pentru cezar – da, jimny are o problema cu stabilitatea la viteza mare

salut, uite, iti raspund separat la intrebarile tale despre jimny, pe care mi le-ai pus aici.

1. suzuki jimny este o masina offroad conceputa dupa o reteta clasica: caroserie si sasiu separat (deci un centru de greutate ridicat), punti rigide, sistem de transmisie integrala cu cutie de transfer. este normal ca, din aceste considerente tehnice, masina sa fie mai putin adaptata soseselor si vitezei, fiind dedicata mai mult micilor catarari offroad (si nu ma refer la asa-zisul offroad de care este capabil un suvulet ca tucson).

de la inceput, cine se urca la volanul lui jimny trebuie sa fie constient de un lucru – vorbim de o masina mai mult inalta decat lata si cu un ampatament foarte scurt. cine nu ia chestia asta in considerare si se asteapta la o manevrabilitate de masina de strada este, dupa parerea mea proprie si personala, cel putin ignorant. nu inseamna ca masina este total nesigura, dar un viraj rapid luat prea brusc are toate sansele sa il ia prin surprindere pe temerarul-pilot din spatele volanului, mai ales ca in mod normal jimny ruleaza in sistem 4×2, cu puntea spate motoare. do the math.

2. masinuta asta inaltuta, daca se rastoarna (mai ales la o viteza maricica, de 80 la ora), tinde sa se rostogoleasca. spui ca deformarea caroseriei a fost mare – normal, jimny este o masina ieftina, din punct de vedere al sigurantei pasive a fost conceput la limita acceptabilitatii. principalul motiv tine de masa foarte redusa a masinii, care face din jimny o veverita foarte agila si vioaie, chiar daca fragila, in situatii de genul asta.

eu personal am acceptat aceste neajunsuri, pe care le consider mici raportat la doza de fun si capacitatea masinii de a ma surpinde placut permanent. un stil de condus moderat si atent pe sosea ma scuteste de toate problemele – cel putin asa s-a intamplat pana acum.

cat despre faptul ca vrei sa iti iei un jimny, felicitari. sincer, nu cred ca masina te va dezamagi, daca ai asteptarile potrivite. adica sa nu iti inchipui ca e indestructibila sau imbatabila, dar, pentru un novice intr-ale offroadului, eu as spune ca este in primul rand o oferta convenabila ca bani si un compromis neasteptat de reusit intre o masina de fun si una de zi cu zi.

referitor la intrebarea ta, cu rasturnatul in offroad… ei bine, aici deja depinde de capacitatea ta de a invata sa eviti situatiile periculoase, de a aplica regulile de baza de siguranta in offroad, de a te acomoda cu raspunsul masinii in diverse situatii… nu ezita sa ii stresezi cu intrebari pe aia cu experienta, chiar daca se va rade de tine, ti se vor si da sfaturi cu adevarat utile.

totul este sa gandesti logic si sa intelegi care sunt plusurile si minusurile masinii si de ce. altfel, daca iti iei jimny pentru  ca e ieftin, dar ai asteptari ca de la un nissan patrol, mai bine iti gasesti alta jucarie.

inchei cu o recomandare: nu lua in seama motorul diesel. jimny a fost conceput excelent cu motorul pe benzina de catre japonezi, dar, din ratiuni de marketing european, s-a adaptat motorul dCi de 1,5 litri de la renault. pe scurt:

– vibratii si zgomot mult mai mari la diesel (crede-ma, 90% dintre cunostintele mele s-au mirat de la inceput de cat de silentios e jimny-ul pe benzina)

– consumul general nu este cu mult mai mic decat la motorul pe benzina, iar adaptarea la cutia de viteze am inteles de pe forumuri ca nu este placuta. in plus, dieselul este prea agresiv, masina fiind foarte usoara, iar in teren accidentat trebuie mult mai mare grija la pedale – plus ca dieselul, in offroad, iti mananca mult mai repede ambreiajul

– motorul diesel este mai greu, deci puntea fata este solicitata suplimentar – in cazul unor modificari ulterioare de offroad, apar complicatii. mai ales ca avem un compartiment motor foarte mic, iar dieselul, pe langa vibratii, degaja si multa caldura.

una peste alta, jimny diesel este mai mult o gaselnita de marketing, avand prea putine avantaje (decat un commonrail mai bine un benzinar japonez recunoscut pentru fiabilitate – parerea mea). in plus, motorul pe benzina este “de vina” pentru apetitul lui jimny de a se balaci prin noroaie de unde nu crezi ca mai iesi: masina este usoara, iar turatia mai mare  a motorului asigura o viteza de rotatie a pneului mai mare, deci anvelopa nu se incarca asa de tare cu noroi, iar jimny “aluneca” pe noroi in loc sa se scufunde, cum se intampla cu mastodontii.

sper ca te-am lamurit cat de cat. analizeaza cu atentie motivele pt care vrei un jimny, pt ca eu unul nu il consider o fita. s-ar putea sa te pomenesti ca ai facut o achizitie care nu te multumeste, daca privesti lucrurile unilateral. bineinteles, asta este doar parerea mea, altii cine stie ce te-ar putea sfatui.

spor la analiza :) c u in offroad

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *