Maşinile se îndreaptă rapid spre globalizarea generală

Care globalizare înseamnă că vor rămâne extrem de puţine platforme tehnice faţă de ce există acum în domeniu. Mai ales dacă ne raportăm la noile mijloace de propulsie alternativă, este clar că va fi mult mai ieftin de utilizat un “motor” sau chiar o platformă de bază (un şasiu, cu propulsie, transmisie, tren de rulare) de la un terţ producător.

În acest moment, toate maşinile de pe piaţă nu sunt produse 100% de producătorul care îşi arborează sigla pe maşină. Nicidecum. Cele mai multe componente provin de la diverse surse, care le fabrică pentru foarte multe modele pe care utilizatorul final le consideră concurente…

Producătorul auto a devenit, practic, doar un deţinător de uzine în care mai mult se asamblează piesele decât se produc. În principal, ce ţine cu adevărat de un anumit brand a rămas proiectarea şi execuţia structurii de bază a caroseriei. În rest, dacă vorbeşti despre un brand, te referi mai mult la design şi vânzări.

Globalizarea fiind un termen devenit atât de comun, de ce să pară strigătoare la cer soluţia de care spuneam la început? Câţi se vor revolta dacă Audi, BMW şi Mercedes vor avea platformele tehnice provenite de la acelaşi furnizor? Teoretic, toţi. Practic, toţi vor rămâne în continuare clienţi şi fani, deoarece maşinile se vor diferenţia prin design exterior şi interior şi, normal, un “fine tuning” aplicat propulsiei, trenului de rulare, direcţiei, etc.

Cum rămâne cu concurenţa? Păi… ce ziceam mai sus? Până la urmă, la ce se referă concurenţa penru un client? La ceea ce percepe el în mod direct: designul, materialele, gadgeturile, caracterul practic. Câtă vreme propaganda antipoluare presupune propulsii alternative, ce mai contează că vorbim de aceleaşi motoare? Iar tuningul în ce priveşte trenul de rulare, de exemplu, poate diferenţia destul de mult maşinile, pentru ca să îi satisfacă şi pe aceia cu pretenţii de sportivi.

Că este bine sau nu, tot domeniul auto se îndreaptă spre o astfel de globalizare. Care va însemna o reducere teoretică a cheltuielilor. Dar, pe de altă parte, poate duce şi la o situaţie de monopol şi control, care ar putea anihila avantajul costurilor reduse.

It’s too big to see the whole picture.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *