la ce ne trebuie deontologie? capital.ro are trafic şi fără

Nu mică mi-a fost surpriza să găsesc o imagine randată pe calculator pe autobild.de cu Dacia monovolum:

dacia-monovolum-autobild-oraan1

Nu trebuie să fii nu ştiu ce specialist auto sau superpasionat ca să îţi dai seama că e o randare pe calculator, bazată pe vanul VW Caddy sau Touran.

Tocmai de aceea am refuzat această propunere pentru promotor.ro încă din… septembrie anul trecut :)

Exact, este vorba, de fapt, despre o imagine pe care Andrei Avarvarii a realizat-o exclusiv pentru promotor.ro, încercând să ilustreze cum ar putea arăta viitorul monovolum Dacia – iată şi poza originală aici:

dacia-monovolum-avarvarii-oraan

În schimb, l-am bătut la cap pe Andrei până am reuşit să scoatem nişte imagini pe care le consideram mai apropiate de realitatea Dacia – vezi aici imaginile de pe promotor.ro cu Dacia monovolum

Ok, nu e nici o problemă că acum autobild.de a cumpărat de la Andrei această schiţă, din moment ce nu a mai apărut în exclusivitate pe promotor.ro. Nu de acest lucru vreau să mă leg (nici nu aş avea cum), ci de altceva.

De capital.ro, care a preluat pe nemestecate ştirea de pe autobild.de. Şi imaginea – care, nu-i aşa, are şi ea ceva copyright acolo, că doar nemţii-s nemţi, nu dau banii de pomană pe astfel de randări. Chestie de drept intelectual, deh…

Bun, să zicem că în lumea asta foarte multe medii online preiau fără nici o problemă informaţii şi imagini de la alţii. Pe promotor.ro încercăm să nu ne abatem de la minimele reguli de bun simţ în online, dar asta nu înseamnă că şi ceilalţi joacă după aceleaşi reguli.

Revenind la capital.ro, mă uimeşte cu câtă nonşalanţă autorul ştirii îşi expune lipsa de cultură auto sau de minime informaţii.

Citez: “Imaginea de mai sus, despre care se crede că trasează în mare liniile viitorului monovolum Dacia”. Păi ce spuneam mai sus? Că se vede de la o poştă că e un VW Caddy modificat în photoshop cu partea frontală a conceptului Dacia Duster!

Dar, na, dacă nemţii au pus imaginea, o înghiţim pe nemestecate, de ce nu? Atunci să mă mai mire următoarea afirmaţie?

Ca la orice imagine apărută în astfel de cazuri, planează multe suspiciuni cu privire la autenticitatea acesteia” – ba bine că nu, este cum nu se poate de suspicioasă, mai ales acum când sper că l-am lămurit pe domnul de la capital.ro care e faza.

Şi încă una, care ţine de deontologie: de aceea informaţiile, ştirile, articolele, testele, analizele din domeniul auto ar trebui să fie realizate de jurnalişti cu experienţă într-ale maşinilor.

Pentru ca marele public să nu fie fraierit şi prostit de te miri ce “specialist”, care spicuieşte informaţii de colo-colo, fără a avea cu adevărat habar despre ce vorbeşte.

P.S.

Kestie de bun simţ în online: dacă ai dat link-ul spre automarket.ro, pentru altceva, ar fi trebuit să dai linkul şi spre autobild, din moment ce de acolo ai fu… pardon, luat imaginea, măi cocon de jurnalist.

Sau scopul scuză mijloacele? La momentul la care scriu acest post, articolul din capital.ro avea deja peste 25.000 de vizualizări. Nice!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *