22/09/2015

Scandalul motoarelor diesel Volkswagen: falsificarea măsurătorilor emisiilor poluante

Grupul Volkswagen a fost prins ”cu ocaua mică în SUA”, unde autoritățile au descoperit o modalitate ingenioasă prin care constructorul german falsifica măsurătorile emisiilor poluante ale motoarelor diesel. Ceea ce se poate transforma într-un coșmar de neconceput pentru grupul Volkswagen.

Problema este interesantă: autoritățile de la Agenția pentru Protecția Mediului din SUA (EPA) au descoperit că aproximativ o jumătate de milion de mașini Volkswagen și Audi vândute în America de Nord au indus în eroare măsurătorile oficiale de emisii poluante prin utilizarea unui soft special.

Soft de tip ”defeat device”

Principial, acest soft recunoaște când mașina este supusă unor teste de măsurare a emisiilor, caz în care comandă un anumit mod de funcționare a motorului și sistemelor anti-poluare. Când, însă, mașina circulă normal, aceste sisteme funcționează altfel, privilegiind performanțele, dar ducând la emisii de până la 40 de ori mai mari decât limitele admise!

Este chiar explicația dată de oficialii Volkswagen, care au recunoscut, într-un final, că folosesc acest ”defeat device” încă din 2009 pentru ca motoarele diesel să aibă rezultate cât mai bune în testele oficiale. Este pentru prima oară când un producător auto este prins că apelează la o astfel de stratagemă ilegală, care ar putea atrage după sine chiar și o acțiune în instanță împotriva concernului german.

Deocamdată, EPA a ordonat grupului Volkswagen să recheme în service un număr de 482.000 de mașini Volkswagen și Audi suspecte de a ”beneficia” de serviciile acestui soft. În plus, EPA a interzis grupului german să comercializeze pe teritoriul SUA noile modele echipate cu motoarele 2.0 TDI, până când nu se va clarifica situația.

Pierderi de zeci de miliarde de dolari!

Din punct de vedere financiar, Volkswagen riscă o amendă de circa 18 miliarde de dolari pentru falsificarea măsurătorilor. După care vorbim de pierderi de sute de milioane de dolari, deoarece aproape 25% din vânzările grupului VW în SUA sunt realizate de modelele cu motoare diesel. Colac peste pupăză, acțiunile pe bursă ale Volkswagen au scăzut cu 23%, până la 125,4 euro, pierderile cifrându-se la circa 17,4 miliarde de dolari.

Unii analiști ai domeniului auto consideră că Martin Winterkorn, actualul CEO al grupului Volkswagen, ar trebui să-și dea demisia. Deocamdată, acesta a declarat doar că regretă profund că VW a afectat încrederea clienților și că va face tot ce îi stă în putință pentru a remedia situația. Serios, ce ar putea face? Mie mi-e clar că este imposibil pentru Winterkorn să mai iasă basma curată din această afacere.

Deși una dintre explicații încerca să dea vina pe ”ingineri haiduci”, care ar fi acționat de capul lor, este greu de crezut că acest software a fost instalat fără a primi undă verde de la cele mai înalte niveluri. Cel mai probabil, a fost o soluție ingenioasă propusă de cineva din departamentul tehnic, prin care se salvau investiții extrem de costisitoare pentru a realiza motoare mai economice. ”Scopul scuză mijloacele” este o sintagmă des aplicată de cei cu obiective extrem de ambițioase – cum este cel de a fi Number One.

În mod interesant, EPA mai are la activ două ”victime”: Ford și KIA-Hyundai au fos obligate de organismul american să revizuiască valorile de consum ale modelelor comercializate pe piața nord-americană. Dar acest lucru a fost din cauză că acești constructori pur și simplu speculau ”portițele” din cadrul măsurătorilor oficiale, fiind la limită în ce privește eludarea sistemului.

Grupul Volkswagen, în schimb, a comis o ilegalitate, care, din punctul de vedere al EPA, afectează sănătatea cetățenilor. Și asta deoarece emisiile de NOx, deja considerate extrem de periculoase pentru om, pot depăși de până la 40 de ori cifrele oficiale în utilizarea normală. Software-ul utilizat este considerat un ”mecanism de trișare”, prin care VW și-a asigurat necinstit și o poziție privilegiată față de competiție.

Începutul unei crize majore pentru Volkswagen

Din punct de vedere marketing, acest scandal reprezintă o adevărată criză. Grupul Volkswagen își anunțase intenția prin 2010 de a investi 8 miliarde de dolari în SUA în următorii 8 ani. Iar calul de bătaie urma să fie campania centrată pe ”clean diesel”. Campanie care acum este făcută pur și simplu țăndări – se pare că toate clipurile video oficiale axate pe sintagma ”clean diesel” au fost deja șterse de pe youtube!

Însă ”exhaust scandal” din SUA se pare că este doar vârful iceberg-ului pentru grupul Volkswagen. Pe lângă pierderile de ordin financiar, grupul Volkswagen se va confrunta și cu o mare lovitură la nivelul imaginii, deoarece publicul american este foarte sensibil la aceste chestiuni, ținând de încrederea într-un brand.

Cel mai bun exemplu este ”scandalul pedalei”, prin care a trecut și Toyota cu niște ani în urmă. Rechemări în service de milioane de mașini, procese pentru câteva decese survenite în urma accidentelor cauzate de accelerările bruște ale mașinilor și o scădere a vânzărilor – ceea ce a dus la pierderea poziției de lider mondial, culmea, în favoarea lui Volkswagen…

Practic, modelele care fac obiectul scandalului VW sunt Passat, Golf, Jetta, Beetle și Audi A3 – adică modele de volum, extrem de importante pentru planurile Volkswagen de cucerire a Americii. Acestea sunt, însă, nume de mașini vândute peste tot pe plan mondial – deci pata de imagine le va însoți foarte rapid în toate piețele importante, nu doar în SUA.

Acum este de așteptat reacția autorităților europene, în primul rând a celor germane. Care vor fi puse în situația extrem de delicată de a porni o anchetă împotriva uneia dintre companiile cele mai importante pentru economia (și imaginea) Germaniei. Iar în Europa lucrurile sunt chiar mai grave, deoarece vorbim de piețe dominate de motoarele diesel, dar și de branduri precum Skoda și Seat, care vor intra și ele în colimator.

Totuși, din punct de vedere al volumelor de vânzări, China este calul de bătaie al grupului Volkswagen. După un scandal privind transmisiile automate DSG produse pe plan local, se profilează un scandal monstru ținând de motoarele diesel – pentru că guvernul chinez a devenit extrem de sensibil la problema poluării. Iar dacă stratagema din SUA e confirmată și în Europa și Asia, am putea asista la amenzi de încă niște zeci de miliarde de dolari, dar și la o cădere liberă a acțiunilor companiei la bursă.

Unde va ajunge VW?

Poate grupul Volkswagen să intre în faliment? Există și această posibilitate, în ”worst case scenario”. Nu este o situație de dorit, deoarece vorbim de multe locuri de muncă și multe taxe, plus investiții majore în tehnologie. Dar și despre GM sau Chrysler se spunea că ”they are too big to fail” – și uite că nu au scăpat de falimentul în care au fost băgate de conducerea incompetentă și lacomă.

Deocamdată, e clar că acest scandal va afecta foarte mult compania, pentru că, nu-i așa, credibilitatea se construiește în timp îndelungat, dar poate fi pierdută instantaneu. Pentru ca imaginea să fie reparată va fi nevoie de niște țapi ispășitori de rang înalt, deci va fi zdruncinat consiliul de conducere. După care e foarte probabil să asistăm la o reorganizare a grupului, în urma cutremurului financiar fiind posibil să vedem scoaterea ”la mezat” a unor branduri satelit (cum ar fi Bentley sau Bugatti) sau anularea unor planuri ambițioase (cum ar fi crearea unui brand care să rivalizeze cu Dacia).

Clienții obișnuiți nu cred că percep așa de grav problema. Până la urmă, clientul simte cât de performantă e mașina, nu cât de poluantă. Iar, la nivelul consumului, diferențele nu sunt uriașe, chiar dacă emisiile poluante sunt mai mari. În plus, VW și Audi sunt deja mărci aspiraționale, iar cei mai mulți care și-au achiziționat Golf, A3 sau Passat au dezvoltat un adevărat cult pentru aceste modele. Plus cultul pentru TDI…

Din păcate pentru Volkswagen, o mare parte din clientela sa e formată din firme și companii. Care sunt mult mai sensibile la asocierea de imagine. Câtă credibilitate mai poate avea acum o companie care are mașini asociate cu frauda? Sau cât de multă încredere mai poate inspira un manager care conduce o mașină care e mai poluantă decât afirmă?

Pe de altă parte, banii vorbesc, iar taxele sunt strâns legate de nivelul de poluare al mașinii – odată cu recalcularea acestor emisii, companiile vor avea cheltuieli mai mari în TCO (total cost of ownership), deci vor căuta oferte mai bune. Grupul Volkswagen își bazează din plin succesul pe sectorul ”company cars” – dacă își va pierde chiar și o mică parte din clienții-firme, va fi foarte grav.

Mă rog, până acum am vorbit din punct de vedere pesimist. Varianta optimistă este că, odată ”trași în țeapă” țapii ispășitori, s-ar putea ca lumea auto să treacă foarte ușor cu vederea acest ”derapaj”. Și Toyota a avut de suferit cu scandalul pedalei, dar a reușit să revină la liman. Iar Volkswagen ține în funcțiune niște milioane de locuri de muncă și mii de business-uri din industria orizontală, care sigur vor face lobby în favoarea grupului german.

Ce înseamnă scandalul VW pentru lumea auto?

În primul rând, cred că vom vedea un efect de domino. Mă aștept ca toate brandurile care comercializează modele diesel pe piața nord-americană să ajungă, mai devreme sau mai târziu, în ”scannerul” EPA. Ar fi naiv să credem că doar grupul Volkswagen a apelat la subterfugii. Eu sunt sigur că mai sunt și alții care acum caută febril soluții de a acoperi fraudele sau de a face înțelegeri în spatele ușilor închise cu autoritățile.

Iar aici ajung la ”în al doilea rând”: practicile non-etice din industria auto au cam depășit niște limite ale acceptabilului. O situație cauzată de competiția acerbă, în care goana după profituri e mai importantă decât inovația și respectul pentru client. Dacă un jucător încală o regulă și obține un avantaj, fără a fi prins, de ce ar rămâne concurența mai fraieră? De aici și cursa de a fi cel mai bun fără a mai conta și cum ajungi acolo. Dacă poți făcând lucruri ilegale, le vei face, fără mustrări de conștiință – e o filosofie deja normală pentru mulți, din păcate…

În al treilea rând, cred că subterfugiul la care a apelat VW ne arată, destul de elocvent, și limitările la care a ajuns tehnologia motoarelor convenționale. Fiecare gram de noxe în minus pe kilometru necesită miliarde de dolari în cercetare. Îndeplinirea unor norme anti-poluare din ce în ce mai drastice presupune eforturi complexe din punct de vedere tehnologic. Creșterea eficienței motoarelor cu ardere internă reclamă excesiv de multe resurse pentru a obține rezultate foarte mici.

În al patrulea rând, decăderea sub-brandului TDI, care e etalonul în domeniul motoarelor diesel, va trage în jos aceste propulsoare, probabil în favoarea propulsiei hibride plug-in. Mai ales că este de așteptat ca taxele pentru motorină să devină mult mai mari, din moment ce poluarea produsă de motoarele diesel este considerată deja unul dintre cele mai mari pericole pentru umanitate (particulele, de exemplu, s-a demonstrat că provoacă și cancer).

Deci scandalul Volkswagen, chiar dacă mi-e greu să cred că va distruge compania, cu siguranță va influența extrem de mult domeniul diesel. Și va contribui la adoptarea unor măsuri de control, măsurare și taxare mult mai drastice pentru mașinile cu motoare cu ardere internă. Deci, sorry pentru industria auto, dar cred că ne îndreptăm rapid spre o nouă criză auto, în care vânzările vor scădea.

Aproape că îmi vine să spun că e un fel de teorie a conspirației – conspirația mașinilor electrice! Dar despre asta citiți mai multe pe Ecoprofit.ro

Deocamdată, sunt curios care e părerea voastră:
VA DISPĂREA VOLKSWAGEN DIN PEISAJUL AUTO SAU VA TRECE FĂRĂ PROBLEME MAJORE PESTE ACEST SCANDAL?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *