filme: “The Social Network” – miliardele vorbesc…

După cum mă aşteptam, “The Social Network” e un film relativ biografic, deoarece toate chestiile, şi bune, şi rele, sunt romanţate.

Ce mă distrează pe mine este cum naiba vorbim de o afacere de 25 de miliarde de dolari? Sincer, este un mare balon de săpun. Peste tot se vorbeşte numai despre facebook zilele astea, la fel cum s-a întâmplat cu google acum nişte ani.

Şi cum se fac banii ăştia? Păi prin publicitate, nu? Eşti făcut să crezi că ai nevoie de facebook, e cool, e la modă, şi pac, ia înghite pe nemestecate nişte reclame. Care vor fi din ce în ce mai multe şi mai agresive sau, dimpotrivă, subversive.

Mi-a mai plăcut o kestie: e un film bazat pe un roman, “Miliardari de conjunctură”. Titlul ăsta îmi place. Şi cam asta spune şi filmul: unui programator genial, dar cam anti-social, îi vine o idee strălucită.

Strălucită ca idee, nu ca potenţial financiar. Pentru Mark contează mai mult să îi fie apreciată munca, nu să scoată milioane sau chiar miliarde. Bine, la un moment dat intervine şi fascinaţia banilor, dar mai mult ca nivel de performanţă, nu ca să devină el super-bogătan.

Însă cei din jurul lui sunt, bineînţeles, “ancoraţi în realitate”. Realitatea care spune că totul trebuie monetizat. Totul trebuie cântărit în bani, iar o comunitate transformată în clientelă care să marce banul.

Din acest punct de vedere, facebook sucks rău de tot. Mă miră că, totuşi, atât de mulţi pun botul la aşa ceva. Dar ce ştiu eu, dau din gură şi mă piş contra curentului?

Nu prea îmi dau seama ce vor realiza cei care vor vedea filmul. Probabil 90% nu vor trece de “mamă, ai văzut, e cel mai tânăr miliardar din lume!” şi vor continua să viseze ca nişte oligofreni la acea idee super care să îi transforme în miliardari peste noapte.

Doar 10% vor remarca, din nou, probabil, că un om obişnuit nu este capabil de o asemenea idee. Trebuie să fii altfel şi trebuie să îţi pese de altceva. Dar poţi oricând să fii genul de curvă care să profite de pe urma ideilor altora. E la modă şi ipostaza asta.

Una peste alta, “The Social Network” este un exemplu suficient de bun pentru gradul de prostie la care a ajuns tineretul secolului XXI. Şi, normal, un exemplu perfect pentru cât de şmecheri sunt unii fără scrupule, care transformă orice într-o afacere pentru interesul propriu.

Vă invit să vă întrebaţi de ce dracu’ se duce de râpă omenirea. Dacă nu aţi găsit încă răspunsul, mai bine afundaţi-vă în facebook – new digital religion.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *