27/03/2016

Test cu Toyota Yaris Hybrid – manifestul anti-diesel în oraș

Prima generație Toyota Yaris a apărut pe piață pe la finalul secolului trecut (cum sună asta!), adică în 1999. Eu am avut ocazia să merg pentru prima dată cu varianta facelift a acestei prime generații, prin 2003, când am rămas impresionat de pachetul urban pe patru roți inedit pe care l-a realizat o marcă pe care o credeam mult mai convențională. După aceea a venit rândul celei de-a doua generații să uimească publicul, continuând stilul de bubulină cu un interior extraordinar de bine gândit.

Cea de-a treia generație, însă, a schimbat iar macazul, de data asta dinspre stilul simpatic spre cel agresiv. Și, odată cu ”Yaris al III-lea” a intrat în scenă prin 2013 și cel mai accesibil model hibrid Toyota: Yaris Hybrid. Adică frățiorul celebrului Prius și al mai noului Auris Hybrid. Care a debutat pe piață cu o lozincă foarte interesantă: ”Sorry, diesel!”. Hopa, deci un fel de d’Artagnan tupeist?!

Aspect și spirit practic

La numai 2 ani de la lansare, a treia generație Toyota Yaris a primit un facelift, lucru valabil și pentru versiunea Hybrid. Fie vorba între noi, ”fața” mașinii arată acum mult prea sportiv pentru ceea ce se așteaptă lumea de la logo-ul ”hybrid”. Dar, pe de altă parte, Yaris Hybrid are o personalitate puternică, lucru pe care cred că îl vor aprecia în special femeile.

test-toyota-yaris-hybrid---oraan-1

Eu personal nu mai sunt așa de influențat de aspect – mă rog, mă interesează să arate măcar ok, iar Yaris Hybrid arată foarte bine, chiar dacă nu sexy sau ”wow”. Sunt interesat mai mult de aspectul practic și de cum te simți la volan. Iar aici îmi amintesc foarte bine prima impresie de când am pus mâna pe un Yaris obișnuit: bulversarea că japonezii au renunțat la stilul simetric pe verticală pentru o amenajare oarecum minimalistă, pe orizontală.

test-toyota-yaris-hybrid---oraan-2

În cazul lui Yaris Hybrid, lucrurile sunt foarte simplificate: volanul are butoane mari și care nu te încurcă; butonul de pornire/oprire este plasat foarte vizibil în dreapta; indicatoarele sunt explicite; zona multimedia e ușor de înțeles, iar touchscreen-ul central suficient de responsiv (mă rog, se mai putea lucra la capitolul usability în cazul meniului); climatizarea are butoane lizibile și o înțelegi perfect în primele 5 secunde.

N-am prea înțeles treaba cu niște spații de depozitare pe care le consider inutile: în stânga volanului, sub torpedou sau lângă mânerul frânei de mână. Și n-am prea înțeles de ce sentimentul ăla de super-calitate de altă dată nu mai e așa vizibil acum – cam toate plasticele de sub centura inferioară a bordului dau impresia de ieftin sau cel mult normal. Deh, cost-cut mania…

test-toyota-yaris-hybrid---oraan-3

Principial, însă, pentru o mașină de oraș, Toyota Yaris Hybrid este foarte bine concepută la interior și utilizarea de zi cu zi nu mi-a pus probleme absolut deloc. În spate parcă ar merge mai mult loc, dar, până la urmă, Yaris e o mașină de oraș, nu una de clasă compactă. Câtă vreme nu aducem în discuție Sandero (care e un caz aparte), bancheta lui Yaris este decentă, la fel și spațiul pentru genunchi. Iar asta în condițiile în care nici nu-ți dai seama că mașinuța mai are și o baterie pe undeva pe sub șezutul banchetei…

Și portbagajul este tot în media clasei mici, fiind de apreciat încă o dată că prezența bateriei nu afectează capacitatea acestuia – adică are tot 286 de litri în configurația cu 5 locuri, la fel ca un Yaris cu motor convențional. Interesant, planșeul poate fi plasat ceva mai sus, aproape de nivelul ”buzei” de încărcare a portbagajului – când se rabate spătarul banchetei, se creează astfel o suprafață plană. Ar fi fost și mai bine dacă pasajele roților spate ar fi fost mai mici, dar, hey, Yaris e o mașină de oraș, nu o dubiță.

test-toyota-yaris-hybrid---oraan-4

Eu unul sunt mulțumit per ansamblu de spațiul oferit în interior și consider că satisface fără probleme nevoile pe care un om obișnuit (chiar și un familist sau o familistă) le are în mediul urban.

Comportament rutier și performanțe

De la început trebuie să fac niște remarci importante în privința grupului motopropulsor al lui Toyota Yaris Hybrid. În primul rând, beneficiază de o cutie automată (de tip CVT, cu variație continuă, deci fără rapoarte prestabilite), așa încât orice comparație trebuie făcută cu mașini de oraș având cutii automate. După care sistemul hibrid presupune asocierea unui motor pe benzină cu ciclu Atkinson (adică mult mai eficient decât orice alt motor diesel sau pe benzină la ora actuală) și a unuia electric (adică de două-trei ori mai eficient decât motorul cu ciclu Atkinson și având un cuplu maxim disponibil încă de la plecarea de pe loc).

test-toyota-yaris-hybrid---oraan-5

Din păcate, cifrele nu sunt capabile să arate ce avantaje are acest motor față de unul convențional, similar ca putere, fie el pe benzină, turbo sau diesel. Puterea totală a lui Yaris Hybrid se cifrează la 100 CP, demarajul 0-100 km/h fiind de 11,8 secunde. Cu o secundă mai puțin decât motorizarea diesel (cu o cutie manuală), dar, de fapt, mult mai rapid până pe la 60-70 km/h – ați ghicit, datorită cuplului maxim de 169 Nm al motorului electric.

În traducere: la semafoare, dacă ții morțiș, îi umilești chiar și pe cei cu mașini de 200 CP în stil ”push the pedal to the metal”. Nu doar atât, reprizele la vitezele mici și medii sunt foarte bune, iar asta în condițiile în care nu trebuie să schimbi într-o treaptă inferioară. Singura obiecție: zgomotul strident al motorului, care se turează brusc, precum și al cutiei CVT – chestie care rivalizează cu zgomotul unui diesel mic în materie de disconfort acustic. Până la urmă, e doar o chestie de obișnuință, dar sunt sigur că mulți vor critia vehement această latură a mașinii.

test-toyota-yaris-hybrid---oraan-6

Pe de altă parte, chiar dacă Yaris Hybrid demonstrează că poate fi fâșneață (cu condiția să nu fii în ”ECO Mode”…), iar aspectul său agresiv pare dedicat fanilor ”Fast&Furious”, adevărul este că propulsia hibridă te ”dresează” să fii mai calm din fire. Față de precedentele două generații, al treilea Yaris oferă un mult mai bun compromis între confort și stabilitate, dar Yaris Hybrid, chiar dacă ține trasa onorabil în curbele rapide, e mai mult dedicată unui stil de condus relaxat.

Yaris Hybrid nu prea e fun de condus sportiv, dar inspiră multă siguranță și control. Lucruri valabile și dacă te grăbești, aportul motorului electric fiind apreciabil mai bun decât al turbocompresorului în cazul unui diesel, de exemplu. Mașina e cam ciudată în depășirile rapide, deoarece te privează de sunetul motorului care urcă în ture progresiv. Dar, din nou, e doar o chestie de obișnuință, iar depășirile din scurt la viteze medii sunt rapide și sigure.

test-toyota-yaris-hybrid---oraan-7

Într-un cuvânt, la volanul lui Yaris Hybrid am fost mult mai relaxat decât într-o mașină convențională, în desele momente când motorul termic era decuplat simțindu-mă ca într-o mașină electrică: liniște, zen, serenitate, ce mai, o lume fără griji! Iar asta, my friends, e o senzație pe care nu știu cum aș putea să o cuantific în bani – pur și simplu o mașină diesel de oraș nu e la fel de plăcut de condus ca o mașină hibridă de oraș.

Consum și poluare

Da, știu, toți fanii diesel îmi vor sări în cap că hibridul nu e mai economic decât dieselul niciodată-în-ruptul-capului-n-ai-să-vezi-imposibil. Mda… cam câte modele cu motoare diesel de circa 100 CP și, atenție, cutii automate există la ora asta pe piață? Păi ar fi Opel Corsa (1.3 CDTi Easytronic – 95 CP), Renault Clio (1.5 dCi EDC – 90 CP), Seat Ibiza, Skoda Fabia și VW Polo (toate aceastea trei cu motorizarea 1.4 TDI DSG – 90 CP). Nu-s prea mulți rivali direcți pentru d’Artagnan-ul nostru, nu-i așa?! Și toate aceste modele au prețuri de pornire peste cea mai ieftină versiune Yaris Hybrid…

test-toyota-yaris-hybrid---oraan-8

Nu voi mai despica firul în patru în privința performanțelor de consum, dar, din experiențele mele (prezentate atât în testul de pe Ecoprofit.ro, cât și în testul de pe Stiintasitehnica.com), Toyota Yaris este o mașină suficient de economică în mediul urban, unde obține fără eforturi sub 6 litri/100 km, mai ales în condiții de trafic intens. De fapt, consumul urban consider că este foarte bun raportat la nivelul superior de confort pe care îl oferă față de concurența directă.

Cea mai importantă explicație ține de funcționarea eficientă a sistemului hibrid. La pornirea de pe loc sau în accelerații, motorul electric este un aghiotant de nădejde pentru motorul termic exact în situațiile în care motorul pe benzină funcționează ineficient. Dacă bateria este suficient de încărcată, plecarea de pe loc se realizează de foarte multe ori doar cu ajutorul motorului electric.

test-toyota-yaris-hybrid---oraan-9

Apoi sistemul hibrid privilegiază funcționarea cât mai des a motorului electric, decuplând motorul termic când se stă pe loc sau când se decelerează ori se frânează. Ceea ce, în mediul urban, e mult mai eficient decât orice sistem automat de oprire/pornire automată a propulsorului. Mai mult, când mașina încetinește, nu doar că se decuplează motorul termic, dar cel electric devine generator, recuperând energia la frânare/decelerare și încărcând bateria. Cu cât e mai mult timp încărcată bateria, cu atât e utilizat mai puțin motorul termic. Deci cu atât mai mică e poluarea (oricum mai redusă decât la un diesel).

test-toyota-yaris-hybrid---oraan-10

Ca un minus, totuși, am remarcat ca modul ECO e util în extrem de puține situații. În acest mod, puterea motorului este diminuată, deci și performanțele scad vizibil. Ei bine, câtă vreme e trafic ”bară la bară”, e ok, sistemul hibrid va privilegia consumul cât mai redus. Însă dacă traficul devine mai lejer, accelerațiile vor necesita un efort suplimentar din partea sistemului hibrid, iar motorul termic va funcționa mai mult. Din păcate, modul ECO nu prea merită folosit, decât în extrem de rare situații.

test-toyota-yaris-hybrid---oraan-11

Mai degrabă e interesantă treapta ”B” a cutiei automate, care accentează fenomenul de recuperare a energiei la frânare. Ceea ce în practică se traduce printr-o senzație că mașina frânează singură odată ce s-a luat piciorul de pe pedala de acelerație. Totuși, câștigurile în materie de consum în mediul urban mi se par insignifiante. ”B”-ul acesta mai adaugă sare și piper într-un stil mai agresiv, iar pe traseele virajate folosirea acestei trepte pentru a încetini mai eficient chiar merită pentru un plus de eficiență.

test-toyota-yaris-hybrid---oraan-12

Yaris Hybrid pierde teren în fața unui diesel similar doar la drumuri lungi, la viteze mari și foarte mari. Acolo unde motorul pe benzină este principalul ”cal de povară”, iar motorul electric îl poate ajuta doar sporadic, bateria descărcându-se mai rapid decât necesită să fie încărcată. Dar trebuie să ne punem întrebarea: cât la sută din timpul de utilizare al mașinii este aceasta folosită în afara orașului? Cum 80-90% din durata de utilizare a mașinii aceasta e folosită în mediu urban și periurban, acest dezavantaj față de diesel este foarte mult diminuat.

Prețuri și concluzii

Cea mai ieftină versiune Toyota Yaris Hybrid costă chiar mai puțin de 15.000 euro – ceea ce e o adevărată palmă dată concurenței. Însă adevărul este că un model precum cel din test, în echiparea superioară Sol, e, totuși, o mașină scumpuță, plecând de la peste 19.000 euro. Ce-i drept, o sumă comparabilă cu ceea ce oferă rivalii și care e justificată de nivelul bun al dotărilor, dar și de funcționarea sistemului hibrid.

test-toyota-yaris-hybrid---oraan-13

Ok, unii vor argumenta că la 15.000 euro se găsesc destule oferte de mașini economice și poate chiar mai spațioase. Eu îi invit pe aceștia să facă un research, dar să aibă în vedere și plusurile pe care le presupune cutia automată CVT în materie de confort față de o cutie manuală. În plus, trebuie menționate și niște aspecte ținând de costurile de întreținere (care la propulsia hibridă sunt mai mici decât la un diesel) sau de fiabilitate (motorul electric și bateria sunt mult mai puțin riscante decât motorizările moderne, cu turbocompresoare fragile sau sisteme de depoluare complexe).

Una peste alta, eu unul consider că Toyota a reușit să aducă propulsia hibridă la nivelul actualelor motoare diesel din punct de vedere al raportului preț/consum, dar le depășește din punctul de vedere al confortului general și al promisiunii în materie de fiabilitate. Și încă un lucru: să nu uităm de marele ”călcâi al lui Ahile” al motoarelor diesel – gradul de poluare mai mare, evidențiat și de scandalul Dieselgate. Din păcate, câtă vreme poluarea rămâne netaxată corespunzător, nici avantajul hibridului asupra dieselului nu devine clar.

test-toyota-yaris-hybrid---oraan-14

2 Comments

  • E inca scump un hybrid si nu isi scoate banii decat dupa cativa ani (depide daca rulezi peste 20 mii km/an).
    In rest e foarte “puturoasa” atunci cnad rulezi doar cu benzina. Care este fiabilitatea bateriilor, daca vreau sa tin masin 10 ani? Incredibil de zgomotoasa cutia automata(turatii/viteze mari).
    Si nici de consum nu e sigur ca se scoate 6 in oras pe parcursul unui an de mers prin mediu urban.
    Sunt prea multe dezavantaje fata de avantaje. Momentan, o hibrida si in special yaris hibrid, nu merita la 19 mii euro pachetul care sa aiba minime optionale. mai asteptam versiunea urmatoare mai buna si mai ieftina.

    • Pareri si pareri. “Isi scoate banii” presupune luarea in calcul a TCO-ului (costul total de exploatare), chestie pe care rareori o fac persoanele fizice, fiind un calcul specific firmelor care achizitioneaza masini de flota. Costurile de intretinere sunt mai mici decat la motoarele conventionale echivalente (fata de un diesel comparabil reviziile pot ajunge chiar la jumatate), iar fiabilitatea mult mai buna presupune si riscuri mai mici de defectiuni, mai ales in utilizare intensa. Apropo de baterii, incidenta problemelor la Prius, de exemplu, a fost de vreo 0,01%… E adevarat, cu bateriile exista un dezavantaj major: daca masina sta nepornita 2-3 luni, bateriile se degradeaza mult mai repede, din cauza lipsei ciclurilor de incarcare/descarcare. Dar, sincer, cata lume tine masina “pe dreapta” perioade asa de lungi?

      Consumul depinde foarte mult de o serie de factori: de la stil de condus si temperatura exterioara pana la aglomeratie si geografie. “6 la suta” nu e o valoare universal valabila, ci trebuie raportata la un anumit cumul de conditii, in care se poate face si o comparatie cu celelalte tipuri de propulsie. Atentie, de preferat cu motoare cuplate la cutii automate, ca sa fim fair-play.

      Dezavantaje prea multe fata de avantaje? Depinde de perspectiva – de exemplu, daca poluarea ar fi taxata corespunzator, cred ca am avea foarte mari surprize cand am descoperi cat de costisitoare sunt masinile conventionale. Iar pretul lui Yaris e justificat si de nivelul de dotari – apropo, pretul versiunii de baza e sub 15.000 de euro (asa, ca sa avem, totusi, un termen de comparatie).

      Pareri si pareri :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *