Mesaj ascuns împotriva timbrului de mediu

Prin primăvară, în numărul 99 al revistei ProMotor, am scris cu mare năduf un editorial despre timbrul de mediu. De fapt, anti-timbru. Și, nu știu cum, printr-o coincidență fantastică, așa cum li se-ntâmplă unora de le ies exact alea șase numere norocoase de la 6/49, și editorialul meu ascunde, la loc vizibil, un mesaj neaoș direcționat fără jenă către timbrul de mediu.

Ia să văd, îl dibuiți? :)

JOS TIMBRUL DE MEDIU!

Începând cu data de 15 martie, vom avea, din nou, o mostră grotescă și de dimensiuni apocaliptice (pentru piața auto) a unei taxe auto gândită în flagrantă contradicție cu termenul ”Mediu”. Mai precis, noul timbru de mediu, a zecea propunere imbecilă care încearcă, în disperare de cauză, să aducă bani la buget din piatră seacă, vizând o categorie care a suferit foarte mult în ultima perioadă: cea a posesorilor de mașini. Inepția acestui nou timbru de mediu este că, în ciuda promisiunilor electorale, se dovedește cea mai păguboasă taxă de primă înmatriculare de până acum, nu doar pentru șoferi, dar chiar pentru bugetul de stat.

Bunăoară, odată cu introducerea noului timbru de mediu nu mai sunt afectați doar câteva sute de mii de oameni anual, ci vreo câteva milioane de potențiali clienți de mașini noi sau second hand. Adică niște minți deloc luminate din ministerul mediului s-au gândit să aplice această taxă retroactiv mașinilor care nu au fost afectate de taxa auto înainte de 2007, în paralel sugrumând mașinile Euro 3 și Euro 4, respectiv favorizându-le pe cele foarte poluante. Greșeala este cu atât mai mare cu cât, la o lectură a ineptului ghid de informații utile privind timbrul de mediu, se observă cu ușurință cum se bat cap în cap diversele afirmații sforăitoare și birocratice, aprobate de doamna ministru.

Plumb pe numele ei, Rovana Plumb a ieșit la rampă într-o serie de interviuri în care explica poporului de ce e noul timbru de mediu benefic pentru toată lumea. Un demers din care am observat foarte ușor că doamna ministru nu prea înțelege ceea ce explică și că nu se abate de la o poezie învățată cumva pe de rost, dar fără a fi înțeles substratul. La o adică, e ușor să schimbi o denumire, dar, de fapt, să rămâi cu aceeași mărie blamată și de oameni, și de Uniunea Europeană. Așa că revenim la Caragiale: promitem că schimbăm radical, dar nu modificăm nimic din ce e prost.

În principiu, formula de calcul ia în vizor mașinile Euro 3 și Euro 4, adică acele mașini second hand care se învârt până pe la 6-7.000 de euro, prețul de pornire pentru un Logan nou. Numai că inepții din ministerul mediului și cei care încearcă disperați să protejeze producția internă par să nu-și dea seama că demersul lor are cu totul alte implicații pe termen scurt. Timbrul de mediu le pune bețe în roate exact celor care vor să cumpere mașini noi, pentru că, în general, omul are o mașină mai veche de care vrea să scape (fie prin buy-back, fie prin vânzarea în târg), după care mai pune o diferență și își ia mașină nouă.

Ia spuneți, voi, deștepții care ați gândit timbrul de mediu, cum să mai cumpere un proprietar de Logan Euro 3 un Logan nou, dacă din start eventualul cumpărător va trebui să plătească o taxă de vreo 2-3.000 de euro pentru o mașină care valorează maxim 2-3.000 de euro? Ministrul Ponta parcă promitea că nu se va mai ajunge în situația aberantă în care valoarea taxei să fie cât valoarea mașinii sau chiar mai mare, nu? Ba uite că exact asta se întâmplă acum, iar efectul de bumerang va fi pur și simplu blocarea pieței auto: cei cu mașini ceva mai vechi nu mai au clienți pentru ele, deci le păstrează și nu mai cumpără mașini noi.

Rezultatele le vom vedea în doar câteva luni după ”dezlănțuirea” noului timbru de mediu, iar oficialii Dacia și marii importatori își vor da pumni în cap pentru că au pe primul plan caracterul de taxă protecționistă. Unde mai pui că poluarea nu se va reduce absolut deloc, din moment ce taxa pentru mașinile mai vechi, Euro 2, Euro 1 și non-euro, va fi mult mai mică, deci se va încuraja comerțul și importul vechiturilor. Licuricii din capetele așa-zișilor specialiști s-au gândit că, așa, românii care își înmatriculează mașinile în Bulgaria vor renunța la această practică și bănuții lor vor intra în visteria statului mafiot român, nu în cea a bulgarilor cu cefe late, dar oarecum mai înțelepte.

De ce, doamna Rovana Plumb? E așa de mare foamea de bani din taxe și impozite, încât riscați, prin acest timbru de mediu, să puneți cruce unuia dintre principalele motoare ale economiei, vânzările de mașini? Mira-m-aș să mai asculte cineva de părerea noastră, a celor afectați în mod direct de noul timbru de mediu.

E foarte simplu și logic să demontezi în cinci-zece minute argumentele penibile și eronate ale celor din ministerul mediului, dar e mai greu să îți impui punctul de vedere scriind un editorial exasperat, recunosc. De aceea, pe ultima pagină puteți vedea și câteva dintre părerile cititorilor Promotor.ro relativ la acest timbru de mediu. Ideal ar fi să nu existe nici o astfel de taxă perversă, ci să se aplice niște principii europene, un impozit anual gândit pertinent și conform realității puterii de cumpărare. Unde-i Pb, e poluare serioasă a logicii și rațiunii, deci hai mai bine să recunoaștem: timbrul de mediu e doar un bir feudalo-comunist, îmbrăcat în halat eco, dar care e o cămașă de forță idioată.

JOS TIMBRUL DE MEDIU!

P.S.

Și pe pudicii colegi de breaslă care ”s-au atacat” din cauza leilor de Botswana plasați într-un editorial recent de pe promotor.ro îi rog să se abțină de la a arunca cu noroi în direcția mea, mai ales dacă nu au curajul să o facă în mod direct, măcar printr-un mesaj fără ascunzișuri pe FB sau pe mail, dacă nu face2face. Ia luați exemplul lui jesus: aveți voie să dați cu pietre doar dacă sunteți sfinți.

În rest, hai să ne avem ca frații, că nu să ne mușcăm unul pe altul de… poponeț ne e menirea, ci să ne îndreptăm săgețile meșteșugite spre ăia care ne toacă viața zilnic, și nouă, cât mai ales cititorilor noștri. La cât mai multe editoriale/posturi/mesaje otrăvite vă doresc, dar direcționate spre cei care merită :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *