Noul Renault Clio RS: bombonică sau BOMBĂ hot-hatch? De ce tremură concurența

Gata, la Geneva 2013 apare versiunea finală de producție a celui mai puternic (și așteptat) Clio 4: varianta Clio RS, realizată de specialiștii Renaultsport.

Precedenta versiune mi-a plăcut, iar acum singura reticență e legată de motorul turbo pe benzină. În rest, însă, arată mai bine, are un interior mai k lumea, iar ținuta de drum promite să fie excelentă.

Booon. Ia să vedem ce altceva îți mai poți cumpăra în loc de Renault Clio RS. Dar nu o vei face, pentru că hot-hatch-ul francezilor e cam prea bine pregătit. Așa ne promit inginerii francezi.

1. Alfa Romeo MiTo 1.4 TB M-Air 170 CP Quadrifoglio Verde

Italianca asta îmi este foarte simpatică. Chiar mai simpatică decât Mini, de pildă. Pusă lângă Renault Clio, mă face să cad serios pe gânduri: stil italian cu aere de mini-Ferrari vs. eleganță sportiv-agresivă franțuzească… Clio e și ceva mai practic, dar și cu dotări mai moderne, că deh, e mai nou.

Ce să mai vorbim despre tehnologie! Nu atât cei 30 CP care despart cele două motorizări, ci mai degrabă diferența de cuplu, care cu siguranță se va simți. Sau cutia atomată cu dublu-ambreiaj a lui Clio RS, care promite o eficiență mult mai bună. Iar butonul ”RS Drive” de pe Clio RS pun pariu că-și face treaba mai bine decât DNA-ul lui MiTo.

La francezi, Clio RS e mai scump cu vreo 2.500 euro decât MiTo, dar e mai bine echipat. Și ceva îmi spune că sigur stă mult mai bine pe șosea. Doar e Renaultsport! Prin urmare, sorry Alfa, dar Clio RS cred că bate fără probleme cea mai tare MiTo.

2. Audi A1 1.4 TFSI Stronic Ambition (185 CP)

Ok, unii îmi vor sări în cap spunând că e o comparație trasă de păr, dar hold your horses: cel mai puternic A1 la ora actuală (care poate fi cumpărat la noi, nu aducem în discuție A1 Quattro…) are un preț de pornire de 25.499 euro. În Franța, e cu vreo 2.500 de euro mai scump decât Clio RS, ceea ce e de înțeles – doar e premium. În cazul versiunii Sportback, cu 5 uși, diferența e ceva mai mare.

Problema ține de look: A1 nu mi se pare la înălțimea lui Clio RS, arătând cam ciudățel și aproape banal prin comparație. Apoi interiorul, chiar dacă respiră mai multă calitate, nu mi se pare așa de atractiv și plăcut în condusul cotidian. Da, minimalismul e de apreciat, dar tot francezii au mai mult ”savoir faire”. Nu în ultimul rând, caracterul practic e mai bun în Clio RS.

Dar ce ne interesează acum este partea dinamică. Motorul de pe Clio RS tare am impresia că face o figură mai bună decât TSI-ul mai slăbănog de pe A1. Iar ca suspensie Clio sigur oferă un mult mai bun compromis, față de A1, care e rigid încă din versiunile normale – deci asta de top cred că devine de-a dreptul inconfortabilă pe șoselele noastre.

La care mai adăugăm opțiunile mai scumpe la Audi, dar, din nou, de înțeles, doar e premium. La un nivel similar de echipare, Clio RS iese în câștig cu niște mii de euro, A1 TSI 185 CP ajungând rapid să depășească 30.000 euro.

Dar… să nu uităm și marele factor al încrederii mai mari în produsele germane, mai ales că Audi e într-o creștere continuă ca imagine. Ok, am putea spune despre A1 că e un Polo mai scump și mai ciudățel ca look, dar Clio RS câștigă la o diferență mică deocamdată.

3. Citroen DS3 Racing

Iată un conațional redutabil pentru Clio RS, care se poate mândri cu pedigree (măcar la nivel de marketing) din WRC: Citroen DS3, în varianta de top Racing. Adică versiunea cu motorul 1.6 turbo, de 203 CP. ”Pe felie” cu Renault Clio RS…

Din păcate, în România nu se știe ce se mai întâmplă cu importul de mașini Citroen, dar știm că DS3 Racing e un utilaj foarte eficient pentru cei sportivi. Pe lângă motorul potent, mașina are și un tren de rulare bine gândit, orientat, evident, mai mult spre sportivitate. Cred că pe șosea, în ritm diabolic, Clio RS și DS3 Racing ar fi la egalitate.

Nu sunt sigur că la fel se întâmplă cu interioarele: Clio mi se pare mai interesant ca aspect și ergonomie, dar și ca spirit practic (doar are 5 uși). În plus, modelul Renault are dotări mai moderne, iar DS3 Racing nu sunt sigur că se mai găsește (au fost produse doar 2.000 de exemplare, nu știu dacă s-a mai suplimentat numărul).

În ce privește prețul, DS3 Racing e clar mai exclusivist (că doar gama DS vrea să propulseze Citroen în domeniul premium… grea sarcină, dacă nu chiar imposibilă). În Franța, DS3 Racing pornește de la, ouch, 29.990 euro. Care înseamnă clar mai mult decât cei 24.990 euro cât reclamă Clio RS.

Hmm… tot Clio RS mi se pare mai ok, deși DS3 Racing are multe argumente.

4. Ford Fiesta ST

Fiesta facelift urmează să fie lansat foarte curând și în România, dar mă întreb dacă se va putea comanda și varianta de top: Fiesta ST, cu motor turbo de 1,6 litri și 180 CP. Adică tot cam ”pe felie” cu Renault Clio RS.

Din punct de vedere look, Fiesta ST mi se pare că vine cu un design mai închegat, tușa de Aston Martin fiind un ingredient de apreciat. Mi se pare cel mai bun concurent în materie de design pentru noul Clio RS. Nu știu ce să spun despre interior, din punct de vedere al șoferului s-ar putea ca lucrurile să stea mai bine, dar, ca dotări moderne, Clio RS mi se pare mai câștigat.

Din punct de vedere al peformanțelor, nu cred că 20 CP mai puțin înseamnă un handicap mare. Iar, dacă mă gândesc la cât de specialiști sunt cei de la Ford la capitolul tren de rulare, tare mi-e că Fiesta ST și Clio RS vor fi ”neck 2 neck”. Poate că modelul Renault va fi puțin avantajat de chestiile mai moderne, dar, per ansamblu, Fiesta ST sunt sigur că e un rival periculos.

Singura necunoscută e prețul – nici la francezi nu e încă disponibilă varianta asta de top. Dar ceva (să-i zicem intuiție de jurnalist auto) îmi spune că va fi cam la fel cu al lui Clio RS. Iar alegerea se preconizează extrem de dificilă, chiar dacă sunt tentat să cred că francezul va avea câștig de cauză. Poate asistăm la surprize-surprize cu Fiesta ST – deci e cel mai bun contracandidat în momentul de față.

5. Mini Cooper S

E iconic, e inconfundabil și… e la fel de scump ca un Clio RS: în Franța pornește de la 24.800 euro, cu doar 190 euro mai mult decât Clio RS. Însă această diferență ajunge la vreo 2-3.000 de euro dacă se aduce Mini Cooper S la un nivel similar de echipare cu Clio RS, deci francezul este avantajat – de reținut că Mini se marchetează ca fiind premium, deci diferența este explicabilă.

Totuși, Clio RS rămâne mai puternic, având un plus de 20 CP și un cuplu mai bun, în timp ce trenul de rulare promite un compromis mai bun – Mini Cooper S mi-l amintesc foarte rigid, ca un fel de kart: fun pentru o perioadă, dar obositor după nu prea mult timp. Ok, Mini beneficiază de know-how-ul BMW, deci preconizez senzații la condus cam la același nivel cu Clio RS, cu rezervele ținând de handicapul de putere.

Ca look, nu-mi permit să fac observații: o fi Clio mai fain conturat din punctul meu de vedere, dar designul Mini e de-a dreptul inconfundabil, fiind o carte de vizită în sine. Nici interiorul nu e mai prejos, cu excepția ”cromului” din plastic ambianța fiind destul de fun și cel puțin la același nivel de calitate cu al lui Clio.

Iar un ”close call”, Clio RS fiind avantajat la limită de promisiunile inginerilor pentru un tren de rulare mai bine adaptat realității cotidiene, precum și a unui plus la capitolul putere și dotări.

Cine vrea mai mult de la Mini, poate apela la pachetul John Cooper Works – însă aici vorbim de bani clar mai mulți și de un nivel al personalizării mai pronunțat, pentru adevărații fani. Care vor rămâne indiferenți la farmecul lui Clio RS…

6. Opel Corsa OPC

Uite încă un rival foarte apropiat pentru Renault Clio RS: Opel Corsa OPC arată aproape demențial cu pachetul estetic sportiv, mai ales dacă mă raportez la un Corsa normal. Din păcate, pierde avantajul când intrăm în habitaclu, unde doar scaunele sport îți iau ochii, în rest fiind sub nivelul lui Clio RS.

Motorul este un turbo de 1,6 litri și 192 CP, foarte apropiat de ceea ce oferă Renault, însă trenul de rulare cred că va fi avantajul lui Clio RS, Corsa OPC fiind o mașină sport germană, adică îndreptată mai mult spre rigiditate.

Ca preț, Corsa OPC costă în Franța de la 23.750 euro, ceva mai ieftin decât Clio RS, dar are numai două portiere și niște minusuri la echipare față de modelul francez. Nu e chiar un ”close call” și Clio RS mi se pare o ofertă mai bună, dar Corsa OPC încă își păstrează farmecul.

7. Peugeot 208 GTI

Dacă Citroen DS3 Racing era cam exclusivist, iată că ”văru-său”, Peugeot 208 GTI, e un model mai accesibil, dar și redutabil. Are același motor turbo de 1,6 litri și 200 CP, deci e un răspuns cât se poate de direct dat lui Clio RS.

Deși are doar două portiere, vine cu un preț mai redus cu 500 euro decât modelul Renault, în timp ce designul nu e la fel de extravagant – dar asta poate fi un avantaj, în funcție de gusturi. Ca idee, 208 GTI arată foarte serios și inspiră încredere și pertinență.

Ca ținută de drum cred că nu se ridică la nivelul lui Clio RS, decât în ce privește turele de circuit. Dar s-ar putea să mă înșel, iar 208 GTI să fie foarte bine gândit la capitolul tren de rulare și direcție. Interiorul nu mă pasionează așa de mult ca la Renault Clio RS, dar, până la urmă, e și chestie de obișnuință.

Personal, prefer Clio RS (așa, pe netestatelea…), dar, obiectiv vorbind, cele două modele sunt extrem de apropiate. Pun pariu că e o decizie grea alegerea între cele două hot-hatch-uri.

8. Seat Ibiza Cupra

În urma faceliftului, Ibiza capătă un plus de personalitate, în principal datorită farurilor cu LED. Totuși, chiar și în versiunea de top Cupra, nu mi se pare că se ridică la nivelul lui Clio RS, stilul agresiv-germanic de acum fiind cam fără sare și piper – preferam o evoluție a designului cu rotunjimi, sincer.

Interiorul e interesant, degajă high-tech și sportivitate, dar mi se pare și cam aglomerat față de al lui Clio RS. Să zicem, totuși, că spaniolul câștigă puncte la impresia generală mai agresivă.

În privința motorului turbo de 1,4 litri și 179 CP (același, practic, de pe Audi A1), Seat Ibiza Cupra are un mic handicap față de Clio RS, dar chestiunea asta cred că e minoră față de avansul pe care cred că îl are modelul francez în privința trenului de rulare.

Prețurile în Franța încă nu se știu, dar bănuiesc, așa, că mașinile vor fi cam la același nivel. Prefer Clio RS, pentru că arată mai bine și cred că prestațiile dinamice se anunță superioare.

9. Skoda Fabia RS

Vine cu același motor turbo de 1,4 litri și 179 CP ca și Seat Ibiza Cupra, cutia de viteze fiind automată DSG. Însă, pentru o mașină cu pretenții sportive, designul Fabiei este de-a dreptul grotesc dacă îl compar cu al lui Clio RS. La fel pot spune și despre interior, la care parcă s-ar fi lucrat fără imaginație.

Mașina promite prestații corecte, dar sunt sigur că trenul de rulare sau precizia direcției nu se ridică la nivelul lui Clio RS. Marele avantaj al lui Fabia RS (he, tot RS…) ține de preț: în Franța e mai ieftină cu aproape 3.000 de euro, deși acest avantaj se reduce simțitor dacă se apelează la lista de opționale pentru a aduce mașina la nivelul lui Clio RS.

Sorry, dar nu aș alege Fabia RS pentru că are un preț mai mic decât al lui Clio RS. Modelul francez câștigă clar duelul cu cehoaica încă dinainte să pună ”roțile” pe șosea.

10. Volkswagen Polo GTI

E cel de-al patrulea concurent din partea VAG de care se ”izbește” noul Clio RS. Dar și cel mai periculos: VW Polo GTI are același motor turbo de 1,4 litri și 180 CP, cuplat cu o cutie automată DSG, la fel ca Audi A1, Seat Ibiza sau Skoda Fabia.

Ca look, e cel mai puțin tern dintre ”verii” de concern, fiind mult pe placul fanilor mașinilor germane, dar, ca ansamblu, sub designul lui Renault Clio RS. Și interiorul, chiar dacă respiră mai multă calitate și ergonomie, are un aer de inferioritate față de Clio RS, deși capitolul practic nu suferă.

Ca și comportament, este de așteptat aceeași suspensie mai mult tare decât confortabilă, Clio RS anunțându-se peste Polo GTI la proba de șosea, fie că vorbim de cursă nebună sau de rulaj normal. Iar prețul în Franța e mai mare cu vreo 1.500 euro decât al lui Clio RS, în condițiile unei echipări standard ceva mai puțin bune.

Practic, Polo GTI e un concurent destul de important pentru Clio RS, în primul rând datorită notorietății VW. În final, însă, Clio RS se impune cam la toate capitolele importante.

CONCLUZIE

Iată, așadar, că noul Renault Clio RS nu are o sarcină chiar ușoară, liga ”hot-hatch junior” fiind destul de animată, cu unii jucători foarte bine pregătiți.

Totuși, noul Clio RS are avantajul ultimului venit, oferind un look foarte fresh și individualism cu carul, un interior modern, un motor foarte competent și un comportament rutier care promite să-l propulseze direct pe prima poziție din segmentul său. Tot pachetul pentru un preț foarte tentant.

Acum nu mai rămâne decât să pun mâna pe mașină și să văd dacă estimările mele teoretice se confirmă în realitate. Lucru care sper să se întâmple chiar la începutul acestei veri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *