modă sau manie?

Da, normal, un subiect deja tăbăcit. Cel al maşinilor de teren. Pardon, că astea deja sunt dinozauri. Cel al SUV-urilor. Adică nu, că mai nou vorbim de crossover. Whatever, cum le-o zice, este vorba de maşini care nu merg doar pe şosea.

Ci pe teren accidentat. Spaţioase! Economice! Abordabile! Confort de berlină! Multifuncţionale! Manevrabile! Performante! Luaţi, că e calde, mai aducem, mai facem, dăm crossover la tot cartierul!

Teren accidentat, care va să zică. Ceea ce am înşirat mai sus sunt câteva dintre hopurile care le vor pune beţe-n roate fericiţilor (la început) proprietari.

Şi acum, look at this. O maşină pe care de-abia am avut timp să o surprind la mine în oraş. Un Nissan Patrol foarte pregătit să ia munţii-n piept.

dsc00001.JPG

În primul rând, este un Patrol old-school, al anilor ’80. Atunci când o maşină de teren era făcută după o reţetă clară, cu o mecanică dură, în spirit off-road: cadru separat, diferenţiale, reductor, soluţii fiabile, rezistenţă mare, confort mic, dotări insignifiante. Fiind cu ampatament scurt, se descurcă mult mai bine pe teren accidentat.

Dispune de cauciucuri late, cu profil caracteristic. Are troliu. Barele din exterior, proiectoarele suplimentare, scuturile robuste şi admisia exterioară sunt ingrediente ţinând de trial. Cel mai probabil, modificări sunt şi pe dedesubt: amortizoare şi arcuri schimbate, grup cardanic, instrumente de bord suplimentare.

Ăsta nu este SUV, clar? Nu este drăgălaş (deşi arăta ca proaspăt scos din cutie), nu costă puţin să îl pui la punct, necesită îngrijire (ungere, verificare, componente, etc), demarează ca un melc şi aleargă ca un arici obosit, te hurducăie şi nu poţi asculta muzică din cauza zgomotelor, scaunele şi bancheta sunt inconfortabile,… mai are de criticat? Oho, multe, în comparaţie cu SUV-urile de azi. Vai, să nu uit de poluare! Motorul său diesel pun pariu că m-ar oripila la un control al emisiilor – dar, la o adică, funcţionează şi cu ulei de gătit :)

No bun, de ce este SUV-ul, pardon, crossover-ul o struţo-cămilă amăgitoare? În primul rând, nu are ingredientele pentru ieşiri serioase în afara asfaltului. Mai degrabă putem vorbi de anti-calităţi: rigiditate scăzută, caracteristici de trecere foarte slabe, capacităţi reduse ale motorului şi transmisiei integrale (de cele mai multe ori, o palidă păcăleală), electronică prea multă, slabă protecţie împotriva obstacolelor.
A, există şi calităţi. De fapt, plusuri care fac un crossover superior unei berline obişnuite. Poziţia de condus este mai înaltă – implicit vizibilitatea este mai mare, deşi majoritatea proprietarilor de SUV-uri au deseori probleme cu evaluarea dimensiunii maşinii în locuri mai restrânse. Securitatea pasivă este mai bună – poziţia pasagerilor este mai ridicată, deci nu sunt atât de expuşi; nu mai contează că gabaritul mare dăunează frânării şi manevrabilităţii în situaţii extreme.

Capacităţile de trecere sunt superioare faţă de o familială obişnuită – adică te poţi căţăra mai uşor pe borduri sau nu ţi-e jenă să o iei pe o stradă neasfaltată; cei care cred că gropile nu mai contează vor descoperi pe propriul portofel ce înseamnă macadamul pe străzile proaste din oraşe, pentru că masa mai mare a maşinii duce la şocuri mai mari asupra suspensiilor (care, oricum, nu sunt la fel de rezistente ca pe o maşină de teren adevărată).
Tracţiunea integrală conferă o mai mare siguranţă activă şi motricitate crescută în condiţii improprii de rulare – patru roţi trag mai bine decât două, clar, iar repartizarea electronică diferenţiată a cuplului motor pe roţi asigură o securitate crescută la rulare; of course, limitele faţă de o soluţie clasică şi lipsa reductorului fac un SUV imposibil de folosit în teren accidentat de la mediu în sus, iar pierderile din transmisie, cumulat cu gabaritul duc la consumuri mai mari decât la autoturismele normale.

Şi plusuri ar mai fi. Faţă de autoturismele normale.

Însă aici este pragul psihologic care a fost atât de bine valorificat de minţile luminate ale producătorilor: un crossover îţi oferă mai mult decât un autoturism obişnuit. Îţi oferă libertatea unei maşini de teren doar pentru că e mai capabil decât berlina familială normală! Deştepţii ăştia nici nu au trebuit, practic, să ne prostească în faţă că SUV-urile ar fi maşini de teren, a fost suficient să le facă să arate ca nişte maşini de teren şi să declare că sunt mai bune decât maşina de zi cu zi din garaj sau din faţa blocului.

Restul – adică atribuirea aurei de maşină extraordinară şi pluripotentă – l-au făcut clienţii. Cu aportul celor din domeniu, presa şi dealerii. Long live the SUV! Ceea ce s-a şi întâmplat, pentru că mintenaş se fac 15 de ani de când o Toyota RAV 4, de exemplu, i-a înnebunit pe tineri şi a inaugurat acest nou segment. Al maşinilor normale care arată ca cele de teren.

Sau, mai exact, al maşinilor cu înclinaţie spre utilitate, ca un break, dar care au figuri de off-road. O dată împământenită moda SUV-urilor, pe cine să mai mire că au apărut imitaţii ieftine, gen Citroen C3 XTR sau VW CrossTouran. Common!

dsc00001.JPG Ok, revin la Patrolul ăsta vechi, dar care arată numai bun de urcat muntele. Ce înseamnă off-road-ul? Dincolo de pasiune, presupune cunoştinţe în materie. Câţi dintre noi ar fi capabili să utilizeze această maşină în scopul în care a fost creat? Eu răspund primul că sunt printre cei depăşiţi de bătrînul Patrol. Una este să-i vezi pe alţii că se caţără pe te miri unde şi că trec prin te miri ce locuri cu astfel de maşini, alta este să fii la volan. Să recunoaştem, majoritatea covârşitoare preferăm locuri normale de mers cu maşina, iar mini-senzaţiile de aventurieri sunt satisfăcute pe deplin de câte un drumeag neasfaltat.

Aşa încât SUV-ul (sau crossoverul) nu este altceva decât victoria incapacităţii noastre împotriva strugurilor acri. Este un monument adus egoului omului obişnuit, care se minte singur doar pentru a putea avea mulţumirea de sine că nu este inferior. Este expresia mediocrităţii.

Cred că de aia fenomenul crossover are atâta succes. Datorită maniacilor mediocri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *