Hatchback de oraș, pe benzină, la 5.500 euro. Pentru soție

Userul „Dan” apelează din nou la mine pentru un sfat în privința mașinii pe care o dorește soția sa:

Salut, Oraan!
Numele meu este Dan si in luna noiembrie a anului trecut ti-am cerut sfatul in legatura cu achizitionarea unei masini. Printre masinile pentru care optam la vremea respectiva se afla Toyota Prius alaturi de vreo 2 SUV-ulete. Clar, sfatul tau s-a indreptat catre Prius! Am facut ce-am facut, ti-am ascultat sfatul si am cumparat o Toyota Prius+ din 2012 pe care o iubesc! Masina este extraordinara!
Inainte de Toyota am avut un Passat (diesel) din 2010 care nu mi-a facut probleme dar gandul meu era la Prius chiar inainte de achizitionarea Passat-ului. Acum, conducand cele doua masini pot sa afirm ca Toyota Prius+ este cu mult in fata VW Passat din toate punctele de vedere! Ma bucur ca ti-am urmat sfatul iar acum sunt fericitul posesor al masinii visurilor mele! Iti multumesc!

Acum revin si iti cer sfatul pentru achizitionarea unei alte masini, tot pentru oras, masina care o sa fie condusa de sotie.
Bugetul este de maxim 5.500 euro si isi doreste o masina pe benzina, gen hatchback (exclus 2 usi) cat mai noua (2009-….). Motorul sa fie pe benzina, cum am spus, fara turbina iar capacitatea cilindrica intre 1.2-1.6. Nu as vrea sa fie o masina cu un consum mare. Poti enumera cat mai multe modele, cu plusuri si minusuri, pentru a-i face mai usoara alegerea!
Acum te rog sa intervii tu si sa ne ”luminezi” datorita experientei tale!
Iti multumim anticipat pentru raspuns!

Ei bine, nu e un răspuns ușor de dat, dar am încercat să fiu util:

Salut, Dan,

In primul rand, ma bucur ca sfaturile mele te-au ajutat, iar in al doilea rand te felicit pentru alegere (mai ales ca, de curand, sunt si eu posesor de Prius – pentru care tin un jurnal aici: http://www.oraan.ro/category/toyota-prius-2/ ). Te rog revino cand ai ocazia, cu pareri despre masina ta – in special daca e de rau, ca problemele sunt cele care „ne doare”…

Ok, in ce priveste masina pentru sotie, in primul rand recomand urmarirea anunturile de Prius II (cum e si modelul meu). E adevarat, la 5.500 euro e dificil spre imposibil de gasit masini in stare cat mai buna si cat mai putin vechi la pretul asta. In general, modele intre 2007-2009, cu peste 100.000 km la bord, dar in conditii ok, se invart pe la 6.000-6.500 euro. Un avantaj al propulsiei hibride este ca nu necesita plata timbrului de mediu, deci adusul din strainatate reprezinta o optiune foarte buna (spun asta deoarece multe dintre Prius-urile vandute in RO sunt cam manarite…).

Daca aceasta optiune nu e viabila, as pune in primul rand intrebarea: cam care ar fi regimul de utilizare al masinii? Pentru ca masinile hatchback se impart, general, in trei clase:
– clasa mini: masini de dimensiuni foarte mici (cu lungime in jur de 3,5-3,6 metri), spatiu restrans, mai ales pt portbagaj, motoare mici (in general cam de 1,0 litri), grad de siguranta cam la limita acceptabilului si nivel de dotari slabut in privinta confortului; e genul de masina gandita pentru utilizare 90% in mediul urban, fiind preferata in general de companii (fie ca vorbim de pizza delivery sau de curierat) sau de cei cu a doua ori a treia masina in familie (in special femeile care se tem de masinile mai mari…)
– clasa mica: masini de dimensiuni mici (cu lungimi uzuale de circa 3,8 metri), spatiu in general bun in fata si rezonabil spre restrans in spate, portbagaj modic, dar destul de ok pentru sarcinile zilnice, motoare mici spre medii (norma e cam la 1,2-1,4 litri in clasa asta, pt benzinare – ca diesel nu prea merita), grad de siguranta ceva mai bun decat clasa mini, dotari ceva mai evoluate; o astfel de masina e utilizata tot preponderent in mediul urban, dar se preteaza si pe distante interurbane, in general medii, cu un grad de confort destul de slab in general.
– clasa compacta: masini de dimensiuni compacte (caroseriile hatchback au in general cam 4 metri lungime, dar sunt si cazuri in care se ajunge sau se depasesc 4,2 metri); este domeniul cel mai aglomerat pe plan european, cu oferte foarte competitive – e, practic, „clasa Golf”, ceea ce inseamna ca masinile hatchback de clasa compacta ofera un pachet optim de spatiu, siguranta si dotari de confort; vorbim de masini care sunt bune si in oras, si la drumuri lungi, fiind preferate oarecum in egala masura de oamenii obisnuiti si de firme (ma rog, as zice mai mult de firme).

Prin urmare, domeniul masinilor hatchback e atat de mare, incat, sincer, chiar nu am timp sa stau sa il disec :) (mai mult decat am facut-o)
In principiu, am niste recomandari pentru fiecare clasa (intuiesc, totusi, ca o masina de clasa mica este ceea ce s-ar potrivi doleantelor voastre):
– in clasa mini: cam nimic, pt ca sunt riscuri de uzura foarte mare la transmisie si suspensie (regimul intermitent din orase e un calvar pentru mecanica)
– in clasa mica: Honda Jazz – foarte spatioasa, cu un nivel bun al dotarilor si sigurantei, motor convenabil ca performante si costuri; Toyota Yaris, de preferat faceliftul dupa 2010 – motorul de 1,3 litri e mai performant, dar si mai gurmand decat cel de 1,0 litri, acesta din urma fiind alegerea mea. Alternative interesante: Ford Fiesta (dar benzinarul de 1,25 litri e slab si nu asa de fiabil), Mazda2 (spatiu interior cam mic si platforma tehnica de Fiesta, deci cam aceleasi probleme dpdv mecanic), VW Polo si Skoda Fabia (e de preferat motorul de 1,4 litri fata de cel de 1,2 litri, dar motorul mare e si cam gurmand)
– in clasa compacta: Subaru Impreza (marele avantaj al acestui model este tractiunea integrala standard, plus foarte buna reputatie de fiabilitate; confortul e mediu, la fel si nivelul de dotari sau spatiul, iar motorul de 1,5 litri, cel mai probabil singurul in aceasta marja de pret, e cam gurmand, din cauza tractiunii integrale); Mazda3 sau Ford Focus II facelift (e indicata motorizarea de 1,6 litri, ambele au aceeasi platforma tehnica, dar Mazda are materiale mai bune in interior, iar spatiul este la ambele foarte bun); VW Golf – e de preferat Golf VI, care e faceliftul lui Golf V, dar e cam greu de gasit motorizara de 1,6 litri (constructie solida, spatiu convenabil, in general o buna fiabilitate); Toyota Auris (prima generatie nu e asa interesanta, iar motorul de 1,33 litri e cam slabut si gurmand – doar fiabilitatea buna spre foarte buna e un atu); Opel Astra H (motorul de 1,6 litri e cel mai ok, spatiul interior e mai mic decat la rivali, dar in general are costuri decente de intretinere)

Cam atat din partea mea, va doresc succes.

VREI ȘI TU MAȘINĂ? CLICK AICI PENTRU O PĂRERE

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *