I’ve got the Power! as usual…

Adică BMW. Care le dă din nou apă la moară celor care asociază sigla bavareză în primul rând cu puterea. Cu puterea mare.

Motorul diesel common-rail de 3,0 litri, cu twin-charger, a ajuns acum la 286 CP. Cât M3-ul anilor ’90. Deci dieselul bavarez are acum o putere litrică de 95 CP/litru. Cam sportiv, nu-i aşa?

bmw535d1.jpg

Acum aproape un an, când am testat BMW 535d, motorul scotea “doar” 272 CP. O uzină de forţă cutremurătoare, cu un cuplu motor pe care îl simţi până la ultima vertebră. Dacă 530d mi s-a părut la vremea lui o berlină foarte decentă şi puternică, 535d m-a lăsat aproape perplex. Până m-am convins că este superflu.

De ce să ai nevoie de aproape 300 CP dintr-un diesel? Mai mult de 200 înseamnă deja sport, iar o berlină care se apropie de 300 CP deja depăşeşte potenţialul a 90% dintre clienţi. Nu neg, combinaţia sedan + motor puternic, dacă mai este pigmentată cu stil şi clasă, duce la un cocktail savuros. Mi-au plăcut foarte mult M3-ul E36 cu patru uşi (pe care nu am apucat să îl conduc) sau M5-ul precedent (pe care, de asemenea, nu am apucat să îl conduc, deşi este una dintre pasiunile mele pe patru roţi). Mai nou, mi se par uimitoare creaţii precum Audi RS4 sau Maserati Quattroporte, care reuşesc să îi confere celui de la volan un statut aparte.

Dar nici una dintre piesele astea nu este diesel! Pentru că dieselul nu beneficiază de sound-ul unui “şase în linie” bavarez sau al unui V8 sportiv. Dieselul va rămâne pe vecie un tenor sau bariton răguşit, care îţi va tăia poftele. Lucru valabil şi în cazul lui 535d, chiar dacă soundul este ceva mai civilizat şi mai puţin deranjant decât la concurenţii diesel. Pe urmă, un motor diesel are un consum mai mic… mai contează când, oricum, te costă peste 50.000 euro maşina? Chiar dacă sunt ecologist din fire, nu înţeleg pentru ce acest sacrificiu. oricum nu ajută natura faptul că un 535d poluează ceva mai puţin decât un M5. Iar un diesel, fiind mai pretenţios, se va deteriora mai rapid dacă este supus unui regim sportiv, ceea ce automat va duce la creşterea poluării.

Cuplul uriaş? Ar putea fi un argument. Însă am mai remarcat acest lucru şi în cazul lui 120d: comportamentul este mult prea brutal, dând senzaţia de supramotorizare. Faţă de ceea ce îţi inspiră maşina şi clasa ei, schimbările de viteză în regim necruţător se potrivesc mult mai bine unui Impreza STi pe o specială din Cipru! Până şi Maserati Quattroporte se comportă mai frumos, deşi o vreme am considerat cutia sa secvenţială foarte “nepoliticoasă” în regimul sport.

Nu ştiu, poate am eu o problemă, dar 535d este deja prea puternic pentru un client normal. Măcar dacă le-ar fi lăsat onoarea celor de la Motorsport să se laude cu primul M5 diesel… atunci am fi putut vorbi despre exclusivitate şi treceam cu vederea dezavantajele enumerate mai sus. Aşa, doar superîmpătimiţii fenomenului diesel se vor simţi virili şi extaziaţi. Restul vor apela tot la benzinare, mai adaptate spiritului de performanţă.

Mai nou, varianta facelift a SUV-ului X3 a devenit imbatabilă datorită superdieselului său, cu 286 CP. Mama mia! Un SUV, pe care îl cunosc binişor şi despre care am numai cuvinte de laudă dacă vorbim despre rularea pe şosea sau autostradă, pentru că, în rest, se descurcă doar în teren accidentat lejer. Nu este un căţărător şi nu ştiu cine îl va percepe aşa. Deci, practic, nu prea are nevoie de surplusul de putere şi cuplu motor (ca să nu mai vorbim de surplusul de euro). Dar se poate mândri că este cel mai tare! Proprietarul, evident…

Eu unul aştept cu interes lupta de pe terenul propulsiei alternative. Motoarele pe benzină au ajuns deja la un nivel exagerat de performanţe, iar dieselul ar face mai bine să pună accentul pe economicitate, ca şi până acum. Oricum, propulsoarele clasice se mai pot baza maxim 30 de ani pe combustibilii fosili convenţionali. Iar escaladarea puterii a cam început să îşi piardă sensul, chit că reprezintă încă un bun vector de imagine. Oare vom vedea un W12 diesel pe Bugatti Veyron? Dar asta e deja altă poveste.

2 Comments

  • cred ca e vorba despre o atractie fata de ceva diferit. Vezi tu, tie iti place BMW, altora le place Mercedes, mie imi plac motocicletele dar in ultima vreme mapasioneaza din ce in ce mai mult propulsia hibrida. Fiecare cu piticii lui.

    PS: am incercat de multe ori sa explic unor amici ca un deasel devine profitabil abia dupa 50-100 de mii de km fara succes. Este vorba aici de un “urban mit” care zice ca dieselul e mai economic. DA! pentru carat marfa, pentru Taxi… etc nu pt masina personala. Pe aia o tii 5 ani iar in acest timp faci maxim 100.000 km deci nu apuci sa amortizezi diferenta de pret.

  • nu intotdeauna amortizarea se produce dupa multe zeci de mii de kilometri. de fapt, la cele mai vandute variante diesel, amortizarea grosiera (fata de benzina) este pana in 50.000 km, ceea ce, pentru unul care calatoreste mult, inseamna o oarecare economie.

    sunt curios la ce concluzie va ajunge andrei, dupa un an de utilizare a Loganului sau diesel, daca a meritat sau nu investitia :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *