Recomand Dacia Sandero Stepway, un adevărat SUV-uleț cu sex-appeal

Sincer, acum, chiar vreau să văd ce om rezonabil consideră că Dacia Sandero Stepway nu arată bine. Personal, când am văzut primele poze pe internet cu mașina, am rămas puțin mască, deoarece nu mă așteptam la o asemenea evoluție.

Iar când am văzut mașina pe viu la Salonul Auto Paris 2012 am rămas puțin descumpănit: de ce oare oficialii Dacia nu oferă Sandero Stepway ca un model separat în gamă, ci în continuare consideră că e doar un nivel de echipare al lui Sandero (really, puteți verifica pe site-ul oficial Dacia, în configurator).

Nu vă speriați, nu dau Jimny-ul pe un Sandero Stepway! Nu încă…

După care a venit și primul test-drive cu Dacia Sandero Stepway. În urma căruia mi-au rămas întipărite în minte confortul foarte bun al suspensiei, modul nonșalant cu care trece peste denivelări unde alte SUV-uri, nu tocmai mici, încep să scâncească și, nu în ultimul rând, nivelul general foarte pertinent raportat la suma pe care o reclamă Sandero Stepway (adică aproape 11.000 de euro pe benzină, respectiv sub 12.500 varianta diesel).

Din păcate, oficialii Dacia neagă că s-ar fi gândit la o variantă 4×4 pentru Sandero Stepway. Permiteți-mi o părere relativ la această negație: bullshit, monșer! E pur și simplu o strategie de marketing prin care vor să păstreze suspansul și surpriza.

Cum adică, nu e SUV? Băieții de la spălătorie știu cel mai bine – spălatul lui Sandero Stepway costă la fel de mult ca un spălat de Cayenne!

În primul rând, o variantă Sandero Stepway 4×4 ar avea foarte mult sens, deoarece mai toți apelează la downsizing în domeniul SUV/crossover. Iar Dacia Sandero Stepway e un SUV de clasă mică get-beget, frățior demn al lui Duster.

Exemplul cel mai la îndemână e Suzuki SX4 / Fiat Sedici, modele aproape gemene, care, guess what, au și variante 4×4. De ce oare? Pentru că publicul vrea așa ceva – mai ales publicul care vrea un plus de siguranță pe șosea, dar și un plus de încredere când vine zăpada (câți nu se plâng de lipsa tracțiunii integrale iarna sau când situația devine mai mocirloasă?).

Ce se vede colo-n zare? O tanti în precedentul Sandero Stepway și care pun pariu că deja îl vrea pe ăsta nou!

În al doilea rând, după ce Duster a făcut furori prin titulatura de ”cel mai ieftin SUV”, ar fi foarte normal ca Dacia să mizeze din plin pe acest segment care încă mai crește. Și unde e loc de multe alte noutăți, în ciuda crizei.

În al treilea rând, ia să vedem un mic raționament care să le dea peste nas celor care spun ”păi, dom’le, dacă băgăm un Sandero Stepway 4×4 nu va mai cumpăra omul Duster 4×4” ori, dimpotrivă, ”la ce bun un Sandero Stepway 4×4, nu se va vinde pentru că ar fi la același preț cu Duster 4×4!”.

Dacă Suzuki SX4 s-a vândut și în versiune 4×4, de ce nu s-ar vinde o variantă Sandero Stepway 4×4?

Așadar deci prin urmare grecii au plecat pe mare, prin urmare așa deci marea e plină de… Dacii. În Europa, Dacia se vinde în draci, mult peste așteptările găinarilor de români fani ai săgetatului caprei vecinului. Cu alte cuvinte, Dacia e pe un val crescător de imagine, deci ar face bine să bată fierul cât e cald, că vin alții din urmă.

Și acum, raționamentul. Dacia Duster a fost lansat pe piață prin 2011. Acum suntem în 2013, dar acușica ne vom trezi că e 2014 și se impune un facelift pentru Duster. Mai ales că Duster-ul vândut cu siglă Renault prin America de Sud sau Rusia arată cam altfel la interior și are niște dotări în plus.

Hai că-i SUV! Numai 4×4 îi lipsește. Dar așa-i că vreți tracțiune integrală pe Sandero Stepway?

Bun, cel mai ieftin Duster la noi în momentul ăsta costă 11.250 de euro, dar e vorba de varianta de bază, cu tracțiune doar pe față. Cel mai accesibil Duster 4×4, cu motorul pe benzină de 1,6 litri, costă 13.300 euro în echiparea de bază cheală. Ceea ce înseamnă o diferență de 2.050 euro față de varianta 4×2.

Diferență care presupune atât înlocuirea suspensiei rigide pe spate cu una independentă, precum și sistemul de tracțiune integrală de origine Nissan, cu posibilitatea blocării diferențialului. Dacă suspensia spate ar fi simplificată, un fel de semi-independentă, cât să permită plasarea unui cardan, a diferențialului și a semiplanetarelor, iar sistemul 4×4 ar renunța la modul ”Lock”, suntem de acord că diferența asta ar putea fi chiar mai mică de 1.500 de euro?

Are sex-appeal cu duiumul. The camera loves me! U can say it again, little blue…

Cel mai ieftin Sandero Stepway costă 10.950 euro, cu motorizarea pe benzină 0.9 turbo de 90 CP și un nivel de echipare cam full (lipsesc doar jantele din aliaj și geamurile electrice spate, mofturi la care se poate renunța). Dacă băgăm 1.500 de euro suplimentar pentru o versiune 4×4, ar însemna un preț de bază pentru Sandero Stepway 4×4 de 12.450 euro.

Teoretic, ar fi mai puțin cu numai 850 de euro față de cel mai ieftin Duster. Da, însă cel mai ieftin Duster am spus că e chel, așa că ar trebui ori ca Sandero Stepway să primească o versiune de echipare mai puțin pretențioasă, ori să facem o comparație pertinentă cu un nivel superior de echipare la Duster – adică un Laureate, pentru care Duster 4×4 are un preț de 14.800, la care it’s a must să mai punem și ESP-ul, deci ajungem la 15.100 euro.

Deocamdată, Sandero Stepway e oferit doar full-options. Dacă așa vrea clientu’…

Hopa. Uite că am ajuns la o diferență de vreo 2.650 de euro. Da, încă pare puțin, dar să adăugăm în ecuație că vom vorbi de Duster facelift peste un an. Care ar trebui să mizeze pe o politică de prețuri ușor în creștere, pentru că va oferi și ceva mai multe dotări, dar și motoare mai puțin poluante (deci mai costisitoare ca producție).

Fără a mai despica prea mult firul în patru, cred că se poate ajunge lejer la o diferență de vreo 3.000 de euro între cel mai ieftin Sandero Stepway 4×4 și un Duster 4×4 cu dotări similare. Diferență care, din punctul de vedere al unui vestic mai pragmatic, va înclina mult balanța spre Sandero Stepway 4×4 – de ce s-ar mai stresa Fiat cu un Panda 4×4 dacă nu ar exista un public doritor de mașini mici și cu tracțiune integrală?

Sandero Stepway are un portbagaj de vreo 320 de litri, cam cu 150 de litri mai puțin decât Duster. So what?

Poate că argumentația mea nu e infailibilă, dar cred că e suficientă pentru a demonstra viabilitatea unei versiuni Dacia Sandero Stepway 4×4. Asta în condițiile în care unul dintre primele lucruri observate cu ocazia primului test cu mașina a fost tunelul foarte voluminos în partea din spate și care nu justifica rigiditatea lăudată ca mult mai bună.

Nu, monsieurs de la Dacia, pentru mine e cam clar că acel tunel va adăposti, mai devreme sau mai târziu, un cardan. Deci Sandero Stepway va avea tracțiune integrală. Dar înțeleg că, din punct de vedere marketing, e bine să vii cu noutățile una după alta, la distanță suficientă – în toamnă un Duster facelift, la anul prin toamnă un Sandero Stepway 4×4…

Cu dCi-ul de 90 CP cam atât a păpat Sandero Stepway în oraș, fără menajamente. Fain, dar eu tot benzinarul l-aș lua

Una peste alta, Dacia Sandero Stepway consider că e o mașină foarte bine gândită. Îl are pe vino-ncoa din plin – procentul de Sandero Stepway din totalul de Dacia Sandero vândute de Dacia se apropie, în cazul noii generații, de 90%! E capabilă să facă față drumurilor greuțe și șoselelor cu capcane, în condițiile unui confort bun și a unui nivel de dotări de-a dreptul uimitor pentru sintagma ”low-cost”. Și are un preț care, în opinia mea, justifică foarte bine pachetul pe care îl oferă.

O singură mențiune mai am de făcut: eu unul mi-aș lua varianta pe benzină. Dat fiind că Sandero Stepway se pretează mai mult la utilizare urbană decât la mers prin concedii pe autostrăzi, dieselul e cam scump – plus temerile izvorâte din puțul gândirii cu idei preconcepute: ”O Dacie de oraș la peste 12.000 de euro???”.

Concluzia: ia, neamule, Dacia Sandero Stepway! Merită!

Oare ce ai alege dacă ai avea 10.000 de euro în buzunar? Un Golf second hand sau un Sandero Stepway nou-nouț? I’m blue!

(atenție, acest post nu a fost sponsorizat în niciun fel de Dacia, sunt părerile mele personale și argumentate, fără intenția de a face reclamă de nici un fel)

20 Comments

  • dar cand ai facut comanda fanucis?
    eu am achitat integral un benzinar stepway la sfarsitul lui aprilie si e estimat termenul de livrare in septembrie….

  • Bravo.Super articol.Eu am comandat un benzinar stepway in iunie si termenul estimat e ultima saptamana din septembrie.O zi buna tuturor

  • sa le purtati sanatosi!
    drum intins si fara evenimente!
    Oraan un articol decent!
    acum … dupa parerea ta personala ..
    golf 5 second hand sau stepway ?

  • Salut, fanucis

    parerea mea personala este ca, la banii de un Sandero Stepway TCe (adica putin peste 10.000 de euro) poti gasi chiar si un Golf 6 in stare buna si cu dotari mai multe.

    Depinde foarte mult ce vrei de la masina. Cu Sandero Stepway te incumeti si pe drumuri mai proaste, mi se pare suficient de ok pentru o masina noua cu oarecare sex-appeal. Cu Golf-ul… ramai doar pe sosea, dar, in functie de motorizare, ai performante mai bune si, indubitabil, o calitate cu mult mai buna a interiorului.

    Intervin problemele tinand de gusturi si de riscurile la care te expui cu o masina second hand. Plus devalorizarea mare a Daciei, ca asta e piata…

    Eu personal as alege Sandero Stepway, s-ar potrivi mai mult stilului meu de viata (avand in vedere ca detin un Suzuki Jimny, nu ma incanta luxul prea mare…). In plus, o masina noua te scuteste, in primii 3-4 ani, de cheltuieli mari si de chestii neprevazute.

    Golf 5 e o masina buna de familie si il recomand celor care pur si simplu nu vor sa auda de Dacia… Cu o mica mentiune: cine vrea Golf 5 sa nu se astepte la o superfiabilitate – aia s-a terminat odata cu Golf 4 :) Golf 5 e o compacta normala, din punct de vedere al fiabilitatii.

    Am o parere de rau referitor la Sandero Stepway: faptul ca nu are 4×4, nici macar un sistem din ala simplist, cu auto. I s-ar potrivi de minune, cred.

  • Multumesc pentru raspuns,
    Eu am ales Stepway! 😀
    Corect… nu are 4×4… dar na… Dusterul era un pic scos din schema in cazul acesta. Acum astept masina, se pare ca prin Europa este totusi un model de scucces avand in vedere ca se asteapta pana la 6 luni pentru o culoarea albastra (in cazul meu) din cate am inteles, gri este mai accesibil.
    Si totusi.. exista mai nou zicala… cam rautacioasa!
    “Daca femei nu mai gasesti … macar la masina sa o cumperi noua!”
    Nu am zis`o eu ..dar suna interesant!

  • ti-am citit articolul fiind interesat de o masina noua pentru prietena mea .
    eu personal cred ca o sa foloseasca sistemul 4×4 de pe nisan juke pentru ca prea seamana la marime.Sincer cred ca l-ai comparat gresit cu golful 5 .De ce nu il compari cu un megane 3??? masinile nemtesti nu mai sunt ce au fost odata .polo din 2009 a trebuit sa-i schimbe esapamentul deoarece a ruginit tot si avea numai gauri, audi a4 2004 la 180000 de km reali s-a dus axa cu came si imediat ambreiajul(soferul o conduce normal si e obsedat sa schimbe uleiul si filtrele la maxim 10 000 de km),in plus a schimbat o gramada de elemente de suspensie.acestea au fost probleme la masinile unor colegi de munca . eu am un megane 2.2 dci hatchback din 2007 luat la 120000 de km din franta in 2008. acum are 240000 de km si uleiul il schimb din 20000 in 20000 de km .probleme la ea am avut la 160000 2 injectoare (cost reparatie 900 ron) , ambreiajul l-am schimbat la 205000 ,folia de airbag am schimbat-o pana in 200000 (cost 150 ron reconditionata de cineva din pitesti) si ventilatorul de climatizare (aeroterma) s-a sticat o data cam pe la 170000 (200 ron sh) si acum iar nu imi mai merge .mentionez ca nu am umblat la suspensii si articulatii iar turbina cred ca o mai duc pana la 300000 de km
    in concluzie : sandero nou diesel sau megane 3 sh (arata mai bine ca golful,materialele folosite sunt asemanatoare,costul sh e mai bun,iar la fiabilitate daca e la fel ca megane 2.2 produs in franta nu turcia ,bate sigur golful.

    In concluzie sandero nou sau megane sh (

    • Salut, Adrian

      In primul rand, sistemul 4×4 de pe Nissan Juke este cel de pe Qashqai si e utilizat doar la versiunea superioara 1.6 Turbo, de 190 CP. E un sistem gandit pentru cresterea performantelor dinamice (de exemplu, variaza cuplul intre rotile din spate), nu pentru performante offroad, cum e cel de la Duster. Deci in acest caz te contrazic :)

      Comparatia cu Golf 5 provine dintr-un articol realizat in revista ProMotor, axat pe argumentele pro si contra “nou vs second hand” – aici articolul transpus in site. Oricum, Golf-ul e cea mai vanduta masina second hand la noi (ce-i drept, generatia Golf 4), asa ca mi s-a parut o intrebare justa.

      Chestiunile despre fiabilitatea masinilor, mai ales in conditiile din Romania, sunt foarte sensibile. Si eu sunt de parere ca nemtii nu mai produc masini asa fiabile ca acum un deceniu, dar sa nu uitam ca vorbim si de conditii economice dominate de ideea de profit (deci trebuie cat mai multe vanzari de masini noi, iar consumatorii nu trebuie incurajati sa-si tina prea mult masinile vechi…). Pe de alta parte, francezii, care au o imagine foarte proasta in privinta fiabilitatii, au recuperat terenul din punct de vedere tehnic, dar mai trebuie sa treaca timp pentru ca folclorul sa se mai ajusteze :)

      In ce priveste intrebarea ta finala, ajungem la aceeasi dilema precum in cazul Golf-ului: Sandero Stepway e o masinuta mai altfel, gandita pentru altceva si, foarte important, care poate aborda drumuri pe care Megane sau Golf nu ai vrea sa le bagi… Daca te referi la Sandero normal, alegerea nu mai e asa de simpla, deoarece intervin considerente privind confortul si siguranta, mai bune la Golf sau Megane sh.

  • mai fratilor.. dupa mari analiz, mi-am luat si eu inainte de concediu un stepway.. 0.9…. am ajuns deja la 3500 km, toata vara AC-ul pornit, nu am trecut cu mix-ul de 6.4.. impecabil tinan cont ca in jur de 1000 facuti in buc, vreo 500 pe autostrazi si acolo consumul e mare la 140, avand motor mic.. concluzia : daca mergeam pe nationale, nu treceam de 120.. consumul mix era sub 6.. pentru o benzina.. super SUPER MULTUMIT.. nu mai vorbesc ca masina se comporta impecabil.. nici un greieras (si drumuri proaste a prins micuta)… nici un zgomot suspect.. suspensia intradear la loc de cinste.. nici un tremurat de volan pe drumuri proaste.. :) v-o recomand

    • Hmm… sper că nu ești troll de la Dacia și faci reclamă gratis mașinii :) :) :)

      În altă ordine de idei, deși am mers doar cu Stepway dCi, sunt de părere că micul TCe se pretează mai bine mașinii. Așteptăm impresii mai încolo, după ce se mai adună zecile de mii de kilometri.

      Criticile, să auzim criticile, că doar ”noi suntem români”, nu? :)

      Să o conduci sănătos și fără incidente în continuare!
      Repet, dacă nu cumva ești un troll de la Dacia :)

  • Salutare,
    Acum mai bine de un an l-am convins cu greu pe socrul meu(mare fan WW) sa schimbe golful 4 cu o masina noua.A fost total impotriva marcii Dacia insa dupa indelungi analize a concluzionat ca Sandero Stepway 0,9 TCE este cea mai atractiva optiune.Recunosc ca am avut emotii o perioada, gandindu-ma la eventuale insatisfactii privind comportamentul rutier,calitatea materialelor etc. insa nici vorba de asa ceva.Inca din prima zi masinuta asta a facut cea mai buna impresie si continua dupa mai bine de 10 000 de km sa mentina un zambet frumos pe chipul socrului meu.Se comporta exceptional,arata intr-un mare fel si scoate consumuri mai mult decat decente pentru un motor pe benzina.Din punct de vedere al dotarilor este full ,sistemul audio se aude foarte bine,isonorizarea ireprosabila,garda la sol este impresionanta cu mult peste ce ofera multe vehicule 4×4 in acest moment.Singurul aspect usor deranjant este pornirea la rece cand am observat un usor tremur, care din fericire nu dureaza foarte mult -motorul 1.0 de la Ford este mai bine echilibrat.
    Ca sa concretizez, este poate cea mai buna alegere a momentului in ce priveste raportul pret/calitate atat pentru tineri necasatoriti cat si pentru familii (nu foarte numeroase).Masina costa la momentul achizitionarii aproximativ 11000 euro insa cu Tichetul Rabla pe care il poti cumpara incepand de la 200 eur si cu avantajele oferite de dealer pretul ei a ajuns undeva la 9000 euro.La banii astia este o masina senzationala cu 4 ani garantie.

  • Salutare!
    In final,se merita Dacia Stepway ptr Romania da sau nu?Care din motoarele cu care vine echipat stepway sunt mai fiabile,adica care tine mai mult cu casa?As vrea sa imi cumpar si eu un stepway dar mi-e frica…De aceea va rog din suflet sa ma ajutati cu pareri cinstite si pertinente despre Dacia Stepway.Nu am bani de unul nou, vreau sa imi cumpar unul la mana a doua sa fie de prin 2014,2015

    • Salutare,

      Sandero Stepway e interesant, deoarece rivalizeaza fara probleme cu crossovrer-uri de clasa mica: are garda la sol chiar mare, spatiul interior e bun, iar nivelul de echipare putem spune ca e bogat (pt o masina ieftina). In privinta motoarelor, doar doua oferte: micul motor turbo pe benzina, respectiv cunoscutul diesel 1.5 dCi. Ambele motoare au plusuri si minusuri – fiind dotate cu turbocompresor, cresc riscurile la capitolul fiabilitate. In principiu, un Sandero Stepway diesel folosit preponderent in mediul urban e de evitat, in timp ce Sandero Stepway cu motorul pe benzina e cam gurmand la drumuri lungi (fata de cel diesel).
      Dat fiind ca se doreste achizitia unui Sandero Stepway second hand, dar de vechime redusa, trebuie urmarit sa nu aiba un kilometraj anual mai mare de 20.000 km/an, pentru a fi sigur ca e o masina „in mintile ei”. Daca e mai mult pentru oras, recomand motorizarea pe benzina, altfel recomand dieselul.

      • Multumesc Oraan!
        Eu ii dau o utilizare mixta, mai mult autostrazi decat oras mi-ar placea un diesel dar recunosc ca mi-e frica de motorina din Tara…Nu stiu sunt bulversat,si daca pana la urma cumpar un Stepway sh, unde trebuie sa ii fac un control adevarat profesional inainte de cumparare,deoarece mi-e frica sa nu ma pacaleasca fostul propietar si dupa aceea sa am probleme cu Sotia, sa nu mai imi dea mancare calda si sa ma dea afara din casa ca stau in averea ei…Eu sunt din Ph, ce peco are motorina cea mai buna?Iti multumesc Oraan pentru ca existi si te astept in continuare cu raspunsurile pertinente.Pa Pa

        • Salut,
          O spun tot timpul: piata second hand e o loterie, unde ai sansa sa nu pierzi prea dureros :) Din pacate, niciun mecanic, oricat ar fi de bun, nu poate garanta pentru starea mecanica a unei masini uzate, pentru ca sunt foarte multi factori incontrolabili la mijloc. Oricum, riscul de aparitie a defectelor e o chestie de probabilitati, la fel ca si riscul de a-ti cadea o caramida in cap cand iesi pe strada. Nu exista siguranta 100% a alegerii, trebuie doar sa ne adaptam problemelor care apar.
          In principiu, un diesel poate deveni mai problematic decat un benzinar din cauza complexitatii, a utilizarii/intretinerii, a calitatii carburantilor/uleiului. Daca masina e utilizata intensiv si preponderent in mediul extraurban, dieselul inca ramane o alegere mai convenabila (ca buget, pt ca lumea omite factorul poluare). Despre carburanti, nu stiu ce sa spun, cam toate firmele sunt „o apa si-un pamant”… Eventual fa un sondaj printre prietenii cu masini diesel si vezi care e parerea lor referitor la calitatea carburantilor.

          • Salutare Oraan!
            Oricum iti multumesc,dar eu tot in ceata sunt…Mi s-ar potrivi proverbul :Cand ai bani esti si frumos si destept,cand nu ai bani esti si urat si prost cu toate ca eu sunt frumos…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *