Mașină mai capabilă (SUV sau crossover), diesel, cutie automată, la circa 30.000 euro

Userul ”eduard” vrea să-și înlocuiască mașina Honda Civic Sedan cu o mașină mai încăpătoare și mai capabilă:

Salut si la multi ani!
multumesc pentru oportunitate, ma gandesc de cateva luni sa imi schimb masina si orice sfat e binevenit.
coordonatele sunt cam acestea:
1. in prezent am o hoda civic sedan din 2008 (am luat-o noua). Vreau sa o schimb pentru ca e destul de veche.
2. doresc tot o masina noua.
3. actuala masina are 140 cp, deci un update m-ar interesa. nu as cobora sub dimensiunile actualei masini, su fost ocazii in care dimensiune portbagajului mi-au creat probleme, deoarece stau la casa si, ocazional, mai car cate ceva de trebuinta intr-o gospodarie.
4. fac peste 20.000 km pe an si m-am saturat sa cheltui cate 1000 de lei pe luna pe benzina. Clar vreau sa trec la diesel.
5. merg destul de mult si in oras, optiune clara cutie automata.
6. nu odata am avut dificultati in vacanta cu hoda din cauza drumurilor mai grele.

Concluzie: stiu ca vreau masina noua, 4X4, diesel, cutie automata, peste 150 cp. Buget max 30.000 Euro. m-am uitat la Kia Sportage, Hyundai Tucson, Skoda Octavia 4×4 Style 2.0 TDI DSG (sedan) cu pachet de drumuri grele. Inclin spre skoda, pentru ca un SUV in jur de 30.000 nu stiu daca e foarte competitiv si ma preocupa confortul la drum lung.

multumesc,
Eduard

Ei bine, nu e o cerință prea simplă, așa încât și răspunsul meu este cam lung:

Salut,

In primul rand, sa vorbim putin despre trecerea de la benzina la diesel. Motoarele pe benzina aspirate (deci fara turbo sau compresor mecanic) sunt mult, mult mai fiabile decat motoarele diesel moderne (cu tehnologie common-rail si cu sisteme foarte complexe pentru tratarea gazelor arse). Acum, daca ne gandim si la ce implicatii va avea scandalul Dieselgate pe termen scurt si mediu, eu estimez ca pretul litrului de motorina va ajunge foarte curand sa fie mai mare decat cel de benzina. Iar taxele pentru motoarele diesel sa le faca necompetitive fata de motoarele pe benzina sau, mai ales, hibride. La care mai adaugam costurile de intretinere mai mari ale unui motor diesel fata de ale unui motor pe benzina similar ca performante. Plus riscurile mult mai mari de defectare ale unui diesel fata de ale unui benzinar. Ma rog, s-ar putea ca in Romania sa tergiverseze aplicarea scenariului pesimist pe care il am eu in minte privind dieselul.

Pe de alta parte, intr-adevar, la ora actuala, daca se opteaza pentru un SUV sau un crossover, motorizarea diesel are niste avantaje: cuplul mai mare si eficienta mai buna sunt mai potrivite pentru utilizarea masinii la drumuri lungi cu viteze ridicate, iar masina face fata mai bine sarcinii cand e incarcata. Totusi, de retinut ca motoarelor diesel le place mai mult regimul constant (specific drumurilor lungi), nu regimul intermitent din mediul urban (unde multi merg subturat avand impresia ca astfel consuma mai putin, ceea ce e eronat). In Romania, mai conteaza mult si calitatea combustibililor (motoarele diesel moderne incep sa faca nazuri cam devreme daca ”beau” motorina mai normala, care la noi e cam proasta), dar si a muncii in service (exista riscuri chiar si in cazul operatiunilor simple de revizie). Eu personal recomand o analiza mai detaliata a costurilor de intretinere tinand de diesel – chiar daca in primii 2-3 ani sunt mici riscurile de aparitie a problemelor, ulterior acestea cresc exponential.

Bun, deci acum se va face trecerea de la un sedan compact la o masina mai incapatoare, de preferat mai descurcareata pe drumurile grele. Presupun ca ”drumuri grele” nu inseamna si drumuri forestiere sau dorinta de aventura, deci un crossover sau un break mai inalt, cu tractiune 4×4, ar fi de ajuns. Iar aici incepe bataia de cap serioasa, deoarece sunt foarte multe oferte de SUV-uri/crossover-uri pe piata.

Daca ne raportam strict la cele trei modele mentionate (KIA Sportage, Hyundai Tucson si Skoda Octavia 4×4), e de mentionat faptul ca Sportage și Tucson (care impart aceeasi platforma tehnica, deci motoarele, trenul de rulare si mare parte din partea mecanica sunt similare) ofera o garda la sol ceva mai buna decat Octavia 4×4, plus un sistem de tractiune integrala ceva mai bun. De asemenea, daca portbagajul in configuratia cu 5 locuri e mai bun la Octavia, modularitatea SUV-urilor e mai buna daca se rabate bancheta. Eventual s-ar putea opta pentru Octavia Break, aceasta avand extrem de mult spatiu de incarcare. Fata de Sportage si Tucson, Octavia are un comportament rutier mai bun, deoarece e mai joasa si are un centru de greutate mai coborat. Ca si confort general, estimez ca zgomotele ar fi mai mici in Octavia, deoarece SUV-urile au o aerodinamica mai proasta. Ca performante dinamice, tot Octavia ar iesi mai bine, deoarece cutia automata cu dublu ambreiaj DSG e mai eficienta, iar motorizarea 2.0 TDI oferita pentru versiunea 4×4 are 184 CP. Deci balanta ar inclina mai mult spre Octavia decat spre perechea de SUV-uri sud-coreene.

Atentie, insa: motoarele diesel de peste 150 CP vor avea consumuri maricele, mai ales daca vorbim de SUV-uri/crossover-uri (mai greute decat autoturismele obisnuite). Daca o Honda Civic din 2008 (cu motorul pe benzina de 1,8 litri si 140 CP) are un consum mediu teoretic de aproape 7 litri/100 km (cel putin in teorie), un SUV de peste 150 CP sau o berlina cum este Octavia 4×4 2.0 TDI va consuma cel putin 6 litri/100 km. Deci nu e cazul sa ne asteptam la o scadere semnificativa a costurilor pentru carburant, chiar si in conditiile unui rulaj mediu relativ ridicat (adica peste 20.000 km).

Ca idee, mai propun si urmatoarele alternative:
– Ford Kuga 2.0 TDCi Powershift: versiunea de 150 CP (doar suficienta ca putere) pleaca de la vreo 28.950 euro, iar cea de 182 CP de la circa 31.000 euro; eu cred ca se poate negocia destul de mult pretul, mai ales daca exista masini cu echipare convenabila pe stoc).
– Honda CR-V 1.6 diesel automata e cam scumpa, pornind de la aproape 35.000 euro, dar e Honda, ceea ce inseamna calitate si promisiunea unei bune fiabilitati; cred ca s-ar putea negocia o scadere de 2.000-2.500 a pretului
– Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4WD aut. pleaca de la vreo 32.000 euro, pret de oferta
– Jeep Renegade are portbagajul cam mic, dar e manevrabil si are preturi accesibile, mai ales pentru versiunile de top (diesel, cutie automata, tractiune 4×4 foarte capabila)
– KIA Sportage – are preturi foarte accesibile, dar, atentie, pe site-ul oficial inca nu apare noua generatie in vanzare
– Mazda CX-5 – versiunea diesel automata de 150 CP pleaca de la vreo 32.000 de euro, iar cea de 175 CP depaseste 35.000 euro, dar isi merita banii din foarte multe puncte de vedere (cu exceptia capacitatii cilindrice de 2,2 litri, care inseamna impozite anuale mai mari)
– Mitsubishi ASX – dezavantajul versiunii automate este ca motorul diesel are 2,2 litri (deci impozitul anual e mai ridicat), plus un portbagaj doar suficient
– Subaru Forester 2.0 Diesel CVT – porneste de la peste 32.000 euro, dar e o marca japoneza foarte de incredere, iar sistemul 4×4 e considerat cel mai competent de pe piata; in RO brandul se cam zbate, deci s-ar putea negocia un discount frumusel; reversul medaliei – ar putea aparea probleme cu service-urile
– Toyota RAV4 – aici apare o dilema interesanta, pentru ca recent s-a dat si startul comenzilor pentru noua RAV4 Hybrid; versiunea hibrida porneste de la 34.000 euro, iar cea diesel de la 31.000 euro (varianta pre-facelift, care se mai gaseste doar pe stoc am impresia, iar varianta facelift diesel nu ofera deocamdata tractiune integrala); eu unul recomand analizarea variantei hibride, care inseamna costuri de intretinere mai reduse decat dieselul, un nivel de confort general mai bun, dar si o fiabilitate mai buna a sistemului de propulsie
– VW Tiguan – versiunea de 150 CP (diesel, automata, 4MOTION) are preturi de pornire mai accesibile decat cea de 184 CP, dar optionalele tind sa umfle factura; in plus, e deja un model destul de invechit tehnic (ceea ce e relativ bine dpdv al fiabilitati, dar nu prea bine dpdv al raportului pret/echipare)

Spor

VREI ȘI TU MAȘINĂ? CLICK AICI PENTRU O PĂRERE

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *