Suzuki Jimny a primit un ultim facelift în 2012. Dar mie tot Jimny-ul meu îmi place mai mult

La Salonul Auto Paris 2012 am avut ocazia să văd ultimul, se pare, facelift adus micului offroader Suzuki Jimny. Care nu mi se pare chiar reușit, așa că am zis să fac o paralelă cu Jimnylică al meu.

Faceliftul este exact ceea ce îi spune numele: o parte frontală modificată nu chiar subtil, pentru ca mașina să parcă mai proaspătă. Dar, chiar dacă arată oarecum mai matur, nu mi se pare că grila sobră i se potrivește lui Jimny. E mai fain ca bombonică!

Așadar, grila, în loc de 5 găurele, are acum 6 mici bare ieșite în afară, ca niște zăbrele. Gura de aerisire inferioară e mai mare, iar ornamentul de plastic inferior e și el mai masiv. C’mon, e Jimny, nu ”gipan”! Chiar nu avea nevoie de modificările astea.

Deci, nu-i așa că nu i se potrivește grila asta serioasă? Probabil cineva de la Suzuki a fost melancolic gândindu-se la versiunile de pe alte continente – cum e cea de aici.

Ok, de ce au făcut spoilerul mai frumos, cu locașuri mai sofisticate pentru proiectoarele de ceață? Zgârieturile arată mai bine pe Jimny-ul meu, clar!

În interior nu am remarcat modificări față de precedentul facelift. Arată mai mult ca o mașină normală de oraș, ceea ce pe mine mă deranjează la culme – mi se pare mai ok look-ul învechit al Jimny-ului meu, când sunt dus pe coclauri :) Și mă bucur că eu nu am butoane pentru cuplarea 4×4 și a reductorului!

În stânga, tabloul de bord al lui Jimny facelift – vitezometrul a făcut rocada cu turometrul față de Jimny-ul meu, iar litrometrul și indicatorul pentru temperatura lichidului de răcire sunt plasate sus. Ca la VW… Eu m-am cam obișnuit cu poziționarea indicatoarelor de la Jimny-ul meu.

O mare modificare rămâne la capitolul modularității interioare, unde Jimny-ul nou are doar spătarele din spate rabatabile, fără să mai fie nevoie de ridicarea șezutului la verticală, ca la Jimny-ul meu. E mai practic, recunosc, mai ales dacă vrei să transporți lucruri mai lungi. Dar… nu e ceea ce definește un Jimny :)

E bine că s-a păstrat ideea culcării spătarelor scaunelor față, așa încât poți face oarecum un pat cu bancheta. Nu e soluția cea mai confortabilă, dar, cu ajutorul unor pături sau a unor saci de dormit, e o alternativă la cort (că doar am testat-o pe pielea mea deja).

Una peste alta, e destul de clar că japonezii nu mai au ce-i face lui Jimny. E bun așa cum este și, din păcate, pot pune pariu că înlocuitorul său va fi doar un SUV drăgălaș, care nu va mai fi așa de competent în offroad ca actualul.

Prin urmare, cred că va rămâne o mașină destul de căutată ca second hand, de cei care vor să învețe încet și sigur ce înseamnă offroadul ca FUN.

VEZI AICI JURNALUL MEU CU SUZUKI JIMNY

10 Comments

  • Buan ziua si felicitari pentru blog. L-am spicuit, in cautare fiind si eu de un jimny. Puteti, va rog sa imi dati o adresa de email la care v-as putea cere cateva sfaturi?
    Multumesc frumos,
    Mihnea

  • Sincer sa fiu cam exagerezi.
    In mod evident in viata nu putem fi obiectivi si orice gandim trece prin filtrul mintii noastre care la randul lui e alcatuit din perceptii, gust estet, preferinte, etc.

    Cea mai frumoasa varianta de Jimny, in mod evident, e cea care tocmai a fost inlocuita.
    Multi au criticat faptul ca bara fata e putin mai joasa decat la prima generatie dar proiectoarele pentru ceata sunt asezate ideal, cat mai jos si in extremitati.
    Practica a aratat ca bara de la generatia de dupa 2006 nu a incurcat cu nimic la o utilizare normala a masinii.
    Daca vorbim de offroad extrem, atunci orice bara e data jos si pusa una metalica. E discutabil daca bara metalica e benefica sau mai mult face rau.

    In fine. Nu mai spun de interior. Generatiile pre 2005-2006 de cand si interiorul a fost mult imbunatatit, arata mai spartan dar totusi, bordul actual e mai ergonomic, mai placut, de la mare distanta.

    Ai atins si subiectul 4×4 la buton sau la maneta. Cum e mai bine?
    In ciuda faptului ca “puristii” au spus ca varianta clasica e mai buna, realitatea a aratat ca si la buton e cel putin la fel de fiabil si nu pune probleme. Mai ales daca pui scutul de protectie a cuplajului de sub burta masinii. De fapt acolo fiind singura problema.

    Una peste alta, indiferent de generatie, Jimny e o masina extraordinara si e una din acele masini care iti induc un ranjet de satisfactie pe figura. Atat in offroad, cat si onroad.

    Subiectul e amplu si sunt multe de discutat.
    Sa stapanesti sanatos veverita si sa te bucuri de ea, asta e cel mai important.

    Cristi.

  • salut, Cristi, multam de raspuns

    ai drepatate, gradul de subiectivism este maricel, e parerea mea ca om si posesor normal de jimny, nu parere de jurnalist care face tot posibilul sa fie cat mai obiectiv

    noua varianta de facelift am vazut-o relativ rapid doar la salonul auto de la paris, deci nici nu am mers cu masina, nici nu am avut cum sa o compar direct cu varianta precedenta

    jimny chiar nu avea nevoie de acest facelift, dar cred ca a fost singura modalitate de a-l mai evidentia putin, pentru ca ii apune rapid steaua in noua lume a crossoverelor si suvuletelor. pentru ca aia care vor masina offroad se vor orienta catre un jimny second hand…

    una peste alta, jimny ramane o masina surprinzator de utila in continuare pentru mine. mai ales acum, ca a venit iarna si iar isi va pune la bataie atuurile :)

  • De acord cu tine mai putin atunci cand afirmi ca steaua lui Jimny o sa apuna rapid.
    Masina a fost foarte longeviva si culmea, dupa atatia ani, inca arata destul de fresh iar performantele inca sunt decente.
    La fel si norma de poluare Euro5.

    Stii foarte bine ca nu poti face un un crossover sau un suv ceea ce poti face cu Jimny in teren. Publicul caruia i se adreseaza Jimny e diferit de cel al claselor mentionate mai devreme.
    Ai dreptate cand spui ca multi se vor orienta catre Jimny second dar asta doar in situatia cand Jimny nu o sa se mai fabrice. Sa te uiti de curiozitate pe APIA sa vezi cate Jimny noi s-au vandut in 2012 si o sa fii surprins.

    Mai amintesc un lucru. Japonezii stiu foarte bine sa fie eficienti la modul general si foarte eficienti si pragmatici cand e vorba de o masina gen Jimny. De fapt asta e si cheia succesului ei.
    Sunt dispus sa fac un pariu (la modul de discutie) ca cei de la Suzuki vor continua traditia si vor scoate peste ceva vreme un produs la fel de potent, fiabil, ieftin, eficient, etc. Eventual mai la zi dpdv materiale la interior (cu toate ca cele care le are Jimny sunt absolut ok tinand cont de destinatia masinii).

    Important e sa nu se piarda din vedere un lucru. Vorba unui amic constantean mare pasionat offroad care are doua Jimny, nu doar unul. Anume, Suzuki Jimny e mai mult decat o masina, e un mod de viata.
    Probabil cel mai bine i se potriveste sloganul suzuki: Suzuki, way of life!

  • si mie imi place sa ma gandesc la jimny ca un mod de viata si la faptul ca e facut pentru vitejii care nu sunt de nasul suvurilor.
    dar, din pacate, realitatea economica ma readuce rapid cu picioarele pe pamant. si anume ca, daca un produs nu e profitabil, nu se va mai produce.
    costurile de productie ale lui jimny sunt acum rezonabile, iar acoperirea investitiei s-a facut deja. dar cererea pentru astfel de masini scade foarte rapid, iar jimny se mentine doar pentru ca e un offroader foarte ieftin si are o anumita reputatie.
    in privinta capacitatilor sale in offroad, da, este minunat pentru incepatori. insa cati il folosesc asa, mai extrem? totusi, cata vreme e standard, nu poate depasi niste limite si ajungi sa cedeze diverse daca exagerezi.
    pe de alta parte, un om obisnuit, care foloseste masina in offroad cel mult mediu, s-ar putea sa fie tentat de duster 4×4, pt ca suv-ul asta e al dracului de bun fata de restul suvurilor in afara asfaltului si, in plus, fata de jimny, e mult mai practic si, atentie, mult mai bun pe sosea. iar daca te uiti la pret… parca duster e mai tentant, dpdv all-rounder.
    prin urmare, eu raman fan jimny, am renuntat la ideea de a-l vinde (pt ca, din nefericire, nu mai merg pe la iesiri offroad), dar nu ma feresc sa vad realitatea. iar realitatea este ca urmasul sau (daca nu da faliment suzuki pana atunci) va fi un crossover.
    jimny isi va mai continua cariera maxim 3 ani, dupa care pa, normele moderne de poluare si siguranta il vor invinge. that’s life.

  • Asa este, Duster e al naibii de bun dar in offroad nu are cum sa se compare cu Jimny din doua motive foarte puternice. Primul si cel mai mare dezavantaj, nu are reductor. Al doilea, ampatamentul lung inseamna in mod automat unghiure ventrale care-l dezavantajeaza clar.
    Jimny e una dintre cele mai preparate masini de offroad daca discutam de capitolul buget.

    Din moment ce ai comparat Jimny cu Duster te-ai cam dat de gol cam ce fel de offroad ai facut pana acum 😛

    Trebuie sa tii cont de inca un aspect.
    Duster e cumparat ca masina de familie cu valente offroad decente, un forestier, una alta, fix cam ce face si un suv.
    Jimny e un 4×4 pur si chiar si “stock” e capabil de lucruri incredibile si imposibile pentru multe masini cu tractiune integrala (nu am folosit intentionat 4×4), in categoria asta intrand si Duster.
    In mod evident Jimny e o masina de care te poti folosi foarte bine zi de zi in oras atata timp cat mergi singur sau maxim cu inca o persoana iar nivelul bagajelor e relativ modest.
    Si e o masina care iti permite, in versiunea standard, acel tip de agrement care eu il numesc “adventure” unde ai ocazia sa dai si de treceri la limita care sunt chiar sub categoria extrem.
    La mine Jimny e ca a 4-a masina (si a doua 4×4) si imi ofera acea nevoie de recreere care nicio alta masina nu mi-o poate oferi. Si asta cu niste costuri fff scazute.
    Iar investitia in ea, o masina fabricata in 2012, e minima. Un scut integral sub masina, suspensii inaltate cu cca 4-5cm, distantiere la roti, niste pneuri mai adecvate pentru offroad (nu ca alea ale masinii nu ar fi al naibii de bune chiar daca nu par) si cam aia e, masina pregatita pentru de toate.
    Sa nu mai spun ca e insonorizata integral si nu se aude nici cel mai mic “chitz” la interior chiar si cand rulez pe drumuri foarte denivelate.
    Inchei spunand ca la ora asta, Jimny a ramas singur pe nisa asta de piata si ar fi pacat ca cei de la Suzuki sa nu sesizeze lucrul asta si sa nu foloseasca in avantajul lor aceasta situatie.

    Afirmai de faliment la Suzuki.
    Nu vor da faliment. Tocmai pentru ca sunt pragmatici iar Jimny sau cum il vor numi prin alte parti, o sa se fabrice in continuare chiar si dupa oprirea productiei in Japonia. Sunt multe tari unde fara masini de genul asta, aia sunt terminati. In general tari in curs de dezvoltare.
    Ai afirmat si ca cererea pentru astfel de masini scade rapid.
    Revin cu semnalarea, uita-te pe APIA sau daca ai info la nivel european si vezi cate Jimny noi s-au vandut in 2012. O sa ai o surpriza care contrazice afirmatiile tale 😉

  • ok, imi place sa port o discutie cu argumente puternice.

    first of all, singura modificare a jimny-ului meu sunt cauciururile Goodyear A/T. nu am apucat sa bag bani in modificari, nici nu am avut timp si bani de escapade dese. deci, da, ca experienta am ramas la stadiul rookie, desi am bagat jimny-ul pe niste noroaie si ceva munti, deci nu a stat doar pe sosea sau in oras.
    am fost la trei editii suzuki fest pana acum, iar la una dintre ele am vazut cu ochile mele cum un duster standard s-a incumetat sa urce pe unde se bagau samuraie si vitara preparate. s-a descurcat onorabil pana la un punct, dupa care nimeni nu s-a mirat ca s-a retras, pe rotile lui si fara daune. in plus, am mai vazut si in alte ocazii de ce e capabil duster si e un “padurar” dat naibii pentru un suv.

    revenind la jimny, daca il prepari putin (cu mult mai putini bani decat ai face-o cu offroadere mai serioase) ai, intr-adevar, o masina numai buna de nebunii. dar asta inseamna si asumarea unor riscuri – am rupt un amortizor pana acum, am inlocuit cardanul si inca vreo cateva detalii (masina a fost in prima parte a vietii, inainte sa o cumpar, masina de test-drive si nu a fost menajata). ce vreau sa spun e ca jimny-ul nu e o masina hardcore-offroad nici macar preparata. dar reuseste sa fie un utilaj de adrenalina si distractie excelent si cu costuri scazute, dupa cum bine spuneai. dar eu precizez ca sunt, totusi, costuri :)

    ajungand la cei de la suzuki, raman la convingerea mea ca traim intr-o lume in care inertia e foarte mare. iar inertia publicului care e dresat sa vrea suv-uri duce incet la disparitia dinozaurilor, in primul rand a celor mari, dar urmeaza si cei mici. la care mai punem presiunile legislative, care nu existau acum 10 ani (poluare si siguranta, remember?).

    cat despre apia, c’mon! crezi ca toate sunt masini cumparate de clienti entuziasti? sau o fi vorba de un tun, un deal prin care o firma sa zicem de securitate a cumparat niste zeci de masini cu un discount excelent… iar in europa jimny-ul e o masina excelenta pentru autoritatile locale, pentru veterinari, etc. adica o masina utila mult mai ieftina decat alte oferte. pentru ca, evident, se vinde cu discounturi din ce in ce mai mari, ca sa contracareze minusurile din ce in ce mai evidente.

    I love my jimny, dar e un mic dinozaur. Si urmasul lui sigur nu va mai avea aceleasi calitati offroad, in ciuda faptului ca nisa e interesanta. cam atata cu argumentele mele pe seara asta.

    oricum, cred ca mai bine ar fi sa punem pariu, pentru ca raspunsul va veni doar peste cativa ani :)

  • Absolut de acord cu tine. Ai descris cu mare acuratete cum stau lucrurile in realitate, deci poti fi si obiectiv 😀

    In Romania nu sunt Jimny la firme de securitate pentru simplul motiv ca atunci cand privesti o astfel de masina, te pufneste rasul sau esti amuzat.
    Asta e si haios la ea in teren cand in anumite situatii, vreun Patrol pricopsit se chinuie si se da de ceasul mortii sa treaca printr-un loc si vine Jimny t(z)antos si voios si trece fluierand… tocmai datorita gabaritului si a masei mici.

    Una peste alta, sunt multe motive sa iubesti Jimny ca masina. De aia si tin si eu la a mea cu toate ca are alaturi surori premium care doar una din ele face cat o intreaga flota de Jimny 😀
    Tocmai asta caut eu la orice masina, sa ma faca sa simt ceva atunci cand o conduc si nu sa ma simt ca intr-un S-klasse sau un Avensis (stiu, e putin fortata alaturarea) ca un mos cu fundul gras sau vreo gospodina linistita care vrea sa ajunga din punctul A in punctul B.

  • uf… nu pot pune punct, deoarece in bucuresti CHIAR este o firma de securitate care are jimny-uri, dar imi scapa acum numele :( ceea ce demonstreaza ca jimny e perfect pentru interventia in mediu urban :)

  • Imi si imaginez niste haidamaci din aia de la interventie inghesuiti ca sardelele, cum gonesc cu bolidu Jimny prin Bucuresti sa ajunga ei si sa faca dreptate 😀

    Probabil masinile sunt cumparate second de pe afara ca astia le folosesc in administratia locala la de toate. De la supravegheat padurile pana la masini de deszapezire.

Leave a Reply to oraan marculescu Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *