şoferii sub supraveghere

Videanu anunţa pompos acum o lună parcă despre noul sistem de supraveghere video al intersecţiilor din Bucureşti. Măsura să zicem că ar fi binevenită, numai că ştim cu toţii că ascunde afaceri cu comisioane mari, nu va fluidiza superaglomeraţia şi te face să te gândeşti puţin la dreptul la intimitate. Bine, poate că liniuţele în intersecţii nu vor mai avea loc sau păgubiţii accidentelor vor găsi sprijin în aceşti martori oculari. Chestiune de avantaje şi dezavantaje.

camere.jpg

Poza asta am făcut-o pe la Unirii. Interesant, aş spune. Duba respectivă se ţinea încetuleţ după autobuzul de mai în faţă, iar înăuntru era un nene (că nu prea arăta a informatician) înconjurat de câteva monitoare şi cu mâinile pe câteva tastaturi. Am încercuit cu roşu camerele postate pe maşină. Mă întreb, totuşi, dacă duba ţine de vreun program de prestestare a acestui supersistem de supraveghere video. Pentru că, în cazul ăsta, mă enervez.

1. un astfel de sistem modern presupune aparatură modernă. camerele astea de filmare par depăşite deja. la cât de mari sunt, va fi uşor pentru mulţi să le vandalizeze (puştii vor arunca la ţintă cu cataroaiele din caldarâm). unde vor fi poziţonate? trebuie, totuşi, ferite de intemperii, vânt, temperatură, etc., indiferent cât de bine sunt proiectate să reziste.

sau poate că trebuie să fie voluminoase, pentru ca oamenii să le vadă şi să se cuminţească automat – chestie psihologică. Oricum, e bine să fie mari, doar aşa se vede şi sigla UPS, preten mare cu guvernul când vine vorba de licitaţii pe bani publici.
2.  dacă e vorba să fie amplasate în diferite puncte fixe din intersecţii, de ce sunt testate în stil mobil? te pomeneşti că băieţii de la primărie şi poliţie au făcut dealuri cu televiziunile şi vor monta aceste camere pe dubele şi loganurile de patrulare, urmând ca la TV să vedem live intervenţii în Ferentari şi pe şoselele patriei? mă întreb dacă apar acum pe vreo înregistrare, în timp ce fotografiam duba albă.

3. oare cât costă un astfel de sistem amplu? cu tot cu infrastructură şi mentenanţă? probabil mult mai puţin decât lucrări de infrastructură serioase pentru fluidizarea traficului sau decât asfaltarea cu materiale de calitate a străzilor pline de gropi. supravegherea va fi de folos să îi prinzi pe cei care trec pe roşu sau au un comportament irascibil în trafic. dar ăştia nu sunt atât de mulţi, mai ales de când cu punctele. şi, să fim serioşi, domnu’ Videanu, pune-te în locul unui şofer obişnuit, fără girofar: câte minute rezişti în aglomeraţia bucureşteană fără să te enervezi? eu sunt ardelean şi nu rezist mai mult de cinci minute…

Nu m-ar mira ca acea dubă albă cu mijloacele ei de supraveghere să fie pentru un cu totul alt scop, care îmi scapă acum. Românii sunt inventivi, mai ales oficialii care sugativează fonduri sau devalizează bugetul de stat.

Îi las pe alţii să emită idei, eu le-am consumat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *