PROmovarea antireclamei. ce prostie!

Ce invenţie şi CNA-ul ăsta, un fel de buldog al tâmpirii prin televizare. Ar trebui să taie şi să spânzure tot ce depăşeşte limitele bunului simţ. Adică cenzură în numele bunului simţ? Sună interesant, atâta vreme cât furculiţa şi cuţitul sunt mânuite de cine trebuie. Şi nu de “cine trebuie” – c-aşa-i în tenis pe la noi, pardon, în politica de la noi…

Din când în când, CNA-ul mai apare în conştiinţa oamenilor, atunci când pune la colţ câte o televiziune, obligată ca, la ore de maximă audienţă, să se spele pe cap în public cu un mesaj în care anunţă că a primit amendă (de cele mai multe ori simbolică faţă de banii scoşi din publicitate) pentru cine ştie ce călcări în străchini. Semn că cineva acolo sus ne veghează!

După o perioadă de doi-trei ani fără televizor (dacă nu am televizor, nu înesamnă că nu mai ştiu cum arată un asemenea utilaj), iacătă-mă-s din nou cu ochii beliţi la ecran – de data asta la ecranul monitorului de la calculator, thanks 2 a TV receiver. Mi-am dat seama destul de repede că nu am pierdut nimic prin lipsa televizorului din meniul zilnic. Este adevărat, m-am mai maturizat, aşa încât ştirile au căpătat un rol mai important în efemera mea viaţă de telespectator. Însă jurnalele de la noi sunt acum “spectacolul vieţii” sau pepinieră de vedete închipuite, care neapărat trebuie să-şi pună nurii în evidenţă (fetelor, tot nu o depăşiţi pe Nicoleta!).

Aşa că dintre cele 30 de programe disponibile în pachetul basic (prea multe şi aşa), am câteva care mă mai ţintuiesc în faţa ecranului. Triada Discovery Channel – National Geographic – Animal Planet bate de departe orice neaoşe ProTV – Antena 1 – Prima TV. Nu neglijez nici Cartoon Network sau A+ (ăştia dau desene animate manga, de alea japoneze, interzise copiilor, care ar trebui interzise şi maturilor, că depăşesc în violenţă şi horror ştirile de la ora cinci!). Am descoperit cu uimire Mezzo, care este super OK seara, când citeşti o carte. MTV sau U music mă lasă rece, este aceeaşi muzică over & over again… Păcat că nu am VH1.

Culmea, TVR-ul nu mă dezamăgeşte şi nu vorbesc doar de TVR1. Au fost câteva filme interesante şi cu adevărat artistice pe TVR2, iar pe Cultural am prins întâmplător, nu doar o dată, chestii destul de interesante. Şi când te gîndeşti că, nu cu mult timp în urmă, eram fidel posturilor comerciale puternice, cu filme pe bandă rulantă şi prostii de tot felul.

Dacă televiziunile se cam deosebesc între ele prin programe, filme şi target, nu la fel stă situaţia în ce priveşte reclamele. O, nu, pauzele de reclame au devenit un show în sine. De la cele comic de insipide şi tâmpite până la cele care chiar au substanţă, ai ce vedea pe orice post. Iar aici întâietate are postul cel mai cel, PRO TV – gândeşte liber (adică nu te mai chinui să gândeşti tu, că o facem noi pentru tine, tu doar înghite găluşca).

Titlul postului se referă la acele mesaje părinteşti de la terminarea calupurilor de publicitate: “Consumul de alcool dăunează grav sănătăţii”. După cum bine ştie mai mult de jumate din România, dăunează grav sănătăţii persoanelor din jurul celor care consumă alcool excesiv. Că doar nu degeaba beau românii în neştire: sport naţional, care te face mai bărbat şi îţi conferă putere şi forţă! Păi nu? Halbere şi sticlism. Ceva de genul “Nu rupeţi florile” sau “Păstraţi pădurile curate”. Cine, românul? Bă, voi nu ştiţi că românul este independent şi, din ’89 încoace, liber să facă ce vrea muşchiul lui? Hai, noroc!

Bun, nu în rândurile de mai sus găsesc partea hilară (din nefericire, mai sus este un haz de necaz amar). Cel mai mult mă amuză nuca în perete – pentru că mesajul părintesc de mai sus apare, de cele mai multe ori, după câte o reclamă la apă minerală, la scutece, la detergent, credite, haine, etc. Vă daţi seama cum sună? Dorna, apa care îţi dă viaţă, dăunează grav sănătăţii! Altex are cele mai mici preţuri, dar consumul excesiv dăunează grav sănătăţii. Etc Etc Etc. Plus vocea celebră a PRO-ului, care, atunci când citeşte mesajul, parcă se abţine să nu râdă, ca în la fel de celebrele şi chicioasele episoade cu cheala Leana care are Lamborgini…

Şi cum să nu fie luat în derâdere un astfel de mesaj, impus de CNA, când el are rolul de a contracara reclamele la băutură, degrabă vărsătoare de purcoi de bani în visteria televiziunilor? Oricum, discreditarea intră, alături de alcoolism, în categoria sport naţional, dar la alt nivel. Nu doar PRO-ul face asta, ci şi celelalte televiziuni, normal. Cum spunea o cunoştinţă, este acelaşi lucru cu reclamele la ţigări: panouri mari, cu peisaje superbe şi oameni frumoşi, iar în subsol o notă indiferentă, a lui CE al CEE, cum că fumatul dăunează grav sănătăţii. Practic, mesajul cool al fotografiei desfiinţează textuleţul impus de politicienii europeni, fraierii ăia…

CNA-ule, măi buldogule, ce-ar fi ca pe zgarda ta să scrie de acum încolo “Consumul excesiv de televiziune dăunează grav intelectului”? Ar fi o utopie, nu?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *