maşinile de lux – expresia a… ce?

Cred că bau bau criza ne dă o imagine foarte realistă asupra a ceea ce înseamnă maşinile de lux: statut fals.

Maşinile sport şi supersport sunt, realist vorbind, degeaba pe şosele. Gândindu-ne la limitele actuale de viteză, devine clar că sutele de cai putere, tehnica scumpă, aerodinamica şi performaneţele unei maşini sport nu se justifică aproape deloc în realitate pe şosea.

Viitorul oricum este al supravegherii traficului mult mai eficient, deci orice exagerare va ajunge să aibă ca urmare suspendarea carnetului viteazului de la volan. Care, într-adevăr, cel mai probabil va fi un milionar sau băieţaş de bani gata, însă şpăgile şi corupţia vor fi, teoretic, la un nivel mai scăzut.

Dar consumul de carburant? Ne mişcăm vertiginos către tehnologii cât mai nepoluante şi, implicit, taxarea mijloacelor convenţionale. Orice SUV de lux sau limuzină cu motor de peste 2.000 cmc este, practic, un gurmand şi un poluator, care “face” cam cât 10 maşini ieftine şi eficiente din punct de vedere al afectării mediului.

Siguranţa, confortul, luxul? Toate astea le găsim la acelaşi nivel şi în maşinile de categorie mai mică. Să nu ne lăsăm păcăliţi – orice dotare de lux sau de siguranţă poate fi integrată într-un pachet mai mic şi mai ieftin, totul stă în capacitatea unui producător de a-şi gestiona eficient resursele.

Deci, până la urmă, ce înseamnă o maşină de lux? (SUV de lux, limuzină de lux, maşină supersport…) Nimic altceva decât expresia opulenţei şi egocentrismului, care duc la dezechilibru şi ineficienţă: costuri foarte mari raportat la ce oferă maşina, consum exagerat şi nejustificat sau superlux şi impresia de statut superior, chestii care nu sunt necesare, de fapt.

Aşadar, criza are şi părţile ei bune: ne face să deschidem mai mult ochii şi să fim mai pragmatici. Cheltuielile în van aduc, invariabil, pierderi, deci ineficienţă. Care se întinde dincolo de maşină în sine.

Să nu uităm că o maşină de lux îţi conferă un statut. Un statut superior, care înseamnă în primul rând bani. Iar averile foarte mari au, în majoritatea cazurilor, “cadavre îngropate în grădină” – rareori în mediul business supercompetitiv din societatea noastră vorbim de o concurenţă loială.

Cu alte cuvinte, maşinile de lux sunt chiar expresia ineficienţei noastre, transpusă în orgolii şi statut, care nu poate avea ca urmare decât nenorocita asta de criză. Oare câţi dintre bogătanii infatuaţi vor învăţa că este cazul să punem şi stop foamei de bani? Din păcate, dată fiind natura noastră umană, prea puţini. Sper să mă înşel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *