23/06/2016

Primele date de consum cu noua mea Toyota Prius 2

În teorie, Toyota Prius 2 anunță următoarele date de consum:

  • urban: 5,0 litri/100 km
  • extraurban: 4,2 litri/100 km
  • mixt: 4,3 litri/100 km

Ceea ce reprezintă valori foarte bune pentru o mașină cu o putere maximă conjugată de 111 CP, cutie automată, o masă proprie de aproape 1,4 tone și un gabarit la cote de clasă medie (lungime de 4,45 metri). Ca să le dau satisfacție fanilor diesel, aduc în discuție un model similar, din aceeași perioadă de fabricație cu Prius 2: VW Jetta. A cărui versiune Jetta 1.6 TDI DSG7 anunță următoarele valori de consum:

  • urban: 5,7 litri/100 km
  • extraurban: 4,3 litri/100 km
  • mixt: 4,8 litri/100 km

În plus, aș adăuga diferența dintre emisiile de CO2 omologate: 104 g/km la Prius, respectiv 125 g/km la Jetta. În condițiile în care dieselul prezintă și alți poluanți periculoși, cum ar fi oxizii de azot (NOx) sau, mai ales, particulele fine. Am făcut această mențiune deoarece poluarea nu este taxată corespunzător, ceea ce, din start, prezintă un tablou comparativ inechitabil, Prius fiind dezavantajat pentru că efectele poluării nu sunt cuantificabile în bani.

Pe de altă parte, să nu uităm că valorile teoretice sunt, în general, mai optimiste cu până la 30-35% decât în realitate, după ce s-a aflat și s-a demonstrat că producătorii utilizează multe tertipuri în fazele de omologare. Așa că recunosc: la început am fost reticent în privința consumului foarte scăzut al lui Prius (în ciuda faptului că am condus până acum multe mașini hibride).

Fără alte comentarii, iată ce valori de consum am obținut eu și în ce condiții în primele zile cu Prius 2.

1. Tură rapidă regim extraurban zona Baia Mare

Primul drum făcut cu Toyota Prius 2, imediat după perfectarea tranzacției, a fost până în satul bunicii soției, la circa 30 km de Baia Mare. În mașină am avut încă trei pasageri, portbagajul a fost umplut cam jumătate, iar stilul de mers adoptat nu a fost prea diferit față de cum obișnuiesc să merg cu alte mașini – adică am atins și peste 100 km/h în afara localităților, iar prin sate am păstrat limitele de viteză sau m-am adaptat fluxului de mașini din față. Mai adaug un factor important: aerul condiționat a fost pornit tot timpul, din cauza căldurii (circa 34 de grade Celsius).

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1011Rezultatul: după cei 32 km parcurși, computerul de bord mi-a arătat o valoare de 6,0 litri/100 km pentru consumul mediu.

Nimic spectaculos, veți spune, și o mașină diesel similară ar consuma cam la fel, iar diferența de aproape 2 litri/100 km față de consumul extraurban teoretic nu surprinde. Deși, la drept vorbind, mă așteptam să fie mai mare dat fiind că mașina a fost plină, aerul condiționat pornit și nu m-am ferit să-i „dau talpă” pe câteva porțiuni de viteză.

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1012La întoarcere (singur în mașină, portbagajul gol, aerul condiționat oprit, același stil normal-rapid de condus), am avut o surpriză: consumul mediu s-a cifrat la doar 4,5 litri/100 km.

Spun „surpriză” deoarece nu am condus economic – de felul meu, m-am cam obișnuit să conduc mai alert și nu am tratat mașina ca și cum ar fi un bibelou de porțelan. Adică am depășit chiar și 120 km/h pe unele porțiuni de viteză, iar în depășiri am apăsat pedala de accelerație fără menajamente.

2. Drum dus întors Baia Mare – Sighetu Marmației

De la Baia Mare la Sighetu Marmației se poate ajunge în două feluri, ambele implicând trecerea munților: fie pe Gutâi, fie pe la Cavnic. Pentru că Gutâiul are multe curbe strânse și le pune probleme celor cu stomacul mai sensibil, dar și pentru că drumul pe Cavnic este recent reabilitat, de ceva vreme prefer a doua variantă.

Așa încât iată Prius-ul, cu două persoane la bord, cu portbagajul aproape gol și aerul condiționat pe „AUTO” luând în piept urcușul spre Cavnic. De la început vreau să accentuez faptul că, odată ce se ia virajul la dreapta spre Cavnic, din Baia Sprie, drumul este permanent în urcare, cu rampe având înclinații foarte mari pe alocuri. Așa încât nu ar trebui să fie de mirare că „sus”, după vreo 30 km, computerul de bord îmi arăta un consum de peste 7 litri/100 km.

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1013Însă cine urcă trebuie să și coboare, nu? Așa încât pe traseul spre Ocna Șugatag motorul pe benzină a funcționat rareori, consumul scăzând vertiginos sub 5 litri/100 km odată intrat în drumul național spre Sighetu Marmației. După care am adoptat un stil alert, așa încât la finish, după 70 km, consumul indicat de computerul de bord era de 5,3 litri/100 km. Mai mult decât rezonabil pentru tipul de relief variat parcurs.

Întoarcerea pe același traseu la Baia Mare a însemnat o diferență de temperatură de aproape 10 grade Celsius: dacă în primul caz am mers la Sighet după orele amiezii, în condițiile unei temperaturi de 34 de grade Celsius, la întoarcere, deoarece am plecat în jurul orei 9:00 dimineața, temperatura era de „numai” 26 de grade Celsius. Fac această mențiune deoarece am realizat că temperaturile ridicate au o influență mai mare decât mă așteptam asupra comportamentului sistemului hibrid – dar despre asta o să vorbesc altă dată, deocamdată e ca un reminder.

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1014Ok, după alți circa 70 km, dar de data asta în sens invers, consumul mediu indicat la sosirea în Baia Mare a fost de 5,1 litri/100 km. Diferența de 0,2 litri/100 km față de primul traset e explicată atât de temperatură, dar și de faptul că porțiunea de coborâre spre Baia Mare e mai lungă decât cea de urcare dinspre Sighet.

Una peste alta, Prius-ul e clar că face parte din categoria mașinilor de „cinci la sută”, chiar și în condiții de relief atât de variat cum găsim în Maramureș. Și, ceea ce mi se pare foarte important, față de o mașină diesel comparabilă nu sunt diferențe notabile de performanțe, ci doar avantaje mari din punctul de vedere al confortului general.

3. Sighetu Marmației – București

La Sighet am făcut plinul, pregătindu-mă de lungul drum spre Capitală. O observație: am pus benzină de calitate superioară, nu din cea mai ieftină, deoarece intenționez să menajez motorul. Și consider că merită plătit puțin mai mult pentru un carburant mai bun pentru a asigura o ardere mai bună în motor, deci a avea o uzură mai redusă – ceea ce este cu atât mai important cu cât vorbim de o mașină uzată, cu peste 200.000 km.
Ok, după cum am văzut puțin mai devreme, în primii 70 și ceva de kilometri până la Baia Mare mașina a consumat 5,1 litri/100 km. Apoi a urmat un traseu pe drumuri naționale, unde am avut un regim de viteză ridicat și un tempo deloc economic.

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1015Înainte de a intra pe autostradă la Sebeș, computerul de bord îmi arăta un consum surprinzător: 5,0 litri, după 352 km. În condițiile în care în mașină eram două persoane, portbagajul destul de plin, iar aerul condiționat a funcționat mare parte din timp, mai ales după ora 12:00, când temperatura a depășit 30 de grade Celsius. Și, foarte important, stilul de condus a fost unul normal-alert.

Pe autostradă, am setat pilotul automat la 130 km/h (deci vorbim de o viteză mare, care nu avantajează consumul redus). În general, consumul mașinii la această viteză este de circa 6 litri/100 km, dar până la Sibiu autostrada are multe suișuri și coborâșuri, deci variația consumului este mare. Plus că există și o întrerupere de câteva zeci de kilometri, în care ești „deturnat” înapoi pe drumul național (unde, pe multe porțiuni, se merge cu viteză specifică autostrăzii…).

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1016În fine, ideea este că la intrarea pe Valea Oltului (la intersecția cu drumul spre Făgăraș – Brașov), computerul de bord mi-a indicat un consum mediu de 5,1 litri/100 km, viteza medie pe cei 430 km parcurși până acum fiind între 90 și 100 km/h. O valoare mare pentru condițiile din România, ajutată și de faptul că era duminica rusaliilor, deci traficul nu a fost așa de aglomerat (dar nici liber).

Am verificat valoarea consumlui făcând plinul (din nou cu aceeași benzină de calitate superioară, de la o benzinărie având același brand ca la Sighet). Rezultatul: am alimentat cu 21,86 litri, ceea ce, raportat la cei 430,7 km indicați de odometru, înseamnă că am avut, în mod real, 5,08 litri/100 km. Deci dovada că domnul computer de bord nu minte.

Pe Valea Oltului lucrurile s-au mai calmat, la fel și pe Dealul Negru. Până la intrarea pe autostradă, aglomerația a fost mult mai mare decât în prima parte a traseului, așa că și stilul de condus a fost mai calm. Ceea ce s-a tradus și în scăderea consumului mediu sub 5 litri/100 km. Pe autostradă am setat din nou pilotul automat la 130 km/h și, dat fiind că dinspre Pitești spre București drumul e mult mai drept decât în zonele deluroase, am putut observa mai bine cam cât consumă Priusu-ul la această viteză.

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1017Aici fac o mică paranteză: computerul de bord are și un grafic interesant. Inițial, pare derutant și fără prea mare logică – cum te ajută că poți să vezi consumul mediu pe perioade de 5 minute, în ultima jumătate de oră? Ei bine, iată că, în regim de autostradă, acest mod de servire a informației m-a făcut să-mi dau seama mult mai elocvent cât „papă” Prius-ul la viteze mari: în principiu, cam 6 litri/100 km, datorită în primul rând aerodinamicii bune.

Când am ajuns în București, am intrat la o benzinărie să fac plinul, pentru a verifica dacă e reală valoarea de 5,0 litri/100 km indicată de computerul de bord în cei 250 km de la intrarea pe Valea Oltului până în Capitală. Rezultatul: în rezervor au intrat 12,49 litri, deci regula de trei simplă mi-a relevat un consum real de 4,9 litri/100 km. Deci bine? Nu – FOARTE BINE!

Concluzii consum la drum lung

Ce mai tura-vura, Toyota Prius 2 e o mașină economică. Având în vedere cât de spațioasă este, faptul că are cutie automată și că nivelul performanțelor e chiar bun în utilizarea normală, chiar și acum mi se pare neverosimil faptul că am scos doar „cinci la sută” pe drumurile din România, în condiții de stil alert, cu viteze mari și foarte mari (dar și cu păstrarea limitelor decente, în special în localități).

Probabil că, dacă mi-ș fi pus în minte să merg economic, „la consum”, aș fi coborât foarte mult spre valoarea teoretică de 4,2 litri/100 km pentru consumul extraurban. Însă, să fim serioși, e mult prea obositor să faci așa ceva traversând România de la nord la sud în condițiile infrastructurii și traficului din țărișoara noastră.

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1018Ideea de bază e simplă: Prius 2 îmi satisface din plin așteptările în privința consumului scăzut, fără a necesita compromisuri în materie de adaptare a stilului. Dimpotrivă, modul de funcționare a sistemului hibrid te relaxează, gradul de oboseală e mai redus, iar tendința este de a privilegia stilul „zen”, nu cel războinic la volan.

Sunt curios cum se va comporta Prius 2 în condiții de aglomerație urbană, mai ales în București. E adevărat, am la activ destulă experiență cu mașinile hibride prin Capitală (în special cu modele Toyota, că deh, e producătorul cel mai dedicat acestui tip de propulsie). Deci mă aștept la rezultate bune și foarte bune.

Mă rog, dacă vreți putem face și pronosticuri: cam cât credeți că voi consuma cu Prius-ul în regim urban bcucureștean?

CITEȘTE AICI JURNALUL DE BORD CU TOYOTA PRIUS 2

2 Comments

  • Buna ziua,
    Felicitari pentru noua achizitie…;-)

    Din propria experienta cu un Auris touring sport 2016 am realizat un consum de 3,6l/100km in Timisoara la o ora de varf. Excursia a durata aprox. 70min.
    Sunt sigur ca veti obtine cei 5L/100km dati de producator.

    Cu stima si respect.
    Demis.

    • Buna ziua,

      In testele de pana acum cu Auris Hybrid consumul a fost destul de redus, dar Prius-ul… „mă sperie” :) În sensul bun al cuvântului. Pentru că, fără a face eforturi de a merge economic (deși, recunosc, stilul confortabil te îmbie să mergi relaxat, deci inevitabil ajungi să privilegiezi economia), am reușit să obțin până acum doar 5 litri/100 km în traficul din București și de pe lângă.

      Totuși, discuția despre consum tinde să omită un alt avantaj major: poluarea mult mai redusă a propulsiei hibride. În primul rând datorită utilizării motorului electric exact în momentele de accelerație, când motorul termic emite cei mai mulți poluanți. Apoi, prin reîncărcarea bateriei în fazele de decelerare sau frânare, motorul termic tinde să fie utilizat mai puțin, deci poluează mai puțin. Din păcate, încă nu știm (sau nu se vrea) să cuantificăm efectele poluării – altfel am avea niște surprize uriașe…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *