05/10/2015

Jeep Renegade, testat în timpul ”vânătorii eclipsei de superlună”

Mă număr printre cei care au avut ocazia să vadă pe viu eclipsa de superlună din noaptea de 27 spre 28 septembrie 2015. Iar asta datorită micului Jeep Renegade, care m-a ajutat să prind ”live” un eveniment astronomic rar, care se va repeta doar peste vreo 18 ani – mai multe detalii despre eclipsa de superlună citiți pe Ecoprofit.ro.

Acum mă voi concentra puțin pe armăsarul pe care Autoitalia mi l-a pus la dispoziție pentru aventura #RenegadeVaneazaEclipsa: cel mai mic model din gama Jeep actuală. Adică Jeep Renegade, o mașinuță de care am râs când au apărut primele poze pe net și care, trebuie să recunosc, m-a făcut să ridic o sprânceană și să mă întreb ”cum ar putea să concureze cu Juke sau Mokka având designul ăsta de Mickey Mouse?!”.

Cum arată pe-afară și pe dinăuntru

Când spun Jeep, mă gândesc în primul rând la cowboy-ul Wrangler. După care la playboy-ul Grand Cherokee. Renegade mi se pare, la prima vedere, un copilandru îmbufnat, pătrățos și neconform principiilor moderne de aerodinamism. Pe de altă parte, cam inspiră forță brută, robustețe și masculinitate, fiind foarte diferit de vărul său italian, Fiat 500X.

test jeep renegade - oraan 101

Să mizezi pe stilul bolovănos în ziua de azi: curaj nebun sau mișcare inspirată?

La fel ca Juke, stârnește impresii de genul ”you love it or you hate it”, așa că mai bine să vorbim despre interior. Ținând seama și de faptul că mașina pe care am avut-o la dispoziție era în echiparea de top Limited, care mi se pare cam luxoasă pentru categoria acestui SUV de clasă mică. Sau sub-compactă, e greu de făcut o departajare clară cu aglomerația din ziua de azi…

Ca aspect general, bordul arată coerent, butoanele sunt suficient de mari ca să nu le-ncurci și dacă ai degete butucănoase, iar plasticele sunt mai bune decât mă așteptam de la o mașină americană. Ok, Juke sau Mokka probabil sunt ceva mai bine finisate per total, dar diferențele consider că sunt foarte mici la nivelul percepției. Practic, nu-mi amintesc să fi pipăit vreo suprafață deranjantă, iar acomodarea cu funcțiile mașinii (chiar și cu butoanele cam multe de pe volan) a fost foarte rapidă.

test jeep renegade - oraan 102

Atât de multe detalii care fac trimitere la imaginea emblematică a brandului nu am mai văzut în nicio altă mașină!

Se vede, totuși, că e un SUV-uleț, deoarece spațiul interior nu e așa de generos la picioare, ci doar la coate (cei obezi nu vor avea niciun fel de probleme). Ampatamentul e rezonabil pe hârtie, dar, în practică, pe banchetă e loc la limită pentru genunchi. În schim, spațiul la cap e cam peste medie – de altfel, Renegade e curios de înalt, fiind la nivelul unor SUV-uri din categorii superioare. Iar asta ajută la vizibilitate, în paralel făcându-l mai impunător decât dă de înțeles sintagma ”cel mai mic Jeep din gamă”.

Sintagmă care, până la urmă, se reflectă în capacitatea relativ redusă a portbagajului: doar 351 de litri în configurația cu 5 locuri. Modelul de față, însă, mai avea un spațiu sub podea, capactul acesteia putând fi ”lipit” de spătarul banchetei, pentru a crește spațiul de depozitare. Din păcate, în acest caz nu se mai închide tableta care ascunde bagajele, deci americanii mai trebuie să acorde atenție unor detalii de ordin practic.

Cum merge pe șosea și în afara ei

Modelul Jeep Renegade de față era cu motorul diesel de 2,0 litri, în versiunea de putere de 140 CP (mai există și una de top de 170 CP). Cutia de viteze era manuală cu 6 trepte (se poate alege și o automată cu 9 trepte), iar tracțiunea integrală JEEP ACTIVE DRIVE, cu 4 moduri de funcționare, este standard pe această motorizare. Renegade are și versiune cu tracțiune doar pe puntea față, dar, din punctul meu de vedere, să-ți iei Jeep fără 4×4 este ca și cum ai pleca pe munte în șlapi, nu cu bocanci. Și ceva îmi spune că automata cu 9 trepte mi-ar plăcea mai mult decât manuala cu 6 trepte – care, deși are o timonerie exactă, nu e așa de confortabilă la drum lung.

test jeep renegade - oraan 103

Pauză pe Autostrada Soarelui undeva după miezul nopții. Doar la Constanța aveam să aflăm, de la INMH, unde anume în Dobrogea vom avea condiții propice pentru a urmări eclipsa de superlună

Motorul are forță doar pe la 2.000 rpm, nu la 1.500 rpm cum susține teoria. De altfel, și indicatorul de schimbare a treptelor te avertizează că începi să mergi subturat dacă nu retrogradezi din a III-a în a II-a pe la 50 km/h. Adică, în regim urban, cam trebuie să ”mesteci” în schimbător. În plus, doar după 2.000 rpm motorul trage convingător cele peste 1,5 tone de metal. Dar aici intervine o creștere ușor sesizabilă a nivelului de zgomot al dieselului. Așa încât Renegade 2.0 M-Jet mai trebuie să învețe maniere în oraș.

Însă tot ce am spus până acum devine insignifiant, deoarece Renegade chiar e un vajnic SUV-uleț de oraș. Fie că vorbim de bumpere, fie că vorbim de gropi din asfalt ori de porțiuni de șantier, suspensia lui Renegade demonstrează că vorbim de o mașină confortabilă peste denivelări. Cred că ”jeep-ulețul” ăsta are o obsesie pentru macadam, deoarece e fun să-l conduci pe drumuri neasfaltate.

test jeep renegade - oraan 104

Păi da, că Oraan nu știe că trebuie să aibă și trepied dacă vrea să pozeze o mașină neagră noaptea, când bate un vânt numai bun să pună serios la treabă eolienele de lângă Cogealac. Iar ”farul” de sus este luna, care deja intrase în faza de eclipsă parțială (pe la 4 dimineața)

Mă rog, zgomotele suspensiei se fac auzite destul de des, iar vopseaua neagră te face să te uiți mult mai atent la mărăcinii de pe margine, care amenință să lase urme pe caroserie (dar, what the heck, e un Jeep, ce, trebuie să fie bibelou?!). Pe drumuri de pământ sau de pietriș, ori chiar pe miriște, Renegade te face să-ți dai frâu liber spiritului de aventură – ceea ce nu pot spune despre Juke sau Mokka, mult mai timide în afara asfaltului.

Recunosc, n-am avut condiții propice pentru a încerca sistemul Selec-Terain, cu 4 moduri de funcționare: SNOW (de unde zăpadă, când toamna asta au fost și zile caniculare?!), SAND (nu am ajuns până pe plajă, sorry), MUD (eu am căutat noroaie, dar cu seceta asta…) și AUTO. Ploaia abundentă care a cotropit Bucureștiul în noaptea când am plecat să vânăm eclipsa de superlună mi-a arătat că Renegade te face să te simți în mare siguranță.

test jeep renegade - oraan 105

Câte SUV-uri care costă cât acest Jeep Renegade 2.0 M-Jet mai știți să aibă ”uzină” din asta de offroad?

Pe autostradă și pe șosele bune, la viteze ridicate, caroseria mai pătrățoasă induce zgomote clare ale turbulențelor aerodinamice, dar mașina stă fără probleme pe traiectorie. Inițial stresant, dar ulterior acceptabil, sistemul LaneSense comandă în mod automat direcției să vireze ușor dacă mașina tinde să depășească banda, fără ca acest lucru să fi fost semnalizat înainte. Însă pe drumurile proaste și fără marcaje, e de preferat renunțarea la acest sistem, care uneori ”trage de volan” fără să fie cazul.

Garda la sol a versiunii 4×4 e de vreo 20 cm (cu 2,5 cm mai mare decât versiunea 4×2), ceea ce e binevenit în offroad. Dar necesită atenție mai mare la atacarea virajelor rapide, unde controlul electronic al stabilității intervine cam prea prompt pentru a contracara efectul subvirator. Practic, Renegade e un SUV acceptabil pe șosea, în schimb fiind mai temerar în afara asfaltului decât o mare parte din actualele SUV-uri. Adică nu e pentru amatorii de sportivitate, ci pentru cei cu înclinații aventuriere.

Cât costă și concluzii finale

Vezi aici lista de prețuri și dotări pentru Jeep Renegade

Să o luăm cu începutul: cel mai ieftin Jeep Renegade pornește de la 22.500 euro (TVA inclus), fiind vorba despre versiunea cu motorul pe benzină de 1,6 litri și 110 CP, care e oferită strict cu tracțiune față și un nivel de echipare Sport mai mult decât suficient pentru utilizarea zilnică. Costă clar mai mult decât un Nissan Juke sau un Opel Mokka similare ca motorizări, dar Renegade plusează prin capacități offroad mai bune.

test jeep renegade - oraan 106

Ce, vi se pare scump la circa 30.000 de euro un Renegade burdușit cu tot ce-i trebuie pentru aventură? Poate vreți să aflați cât costă un telescop ca acesta din imagine (plus aparatul foto de lângă) – sigur veți concluziona că Renegade are un preț rezonabil pentru un Jeep

Motorul diesel Multijet de 2,0 litri și 140 CP pornește de la 29.300 euro (TVA inclus) în echiparea intermediară Longitude, oferind standard tracțiunea integrală și sistemul sofisticat de asistență Selec-Terain, dar plusând și la capitolul dotări. Versiunea din acest test, cu nivelul de echipare superior Limited, pleacă de la 31.200 euro (TVA inclus), diferența de 1.900 euro fiind justificată de climatizarea bi-zonă, jantele mai mari, pachetul de siguranță Pack Safety (cu sistem LaneSense și avertizare coliziune frontală) sau sistemul multimedia mai avansat.

Pentru cei mai temerari există și versiunea Trailkawk (doar cu varianta mai puternică a motorului, alături de cutia automată cu 9 trepte), care pleacă de la 35.800 euro (TVA inclus). Dar aici deja ajungem în zona prețurilor lui Wrangler, care e mult mai apetisant pentru amatorii de ieșiri serioase…

test jeep renegade - oraan 107

Undeva, acolo, în nori eclipsa de superlună intra în faza finală… Iar Renegatu’ se pregătea de drumul de întoarcere spre Capitală, odată cu primele raze ale soarelui (pe care, culmea, le-am văzut proiectate pe suprafața lunii în timpul eclipsei)

Varianta din acest test costă, așadar, peste 30.000 de euro, rivalizând chiar și cu SUV-uri dintr-o categorie superioară, cum ar fi Nissan Qashqai sau Mazda CX-5. Față de care Renegade e mai puțin spațios și e inferior pe șosea, dar, pe de altă parte, le depășește la capitolul ”în afara șoselelor”. Renegade e bine plasat în gamă și față de fratele mai mare Jeep Cherokee, dar numai versiunile 4×2 îl fac pe ”prâslea” cu adevărat atractiv ca preț, în special pentru publicul feminin.

Ca mașină de zi cu zi, Renegade cu motorizarea diesel se dovedește o mașină normală: caracteristicile offroad elimină orice stres cu denivelările, tracțiunea integrală ridică nivelul de siguranță în condiții meteo neprielnice, iar consumul urban de peste 7 litri/100 km (în teorie se cifrează doar la 6,0 litri/100 km) e rezonabil pentru un SUV în oraș.

test jeep renegade - oraan 108

Dacă-ți vine să-ți iei câmpii de multe ori, Renegade e una dintre cele mai bune oferte din zona sa de preț

În afara orașului, are performanțe onorabile, e suficient de confortabil la drum lung (unde zgomotele aerodinamice și ale motorului sunt principalele inconveniente), dar spațiul mai mic îl recomandă doar pentru 4 persoane și bagajele aferente. În regim de autostradă consumul este afectat de aerodinamica mai redusă, dar pe șoselele normale nu se diferențiază radical de alte SUV-uri.

În afara șoselelor, însă, sunt foarte puține modele la acești bani care să fie și capabile, și distractive la nivelul lui Renegade. Odată ieșit de pe asfalt, Renegade este, într-adevăr, un Jeep – deci li se adresează în mod clar celor care nu vor doar un SUV de oraș sau de șosea. Față de Wrangler, nu e la fel de capabil în offroad, dar costurile sunt mult mai mici (datorită motorului diesel mai mic și mai economic), iar caracterul practic mai bun.

test jeep renegade - oraan 109

Yep, un simbol care se traduce perfect prin ”Do something unexpected”: două faruri rotunde și șapte fante verticale. Temă de casă: câte asemenea logo-uri găsiți într-un și pe un Renegade?

 

Așa încât, în ciuda faptului că tot nu mi se pare simpatic la nivelul aspectului, Renegade m-a convins, în mica noastră aventură de noapte, că e un SUV-uleț numai bun pentru a da curs invitației de ”a face ceva neașteptat” (”Do Something Unexpected”). Vorba aia: câtă lume a văzut ”luna sângerie” printre eoliene?

CITEȘTE DETALII DESPRE FENOMENUL ECLIPSEI DE SUPERLUNĂ PE ECOPROFIT.RO

 

test jeep renegade - oraan 110Și cam așa am surprins obiectul misiunii #RenegadeVaneazaEclipsa . Știu, nu e o operă de artă, dar, vorba aia, măcar nu am venit cu mâna goală

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *