serialul taxei pentru prima înmatriculare continuă

Acum am ajuns la episodul “nu o modificăm, ci o generalizăm” şi aşteptăm să vină UE să ne tragă de urechi. Eh, mai tergiversăm, mai discutăm, mai vedem, important este să treacă timpul în favoarea importatorilor şi autohtonei Dacia. Pentru că până şi un bebeluş îşi poate da seama de caracterul protecţionist al acestei taxe pompos denumită “de mediu” sau “ecologică”.

Nu e rău să protejezi ţara de hârburile non-euro: pentru o drăcie din asta, de peste 10 ani, taxa porneşte de la 4.000 euro, chiar dacă rabla o iei cu 500 de afară. Dar nu aici este marea bătălie, ci în zona automobilelor până în 5.000 euro. Adică în zona concurenţei pentru Dacia Logan, care oricum pleacă de la 6.000 euro. Practic, ai noştri se tem nevoie mare ca nu cumva loganiada să fie afectată de maşini uzate, cu suta de mii de km la bord, mai puţin practice şi spaţioase, care consumă mai mult şi care beneficiază de o tehnologie învechită.

Pentru că Dacia a rămas cu un renume prost, deşi acum Logan este pur şi simplu Renault. Pentru că VW şi Opel sunt cunoscute din folclor drept foarte fiabile. Pentru că în ţara asta nu există nici un ghid serios, care să ajute omul să ia o alegere bună, aşa încât samsarii sunt experţi în a fraieri oamenii cu maşini bune. Iar guvernul nici nu are interesul să ajute pe cineva, ci doar să pună taxe şi impozite.

Bun, cum rămâne cu varianta ecologică a taxei? Teoretic, vrem să scăpăm de hârburi, care, după estimările ochiometrice ale organelor, s-ar cifra la 75% din parcul auto naţional. Una dintre modalităţi este REMAT-ul: dai rabla ca avans pentru o maşină nouă. Oleee… tot românul îşi va lua Logan, la schimb cu Dacia veche şi Renault va dormi liniştit. Numai că discrepanţa între cele câteva sute de euro amărâte pentru o Dacie veche şi cele câteva mii de euro pentru un Logan nou este prea mare. Mai degrabă dai hârbul non-euro şi iei măcar un Euro 2, cu 2.500-3.000 euro. Este, totuşi, un mic pas înainte din punct de vedere ecologic, chiar dacă asta nu înseamnă vânzări extraordinare pentru Logan.

Numai că protecţionismul înseamnă ca evoluţia de la rabla la Euro 2 să fie taxat scump. Aşa încât devine anti-ecologic: omul nu mai poate schimba rabla non-euro pe o maşină mai puţin poluantă şi va continua să utilizeze maşina veche. Mai rămâne să îi pună capac eventuala taxă anuală ecologică, de ordinul sutelor, dacă nu chiar a miilor de euro… În acest moment, taxa pentru prima înmatriculare se aplică şi tranzacţiilor interne, deci încă o bâtă în capul oamenilor. Practic, finanţiştii ori te forţează să renunţi la maşină, ori să faci pe dracu-n patru să ai bani să îţi permiţi una.

În tot acest timp, coana UE ne ceartă şi ne impune să lăsăm traficul second-hand la liber. Nu este benefic pentru noi, dar bucuria de moment este mai mare şi îi orbeşte pe cei mai mulţi. Va mai trece mult timp până ce lumea va concluziona că, într-adevăr, Loganul este o propunere foarte bună. Deocamdată, suntem o naţiune a second-hand-ului şi ne complacem în această situaţie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *