Sfaturi pentru o mașină hibrid cu utilizare în regim de taxi

Userul ”Cezar” are o dilemă foarte interesantă:

Buna seara.

Caut o masina hibrid pentru a o folosi in regim de taxi in Bucuresti si tind catre Honda Insight deoarece e mai ieftina (2010 , aproximativ 6500 euro) sau Toyota Prius tot 2010, insa la 8000-9000 de euro.
Este o diferenta cam mare pentru investitie , insa as lua Priusul la recomandarea dumneavoastra.

Am vazut pe Toyota chiar instalatii GPL, as merge chiar si pe varianta aceasta (sau pe Insight), deoarece orice economie de combustibil, inseamna in timp, bani castigati pentru mine.

Multumesc mult.

Sincer, mă bucur că am primit această ”temă de casă”, așa încât răspunsul meu este destul de lung:

Buna seara,

In primul rand, ma bucur ca luati in calcul propulsia hibrida si nu dieselul :) In functie de cat de ok va fi masina pe care o veti achizitiona (pentru ca trebuie tinu seama si de loteria second hand…), cred ca nu veti regreta decizia. In ce priveste ”duelul” Insight vs. Prius, din punct de vedere al fiabilitatii Prius este cotata mult mai bine – oricum, fata de Prius III, Insight este, de fapt, intr-o categorie inferioara, de unde si pretul mai mic (daca vreti, e o comparatie similara cu Jetta vs. Passat). Personal, imi amintesc de faptul ca m-am simtit mai ok in Prius II si III decat in Insight (de altfel, sistemul hibrid al lui Insight nu e asa de performant si evoluat ca al lui Prius).

Insa am o remarca: dat fiind ca doriti sa utilizati masina intensiv, in regim de taxi, eu unul as recomanda nu Prius III din primele serii de fabricatie, ci Prius II, de preferat din ultimul an de fabricatie. Prius II e considerat cel mai fiabil model pe plan european (si nu numai), iar faptul ca ati lua un model din ultimul an de fabricatie ar insemna riscuri cu atat mai mici in ce priveste eventualele (rare) probleme tehnice – in general, un model pe final de ciclu de viata are rezolvate cam orice probleme de proiectare, in timp ce un model la inceputul ciclului de viata se confrunta cu diverse probleme care sunt descoperite ulterior (de aceea si atatea stiri cu rechemari in service…). Oricum, Prius II e considerat mai fiabil si decat Prius III (care e, la randul ei, o masina cotata foarte bine ca fiabilitate). A, si inca un lucru: Prius III are un motor pe benzina de 1,8 litri, iar Prius II unul de 1,5 litri – acesta din urma se preteaza mai bine la traficul urban, fiind mai economic.

Nu recomand instalarea unui sistem GPL! Sunt mai multe lucruri de discutat aici, dar cel mai important lucru tine de modul de functionare al motorului termic: in regim urban, alimentarea acestuia este sistata in foarte multe situatii, in general cand nu se mai accelereaza sau cand se franeaza. Pentru sistemul de injectie al sistemului GPL, acest regim intermitent (opririle/repornirile sunt mult mai dese decat in cazul unui motor obisnuit pe benzina cu GPL) poate duce rapid la probleme tehnice, deci la revedere economii in privinta consumului daca trebuie bagati banii in remedierea sistemului de injectie GPL. In plus, sa nu uitam ca sistemul GPL intra in functiune odata ce motorul termic a ajuns la o anumita temperatura optima – la Prius opririle dese ale motorului vor face de multe ori ca sistemul GPL sa sisteze injectia de gaz, deci economia de carburant va fi extrem de scazuta. Nu in ultimul rand, motorul pe benzina al lui Prius este de tip „cu ciclu Atkinson” – adica e gandit sa functioneze cu un randament termic mai mare (peste 30%, mai bun chiar si decat al unui diesel performant!), iar injectia de GPL va afecta randamentul, dar va duce si la cresterea gradului de uzura al motorului, deci fiabilitatea generala va scadea dramatic.

Si mai adaug un lucru, pe care eu il consider interesant: in cazul in care va permiteti investitia, Prius-ul poate fi convertit in plug-in hibrid. Adica prin inlocuirea bateriei originale (cu hidruri metalice) cu una de tip litiu ion (de exemplu, LiFePO4 e o varianta corecta dpdv pret), masina ar putea avea o autonomie in regim strict electric de circa 50 km (poate si mai mult, in functie de performantele bateriilor). Iar asta bate orice instalatie GPL la capitolul cheltuieli :) E adevarat, investitia initiala e de cel putin 5.000 de euro, dar merita luata in calcul. Iar daca optati pentru un Prius II de prin 2009-2009, bateria originala are mari sanse sa tina chiar si pana la 500.000 km (cum sunt foarte multe exemple in Europa, chiar pentru Prius-uri folosite in regim de taxi). Puteți cere niște sfaturi de la Marc Areny, cel care a făcut un Logan electric – citiți aici interviul meu cu el. Sau de la specialiștii ICPE, care au făcut un VW Beetle electric. Și mai sunt destule alte surse, chiar în România.

Ah, si inca o mentiune: chiar daca bateria ajunge sa aiba probleme, nu e necesara inlocuirea cu totul, ci doar reconditionarea ei – fiind alcatuita din mai multe module, doar cateva trebuie inlocuite, ceea ce presupune costuri de cateva sute de euro, nu de cateva mii. Totul tine de informarea in prealabil.

Acestea fiind spus, va urez succes in alegere si ar fi interesant sa ne tineti la curent cu experienta dumneavoastra.

VREI ȘI TU MAȘINĂ? CLICK AICI PENTRU O PĂRERE

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *