 CP rămâne optim, prețul de listă plecând de la 24.000 de euro în echiparea Trendline. Însă, cum echiparea asta e doar suficient de bună ca dotări, cam trebuie urcat la Comfortline (de la 25.502 euro), după care trebuie luată la puricat lista de opțiuni. Principial, cam tot acolo ajungi, să depășește în mod clar bugetul, dacă vrei să aduci mașina la nivelul de dotări al unei Mazda6 CD150 Attraction.

În ce privește Toyota Avensis, eu unul aș evita motorul cu puterea mică, de 124 CP. Numai că versiunea de 150 CP are aceeași problemă ca și Mazda6: cilindreea mai mare a motorului, adică 2,2 litri, în condițiile în care asta nu înseamnă dinamism și feeling la nivelul rivalului Mazda6. Iar prețul de listă pentru varianta de 2,2 litri e, din nou, peste bugetul impus, la fel ca în celelalte cazuri.

Toyota Avensis 2.0 D-4D – de la 23.205 euro

Acum, la capitolul buget, mai intervine un factor important: perioada sărbătorilor. Passat și Avensis au niște propuneri foarte interesante, adică discounturi sau pachete avantaj client. Ideea ”Optimo” a celor de la Toyota mi se pare mai atractivă, dar, pe de altă parte, și Passat-ul are niște reduceri care merită atenție.

Concluzia e simplă: dacă te interesează doar banii și compromisul este dictat de acest factor, atunci nu prea mai are sens să vorbim despre feelingul și performanțele dinamice pe care le oferă Mazda6. Avensis și Passat, dar și Insignia, devin oferte tentante, dar în principal cu motorizările mai anemice și niveluri de echipare doar suficiente pentru acest segment.

Caz în care, dacă ești pragmatic, s-ar putea să găsești și alte berline interesante (cum ar fi Skoda Superb sau chiar Octavia, ori Hyundai i40 sau KIA Optima, sau Citroen C5 ori Peugeot 5008).

Spor!

5 Comments

  • Salut. Pot face o comparatie intre Avensis (2.2 Diesel 170 cp) si Passat B7 (2.0 Diesel 177 cp 4motion) Ambele masini de la servici… Pana acum 3-4 saptamani am avut Avensis: 4 ani, 160000 Km. Masina nu a avut probleme majore: o bucsa si un bec de 5 lei. Farurile destul de slabute, desi Xenon. Motorul extrem de potent: accelereaza ca o apucata la deal, vale, oricum. Desi nu este aratoasa nici la interior nici la exterior, dupa 4 ani nu scartaia nimic prin masina…iar asta este destul de rar. Interiorul, desi nu arata extraordinar este bine inchegat, deci. Comenzile precum cruise control, aer conditionat, stergatoare, incalzire scaune functioneaza foarte bine.
    Acum o luna am schimbat masina si am primit Passat-ul. Passat-ul a inceput sa scartaie din ziua doi. O sa merg cu el la service, desi nu cred sa faca ceva. Desi la prima vedere Passat-ul arata mai bine la interior, dupa o vreme a inceput sa-mi de senzatia ca-i ieftin si prost: cruise control-ul variaza viteza si reactioneaza greu, scartzaieli, iar camera rear assist este o gluma pe langa cea de la Avensis – bani aruncati aiurea. Am testat Passat-ul, bineinteles… la deal este lesinat pe langa Toyota. Pe de alta parte, Passat-ul este 4×4 si cutie automata DSG6.
    La capitolul stabilitate, am impresia ca sta mai bine Toyota, sistemele electronice ale japonezei intervenind mai prompt iar masina pare mai echilibrata (senzatia de efect pendul cauzata de distributia maselor mai pregnanta in Passat).
    Una peste alta, si este doar parerea mea, nu as da pe passat 40 de mii de EUR din buzunar niciodata. Daca nu te intereseaza 4×4, iti recomand Toyota cu motorul de 2.2 din tot sufletul. Personal, sunt dezamagit de Passat. O Toyota de 177 de cp Luxury (parca asa se numea pachetul) e pe la 30000. Un passat cred ca-i mai scump cu 5-6 mii cu aceleasi optionale.
    Ca sa inchei: nu am ajuns inaca la prima revizie/reparatie la VW, asa ca nu stiu cum sunt serviciile service. Ce pot sa spun este ca baietii de la service-urile Toyota sunt alesi pe spranceana. Selectia cred ca se face la Socola, pt ca sunt o adunatura de retarzi
    lenesi si neseriosi. Imi pare rau sa spun asta, dar asta gandesc.
    Iti doresc bafta si sa faci cea mai buna alegere…

  • Esti sigur ca la 22k pe an un diesel e alegerea cea mai buna? Plus ca s-ar putea sa fie sub 25000 una pe benzina. Ca si aspect interior/exterior pina la urma este chestie subiectiva, aspectele practice putand fi ceva mai obiective. Ca tot ziceam de kilometrajul pe an, daca e vorba de alegere benzina japonezii fac motoare pe benzina; nu ca ar fi altele proaste dar asa zic cei mai multi; de toyota zic si mai multi ca sunt cele mai fiabile. Uita–te la spatiul interior, pozitia la volan si in spate daca transporti persoane/familie mai numeroasa, spatii de depozitare. Oran zicea din start Mazda, e adevarat au modele foarte noi, tehnologie noua,consumuri declarate la benzina foarte mici, dar nu cred ca spatiul interior e cel mai mare. Si in nici un caz nu cred ca sunt cele mai ieftine, poate cu vre-un noroc la un dealer, e masina noua.Toyota pare mai confortabila, spatioasa si mai ieftina. Passat si Opel cu dotari asemanatoare japonezelor sigur sunt mai scumpe. Concluzia ca sa il parafrazez pe O.M. e ca daca te intereseaza doar pretul, cred ca Toyota ar fi alegerea si nu Mazda!

  • Hristos a inviat ! Ma poti ajuta si pe mine cu un sfat ? As vrea sa imi achizitionez un vw passat 2005-2007 2.0 tdi 170 cai highline cu transmisie automata dsg, imi poti spune cate ceva depsre acest model ? Eventual aceesi masina dar 140 cai.
    Toata stima !

  • Am eu un Passat 2013 de curand luat (de mine :)…) din Germania: 2.0 TDI, 140 CP, DSG6, Comfortline, 190.000 km, 12.500 €.
    …nu am intalnit pana acum asa liniste, confort la rulare, siguranta la 210km/h Deva-Sibiu…Sunt impresionat!!!
    Apropo de Mazda6: la 200km/h Mazda 6 m-a depasit…eram in Drive nu in Sport (ma facea in orice varianta).
    Am mai condus din masinile din discutie (Passatul a fost pur financiar ales) dar ca idee pentru cei care au nelamuriri pe viitor:
    – Insignia: arata bine, spatioasa si confortabila…ok, motorul CDTI de 2.0 litri este gurmand iar cei care au asa ceva in curte vor sa scape de el;
    – Toyota: nu este cea mai aratoasa dar este fiabila, nervoasa si o simti ca are viata in ea…interiorul nu comentez (nu este rau dar cu siguranta se putea altceva);
    – Mazda: masina complet noua, super desingn, super interior, spatiu ok, motoare bune (chiar foarte bune);
    – Passat: motoare economice (consum de 6,3% pe 2.000km in conditiile in care pana la Vama Nadlac am pornit din Germania cu 180/h si am mentinut apoi pe celelalte tari minim 140-150/h), spatiu interior este suficient, tinuta de drum precisa, este foarte confortabil oar ca design l-as cota dupa Mazda si o idee deasupra Opel-ului.
    Pe final as vrea sa precizez sfatul unui prieten: “urca-te in ea, fa un test-drive si vezi care este impresia ta ca sofer”. Important este sa te simti TU bine in viitoarea masina.
    Bafta multa!!!

    • Da, este ideal sa poti testa masinile inainte de achizitie. Problema este ca, de cele mai multe ori, testul respectiv este foarte scurt si nu acopera principalele tipuri de utilizare de care se va lovi proprietarul in mod obisnuit. De aici si o discrepanta ulterioara intre asteptari si ceea ce ofera masina.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *