jimny, jimny, vreau cu jimny!

Na, că weekendul trecut nu am zis nimic de Jimny-ul pe care l-am avut la dispoziţie.

De fapt, ce să spun? Că am o nouă obsesie?

suzuki-jimny-1-oraan.JPG

Super tare maşinuţa. I-am stresat pe toţi ăia care stăteau în coloane interminabile, pentru că neobrăzatul de mine mergea pe lângă drum, prin hârtoape şi bălţi, fără să îmi pese, dom’le! It’s so fun maşinuţa! Unde mai pui că e simplă, nu te stresează cu nimic, spaţiul pe ce mi-l oferă este arhisuficient pentru nevoile mele şi nici nu consumă o găleată.

suzuki-jimny-2-oraan.JPG

Ciudat, pentru că, deşi nu pare, e foarte zburdalnic Jimny în oraş: 70-80 km/h este cam ceea ce vrea de la piciorul drept. Nu accelerează extraordinar, dar, sincer, e super în oraş: mic, manevrabil, sprinten şi foarte puţin gurmand. La drum lung nu prea mă încumet la mai mult de 100 km/h, dar e un preţ mic pe care trebuie să îl plătesc dacă mă gândesc ce poate face în afara drumului.

Am menţionat că e super în offroad fără a fi preparat? Primul pas pentru a-l face şi mai performant este schimbarea suspensiei (amortizoare şi arcuri) şi adoptarea unor cauciucuri MT (mud terrain), de 215/75 R 15. Şi astfel avem o maşinuţă numai bună pentru traseele de open. Adică mult peste ceea ce înseamnă offroad simplu.

suzuki-jimny-3-oraan.JPG

Oare sunt eu nebun că nu vreau maşini-gadget şi ultimele fiţe în materie de maşini? Nu ştiu, dar Suzuki Jimny mă satisface mai mult decât orice altă maşină la momentul ăsta. Măcar e bine că acum pot fi obiectiv 100% în legătură cu restul maşinilor pe care le mai testez :) All cars sucks! Except Jimny.

15 Comments

  • multam, Forte, sper sa iti implinesti si tu visul cat mai curand :)

    am niste intrebari: tu de ce visezi la jimny? care sunt motivele? ce sau cine te-a influentat?

    in cazul meu a trecut cam juma de an de cercetari pana sa realizez ca AR PUTEA FI masina pe care o vreau acum – dpdv al offroadului, ca incepator.

  • De 2 ani imi curg ochii dupa un jimny. Mi afost ff utila opinia si experienta ta impartasita vizavi de subiect. Am un buget simbolic de 7500 Euroi de criza si m-ar interesa daca ii cazu sa mai string ceva inainte sa ma arunc sa mi cumpar unu. Locuiesc in padurea Baci si ca urmare voi avea nevoie de toate abilitatile masinii iar spre deosebire de tine cunostintele mele mecanice sunt cu indulgenta spus, aproape de 0. Deci nu vreau sa umblu mai mult dupa masina decat sa umblu cu ea. Poate iti faci timp pt o recomandare pt mine. Ms.

  • 7500 euro… foarte la limita si iti trebuie foarte mare noroc pentru a gasi in RO un Jimny ok. adica unul ca al meu cu motor euro3 de 82 cp.

    sa aduci o masina din afara, mai inseama, pe langa cheltuielile aferente drumului (sau comisionul pentru cine merge) si o taxa de vreo 600 epuroi. deci, per total te duci clar cu inca cel putin o mie peste bugetul tau.

    sorry, nu am recoamdari optimiste pentru tine :( fie ca ai gasi in Ro asa ceva, fie ca este adus din afara, clar iti trebuie pe putin 8500 euro. si in banii astia ai parte de un jimny cu mai mult de 100.000 la bord si cel mai probabil fara abs sau aer conditionat (daca astea conteaza pt tine… pentru ca la pret conteaza).

    principial, in afara de verificarea sumara tehnica (motor, transmisie, cuplare 4×4 si reductor, rugina in spate si pe la amortizoare), nu ai ce bani sa bagi in masina. chestiile uzuale, care tin de reviziile curente, nu costa mult (200-250 euro).

    in concluzie, periaza site-urile de anunturi auto, baga=te si pe club4x4.ro la sectiunea suzuki si la anunturi si, in caz ca apare ceva, ia lectii de negociere :) poate te si “inhaitezi” cu clujeni fani suzuki si mai afli una alta.

    numai bine

  • Nu ma asteptam sa fi asa de operativ cu raspunsul. Multumesc. Este clar , mai stau vreo 2 – 3 luni sa mai plusez vreo 1500 euro.
    Inca ceva …… imi place stilul tau prietenos degajat si inteligent ….. si ca urmare am devenit peste noapte un vizitator si cititor zilnic al blogului tau. Iti doresc numai bine.

  • wow.. multam :) sper sa nu dezamagesc noii fani :)

    dupa cum iti ziceam, baga-te pe club4x4.ro si ai sa asimilezi foarte multe cunostinte si sigur iti vei face noi prieteni offroaderi.

    spor la strans bani, daca intri in vartejul 4×4 va trebui sa tot strangi si sa tot strangi… si niciodata nu vei avea suficienti pentru masinuta ta :)

  • Ajuta ma te rog cu urmatoarele informatii daca iti este la indemina. De cand au aparut motoarele la Jimny cu euro 4 atat pt bezina cat si pentru motorina? Si daca valoarea emisiilor de CO2 este singurul criteriu dupa care se stabileste norma de Euro 3 sau 4. Am decis in principal pe motive estetice, de confort si consum sa mi caut un Jimny pe motorina din 2005-2006 evident Euro 4 pina in 11000 Euro. Daca crezi ca am facut o alegere neinspirata te rog sa ma tragi de mineca sa revin asupra deciziei. Ms.

  • motorul pe benzina euro4 este aparut din 2005 (nu stiu exact luna, dar este vorba despre mot. de 1.328 cmc si 86 CP).

    motorul diesel este cel renault, pe care il are si logan :) 1,5 dCi.

    norma de poluare o da constructorul.

    personal sunt de acord cu aceia care nu agreeaza motorul diesel pe jimny. si astia sunt oricum peste 50% dintre cei pasionati sau care au jimny.

    in primul rand, masina este usurica, iar motorul pe benzina este foarte ok pentru ea. din cauza structurii si a aerodinamicii, nu trebuie un motor mai puternic pentru performante mai bune pe sosea, e suficient pentru o rulare normala.

    in al doilea rand, motorul diesel este preluat (deci nu a fost gandita de la inceput caroseria pentru un asemenea motor) plus este mai greu decat cel pe benzina. greutatea suplimentara afecteaza in timp suspensia fata si adptarea acestuia induce probleme daca vrei sa modifici masina ulterior.

    in al treilea rand motorul diesel este mai zgomotos, are mai multe vibratii (vibratii care afecteaza punctele de prindere pe sasiu) si nu are un consum mult mai redus fata de cel pe benzina, deci, in eventualitatea unui calcul de amortizare, este nevoie de peste 100.000 km ca sa renteze investitia in diesel.

    cuplu mai bun la turatii joase? da, insa nu doar asta iti trebuie in offroad. cuplul te ajuta mai mult in pante, dar, in cazul lui jimny, nu cu mult mai mult.

    ah, am uitat ultimul aspect: costa mai mult un jimny diesel si intretinerea este mai scumpa. mai trebuie sa te gandesti ca sistemul commonrail nu e asa de bun in offroad, fiind cam sensibil si cu multa electronica :)

    in ce priveste modelul din 2005 incoace:

    primul neajuns (pentru amatorii de offroad) este comanda reductorului de la butoane (electropneumatic), nu de la maneta clasica.

    pe urma, “civilizarea” caroseriei inseamna spoilere mai coborate, deci, inevitabil, mai expuse loviturilor in teren accidentat. mai pune si vopseaua mai pretentioasa, jantele mai smechere, dar care se zgarie usor si in teren accidentat risti chiar sa le crapi.

    in interior, arata mai modern, dar… nu inseamna ca e mai confortabil sau mai spatios. versiunea dinainte de 2005 pare mai rudimentara, dar este foarte ok din toate punctle de vedere, plastice rezistente si usor de curatat.

    daca doresti o masinuta de plimbare la iarba verde, nu iti lua jimny :) ia=ti un SUV, o toyota rav-4, de exemplu, pe la 10.000 euro o gasesti (teoretic) cu 100.000 km la bord.

    personal, nu am ales jimny pe motive estetice, ci pragmatice. fata de celelalte masini de teren (deci sasiu separat, reductor) este, in primul rand mai ieftin, dar si mai usurel si cu un gabarit care il avantajeaza in spatii stramte.

    fata de samurai nu este atat de spartan, mai ales ca e masina de utilizare civilizata, cotidiana, etc. din fericire, eu am abs si aer conditionat, sunt suficiente pentru un confort de baza.

    tot fata de samurai, suspensia cu arcuri elicoidale il face pe jimny mai eficient in teren accidentat – pe de alta parte, samuraiul este mult mai basic si, deci, mai rezistent si cu o mentenanta mai usoara.

    ce sa iti mai spun? :) nu stiu daca te-am bagat in ceata… sau cat. ideea de baza este ca jimny poate fi o masina buna daca 50% din timp te gandesti serios sa il petreci in afara drumului – si nu ma refer doar la drum de tara…

    altfel, foarte repede vei remarca inconfortul si lipsa de performante la drum lung sau lipsa spatiului de la o masina compacta. totusi, e o masina cu o conceptie destul de veche :) ceea ce inseamna ori robusta… ori nu moderna :) fiecare cum intelege.

    spor la cautat raspunsuri la intrebarea ta si din alte surse.

  • Pt ca am gasit in Cluj pe oser un jimny 2005 motorina la 9500E care imi place ff mult , estetic vorbind, l-am luat in calcul pt al cumpara , chiar daca nu il recomanzi in sfatul de mai sus, dar sunt ingrijorat de puterea f mica de numa 65 CP. Are ceva roti late , nu stiu exact de cat, si un amortizor de directie. Am inteles ca rotile alea cresc consumul de combustibil dar face ca masina sa arate f bine. Pe scurt ,te rog spune mi daca ii cazu sa nu i-au in calcul motoarele DDis 2005 pe motorina datorita puteri prea mici de numai 65CP. Sper sa nu te superi pt insistenta cu care apelez la sfaturile tale. Multumesc.

  • salut, in primul rand pls renunta la scuze :) nu e absolut nimic de condamnat in faptul ca un om pune intrebari pentru ca sa se informeze.

    ok, sa-ti spun acum care este problema cu “rotile fac masina sa arate foarte bine”. O masina buna de offroad nu este una care are roti mari si gata.

    rotile mai mari decat ceea ce recomanda producatorul inseamna eforturi suplimentare in tot lantul cinematic al transmisiei. in cazul lui jimny, dimensiunea maxima de roti recomandata din experienta utilizatorilor este 215/75 R 15 (daca pneul este M/T, mud terrain, diametrul rotii este chiar putin mai mare, datorita profilului cauciucului)

    mai sus de aceasta dimensiune incep problemele, in primul rand in ce priveste puterea transmisa la roata. se suprasolicita semiplanetarele, cardanele, diferentialele, ambreiajul. deci ajungem la “roti mari” = “modificari mecanice costisitoare”.

    amortizorul de directie are doua functii. una este de a usura manevrele (deci de a ajuta servodirectia, care, in cazul montarii unor pneuri mai mari, este suprasolicitata). a doua functie e de a incerca sa elimine jocul mare pe care il are directia si voblajul rotilor (vibratia datorata dezechilibrarii) la anumite viteze.

    pun pariu ca jimny-ul de care zici are si suspensia modificata, poate si un body lift (inaltarea caroseriei pe sasiu). ceea ce, din start, o sa il faca mai putin performant pe sosea, deci puterea de numai 65 CP ar fi printre ultimele griji.

    In primul rand mi-as face griji pentru altceva, in ce priveste motorul diesel: vibratiile si greutatea acestuia. in timp, suspensia si chiar sasiul au de suferit, iar, daca masina face regulat si iesiri in offroad, fiabilitatea este pusa sub semnul intrebarii.

    eu personal nu mi-as lua jimny diesel, deoarece, dupa cum ti-am spus, masina este usoara si, din experienta cu jimny-ul meu, motorul pe benzina isi face treaba excelent. in plus, am incredere mai mare intr-un motor pe benzina dezvoltat de japonezi si cu o tehnica verificata decat intr-unul diesel (nu neg, renault sunt f buni la motoare diesel) care echipat cu sistem common-rail. I hate common rail daca e vorba de offroad! prea multa electronica si prea fragil sistemul.

    in plus, motorul diesel are cuplu mai mare – ceea ce, din cate am auzit, poate fi o mare pacoste mai ales pentru neinitiatii in offroad, care ajung inevitabil sa rupa ceva la masina. cuplul mare la turatii joase nu e un atu pentru componentele mecanice ale lui jimny, transmisia lui fiind gandita mai mult pentru turatie inalta.

    ce iti spun eu sunt informatii prinse de pe diverse forumuri, pe care am tot navigat in ultimii doi ani (in special forumuri dedicate lui jimny). poate vanzatorul masinii de care zici ma va injura pentru comentariile negative :) insa eu nu vorbesc de masina lui, ci de niste principii teoretice si din practica altora.

    pls intra si pe http://www.jimny.se , e un forum care iti poate raspunde la multe intrebari – numai sa ai rabdare sa cauti.

    P.S.
    eu o sa ajung prin cluj, da-mi un mail la oraanmarc@gmail.com , poate ne intalnim si vezi masina mea. pe viu iti faci o parere mai fundamentata.

  • Si eu am reusit sa-mi iau un veveritoi din 2004, la un pret super, de doar 4000 euro, masina face mult mai mult de atat.

    • super tare!!! bravos!
      chiar ca, din 2004, ar fi trebuit sa fie pe putin 7000 iepuroi, ar fi bine sa mergi la o verificare de rutina, sa nu te trezesti cu niscaiva surprize

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *