25/11/2015

Obsesia ”Dieselgate”, un nou episod: Deutsche Umwelthilfe acuză noul Espace diesel de emisii NOx prea mari

Pe la sfârșitul lunii octombrie, organismul german ”Deutsche Umewlthilfe” se lua la trântă cu Opel, acuzând că modelul Zafira echipat cu motorul 1.6 CDTi ar putea fi ”dotat” cu un soft de tip ”defeat device”. Ceea ce a adus și un răspuns dur din partea companiei germane, care a negat orice acuzație, ba chiar a contracarat cu măsurători proprii pentru a demonstra că acuzațiile sunt nefondate.

Acum, același organism ”Deutsche Umewlthilfe” ia în vizor alt producător renumit pentru motoarele sale diesel: Renault. Mai exact, noul monovolum-crossover Renault Espace, echipat tot cu un motor diesel de 1,6 litri, compatibil Euro 6. Conform nemților, dCi-ul de pe noul Espace a depășit în 6 dintre cele 9 teste chiar și de 25 de ori limita maximă de 80 mg/km emisii NOx stipulată în normele Euro 6.

Doar când mașina a fost pregătită în niște condiții foarte specifice, emisiile de NOx s-au încadrat în limita legală. În rest, însă, cu motorul cald, măsurătorile conform ciclului NEDC au relevat emisii NOx mai mari. Germanii de la DUH afirmă că ”precondiționarea” mașinii pentru teste nu face altceva decât să ardă depozitele de carbon și de NOx acumulate, astfel încât rezultatele să arate un motor ”curat”.

Evident, Renault-Nissan a negat vehement acuzațiile la adresa dCi-ului de 1,6 litri, afirmând că nu toate măsurătorile DUH sunt conforme NEDC. Într-adevăr, din cele 9 teste realizate de DUH, unul este conceput de inginerii germani special pentru a mima comportamentul mașinii în condiții cât mai apropiate de realitate – însă valoarea de 2.061 mg/km emisii NOx a fost obținută într-un test conform NEDC. Francezii mai afirmă că rezultatele testelor DUH nu sunt concludente și ar mai fi nevoie de măsutători adiționale. În plus, Renault reamintește publicului că ADAC a testat în 2015 acest model și a concluzionat că este conform tuturor normelor anti-poluare în vigoare.

Dacă specialiștii ”Deutsche Umwelthilfe” au sau nu dreptate, e greu de spus acum. Să nu uităm, însă, că DUH a acționat în instanță municipalitățile unor orașe precum Munchen, Wiesbaden sau Darmstadt, pe motiv că limitele de NO2 din atmosferă sunt depășite, ceea ce amenință viața cetățenilor. Totodată, DUH ”bombardează” autoritățile germane cu răspunsuri privind situația motoarelor grupului VW, ba chiar amenință cu acțiuni în justiție dacă ministerul german al transporturilor nu va lua măsuri de urgență.

Scandalul ”Dieselgate” e departe de a se fi încheiat, deși e clar că noile subiecte (în primul rând cele legate de amenințarea teroristă, dar și de recentul incident dintre Turcia, țară membră NATO, și Rusia) au ajuns să eclipseze problema motoarelor diesel ale grupului VW. Totuși, ieșiri la rampă, precum cele ale DUH, sunt genul de ”ghimpi” care promit să nu mai lase industria auto să scape fără a lua măsuri drastice.

În ce-i privește pe cei de la Renault, asocierea de imagine cu ”Dieselgate” e extrem de delicată, deoarece vorbim de unul dintre cei mai importanți constructori auto cu planuri ambițioase în privința propulsiei 100% electrice. Ce-i drept, și Renault, la fel ca Volkswagen, își datorează o mare parte din succes fenomenului diesel. La care acum va trebui să renunțe treptat, în paralel aducând în prim plan mobilitatea electrică.

Acum să vedem ce alt mare constructor va mai intra în vizorul celor de la DUH. Poate vreun producător premium german?…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *