15/12/2015

Renault Trafic – pentru o zi, mașina Revistei Știință și Tehnică

Vineri, 11 decembrie, echipa Revistei Știință și Tehnică s-a deplasat la Liceul Teoretic ”Nicolae Iorga” din Brăila, pentru o mini-conferință din ciclul ”Academia S&T”. Un ciclu care constă în deplasări ale echipei S&T la diverse școli din capitală și alte orașe din țară, pentru a susține prezentări în fața liceenilor și profesorilor.

test-renault-trafic-combi-stiinta-tehnica---oraan-1

Marc Ulieriu, redactor șef Știință și Tehnică, deschizând ”ostilitățile” Academiei S&T la Liceul Teoretic ”Nicolae Iorga” din Brăila în fața unui auditoriu foarte curios

 

Pentru că, în teorie, urma să fim mai mulți oameni decât încap într-un Logan, de exemplu, am apelat la Renault România. Care ne-a pus la dispoziție o mașină numai bună pentru delegații: noul Renault Trafic Combi, o ”dubă” pe care am mai avut ocazia să o testez și cu altă ocazie. Dar care, iată, a reușit din nou să mă surprindă.

Însă, cum socoteala de-acasă se conformează unei vechi zicale românești, s-a întâmplat ca la Brăila să plecăm doar 4 persoane, nu 7, cum era programat, pe motiv de indisponibilitate a unora dintre membrii echipei Știință și Tehnică. Din păcate pentru așteptările profesorilor de la liceul ”Nicolae Iorga”, domnul Alexandru Mironov era invitat la un alt eveniment, dar îl vor putea vedea ”în acțiune” în 2016, la Brăila.

 

Cum te simți în Renault Trafic

Așadar, iată-ne pe mine, șoferul (colaborator S&T, reprezentând Ecoprofit.ro), împreună cu ”S&T-iștii” Marc, Alex și Claudiu lăfăindu-ne într-o mașină de 5,4 metri lungime, care se dovedea nemaipomenit de spațioasă față de orice altă limuzină sau SUV de pe piață. De ce spun o chestie, până la urmă, evidentă? Pentru că noul Trafic a cam depășit stadiul de ”dubă” și te face să te simți mult mai confortabil, foarte aproape de ambianța unui autoturism obișnuit – de la clasa compactă în sus, ca feeling general.

test-renault-trafic-combi-stiinta-tehnica---oraan-2

Poftiți în vagoane! Adică în vagon… O configurație de 2+3+3 locuri spațioase și confortabile, plus un portbagaj de minimum 1.800 de litri. Deși e o ”dubă”, noul Renault Trafic oferă o ambianță interioară mult mai prietenoasă pentru pasageri

 

E adevărat, Trafic-ul pe care l-am avut era în echiparea de top Expression Plus (care pornește de la 26.300 euro, fără TVA), nelipsind aerul condiționat, scaunele față încălzite sau sistemul Media Nav cu ecran tactil. Și nici cotierele pentru toate locurile din mașină – chestie care te face să te simți ca un domn director, mai ales că scaunele sunt moi și confortabile, chiar și pe drumurile asfaltate fără simț de răspundere.

Unde suspensia franțuzească aproape că rivalizează cu suspensiile comandate electronic ale limuzinelor sau SUV-urilor de lux. Sincer, de la o dubă te aștepți să te zguduie pe denivelări, nu să te poarte lin. Mă rog, nu vă gândiți la un covor zburător, că nu e cazul. Dar adevărul este că, în materie de tren de rulare, Trafic-ul de persoane e foarte bine gândit, iar călătoriile la drum lung nu necesită opriri dese. Asta și pentru că, față de un autoturism obișnuit, într-un Trafic ai mult mai multă libertate de mișcare pentru picioare.

test-renault-trafic-combi-stiinta-tehnica---oraan-3

Cea mai mare surpriză a acestei ”dube” ține de confortul peste așteptări al suspensiei. Noul Trafic e clar o mașină destinată transportului în condiții foarte bune de confort a delegațiilor și grupurilor de oameni mai pretențioși. Iar negrul nu îi dă o alură de dric – dimpotrivă, mașina arată de-a dreptul executive

 

Totuși, spre deosebire de o mașină mică, Trafic-ul rămâne o ”dubă”: adică e voluminos, iar la vitezele mari, specifice rulajului pe autostradă (chiar dacă nu ești pe autostradă…), vâjâiturile aerodinamice sunt foarte prezente. Ceea ce înseamnă că trebuie să dai nivelul radioului mai tare ori să ciulești mai bine urechile la ce spun ceilalți. Pe de altă parte, față de ce mă așteptam de la o ”dubă”, zgomotele în mers nu sunt, de fapt, așa de mari, mai ales că nici suspensia nu scoate sunete intruzive când lucrează. De fapt, dacă stau bine să mă gândesc, pneurile de iarnă contribuiau cel mai mult la nivelul general de zgomot.

În cazul lui Trafic, ar fi hilar să vorbim despre ”portbagaj”. Fiind, practic, o utilitară, e mai corect spus spațiu pentru bagaje. Noi n-am avut genți sau rucsaci, pentru că a fost vorba de o excursie dus-întors într-o singură zi. Așa încât cele în jur de 100 de reviste Știință și Tehnică, dar și cele câteva zeci de exemplare din cartea lui Adrian Nicolae, ”Revoluția după Darwin”, au reușit să ocupe extrem de puțin din cei 1,8 metri cubi disponibili în spatele ultimului rând de scaune. Care, dacă se rabate, eliberează aproape 3,5 metri cubi. Iar, dacă se renunță și la a doua banchetă, deja Trafic Combi poate satisface și rolul de ”dubă” de marfă.

test-renault-trafic-combi-stiinta-tehnica---oraan-4

Spațiu mult pentru bagajele a 8 pasageri (aici sunt în jur de 100 de reviste, plus câteva zeci de volume ”Revoluția după Darwin” – e clar cât de încăpător e portbagajul, nu?). Tableta care acoperă bagajele are două trepte în care poate fi plasată, dar poate fi folosită și ca panou despărțitor ad-hoc față de bancheta spate. Hayonul e cam mare pentru spațiile înguste, aș fi preferat două uși mai practice

Cum merge Trafic 1.6 dCi bi-turbo

Când auzi că o dubă de două tone are un motor de aproape 150 CP, te cam gândești la un diesel mare, de 2,5 sau chiar 3,0 litri. Dar nu e așa, pentru că în epoca downsizing până și dubele apelează la motoare mai mici. Dar cu mai multe turbine. Da, acest Trafic are un dCi de numai 1,6 litri, care, fiind dotat cu un sistem cu două turbocompresoare, îți pune la dispoziție o putere maximă de 145 CP și, mult mai important, un cuplu maxim de 340 Nm, care-și face simțită în mod clar prezența de pe la 2.000 rpm.

test-renault-trafic-combi-stiinta-tehnica---oraan-5

Nu prea pare cockpit de dubă. Dar nici de mașină cu un destul de pronunțat caracter dinamic, grație dieselului de ultimă generație, cu două turbocompresoare. Renault Trafic Combi 1.6 dCi Twin Turbo 145 CP e amator de viteze mari, electronica ține bine în frâu mașina, iar confortul în conducere e la cote ridicate. Doar frânele fac față cu greu masei și gabaritului mari, necesitând acomodare

 

Ceea ce înseamnă că Trafic-ul dCi bi-turbo se comportă peste așteptări. În sensul că are un demaraj foarte bun, dar și reprize sănătoase. Bun, ar fi grotesc să fac vreo paralelă cu senzațiile dintr-un Megane RS – la volanul acestui Trafic te simți mai mult ca într-un SUV uriaș (chiar și un Mercedes-Benz G-Class pare doar un crossover de oraș…). Deci nu putem vorbi de spirit sportiv. Însă nici de un răspuns în stil ”melc-melc-codobelc”.

O, nicidecum, Renault Trafic e mai degrabă un Orient Express, foarte potrivit pentru delegațiile grăbite. Păcat doar că avem prea puține autostrăzi, deoarece la 130-140 km/h acest Trafic stă foarte bine pe șosea, iar depășirile sunt suficient de rapide, câtă vreme ai retrogradat și turația este în zona optimă a cuplului maxim. N-aș vrea să se înțeleagă că aș instiga la vitezomanie, dar Trafic-ul cu această motorizare exact pentru genul ăsta de șoferi pare creat. Aviz celor responsabili de coloanele oficiale ale demnitarilor grăbiți și foarte grăbiți…

test-renault-trafic-combi-stiinta-tehnica---oraan-6

Dacă vi se pare că arată cam dinamică ”duba” asta, nu vi se pare: Trafic Combi chiar este dinamic și oferă un comportament rutier mai bun decât te-ai aștepta de la o mașină care, la o adică, e doar o utilitară. Lăudabil compromisul bun pe care îl oferă suspensia, care e și curios de confortabilă peste denivelările nu tocmai mici

 

Ținând seama de faptul că gabaritul nu permite manevrele din scurt și nici atacarea prea în forță a virajelor, pot spune că Trafic-ul e suficient de controlabil, iar electronica intervine suficient de progresiv pentru a nu avea impresia că ți se dă peste mână. Despre feedback-ul direcției nu prea are sens să vorbim, dar măcar senzația de precizie este mulțumitoare. Doar la capitolul frâne intervin niște observații: mașina e, totuși, grea, iar decelerarea de la vitezele foarte mari necesită o distanță mai lungă decât în cazul unui SUV 4×4 ori a unei berline mult mai mici. Așa încât m-am bazat cu succes pe frâna de motor, chiar dacă timoneria schimbătorului nu agreează manevrarea rapidă.

Până la urmă, chiar dacă poate merge repede, marele avantaj al Trafic-ului ține de confortul pe care îl oferă în conducere. Sintagma ”șofer de dubă” nu-și are locul în peisaj: tabloul de bord e plăcut, ca într-un SUV, ergonomia comenzilor nu distrage neplăcut atenția de la condus, spațiul este excedentar, iar vizibilitatea… ce mai, regească. Iar confortul și puternica senzație de siguranță sunt, realmente, la nivelul unor SUV-uri cu mult mai scumpe.

 

Cât consumă și cât costă

Peste 90% dintre clienții unui astfel de Renault Trafic Combi de top vor fi companii, garantat. S-ar putea, însă, să greșesc, deoarece valențele de autoturism ale acesui Trafic i-ar putea atrage și pe mulți care au nevoie de un automobil cât mai spațios de familie, dar care să nu le dinamiteze bugetul. Iar aici mă refer în primul rând la costurile în utilizare.

În teorie, Trafic 1.6 dCi bi-turbo se laudă cu un consum mediu de vreo 6,4 litri/100 km. Dar asta foarte probabil dacă se merge cuminte, în modul ”ECO” și în niște condiții optime. În cazul de față, butonul ”ECO” a rămas neatins, deoarece, pentru a privilegia consumul, acesta dictează limitarea performanțelor – de care aveam nevoie din plin la acest drum lung, din care jumătate s-a desfășurat pe autostradă, iar o bună parte din cealaltă jumătate am folosit mașina aproape ca pe autostradă…

Așa că nu ar trebui să fie de mirare că, după vreo 460 km de stil susținut (viteza medie la întoarcerea în București a fost de peste 80 km/h!), cu 4 persoane în mașină (adică jumătate din câți poate transporta Trafic-ul) și cu numai vreo 5% din capacitatea de transport bagaje, consumul mediu indicat de computerul de bord s-a cifrat la 9,4 litri/100 km. În condițiile în care încălzirea și dezaburirea au fost pornite tot timpul, din cauza temperaturilor de circa 4-5 grade Celsius.

test-renault-trafic-combi-stiinta-tehnica---oraan-7

Versiunea de top a lui Renault Trafic Combi nu e tocmai accesibilă și nici foarte economică. Însă, raportat la nivelul de confort, dar și cel al performanțelor, vorbim de o ofertă foarte interesantă, în principal pentru companii

 

Nouă-virgulă-patru-la-sută e cu vreo 3 litri/100 km mai mult decât teoria, dar și condițiile de utilizare au fost dintre cele mai nefavorabile. Așa încât eu mă declar foarte mulțumit de rezultat, mai ales că, în traficul urban, sistemul start-stop automat se dovedește suficient de eficient (ceea ce cred că a împiedicat valoarea finală a consumului să depășească 10 litri/100 km). Ca idee, în trafic urban aglomerat am obținut un consum mediu de 8,5 litri/100 km, ceea ce nu e deloc rău pentru cât de mare e mașina. Cine nu pune accent pe performanțe estimez că va obține un consum mediu uzual pe undeva pe la 7,5-8 litri/100 km, ceea ce e pur și simplu decent pentru performanțele acestei mașini.

Totuși, e de reținut că această versiune de motorizare de top e destinată celor mai pretențioși. De unde și prețul de pornire de peste 32.000 de euro, cu TVA inclus, care justifică și nivelul de echipare Exclusive Plus. Cine consideră că 145 CP sunt prea mulți, poate apela la versiunea inferioară de 125 CP (dCi-ul având tot două turbine), care pornește de la aproape 30.000 de euro, cu TVA inclus, iar dotările standard de confort sunt mai puține. Cel mai ieftin Trafic Combi pornește de la puțin peste 25.000 euro, cu TVA inclus, dar echiparea Authentique e destul de sărăcăcioasă (deși mașina poate transporta 9 persoane, nu doar 8).

CONCLUZIE

Evident, Renault rămâne fidel principiului de a oferi un raport preț/echipare mai favorabil pe măsură ce urci în gamă. Așa încât, într-un final, acest Trafic Combi Expression Plus, cu motorul 1.6 dCi Twin Turbo 145 CP, pe care l-am avut în test, rămâne alegerea cea mai bună ca ”fast people carrier”. Iar pentru viitoarele escapade din țară ale ”Academiei Știință și Tehnică” mi se pare un partener de drum nemaipomenit de potrivit.

test-renault-trafic-combi-stiinta-tehnica---oraan-8

Nu despre Renault Trafic le-am vorbit celor de la Liceul Teoretic ”Nicolae Iorga” din Brăila, ci despre teme precum lumea spațiului, omul 2.0, creierul uman sau istoria gadgeturilor, plus ipoteza extincției cauzate de poluare (tema mea favorită, mai ales după COP21 Paris 2015…). După care am fost supuși la un adevărat tir al întrebărilor! De aceea ne place să facem ”trafic” prin școli cu prezentările ”Academiei S&T” – pentru că ne bucurăm de fiecare dată să constatăm cât de mulți ”dependenți” de cultură și știință găsim.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *