30/10/2015

Vor deveni nerentabile mașinile diesel din cauza scandalului ”Dieselgate”?

Diesel – zgomot de motor de tractor, ra-ta-ta-ta-tam. Motorină – fumălău negru. Cum de a ajuns Europa invadată de autoturismele cu motoare diesel, ar putea fi un mare mister. Asta dacă nu ați citit analiza despre cum a fost ajutat dieselul să devină alegerea considerată (eronat) optimă de către mulți șoferi.

Diesel – motor cu aprindere prin comprimare, mai eficient decât motorul cu aprindere prin scânteie. Motorină – combustibil cu densitate energetică superioară benzinei. Din punct de vedere tehnic, chiar dacă un motor diesel necesită o construcție mai costisitoare, modul de funcționare îi conferă un cuplu mult mai bun la turațiile joase și medii. Chestii care contează în primul rând în aplicațiile industriale, de la transportul greu de mărfuri și persoane până la diversele utilaje din construcții sau exploatări ale resurselor.

Diesel – ”trage de jos”, ”depășești în forță”, ”poți căra multe”. Motorină – preț mai mic, consum mai mic, emisii de CO2 mai mici. Pentru noi, consumatorii, totul a ajuns să se reducă la bani. Deci, dacă vrei să folosești o mașină intensiv sau dacă vrei o mașină mai mare și mai grea sau dacă pur și simplu ai pus botul la sintagma ”diesel sportiv”, nu prea mai există alternativă. Motoarele diesel te bombardează cu atât de multe argumente, încât le înghiți pe nemestecate și consideri că ai făcut cea mai bună afacere. Păi nu? Mergi de te saturi cu un plin și te costă mai puțin pentru că motorul diesel consumă mai puțin decât benzinarul similar.

Dar pe fond de ”Dieselgate”…

… autoritățile au devenit mult mai atente la gradul de poluare al motoarelor diesel. Ceea ce înseamnă că în curând vom vedea diverse sisteme de taxare a mașinilor în funcție de poluare, care să penalizeze drastic motoarele diesel. Cam cum se întâmplă acum cu timbrul de mediu, în general dublu sau triplu la o mașină diesel față de una pe benzină cu aceleași caracteristici. Sincer, e o decizie corectă (în cadrul unei taxe auto gândite prost), deoarece dieselurile vechi sunt mult mai nocive decât vrea lumea să accepte.

… autoritățile încep să analizeze mai bine sistemele naționale de taxare a carburanților, în special pentru motorină. Care, în unele țări europene, beneficiază chiar și de subvenții pentru a fi încurajat consumul la pompă al acestui carburant. Și, prin extensie, achiziția de mașini diesel, mai profitabile pentru constructori. În mod normal, deoarece motorina e mai costisitor de produs decât benzina, prețul ei ar trebui să fie nu doar mai mare decât al benzinei, ci așa, cam cu vreo 50% mai mare. În momentul ăsta, la noi, cel puțin, motorina e cel mult la fel de scumpă ca benzina. Mulți se bucură, dar e o normalitate falsă. Iar revenirea la normal va fi dureroasă pentru jumătate dintre români.

prețurile și costurile mașinilor diesel vor crește semnificativ. Or fi emisiile de CO2 responsabile pentru încălzirea globală, care ne amenință viitorul peste niște decenii. Însă emisiile de NOx, particulele fine, smogul din orașe – astea sunt chestii actuale, care ne afectează drastic sănătatea ACUM, în acest moment. Asta dacă nu îmbrățișați ipoteza unei consirații mondiale anti-diesel, în care Organizația Mondială a Sănătății a decis în mod malefic să introducă motorul diesel pe lista neagră a cauzelor cancerului… Realist vorbind, sistemele de tratare a gazelor de ardere (toate catalizatoarele astea scumpe) sunt absolut necesare și, pe lângă obligativitatea de a fi montate pe mașinile noi, s-ar putea să vedem și programe care să-i oblige pe proprietarii de mașini diesel mai vechi să-și pună și ei catalizatoare de genul ăsta, dacă mai vor să-și utilizeze mașinile. Într-un cuvânt, cu motorina mai scumpă și cu o tehnologie costisitoare, în 99% din cazuri mașina diesel nu se va mai amortiza față de una pe benzină.

se vor modifica standardele de măsurare a consumului și emisiilor, iar noile valori (evident mai mari decât acum) vor induce o stare de bulversare în rândul cumpărătorilor și de panică printre dealerii de mașini: ”păi cum, dieselurile astea noi sunt mai scumpe și consumă mai mult?!”. În paralel, se va proceda și la reactualizarea retroactivă a consumului și poluării mașinilor diesel din ultimii ani, ceea ce va duce la ”șoc și groază”, pentru că sistemele de taxare se bazează în principal pe emisiile de CO2 – care vor fi mai mari, datorită faptului că noile măsurători vor fi mai apropiate de condițiile reale de testare. Deci în doar câțiva ani dieselul e de așteptat să devină din divă un paria.

investițiile constructorilor în tehnologia diesel se vor micșora, pentru că, odată devenite mai scump de produs, mașinile diesel nu vor mai fi profitabile. Totuși, TDI, TDCi, dCi sau HDI sunt sub-branduri puternice, nu se va putea renunța brusc la ele, mai ales că multe companii auto se bazează din plin pe vânzările de mașini diesel pentru a-și continua existența. Cel mai probabil constructorii își vor schimba tactica de marketing: pentru mașinile mai accesibile vor miza doar pe dieselurile mai slabe, cu accent pe cât de puțin consumă (datorită pachetelor de optimizare a aerodinamicii sau frecărilor); iar pentru mașinile mai mari, gen SUV-uri și berline de clase superioare, se va pune accentul pe puterea eficientă a dieselurilor. Pun pariu că sintagma ”diesel sportiv” va fi aruncată în recycle-bin sau va fi folosită doar pentru mașini dedicate publicului care vrea să epateze și nu dă doi bani pe ”Dieselgate” sau poluare – mă rog, e un risc privind imaginea de brand, dar nu poți evita genul ăsta de clientelă, dacă îți aduc bani

investițiile în tehnologiile hibride decolează pe fond de ”Dieselgate” și din cauza oprobiului public la care vor fi supuse mașinile diesel în curând (pentru că vor deveni mai scumpe și mai costisitor de utilizat). Pe termen scurt, au de câștigat destul de mult constructori ca și Toyota, care au mizat de mult pe propulsia hibridă – un bun exemplu este prima flotă hibridă din România. Pe termen mai puțin scurt, mai mult spre mediu, are de câștigat și propulsia hibridă plug-in – adică mașinile hibride ale căror baterii pot fi încărcate și de la o sursă externă, ceea ce le permite o autonomie în regim strict electric de câteva zeci de kilometri, suficient pentru fâțâiala urbană. Mercedes, de exemplu, susține că va renunța treptat la diesel în favoarea propulsiei hibride plug-in. Iar alți constructori vor urma acest exemplu de voie, de nevoie. Mai ales că dieselul va începe să fie concurat serios de hibride, din punct de vedere al prețurilor și costurilor în utilizare.

mașinile electrice vor prinde mai mult ”curaj” – deși nu ăsta e termenul potrivit, câtă vreme taman constructorii auto tergiversează popularizarea propulsiei 100% electrice pentru ca să nu-și pericliteze profiturile provenind din vânzările mașinilor convenționale. Ideea ține mai mult de brand-awareness decât de grija marilor constructori pentru poluare: ”Dieselgate” induce încet marelui public percepția că motoarele convenționale sunt ”murdare”, iar motoarele electrice sunt ”curate”. Prin 2020, orice constructor auto care nu va avea în portofoliu cel puțin o mașină electrică va risca să primească bile negre din partea publicului. La summit-ul COP21 de la Paris sunt absolut sigur că se vor lua decizii care să favorizeze din plin mașinile electrice, de la subvenții pentru achiziție la fonduri pentru infrastructura de alimentare și un nivel de taxare avantajos. Așa că, până prin 2025, mai ales pe fondul impolsionării și al energiilor regenerabile, sunt șanse mari să asistăm la un boom al mașinilor electrice. Cine nu va fi pe val, va dispărea ca un dinozaur.

mașinile pe hidrogen s-ar putea să devină noile mașini diesel. ”S-ar putea”, pentru că încă am dubii privind un viitor al transporturilor bazat pe hidrogen. Într-o analiză recentă am argumentat de ce dilema ”benzină vs. diesel” s-ar putea transforma în curând în ”baterii vs. hidrogen” – însă, realist vorbind, soluția cu hidrogen pare mai degrabă o încercare a constructorilor și a Big Oil de a păstra în funcțiune sistemul monopolist de acum, în care șoferii sunt dependenți de câțiva care produc, distribuie și vând carburantul pentru vehicule. Toyota și Honda conduc momentan ostilitățile în domeniul propulsiei fuel cell pe hidrogen, dar nu sunt sigur că e un pariu care va fi câștigat, până la urmă. Dezbaterea pe această temă rămâne deschisă – e clar, însă, că ”Dieselgate” deschide multe oportunități și pentru mașinile pe hidrogen.

mașinile diesel se vor devaloriza puternic, iar amploarea acestui fenomen este greu de estimat în momentul de față. Principial, vânzările de mașini noi se bazează, într-o măsură destul de mare, și pe gradul de devalorizare al mașinilor uzate. Mașina diesel de care vrei să scapi pentru a-ți lua una nouă va ajunge să aibă o valoare mult prea mică, deci va trebui să dai o diferență mai mare la buy-back. Cum costurile de utilizare a unei mașini diesel vor crește mult, valoarea ei va scădea drastic, pentru că se vor împuțina doritorii. Pare paradoxal, dar taman devalorizarea și dinamica pieței second hand vor duce la accelerarea vârtejului în care se va îneca mașina diesel…

… într-un final apoteotic și care va surveni mult mai repede decât pot accepta cei mai mulți astăzi, mașinile diesel vor dispărea din peisajul auto. În doar doi sau trei ani vor începe să se generalizeze interdicțiile pentru mașinile vechi de a mai circula în centrul orașelor mari sau chiar în arealul zonelor urbane. Pentru a evita emisiile nocive care amenință sănătatea locuitorilor, logic. În doar doi sau trei ani, în țările cele mai dezvoltate sistemele de taxare vor face marele public să fugă de mașinile diesel, iar cota de piață a acestora se va reduce dramatic. În maximum 10 ani (deci undeva până în 2025), estimez că mașinile diesel vor fi o specie pe cale de dispariție, menținută la linia de plutire doar de clienții melancolici sau de considerente de ordin tehnic – de pildă transportul de mărfuri, care cred că se va adapta mai dificil la propulsia așa-zis neconvențională.

Da, ”Dieselgate” va avea un efect fatal asupra mașinilor diesel.

Pentru că și mentalitățile se vor schimba, odată cu dezvoltarea sistemelor car-sharing și a tehnologiilor de condus autonom, care vor influența mult ideea de a deține o mașină care să te coste cât mai puțin mult (exact, nu am greșit, deoarece mașinile reprezintă un cost mai mult sau mai puțin mare în momentul actual, pentru persoanele particulare). Și, dacă aveți impresia că mașina diesel mai are viață lungă înainte, reanalizați argumentele de mai sus.

Așadar, eu zic să vă gândiți de două ori dacă vreți să luați o mașină cu motor diesel acum. Mai este doar o lună până când vom vedea liderii lumii luând niște decizii radicale. Știu că multă lume poate nici măcar nu a auzit de iminentul summit COP21 de la Paris. Mass-media sunt sigur că va aborda ori precaut acest subiect (că, deh, are implicații sociale serioase), ori în stil cancanistic, pe principiul ”șoc și groază”. Iar influencerii, bloggerii și analiștii fie vor încerca să țină partea companiilor direct afectate (care vor avea tot interesul să se opună deciziilor radicale), fie vor exagera pe principiul ”să salvăm planeta”.

Alături de alte probleme ținând de poluare, ”Dieselgate” pur și simplu va duce la niște decizii ale autorităților în mare parte nepopulare. Iar cel mai important efect va fi că mașina diesel, atât de lăudată de multă lume, va deveni rapid o relicvă. Eu consider că e inevitabil și pot să pun și pariu că mare parte din ce am ”prezis” aici se va adeveri destul de rapid.

Dacă aveți contraargumente și vreți să fiți avocatul mașinii diesel, vă ascult – folosiți cu încredere formularul de comentarii de mai jos.

1 Comment

  • Buna ziua,

    Nu ma consider un avocat al diesel-ului, chiar daca sunt pe punctul de a achizitiona o masina noua pe motorina. Am analizat atat varianta pe benzina, cat si cea hibrida si la final am ajuns tot la diesel. De ce?
    Conditiile in care va fi utilizata masina (preponderent extra-urban, 30-35k/an) m-au determinat sa ajung la diesel. Stiu de asemenea ca viitorul va fi electric, dar in momentul de fata pentru mine diesel-ul este mai potrivit. Din calculele mele o crestere a pretului motorinei cu 20-30% ar duce costurile de utilizare la nivelul hibridelor (la conditiile mele de utilizare). In alte conditii de utilizare, de ex. preponderent urban, cred ca o crestere cu 10% a pretului motorinei sa echivaleze costurile hibridelor. Oricum sper ca in 7-8 ani cat voi utiliza masina, pretul hibridelor/electricelor sa scada, veniturile mele sa creasca, reteaua de statii electrice sa creasca si sa ajung si eu la un automobil electric.
    Numai bine.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *