PREMIERĂ: sfaturi pentru Opel Ampera second-hand

Userul „Doc” m-a surprins cu întrebări referitor la achiziția unei mașini electrice plug-in: Opel Ampera. Iată care este dilema lui:

As dori sa achizitionez un Opel Ampera 2012 din Olanda. Precizez ca masina va fi folosita preponderent in oras, aproximativ 8000-10000 km/an. Masina are 63000 km ( verificati pe Nap), Apk ( Itp-ul lor )dotari multe si costa 14000€ . Care e parerea dumneavoastra vis-a-vis de pretul de intretinere, revanzare si daca merita ( nu “se merita” ;)))) achizitionata pentru o utilizare in Romania; aici ma refer la incarcarea ei pe drumurile autohtone. Va multumesc anticipat !

Cum am o experiență destul de consistentă cu Opel Ampera, mă bucură să văd că există persoane care iau în considerare și o astfel de achiziție mai puțin poluantă:

Buna ziua,

Trebuie sa mentionez ca reprezinta o premiera intrebarea referitor la Ampera! O masina pe care o cunosc suficient de bine, dupa ce am facut cateva mii de kilometri in diverse teste anii trecuti. In principiu, din ce am vazut la americani, Chevrolet Volt (fratele cu alta sigla al lui Ampera) a ajuns sa depaseasca 150-200.000 de mile fara probleme. Deci un Ampera cu mai putin de 100.000 km ar fi o alegere tentanta.

Intretinerea masinii ar putea deveni costisitoare doar daca ar aparea probleme majore in privinta bateriei sau a sistemului hibrid – chestiuni cam greu de intuit in orice service. Totusi, chiar daca la prima vedere sistemul plug-in hibrid poate parea cam complex constructiv, consider ca riscurile unor defectiuni serioase sunt foarte reduse. Motorul pe benzina are rol de generator 99% din timp, fiind vorba de un propulsor simplist, de 1,4 litri, cu un regim de functionare mai putin intensiv decat intr-un Corsa sau un Astra (unde e motor de tractiune). Propulsia lui Ampera e asigurata de motorul electric, acesta fiind mult mai fiabil decat unul termic. Angrenajele din lantul cinematic nu sunt la fel de complexe precum o cutie de viteze obisnuita (manuala sau automata). Iar bateria litu-ion a demonstrat pana acum o incidenta extrem de scazuta a defectiunilor, precum si o scadere redusa a capacitatii.

Daca merita un Ampera in Romania? Drumurile din localitati sunt, in foarte multe cazuri, degradate sau pline de `capcane` (canale, gropi, sine de tramvati, etc), deci Ampera va fi afectata, la fel ca alte masini, in primul rand la capitolul suspensie. Fiind cam joasa, trebuie atentie asadar la denivelari. Totusi, nu consider ca e o masina asa de sensibila, mai ales ca suspensia nu e asa de tare, deci va oferi un confort suficient de bun (asta depinde de fiecare in parte, ce-i drept). In privinta motorului pe benzina, e unul simplist, nepretentios, deci benzina ieftina, `de 95`, nu va fi o problema.

Cat despre incarcare, pentru o durabilitate cat mai mare a bateriei e de preferat ca masina sa fie incarcata `lent`, adica de la o priza de 220V sau de la o statie de incarcare de putere joasa. Un `plin` al bateriei asigura intre 40 si 60 km autonomie strict electrica in mediul urban, in functie si de stilul de condus (atentie, masina se comporta ca una de peste 200 CP, deci acceleratiile mai puternice vor insemna un consum de energie mai mare, logic). Cum masina are deja 4 ani si peste 60.000 km, probabil ca bateria are deja o capacitate mai redusa cu circa 5-7%, deci in cel mai bun caz cred ca ar trebui sa va asteptati la circa 40-50 km autonomie strict electrica, iar in regim hibrid la un consum de circa 6 litri/100 km in oras.

In privinta revanzarii, de la inceput trebuie spus ca masina costa acum mai putin de 50% fata de cat a costat noua – e o devalorizare mare dupa numai 4 ani. Dupa aceea mai intra in calcul si pierderile in materie de capacitate a bateriei, care vor creste in timp. In teorie, dupa vreo 10-12 ani, bateria ajunge la 80% capacitate (in cazul de fata, cam peste 6-8 ani, adica prin 2022-2024), deci autonomia in regim electric va fi si ea mai redusa. Odata scazuta sub 70-75% capacitatea bateriei (deci cam prin 2030…), masina ar trebui sa intre la casat (ori bateria schimbata). Sincer, cred ca devalorizarea va fi normala, pentru ca masinile cu propulsie hibrida si electrica vor deveni foarte rapid mai populare decat acum. Cred ca, prin 2020, un astfel de Ampera va valora maximum 10.000 de euro, in conditiile unui kilometraj maxim de 100.000 km.

Well, cam atat din partea mea. Sincer, nu cred ca faceti o alegere proasta, chiar daca, la acesti bani, ar putea parea mai tentante modele ale unor branduri premium sau masini SUV ori crossover. Ampera, ca masina electrica, ofera un confort superior in exploatare si cel mai mare compromis pe care il reclama tine de spatiul interior: doar doua locuri pe bancheta si portbagaj de compacta. Eventual s-ar mai putea critica unele materiale din interior (e, totusi, o masina americana la origine…). In rest, insa, mi se pare o alegere care merita aplauze. Succes!

VREI ȘI TU MAȘINĂ? CLICK AICI PENTRU O PĂRERE

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *