Mașină nouă, la circa 15.000 euro, în principal pentru oraș

Userul Alin îmi ”ridică mingea la fileu” cu următoarea problemă:

Salut, As dori sfatul tau in privinta achizitionari unei masini noi. Se va folosi in oras 250 km pe sapt deci 12-13000 km pe an. Buget 15 mii +/- 1mie. As dori o automata si diesel (nu neaparat) si peste 120 CP.
Ce ma sfatuiesti? Ce sa aleg i30, focus, leon, Nu as vrea frantuzesti sunt deja patit.
Merita motoarel mici si turbo? imi e frica de fiabilitatea lor peste 5 -6 ani.
Nu sunt sigur de masinile second desi ma tenteaza dar chiar nu stiu la ce sa ma uit si nu am incredere in “samsari” nostri sau ai lor.
Astept cu interes parerea ta.

Răspunsul meu, deși poate părea părtinitor, consider că are suficiente argumente obiective:

Salut,

Inteleg ca masina va fi folosita exclusiv in oras? Sau mai mult in oras, dar si la drumuri mai lungi? Presupun ca e a doua varianta, dar, chiar si asa, pentru ca vorbim de regim urban preponderent si un rulaj anual destul de redus, consider ca un motor pe benzina este mai potrivit decat unul diesel. Acum, insa, apare o problema: cutia automata. Principial, o cutie automata in regim urban, chiar daca inseamna un nivel de confort mult mai bun (mai ales psihic), va duce si la un consum mai ridicat decat in cazul unei cutii manuale, chiar si in cazul celor mai noi cutii automate. In plus, cutiile automate sunt mai ”fandosite”, mai ales daca si gradul lor de complexitate e mai mare (de exemplu, cutiile DSG, cu dublu ambreiaj). In ce priveste motoarele pe benzina turbo de cilindree redusa (din categoria downsizing, cum le zic eu), intr-adevar, nici eu nu sunt optimist in privinta fiabilitatii, pentru ca prezenta unui turbocompresor inseamna cam aceleasi probleme ca si pentru un diesel in mediul urban. In plus, consumul nu va fi mai redus decat al unui motor aspirat cu putere echivalenta – doar comportamentul va fi ceva mai bun, datorita unui cuplu motor disponibil de la turatie mai redusa.

Sincer, in situatia ta nu ma gandesc la i30, Focus sau Leon. Ci la… Toyota Yaris Hybrid (in curand voi scrie testul cu acest model pe Ecoprofit.ro). Versiunea de bază Terra porneste de la putin peste 16.000 de euro (sau 15.000 euro prin oferta Optimo), dar cred ca e mai potrivit nivelul de echipare Luna, de la vreo 17.600 de euro. E o masina perfecta pentru mediul urban si care face fata suficient de bine si la drumuri mai lungi (dar, evident, nu trebuie sa te astepti la performante foarte bune, deoarece e o masina de clasa mica). Puterea maxima pe hartie este de 100 CP, dar, in practica, datorita motorului electric si a cuplului bun al acestuia, disponibil inca de la pornire, comportamentul masinii e mult mai vivace decat te-ai astepta. In plus, combinatia motor aspirat pe benzina si motor electric e cu mult mai fiabila decat un diesel sau un motor pe benzina downsizing. Eu garantez pentru asta, dar si milioanele de Prius-uri vandute pana acum. A, si inca un lucru: cutia este automata, dar e cu variatie continua, deci inca un punct in plus pentru fiabilitate (singurul dezavantaj, care necesita acomodare, este zgomotul pe care il scoate, mai ales la acceleratiile mai bruste sau la vitezele mari).

Daca, totusi, e nevoie de mai mult spatiu (desi Yaris Hybrid mi se pare suficienta pentru necesitatile zilnice), atunci as recomanda sa arunci un ochi in domeniul second hand, la Toyota Prius III (adica generatia a III-a). La 15-16.000 de euro se pot gasi modele de maximum 3 ani vechime si cu vreo 20.000 km/an in medie (deci un rulaj total de circa 60.000 km), care sigur nu vor dezamagi in privinta confortului si a fiabilitatii, dar si a consumului general, mai ales in mediul urban. Eu unul consider acest model superior oricarui alt model cu motor diesel. E adevarat, intervin riscurile induse de loteria second hand, dar, daca vechimea e mai redusa, s-ar putea ca aceste riscuri sa fie si ele foarte mici (aici ajuta daca apelezi direct la un dealer Toyota si daca masina are un istoric foarte clar, mai ales in ce priveste intretinerea).

Cam atat din partea mea. Mai vreau sa mentionez ca nu e vorba de o parere extrem de subiectiva (din cauza ca sunt partizanul masinilor eco) si nici de reclama gratis la Toyota… Pur si simplu, daca ma pun in pozititia ta, cam asa vad eu lucrurile in privinta achizitiei unei masini pentru conditiile expuse. Spor la alegere

VREI ȘI TU MAȘINĂ? CLICK AICI PENTRU O PĂRERE

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *