Germania vs. România: de unde merită luată mașina second hand?

Vlad vine cu o întrebare pertinentă, pe care mulți clienți de mașini second hand și-o pun când vor să-și pentru prima dată o mașină. Iată ce spune el:

Incep sa ma ghidez spre prima mea masina, si ma gandeam la un bmw seria 5 ,2005-2009. M-am uitat pe site-uri din germania , unde am vazut ca, in general preturile sunt cu 1000-2000 euro mai mari decat ce am vazut pe site-urile de la noi.

Acum..as vrea sa te intreb…adevarul e ca nu stiu mai nimic sigur in legatura cu tot procesul asta de achizitionare SH , dar pe langa costul initial, mai am de suportat transportul + inmatriculare + alte taxe, intr-un fel, o adaptez la legea de aici. Chiar merita sa iau o masina de acolo la (sa zicem) 8000e , si sa mai cheltui vreo 3000 pe toate astea (desi ma astept la mai mult) sa o aduc ?

Nu e mai convenabil sa iei o masina de aici si sa cheltui banii astia sau mai putini sa o pui la punct ? Evident in Ro sunt conduse intr-un fel, si soselele noastre pedepsesc masinile mult mai rau, dar ma scutesc de multe taxe in schimbul unor piese noi care, pana la urma urmei, sunt piese noi si stiu ca ma tin.

Caut mai exact motivul pentru care ar trebui sa iau o masina din Germania , si nu de aici…chiar daca tara de origine e tot Germania.

Ei bine, parerea mea este urmatoarea:

Ca persoana fizica, mai ales fara experienta in genul asta de “aventura”, e costisitor si time-consuming sa gasesti o masina potrivita in Germania. Plus riscant, deoarece anuntul poate suna bine, iar din poze masina sa arate excelent, insa in realitate situatia sa stea altfel la fata locului.

Personal, nu am fost in Germania sa-mi cumpar masina, dar as fi facut acest lucru, sincer. Intamplarea este ca am gasit un Jimny chiar la fostul importator Suzuki din Romania, deci nu am mai apelat la solutia Germania :) Dar, altfel, cred ca m-as fi aventurat. Sau macar as fi apelat la cineva in care sa am cat de cat incredere, nu la orice samsar sau “aducator de masini”. Fratele meu, de exemplu, a apelat la o firma care se ocupa de adus masini de afara, dar numai dupa ce a primit recomandari de la mai multi care folosisera serviciile respectivei firme, iar alegerea facuta s-a dovedit una buna. Cred ca tine mult si de noroc.

In ce priveste “masini din Germania” vs. “masini din Romania”, situatia e destul de clara: la noi majoritatea soferilor isi intretin si utilizeaza deficitar masina, in multe service-uri se face munca de mantuiala si dupa ureche, in general combustibilii nu au calitatea ridicata pe care o lauda reclamele, drumurile judetene si strazile din orase au destule hibe, etc. Deci, da, o afirmatie logica ar fi ca o masina din Germania nu a trecut prin furcile caudine ale uneia rulata in Romania cam acelasi numar de ani si de kilometri.

Dar nici Germania nu mai e ce a fost :) Ma refer in primul rand la dealerii foarte ieftini, in general turci sau est-europeni, care e evident ca, pentru a face acest business cu profit, recurg la ocaua mica. Principial, acestia sunt susceptibili de kilometraj dat inapoi si de probleme, uneori grave, cosmetizate ok pentru moment. Bine, lucrurile astea se intampla si in Romania… In ce priveste persoanele fizice din Germania, dat fiind ca retelele de dealeri second hand sunt foarte bine puse la punct, apare intrebarea de ce omul nu a apelat la un astfel de dealer – doar din cauza ca dealerul ii ofera un pret ceva mai mic, pentru ca trebuie sa-si acopere si el costurile cu verificarea masinii inainte de revanzare?

It’s a jungle out there :)

Referindu-ne strict la BMW, atentie, vorbim de o masina premium, care, in functie de cat de mult a fost utilizata (in Germania in general Seria 5 e considerata masina de drumuri lungi, deci e de gasit cu rulaj mai mare, dar uzura e in limite normale), poate avea mai multe sau mai putin probleme. Care, fiind premium, inseamna si piese costisitoare. Te poti pomeni ca dai 8.000 de euro pe masina si, dupa cateva luni, sa mai scoti niste mii (nu exagerez) pentru directie sau diferential sau climatizarea automata sau cine stie ce alte lucruri. Piesele costa, chiar daca masina e mai veche si nu mai pare asa de scumpa.

Iar, daca masina provine din Romania si a fost utilizata de cineva care nu a menajat-o, riscurile sunt si mai mari. Sa ne gandim doar la caroserie: daca masina a fost folosita mult pe drumuri mai proaste, rigiditatea caroseriei scade si asta duce la probleme de geometrie a rotilor sau de vibratii ale motorului, care nu mai pot fi remediate cu piese noi…

Asa incat, la nivelul asta de pret, de circa 8-10.000 de euro, recomand dealerii monomarca, specializati pe brand si care au un parc mai maricel de masini. Ma refer la dealerii din Germania, dar si pe la dealerii de BMW din Romania exista sansa sa gasesti modele convenabile ca raport pret/stare. Intr-adevar, o masina cumparata din Romania presupune mai putine costuri initiale, dar prezinta un risc mai ridicat, din cauza uzurii mai accentuate la noi.

Din pacate, nu exista o solutie castigatoare, ci vorbim de o varianta in care pierzi mai putin sau alta in care pierzi mai mult. Tocmai pentru ca domeniul second hand e o atat de mare loterie, prefer sa nu ma bag prea mult in aceasta “ciorba” si ma limitez la sfaturi generale.

Rezumand, eu unul as miza pe un dealer specializat BMW din Germania, care sa fie neamt get-beget (desi nici astia nu mai sunt toti chiar de incredere, criza i-a facut sa se adapteze la practicile alora neseriosi…). Costurile de aducere a masinii ar putea fi minimizate dupa o corespondenta/discutie prealabila, prin care sa fie lamurite aspectele tehnice. Eventual merita apelat la o firma care aduce masini, daca recomandarile sunt de incredere (comisionul e mai mic decat costurile personale si timpul pierdut).

4 Comments

  • Acum 9 ani am plecat prima oara in Germania pentru a cumpara o masina in familie – stiind doar germana la nivel mediu, dar fara prea multe cunostinte legate de intregul proces. Vara asta am fost pentru a cumpara a 7a masina (nu am fost doar pentru mine – am cumparat si tatalui si pentru verisori, unchi, etc…).

    In continuare, o masina de 200.000km rulata in Germania este net superioara* ca stare generala uneia rulata chiar si 50.000-60.000 km in Romania.

    *CU CONDITIA ca cea din Germania sa fi fost intretinuta corespunzator: toate reviziile efectuate la dealeri autorizati mari, nu la service-uri multi-marca care intr-adevar, sunt din ce in ce mai des business-uri tinute de arabi, turci sau alte natii mai “neserioase”.

    E foarte adevarat ca exista tepe si acolo, dar dupa 9 ani de mers, vazut, testat, cumparat si folosit masini rulate doar in Germania pot spune ca nu voi cumpara vreodata o masina SH din Romania. Nici macar de la un cunoscut care a avut grija de ea, pentru ca intervine si factorul service – care stiti si voi cum sunt service-urile la noi si cum principiul “lasa ca merge si asa se aplica in continuare cu success in mare parte din service-uri.

    Cel mai eficient “model” de a cumpara masinai de acolo gasit pana acum mi se pare sa cumperi o masina folosita intre 3 si 12 luni, cu maximum 20.000 km si care are inca garantie valabila la orice dealer al marcii respective in Europa. Imediat ce ii expira garantia o vinzi si apoi pleci sa cumperi alta la fel.
    Aplicand sistemul asta am facut economii intre 20-40% din pretul de “nou” al masinilor, dar le-am folosit ca pe unele noi – cu garantie valabila si cu siguranta kilometrilor putini.

    In legatura cu intentia ta, de a cumpara un seria 5 din 2005-2009, am invatat un lucru in anii astia: cu cat masina este mai complexa – atat ca motor cat si ca electronica si sisteme instalate – cu atat ar fi bine sa aiba mai putini km. Cu cat are mai multi km cu atat creste si posibilitatea de a aparea un defect la sistemul x luna asta, alt defect la sistemul y peste 3 luni si tot asa…motorul, cutia, transmisia tin fara probleme daca masina este intretinuta bine, dar aceste sisteme au o durata de viata mai scurta, care incepe sa se simta pe masura ce trece timpul. Si sa vezi atunci cheltuieli cu intretinerea masinii si cu inlocuirea eletronicii…

    Bafta,
    Dan.

    • CDG, multumesc in numele cititorilor pentru afirmatiile foarte bine argumentate! Voi face un post separat cu raspunsul tau, merita!

      Astept cu interes si alte sfaturi, daca mai ai si crezi ca merita sa apara pe oraan.ro

      By the way, crezi ca ai timp sa povestesti mai detaliat ce masini ti-ai luat si care au fost experientele cu ele?

      Multumesc,
      Oraan

      • Salut,

        Ma bucur ca sfaturile mele pot fi de folos. Ar mai fi cateva, care mai degraba descriu cum procedez eu cand plec sa cumpar vreo masina.

        Cat despre experientele cu masinile cumparate, acolo e ceva mai mult de scris si saptamana asta sunt “un pic” cam incarcat la capitolul program. Ramane deci sa-ti trimit candva saptamana viitoare, daca e ok si te ajuta.

        Saptamana usoara,
        Dan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *