Honda Civic vs Mazda3 vs Ford Focus, până în 20.000 de euro

Userul ”Nica Victor” are o idee destul de clară despre ceea ce vrea de la o mașină și vrea să facă o alegere cât mai bună între cele trei modele:

Salut, Oraan. Numele meu este Victor, și bineînțeles ca vreau sa-ți cer și eu părerea pentru o achiziție auto. Dar întâi și întâi vreau sa te felicit pentru ceea ce faci. Am citit mai multe răspunsuri de-ale tale și îmi place mult abordarea și stilul tău. Tot respectul meu.

Înainte sa iti spun ce anume mă interesează am sa încep prin a-ți spune ca de aprox 6 ani conduc un seat ibiza cu motor 1.4 benzina din 2007, second hand. Am avut noroc de ea, dar începe sa se invecheasca și simt eu ca ar cam vrea schimbată. Inițial mă gândeam sa iau tot o mașină second hand. Și cum m-am învățat cu hatchbackul și cu benzina am țintit către vw golf 6 și bmw seria 1. Tot căutând una din ele cât mai pe plac și cât mai cu dotările dorite, am început să cam renunț la ideea de mașină second hand. Cum ai spus și tu, second hand e o loterie și parcă nu aș vrea să risc și mi-e poftă sa simt mirosul de mașină nouă.

Să-ți zic un pic despre ceea ce caut la o mașină, ce mă interesează. Rămân fan hatchback și benzină. Principalul rulaj este in oraș, mai rar drum lung, spre țară, București, munte. Rulajul pe an este de aprox 15000 km. Nu mă pricep prea bine la mecanică, motoare, dar știu ca o mașină să aibă și ceva zvâcnire îi trebuie un motor mai bun de 1.4. Pe scurt mă interesează sa fie cât de cât un motor puternic (1.6 – 1.8) cu un minim de 120 cp. Contează foare mult și aspectul exterior, cât și cel interior, confortul și consumul sa fie cât de cât ok.

Dispun momentan de aproximativ 10000 €. Și pentru că îmi doresc să am mai multe dotări pe mașină, gen navigație, pilot automat, senzori parcare, dublă clima și etc, mă aștept ca prețul final sa ajungă la vreo 20000 € și toate astea să se întâmple probabil cu ajutorul unui leasing. De, dotările costă.

Iar acum sa-ți spun către ce am țintit, vorbind de mașini noi, hatchback, benzină. Săptămâna asta am înnebunit căutând mașini pe site-urile firmelor consacrate. Am căutat detalii tehnice cât și aspectul vizual iar apoi review uri al următoarelor mașini: Hyundai i30, Toyota Auris, Vw Golf 7, Seat Leon, Honda Civic, Mazda 3 și Ford Focus, la toate fiind vorba de ultimile modele. Trecând peste Hyundai, Toyota, Vw și Seat, am rămas axat în principiu Honda civic (am reușit sa aflu de problema cu suspensiile și de la tine am aflat ca este o problemă rezolvabila), Mazda 3 și Ford Focus.

Acum vine întrebarea finală. Ce recomanzi? Având în vedere toate cele menționate de mine mai sus.
Cel mai mult îmi place focus ul. Designul interior cât și exterior îmi plac, motorizarea, stabilitatea la drum, dinamicitatea cum mai spuneai tu. Astept un sfat, o părere.

Mulțumesc anticipat,
Victor.

Iată care este răspunsul meu:

Salut,

Multumesc de aprecieri si le intorc si eu: e o intrebare suficient de detaliata pentru a-mi face o idee despre ce raspuns sa dau :)

Ok, intre noile Honda Civic, Mazda3 si Ford Focus eu as alege Mazda3. E o alegere in primul rand subiectiva (imi place mult cum arata masina si cum e facuta in interior, imi plac mult senzatiile la volan, chiar daca alte modele sunt ceva mai performante pe hartie, jos palaria pentru exigenta japonezilor in materie de tehnologie Skyactiv, care nu e doar abureala de marketing). Dpdv pragmatic, recunosc faptul ca poate fi cam scumputa daca se doresc dotari mai multe. Honda Civic e o propunere foarte pertinenta, dar pacat ca a pierdut din caracterul precedentei generatii OZN. Focus e foarte competent, dar eu personal il plasez dupa Mazda3. Dpdv pragmatic are destule avantaje, insa nu prea agreez ideea motoarelor din categoria downsizing: cilindree mica si turbocompresor.

Practic, din punct de vedere al fiabilitatii, consider ca Mazda3 e avantajata de faptul ca ofera motoare aspirate. Chiar si cel mic, de 1,5 litri, are mult nerv si, desi la drum lung si viteze mari se simte lipsa de performanta, nu stiu cum, japonezii astia au reusit sa faca un pachet foarte agreabil din aceasta masina. In teorie, cu nivelul de echipare Revolution (penultimul, valabil doar pentru motorul de 2,0 litri), masina costa 20.000 de euro – dar, in practica, sa nu uitam ca deja s-a deschis sezonul ofertelor… daca si ”negotiatons skills” sunt bune, cine stie la ce se poate ajunge, poate chiar la motorizarea de 2,0 litri si echipare foarte buna la doar 20.000 de euro. Aici am o nelamurire in privinta politicii de preturi Mazda: versiunea 1.5 Attraction (de 100 CP si cu echipare corecta) costa cu doar 1.500 de euro mai putin decat versiunea 2.0 Revolution (de 120 CP si echipare bogata) – deci merita versiunea superioara, clar.

Oricum, in materie de pret, in fiecare dintre cele trei cazuri pot aparea surprize la fata locului, in functie de oferte, stocuri, disponibilitate si dorinta agentilor de a vinde. Cu leasingul s-ar putea sa iesi oarecum mai scump, dar asa este cu finantarea. Eventual analizeaza si posibilitatea unui leasing operational (daca ai firma sau poate pe firma unui prieten), scapi de foarte multe batai de cap, deoarece e un fel de chirie pe termen lung.

Dupa cum spui si tu, celelalte modele mentionate le scot si eu din calcul. Hyundai i30 vine cu un foarte bun raport pret/echipare, dar nu mi se pare prea convingator la motorizare si comportament; Toyota Auris are acea aura de fiabilitate invincibila, dar nu se ridica la inaltimea lui Mazda3 ca aspect, dinamica si finisare; Seat Leon e un fel de Golf mai putin serios, dar mizeaza doar pe motoare pe benzina turbo si finisarea putea fi mai buna; VW Golf e foarte pertinent, dar cam scumput pentru ceea ce ofera. Fata de Mazda3, Focus e mai spatios si te implica o idee mai mult in procesul de a conduce, dar eu tot in Mazda3 ma simt mai bine. Iar Honda Civic, desi e mai utila, prea se joaca inutil cu ideea de premium fata de Mazda3.

Deci, daca vrei parerea mea (care, trebuie sa recunosc, nu are cum sa fie strict obiectiva), eu as spune ca, la momentul asta, nu cred ca as alege altceva in afara de Mazda3 din clasa compacta. Si inca un lucru: nu as miza pe cutia automata, manuala e mult prea FUN. Eventual, daca se doreste spatiu ceva mai bun pentru bagaje, se poate opta pentru versiunea sedan. Motorizarea de 1,5 litri e rezonabila, dupa cum spuneam, in timp ce motorul de 2,0 litri e mai interesant decat anunta cei 120 CP. Versiunea de 165 CP nu o recomand decat daca vrei senzatii mai de hot-hatch si poti accepta o crestere inutila a consumului (vorba aia, cat la suta din timp chiar o sa te comporti sportiv cu masina?!…).

Sper ca ti-a fost de ajutor raspunsul meu. Si mentionez ca nu fac nicidecum reclama la Mazda – dimpotriva, sunt chiar suparat pe ei ca nu am reusit inca sa fac un test-drive cu febletea Mazda MX-5 :) Spor!

VREI ȘI TU MAȘINĂ? CLICK AICI PENTRU O PĂRERE

8 Comments

  • Salut Oraan.

    Multumesc mult pentru promtitudinea cu care ai raspuns. Nu ma asteptam sa raspunzi asa repede.
    Dar ma asteptam cumva sa ma susti mai mult in ideea de a achizitiona un Ford Focus, nu stiu de ce.
    Nu sunt anti-Mazda, si nici nu cred ca faci reclama Mazda, (de altfel mi-a placut si mie masina destul de mult), insa cumva am ramas mai axat pe Focus, cred ca datorita mai mult interiorului sau, care mie unul imi pare mai clasic si mai stilat si mai bine aranjat fata de cel de la Mazda. Mazda aduce a masina mai sport. Nu sunt eu un sofer prea sportiv, dar pot sa zic ca uneori mai conduc si astfel si cand mai e necesar.
    Acum, fiind sugestia ta Mazda, ma simt nevoit sa vin cu alte intrebari catre tine.
    Doar ce am intrat si pe net si m-am uitat la detalii pentru motoarele ambelor masini.
    Daca vorbim de Mazda cu siguranta nu voi alege un motor mai mic de 2.0i (120cp) si cutie manuala. Vorbind despre cutia manuala, pot spune ca prefer oricum masina care are cutia manuala, dar observ ca trendul tinde tot mai mult spre cutia automata. Din ce am vazut eu, odata cu C.A. creste automat si consumul, asta ca o idee. Apoi am inteles ca defectarea unei cutii automate e….nu e bine deloc din pdv financiar.
    Asta legat de Mazda.
    Dar acum vorbind despre preferatul meu, Focus, m-am uitat la 5 motorizari, hai sa spunem 4 si sa excludem motorul cu transmisie automata, desi am inteles ca nu agreezi motoarelor din categoria downsizing: cilindree mica si turbocompresor.
    Am sa enumar intai motoarele diesel: 1.5 Duratorq TDCI (120 cp/88 kw) CM 6+1 si 2.0 Duratorq TDCI Start-Stop (150 cp/110 kw) CM 6+1.
    Din detaliile gasite sunt niste motoare foarte bune din punctul meu de vedere personal al consumului. Dar dupa cum ai mai spus si tu, la motoarele pe motorina nu prea le place viata de oras…asa ca nu s-ar prea preta un motor diesel pe Focus.
    O sa mai enumar si motoarele pe benzina, desi sunt convins ca stii deja despre ce e vorba:
    1.0 Eco.Boost Start-Stop (125cp / 92kw) CM 6+1
    1.5 Eco.Boost Start-Stop (150cp / 110kw) CM 6+1
    Consuma mai mult ca dieselul, asta e clar, si daca e si mai puternic iar consuma mai mult.
    Daca ar fi sa aleg intr-un final Focusul, ce motor imi recomanzi?
    Ai mai explicat tu parca undeva care e treaba cu downsizingul, dar te-as ruga sa o mai faci in asa fel incat sa inteleg si eu, sau sa inteleg care ar fi partile negative la un astfel de motor pe un ford focus.
    Si inca o intrebare ar mai fi legat de costurile de intretinere (revizii) si piese la ambele masini, ce stii tu despre asta.
    Eu despre Mazda nu stiu absolut nimic, iar despre Ford, doar din auzite (nu am nici o cunostiinta care are Ford) am inteles ca preturile ar fi destul de piperate si la intretinere si la piese (in comparatie cu sa zicem un Vw sau un Opel, sau chiar ce am eu acum, un Seat).
    Legat de leasing, multumesc de sfaturi, o sa le iau in considerare, iar de oferte, momentan nu sunt in tara, si nici nu o sa revin decat peste vreo 3 luni. Pana atunci o sa mai am destul timp de gandire.
    Ce oferte voi gasi mai gasi la intoarcere voi vedea, la fel si ce se va putea negocia (sincer nu stiam ca exista posibilitatea de negociere), plus ca la Ford, cel putin parca, am vazut ca aveau posibilitatea de buy-back sau ceva de genul pentru masina veche ca sa fie astfel o suma de avans adaugata, sau ceva de genul.
    Si tinand cont de faptul ca nu sunt in tara, iar masinile cu pricina nu le-am vazut decat in poze pe site-uri, va ramane dupa ce voi ajunge acasa sa merg sa fac drive test, sa le simt, sa le “miros” si apoi sa ma decid.

    Din nou, iti multumesc mult pentru ajutor si astept raspunsul tau.

    Cu stima,
    Nica Victor

    • Salut,

      Eu am incercat sa aduc niste argumente cat de cat obiective, dar am recunoscut si faptul ca intervine subiectivismul. In primul rand in ceea ce priveste aspectul masinii si al interiorului, unde ”gusturile nu se discuta” (dar se pot comenta…). Cat despre partea dinamica, din nou, depinde de fiecare persoana cum percepe performanta, comportamentul si manevrabilitatea unei masini, in functie de experienta. Iar feelingul la volan iar e o chestie extrem de subiectiva. Ok, deci Mazda3 nu e asa atractiva fata de Ford Focus. Am inteles ca habitaclul Focusului e mai pe gustul tau, no problem.

      In privinta cutiilor de viteze automate, cele mai noi si mai moderne sunt mai eficiente, datorita managementului electronic. In cazul lui Mazda3, e o cutie automata oarecum clasica, deci da, consumul va fi mai ridicat. In cazul lui Focus, cutia automata Powershift e cu dublu ambreiaj, mai moderna si mai eficienta, deci in teorie va avea un consum cam la fel cu o cutie manuala, ba in anumite situatii chiar mai bun. Ajungem, insa, la reversul medaliei: complexitatea noilor cutii automate, ceea ce poate duce, in cazul unor defectiuni, la probleme foarte costisitoare. Sa zicem ca riscurile pentru o masina noua, in primii 3-4 ani de utilizare, sunt extrem de reduse. Aici deja trebuie facut un calcul de amortizare – la un rulaj mic, de circa 15.000 km/an, s-ar putea sa nu prea renteze diferenta de bani. Pe de alta parte, din moment ce rulajul va fi preponderent urban, o cutie automata inseamna o scadere serioasa a nivelului de stres in aglomeratie. In concluzie, cutia automata aduce un plus de confort deloc de neglijat, dar si o crestere a pretului, care trebuie cantarita foarte bine. Dupa cum spuneam, riscurile de defectare sunt extrem de mici in primii ani, iar diferentele de consum nu cred ca sunt prea mari (in cazul lui Mazda3 si Focus).

      Ajungem acum la motorizari. Sincer, nu recomand motorul diesel pentru rulaj in mediul urban si pentru un rulaj atat de mic (doar 15.000 km/an). Si aici intervine un calcul de amortizare – dieselul este mai scump decat benzinarul, deci trebuie vazut dupa cati km merita investitia in diesel. In conditiile in care dieselul inseamna si costuri de intretinere ceva mai mari decat motorul pe benzina. Dar atentie, eu cred ca pericolul cel mai mare vine pe fond de ”Dieselgate” – de la anul s-ar putea sa vedem o politica de taxe mai mari pentru diesel, chiar si o crestere a pretului la motorina, plus o devalorizare mai accentuata a masinilor diesel. Eu unul consider ca dieselul, pe termen scurt si mediu, nu mai este o investitie rentabila pentru uz personal. Decat daca masina este utilizata la drumuri lungi si cu rulaje anuale foarte mari (cum a fost cazul userului care avea de ales intre Focus diesel si Auris hibrid).

      Bun, sa vedem cu motoarele EcoBoost. Ambele sunt din categoria downsizing: deci au cilindree redusa si sunt dotate cu turbocompresor. Turbo, ca la dieseluri, deci risc mai mare de aparitie a problemelor. Din nou, cel putin in teorie, in primii cativa ani de viata ai masinii riscurile sunt mici sa apara probleme tehnice, dar un motor mai complex intotdeauna va fi mai riscant. La Mazda3 vorbim de motoare aspirate, dar si de un raport putere/cilindree mai mic (deci favorabil fiabiliatii). Motoarele ”downsizing” sunt cam ”stoarse” de putere, ceea ce inseamna uzura mai mare. Si sa nu uitam ca vorbim de utilizare preponderent urbana – turbina va fi supusa unui regim de variatie intensa a turatiei (pentru ca turbina are o turatie mult mai mare decat a motorului propriuzis). In schimb, motorul aspirat, mai ales daca are o putere mai redusa (cum e 2.0 cu ”numai” 120 CP), castiga la capitolul comportament la turatii mici si medii si schimbare intermitenta a turatiei. Practic, se poate ajunge ca un motor downsizing sa aiba un consum chiar mai mare decat unul aspirat echivalent ca putere, desi pe hartie downsizingul arata atat de bine, nu-i asa? Ei bine, eu sustin ca nu e asa… Singurul avantaj al motoarelor downsizing consider ca e doar la capitoul cuplului motor mai bun, obtinut la turatii mai reduse.

      Din punctul meu de vedere, cred ca alegerea se profileaza intre Ford Focus 1.0 EcoBoost (125 CP) si Mazda3 2.0 (120 CP). Desi, dupa cum am spus, nici motorul de 1,5 litri si 100 CP de pe Mazda3 nu e de lepadat (e comparabil cu 1.0 EcoBoost de 100 CP).

      Despre costurile reviziilor nu am detalii, sorry. Din punctul meu de vedere, cam toate-s ”o apa si-un pamant”, diferente majore nu exista – adica ”aia e mai scumpa” nu e de domeniul de doua-trei ori mai scumpa… Tine mult de dealeri, de piese, de costul manoperei. Aici lucrurile se schimba permanent, trebuie verificate si ofertele de service care pot veni la pachet. Eu unul tind sa cred ca motorul downsizing e mai costisitor ca mentenanta, dar, in lipsa datelor, prefer sa nu ma pronunt. Sunt de parere, insa, ca nu exista avantaje majore la capitolul costurilor de intretinere pentru niciun competitor.

      In privinta ofertelor, da, Ford are un program interesant, dar nu sunt familiarizat cu detaliile, deci nu pot spune daca e recomandabil sau nu. Am, insa, o idee care ar putea parea ciudata – ar fi de analizat si piata masinilor second hand putin rulate. Adica masini de maximum 2 ani vechime (adica incepand cu 2014) si un rulaj foarte mic (20-25.000 km maximum). Avand in vedere ca in primul an se inregistreaza cea mai mare devalorizare a masinii, cred ca pot fi gasite oferte foarte interesante, cu niște mii de euro bune mai ieftine. Si in ultima vreme am inceput sa imi schimb opinia in privinta masinilor de companie – pentru ca din ce in ce mai multe companii, mai ales in vest, folosesc mijloace de monitorizare a flotei, ceea ce inseamna atat o intretinere temeinica a masinilor, precum si un comportament al soferilor indreptat spre menajarea masinii (in timp ce o persoana fizica nu stii cum a folosit si intretinut masina). E doar o idee, ramane sa decizi daca merita sau nu.

      Cam atata din partea mea, succes la alegere.

      • Mersi mult, Oraan.
        Apreciez explicațiile și detaliile tale.
        Rămâne sa ajung acasă și să fac care un drive test cu ambele mașini, să văd în care mă “simt” mai bine și apoi să aleg.
        În același timp, până voi ajunge în țară o să arunc un ochi și piața mașinilor sh mai puțin rulate, să văd ce pot găsi și acolo.

        Mult succes în ceea ce faci tu aici îți doresc în continuare și numai bine.

        Cu stimă,
        Nica Victor.

  • Salut
    Scuze ca ma alatur si eu discuției. Te rog sa îmi spui cum se simte motorul de 1.5 de pe mazda în comparație cu 1.6 benzina de pe opel astra h sau renault megane. Mulțumesc.

    • Salut,
      Cred ca facem niste confuzii :) Eu vorbeam de actuala generatie Mazda3 (cunoscuta pentru tehnologiile Skyactiv), nu de generatiile mai vechi Mazda3 (care au foarte multe in comun cu Ford Focus). Opel Astra H, de exemplu, este generatia produsa intre 2004 si 2010, deci nu-si are sensul comparatia cu noua Mazda3. Renault Megane, de asemenea, e deja un model invechit moral (in curand se va lansa si la noi o generatie complet noua a compactei frantuzesti), nu prea sunt termeni de comparatie cu noua Mazda3.
      Deci, scuze ca nu am cum sa raspund la intebarea ta, dar chiar nu am cum :)

      • Salut
        Mai exact întrebarea mea era cum trage motorul de 1.5 față de un 1.6 mai vechi.
        Mulțumesc

        • Sincer, noul motor de 1,5 litri și 100 CP nu e prea departe de cel de 1,6 litri si 105 CP de pe precedenta Mazda3. Vorbim tot de motor caruia ii plac turatiile mai ridicate daca se doreste performanta, iar cuplul motor nu e bun la turatiile joase. Totusi, ca si feeling e o diferenta uriasa. Noua Mazda3 e mai comunicativa, sunetul motorului e altfel, cutia se manevreaza mult mai placut si are o etajare mai buna, etc. Sunt considerente subiective, pana la urma, deoarece fiecare intelege in felul lui ”cum trage” un motor.

  • Victor, poate te pot ajuta si eu cu o parere. Am avut ca dilema Auris Hybrid vs Ford Focus diesel, insa datorita conditiilor de utilizare (preponderent extra-urban, 30-35k) am ales Ford Focus diesel. In cazul tau, cu 15000 km/an, dieselul nu se amortizeaza decat dupa minim 120000 km (sau poate niciodata daca va fi suprataxata motorina). In ceea ce priveste negocierile la Ford, iti sugerez sa iti faci o configuratie pe site si sa o trimiti la cat mai multi dealeri (cel putin 7-10) si vei vedea care dintre ei e dispus sa negocieze mai mult sau mai putin. La Ford, politica de preturi de lista este ca acestea sa fie mai mari si apoi sa iti ofere un pachet de dotari la un pret f. mic, precum si alte discount-uri. Ca idee generala, fata de pretul de lista, discountul pe care l-ai putea obtine ar fi de 22-25%.
    Totusi, desi eu am ales pentru mine un Focus diesel, pentru o utilizare preponderent urbana ca a ta, ti-as sugera sa acorzi o sansa si motorului de 2 l si 120 CP de la Mazda. Asa cum bine ti-a recomandat si Oraan, motoarele aspirate sunt mai fiabile in utilizare urbana fata de cele supra-alimentate. Iar consumurile de la aspiratele Mazda sunt la acelasi nivel cu cel de la Focus (pe real, nu pe consumurile teoretice). Singurul dezavantaj al cilindreei mari este la impozitare si RCA, pentru ca, din pacate, in Romania nu se taxeaza caii putere, ci cilindreea.

    Orice ai alege, sunt masini bune atat Mazda 3, cat si Ford Focus (daca nu ma insel modelul anterior Mazda 3 a fost produs pe platforma anterioara de Ford Focus).

    Numai bine,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *