Raul întreabă: ”Ce break diesel spațios se poate lua cu 8.500 euro?”

Iată dilema lui Raul, care mi-a trimis de curând un mail, cerându-mi sfatul:

Am 8500 euro de dat pe o masina. Am nevoie de un diesel (fac multi km), break (pentru ca am 2 caini), nu foarte vechi. Bugetul efectiv pentru masina ar fi pe la 7000-7500, vreau sa tin 1000 pentru diverse piese si acte/cotizatii.
Ce mi-ati recomanda? Tind spre Golf 5 1.9TDI, Astra 1.7CDTI, Focus 1.6 TDCI, dar nu m-ar deranja nici Passat, Octavia sau ceva mai maricel. Maxim 4 ani vechime.
Sa aduc de afara? Sa iau de aici? Sa iau de la reprezentante – sunt super scumpe…
Orice sfat e bine-venit.
Ei  bine, Raul, e o temă dificilă, dar nu imposibilă. Din păcate, nu vei găsi nici un model nou (break diesel) care să coste în jur de 8.500 de euro, deci de la început trebuie să te îndrepți spre domeniul second hand. Care presupune riscurile obișnuite…
După care intervine limitarea ținând de vechime: maximum 4 ani. Adică modele produse după 2009, hai să zicem 2008, ca marjă de eroare. VW Golf 5 Variant a început să se producă din 2008, Ford Focus II facelift de la finalul lui 2008, iar Opel Astra a primit ușoare îmbunătățiri începând cu 2007, în timp ce noua generație a fost lansată în 2010, dar iese clar din marja de preț despre care vorbim. Dacă vorbim de VW Passat, e mai probabil să găsești generația dinainte de 2008, pentru că, după acest an, vorbim de modele cu un rulaj foarte mare (personal, am o impresie mai bună despre modelul produs între 2001 și 2008, care a fost faceliftul generației lansată în 1998, și consider că, în bugetul despre care vorbim, se poate găsi un model între 2006-2008, cu rulaj decent și în condiții ok). Skoda Octavia este, într-adevăr, o alternativă foarte bună, fiind de preferat versiunea facelift a lui Octavia II, produsă din 2009 încoace.
Greu de găsit o mașină compactă diesel break precum cele enumerate mai sus, în condiții cel puțin convenabile, dacă nu chiar bune – mai ales că bugetul este, de fapt, de 7.000-7.500 de euro (foarte bine gândită suma pentru ”diverse”, prea puțină lume face asta). Principial, un break diesel, așa cum sunt cele menționate, este utilizat destul de mult de proprietari, deci în cazul unei mașini second-hand trebuie să ne așteptăm la un rulaj mare, peste 20.000 km/an – aș spune chiar un 30.000 km/an, iar, dacă mașinile au fost folosite de firme, sigur peste 35.000 km/an.
Prin urmare, o mașină de circa 4-5 ani vechime ar însemna să aibă cam 120-140.000 km la bord, deci un kilometraj sub 100.000 km ar cam trebui să dea de bănuit – în primul rând, poate s-a umblat la kilometraj. Iar asta poate fi fatal dacă nu s-a făcut distribuția la timp (cam toate motoarele diesel ale modelelor menționate au curea de distribuție, care se schimbă la 60-80.000 km, întârzierea putând duce la probleme foarte grave și scumpe). În plus, majoritatea acestor motoare sunt echipate cu filtre de particule, care, dacă mașina nu a fost utilizată corespunzător, pot duce la probleme mari, de genul necesității schimbării evacuării și catalizatorului sau la probleme în gestiunea electronică a motorului, destul de dificil de verificat și remediat.
Dacă e o mașină rulată în Germania, preponderent pe autostrăzi, în teorie riscurile de probleme tehnice (motor, suspensie, direcție) sunt mai mici decât la un model folosit în România (drumuri cu gropi, folosirea motorinei ieftine și proaste, încărcarea excesivă a mașinii, etc), așa încât pare mai tentantă opțiunea aducerii de a afară a unei mașini. Însă nici în Germania nu mai e acea disciplină pe care o invidiem, deoarece mulți handleri sunt estici sau și de mai departe (turci, ucraineni…). Deci tot o mare loterie rămâne și adusul mașinii de afară, care presupune ori cheltuieli personale, ori încredere cu cântec în cineva care să aducă mașina.
Personal, tind să acord credit cel mai mult modelului Ford Focus, deoarece motorul 1.6 TDCi, dezvoltat în colaborare cu grupul PSA Citroen-Renault, e recunoscut drept cel mai puțin problematic diesel din categoria lui. TDI-ul de 1,9 litri de pe Golf V și Octavia II cam are hibe, mai ales pe fondul unui rulaj mare și a utilizării necorespunzătoare, iar CDTi-ul de pe Astra e cam neperformant și gurmand față de TDCI-ul Ford, în timp ce fiabilitatea e aproape cam pe acolo (motorul 1.9 CDTi, de origine Fiat, e o alegere mai bună pentru Astra).
După cum spuneam, și Passat-ul facelift, dinainte de 2008, mi se pare o mașină reușită, iar TDI-ul de 1,9 litri e mai puțin problematic decât cel de pe Golf V. Passat-ul după 2008, deși e mai modern, are motoare mai sensibile și un tren de rulare mai puțin rezistent în condițiile din România. Mondeo generația din 2007 e ok, dar motorul diesel 1.8 TDCi nu e recomandabil, fiind mai atractive TDCi-urile de 2,0 litri (dar asta înseamnă costuri mai mari…). Octavia II Combi facelift mi se pare mai ok decât Golf V Variant, fiind mai spațioasă și mai accesibilă, de obicei având și dotări mai multe.
Focus-ul mai primește puncte din partea mea și pentru ținuta de drum, foarte sigură și dinamică, în timp ce cheltuielile de întreținere sunt la același nivel cu celelalte modele, deși la reparații, în funcție de gravitate, Ford are o reputație de piese mai scumpe, însă nu vorbim de o diferență exagerată comparativ cu Golf sau Astra.
Însă, dacă dinamismul nu este o prioritate, ar putea să-ți facă cu ochiul și modele din categoria vanuri sau monovolume, care oferă un spațiu interior mai generos. Pe baza lui Focus a fost făcut Focus C-Max, faceliftul din 2007 renunțând la apelativul ”Focus” și aducând multe îmbunătățiri. Pe baza lui Golf există VW Touran, iar pe baza lui Astra avem Zafira (nu e un exemplu de fiabilitate față de celelalte două modele, dar costă puțin și cheltuielile sunt și ele la un nivel foarte convenabil, mai ales că e foarte spațioasă). Tot din categoria asta mai pot da exemplu Renault Scenic și Grand Scenic, dacă nu cumva ești anti-mașini franțuzești.
Well, cam atât din partea mea, pentru chestii de detaliu cel mai bine îți rezervi niște timp pe forumurile dedicate mărcilor și modelelor, unde poți afla lucruri mai mult sau mai puțin utile, dar care sigur te vor face să îți formezi o impresie mai bine pusă la punct. Nu știu pentru un posesor de câini ce mai contează la mașină, deci nu ezita să pui pe forumuri întrebări directe.
Spor la achiziție!

2 Comments

  • O Kia Ceed SW 1.6 diesel poate fi luata in calcul ca alternativa? Stiu ca nu se afla pe lista de preferinte, dar se incadreaza ca pret si nu stiu sa aibe probleme de fiabilitate. Cred ca se pot gasi oferte si sub 100000 km.

  • sal ti-as recomanda un bmw seria 3 ,318d sau 320 d touring inclusiv audi a4 avant motarizari de ex 2.0tdi sau 2.7 tdi mai ieftine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *