noul Passat – lecţia de “altceva”

Cînd am văut prima fotografie a noului Passat, am rămas de-a dreptul perplex. Era o poză din profil, ceea ce îl făcea să arate ca un nou Lexus.

Pe urmă a venit alnsarea oficilaă, de la Târgu Mureş, celebră pentru stupidul accident al unui oficial, care s-a transformat apoi într-un scandal monstru, iniţiat de parteneri media nemulţumiţi de relaţiile cu Porsche România. Nu intenţionez să iau apărarea Porsche România, dar acel scandal a fost exemplul forţei negative a mass-media de la noi, dacă vrea muşchi unor moguli. Deh, cum nici Porsche România nu este fără de păcate, până la urmă s-a ajuns la un echilibru. Dar nu ăsta este subiectul din această pagină, ci noul Passat.

Cum spuneam, lansarea oficială a fost grandioasă. Câteva zeci de maşini au fot conduse de jurnalişti de la Bucureşti la Tg. Mureş, într-un stil de zici că toţi eram în competiţie cu Schumacher. Greşeala noastră, deşi, culmea, nimeni nu a provocat nici un incident. Este adevărat că, de vreo două ori, colegi de breaslă m-au făcut să mă rog la îngerii păzitor electronici, care controlează frânarea şi tracţiunea, dar, deh, jumătate dintre presari nu erau din domeniu, poate de aia nu prea ştiau ce înseamnă asigurarea la schimbarea direcţiei de mers… Am I bad or what? :)

Bun, primele impresii au fost chiar foarte bune, numaică noul Passat ar fi trebuit să aibă altă denumire. De fapt, noul Passat ar fi trebuit să fie altă maşină, mai serioasă. Noul Passat s-a dovedit o maşină modernă, bine făcută, spaţioasă, numai că în ruptul capului nu an putut accepta sloganul că “Passat democratizează luxul”. În cel mai bun caz, era foarte aproape de Hinda Accord.

Aşa că a urmat şi un comparativ în stil ProMotor, în care l-am pus alături de BMW 320d (170CP) şi Saab 9-3 1,9 TiD (150 CP). Din păcate, la acea dată VW încă nu lansase motorizarea de 170 CP a TDI-ului de 2,0 litri, aşa că ne-am gândit să luăm un Passat 2,0 pe benzină. Unul foarte dotat, ca să facem comparaţia cu maşini chiar premium. Nu a fost să fie aşa, vina putând fi atribuită unei comunicări deficitare între noi şi Porsche România. Aşa că ne-am trezit cu economicul 1,9 TDI, în echipare de bază. What the fuck? Adică planurile ne erau răsturnate.

În condiţiile astea, ce să-i faci? Ne-am făcut treaba cu materialul la dispoziţie şi, bineînţeles, Passat a ieşit şifonat. În articol, nu pe şosea :) Oricât am încercat să îl menajez (din bun simţ, nu de alta), Passat nu s-a ridicat defel la înăţimea competitorilor. Bine, într-o oarecare măsură, nici redactorul-şef nu a fost de înduplecat, cerându-mi să fiu cât se poate de critic. Aşa încât ne-am trezit cu întrebări din partea importatorului. Cea mai importantă acuzaţie a fost comparativul în sine, cum că am fi comparat mere cu pere. Deh, dacă la piaţă ceri mere şi ţi se dau pere, cine e de vină? Oraan, fireşte :)

Deşi aş putea folosi acest spaţiu pentru acuzaţii sau justificări personale, nu este cazul. practic, fără să intenţionez, am scos în evidenţă faptul că un constructor nu era pregătit pentru competiţie, deşi asta declara. Dat fiind specificul revistei ProMotor, de a pune accent pe modelele premium şi sport, un test comparativ cu berline medii familiste nu era la fel de interesant ca acela realizat de noi. Iar rezultatul, normal, a deranjat. Uneori asta poate fi o măsură a obiectivităţii.

Pentru mine, noul Passat mai era interesant dintr-un punct de vedere. Vechiul Passat l-am comparat, în perioada AutoExpert, cu mai multe berline familiste din aceeaşi categorie, iar câştigătorul a fost desemnat Toyota Avensis. Aşa încât aveam destule motive să văd “cu ochile mele” evoluţia noii generaţii. Iar testul din ProMotor mi-a confirmat că noul Passat, deşi a evoluat clar faţă de precedenta generaţie, nu a făcut-o aşa cum era lăudat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *