taxa auto vs impozitul pe poluare – așa-i că nu sună rău taxa auto?

Am făcut recent un mic experiment: am scris un editorial despre necesitatea introducerii impozitului pe poluare, o mișcare logică și care ar trebui să înlocuiască taxa auto.

Evident, userii care comentează s-au sesizat: una e să plătească puțini o taxă mare și alta e să plătească toți o taxă mică, dar care tot mult ar însemna, până la urmă, pentru puterea de cumpărare cocoșată a românului.

Trec peste frauda la nivel mondial – conform teoriei conspirației, emisiile CO2 cauzate de mașini au o foarte mică pondere în efectul de încălzire globală, care are are cauze naturale, adică soarele. Totuși, studiile comandate prin tratatul de la Kyoto au fost bune ca să se impună o taxă pe poluare aproape peste tot în lumea civilizată.

Revin la România, unde avem în continuare neșansa să fim conduși de o șleahtă de incompetenți hoți. Sau viceversa, nu mai contează. Ideea de bază rămâne aceea că taxa auto are prea puțină legătură cu scăderea poluării și prea multă cu sifonarea unor bani din buget, în paralel cu protecția importatorilor.

Mi-au plăcut primele reacții la acest editorial, anti impozit pe poluare. Ce-i drept am cenzurat expresii de genul ”băi pinguinule” sau ”mărculescule ești un idiot”, dar, principial, se vede clar că un astfel de impozit pe poluare ar fi o palmă dură dată românilor.

Pentru că românii au mașini vechi. Pentru că mulți români dau șpagă la RAR și ITP ca să poată circula în continuare cu mașina. Pentru că mulți români sunt prea săraci să îi mai intereseze efectele poluării (sau chiar nu sunt deloc informați pe această problemă), dar vor să aibă mașină, indiferent că e o janghină care îi pune pe ceilalți în pericol.

Pe de altă parte, conducătorii mult huliți sunt prea lași și șmecheri să dea o astfel de lege, care le-ar pune cruce la următoarele alegeri. Așa că, din două rele, românii o aleg pe aia care îi afectează pe mai puțini, adică taxa auto. Iar guvernanții mai plimbă mâța de coadă și se mai întind la taclale cu UE niște luni de zile, că așa ne-am obișnuit pe-aici prin Balcani, să scăpăm cu vorba lungă și șpaga ascunsă în actele prezentate organelor de control.

E penibil unde s-a ajuns, dar nu are cum să mă mire. Am urmărit sporadic abrambureala pe care băse, boc și portocalii o fac în țara asta de niște ani. Și mă minunez când văd cât de proști devin, pe zi ce trece, românii.

Nu m-ar mira ca, până la urmă guvernanții chiar să primească laude de la popor pentru taxa auto, acum că s-a ivit pericolul unui impozit de poluare anual pentru toată lumea. Te pomenești că, deși taxa auto a fost susținută de Tăriceanu, acum va deveni o victorie a lui Boc.

Tot ce contează sunt jocurile politice, în care se învârt niște miliarde de euro pe care și le împart sau, de ce nu, și le fură unul altuia politicienii și acoliții lor. Între timp, 22 de milioane de români stăm ca oile proaste în câmp și ne ascundem lașitatea de a trece la acțiune sub sărăcie și greutățile vieții.

Băi, băse, hai că îți mai dau o idee să bagi bani la vistieria partidului, ca să trăiți voi bine, toți portocalii: ia bagă o taxă pe prostie. Sau, mai exact, pe nevolnicia românului. Să o plătim toți ăștia care sperăm să vină superman să facă o revoluție adevărată pentru noi.

Că așa merităm. Să fim în rahat nu doar până în gât, ci peste freză. Sau poate că va fi suficientă bătaia de joc să lăsați în paralel taxa de primă înmatriculare cu taxa auto anuală. Asta ar fi cool, într-adevăr! Oare șoferii ar face revoluție, măcar așa, de principiu? Sau până atunci benzina o să fie așa scumpă că nu o să ne mai permitem nici măcar un marș de prostest?

Până una alta, rămân la deviza mea: hai cu ordonanța pentru impozitul pe poluare!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *