Toyota, Honda, Skoda la 12-18.000 euro? Mașină nouă sau second hand?

Userul „Codrut” are o dilemă destul de interesantă pentru bugetul său:

Buna seara.
Felicitari pentru site. Dupa parcurgerea fugara a acestuia (cca 45 min) sint impresionat de acuratetea sfaturilor pe care le dati (voi parcurge cu siguranta tot site ul zilele urmatoare).
Un sfat din partea dv m-ar ajuta mult.
As dori achizitionarea unei masini in curand.
Buget: 12-18000€.
Parcurg circa 12000 km/an, preponderent oras (Bucuresti).
Legat de motorizare, in urma experientei de cca 10 ani cu un Diesel coreean, optiunea e aproape ferma: benzina.
Am vizitat reprezentanta Toyota, in vederea achizitionarii unei Corolla 1,6l, benzina, cca 132 CP. Nu a fost dragoste le prima vedere (tabla mi s-a parut subtire, lipsa scut motor, cei cca 132 CP se obtin la 6500 rot/min-rosu incepe la 7000 rot/min, schimbarea treptei de viteza produce un zgomot decelabil clar-asta in show room, inca nu am facut test drive ul, e vorba de varianta cu cutie automata, materiale de interior-varianta Sol neconvingatoare). Pret pentru varianta inferioara de echipare (Luna) circa 16000 €. Accepta si tichet rabla (6500 Ron). Asta in conditille unui discount afisat de cca 3500 €. Nota:cred ca e ultimul an de fabricatie al acestei serii, am vazut o prexentare cu noua Corolla 2017.
Intrebare: avind in vedere datele mentionate, ce-mi recomandati?
Noua sau SH ? (nu sint adeptul SH desi am colegi cu masini germane, vechi de 3-5 ani aduse “de afara”, multumiti de ele).
Toyota?
Honda?
Skoda?
Sau SH de 2-3 ani vechime?
Multumesc anticipat pt raspuns.

E o mică provocare dilema lui, așa încât iată ce i-am răspuns:

Buna seara (cam tarziu, e adevarat, am fost ocupat)

Bugetul variaza destul de mult, sincer – diferenta de 6.000 de euro reprezinta 50% din valoarea minima a bugetului. Ar fi interesant daca ati lasa si o marja de eroare pentru carburant si pentru intretinere, ca sa va faceti o idee cat ar fi costurile anuale.

Ok, avand in vedere ca veti utiliza masina destul de putin (sub 15.000 km, adica) si mai ales in mediul urban, o motorizare pe benzina e recomandabila din start. Atentie, insa, eu unul nu recomand motoare pe benzina turbo, mai ales de mica cilindree (din categoria downsizing), deoarece ajungem la probleme oarecum similare cu un turbodiesel. De preferat, pentru batai de cap cat mai putine, e un motor pe benzina aspirat.

In ce priveste modelul Corolla, inteleg ca va intereseaza o masina mai maricica si care sa ofere spatiu. Nu mi se pare cea mai buna solutie pentru aglomeratia din Bucuresti, unde vad mai potrivita o masina hatchback (gen Auris) sau chiar de clasa mica (gen Yaris). Referitor la Corolla, intr-adevar, pe finalul acestui an (cred) va aparea si la noi versiunea facelift a lui Corolla, probabil de aceea modelul din showroom, ante-facelift, are acel discount. In principiu e de preferat versiunea facelift a unui model, care promite rezolvarea multor hibe. Eu unul ma astept ca faceliftul sa rezolve si niste probleme cu materialele, care, intr-adevar, sunt cam neconvingatoare la aceasta generatie Corolla (in principiu promit o buna robustete).

Daca spatiul pe care il ofera Corolla nu e, totusi, primordial, imi permit sa va recomand un Yaris Hybrid, dar cel putin in versiune de echipare Luna. Cunosc destul de bine masina (puteti citi testul aici) si, sincer, mi se pare excelenta pentru mediul urban, atat din punct de vedere al confortului (are cutie automata), cat si al consumului (e mai economica decat un diesel similar). In plus, contrar folcorului, sistemul hibrid e foarte fiabil (cu mult mai fiabil decat un diesel ori un benzinar turbo), presupune costuri de intretinere mai mici si impozit derizoriu. Si va dau o bulina verde pentru ca poluati mai putin :) Problema tine, insa, de pretul de achizitie, care e la limita superioara a bugetului alocat.

Daca nu v-am convins cu Yaris Hybrid, as risca sa va indrept atentia spre noua Honda Jazz. Din pacate, nu am apucat sa fac un test cu aceasta noua generatie, dar am auzit multe lucruri de bine despre masinuta. Iar la 15.000 euro reprezinta un pachet foarte interesant din punct de vedere al spatiului interior, al modularitatii, al calitatii, al dotarilor si al motorizarii. Daca, totusi, spatiul interior mai mare e prioritar, ar mai fi Honda Civic Sedan, care cu siguranta beneficiaza de oferte si discounturi cel putin la fel de bune ca Toyota Corolla. Iar motorul, desi de cilindree mai mare si o idee mai potent, e gandit foarte interesant pentru utilizarea in mediul urban, unde promite un consum ceva mai redus decat Corolla. Civic Sedan e mai putin spatios decat Corolla, dar s-ar putea ca materialele sa vi se para mai convingatoare.

Cu Skoda, lucrurile stau foarte bine in materie de spatiu si bine in materie de ambianta interioara, fie ca vorbim de Octavia ori de Rapid. Insa in domeniul motoarelor pe benzina se pot alege doar downsizing turbo. Care ofera un cuplu mai bun, dar, dupa cum spuneam, pot produce batai de cap din punct de vedere al fiabilitatii, plus ca nu sunt asa economice cum promite teoria. Octavia sau Rapid au multe argumente (apare, insa, si problema cresterii vertiginoase a pretului odata ce se intra pe lista de optiuni), dar eu personal sunt pro-japoneze.

Si aici as mai aduce in discutie Mazda3 (versiunea sedan, daca e nevoie de portbagaj ceva mai mare). Varianta G100, cu motorul pe benzina de 1,5 litri este ok, dar G120, cu motorul de 2,0 litri, e mai entuziasmanta (daca senzatiile la volan sunt sus pe ordinea de prioritati). Din punctul meu de vedere, cei de la Mazda fac niste modele foarte reusite, apropiate chiar de modele premium de la Audi-BMW-Mercedes. Mie personal mi-a lasat o impresie foarte buna noua Mazda3, asa ca ma tem ca nu prea pot fi obiectiv cand vorbesc despre ea…

Am ajuns si la capitolul „noua vs second hand putin uzata. Pe de o parte, o masina noua se devalorizeaza foarte mult in primul an de utilizare (practic, ai iesit cu ea din curtea dealerului, gata, i-a scazut valoarea cu 10-15-20%, in functie de brand si model) – de aceea, din punct de vedere financiar, o masina deja rulata, de 1-2 ani vechime, pare o oferta foarte tentanta. Pe de alta parte, domeniul second hand inseamna o loterie mai mica sau mai mare – nu stii cum a fost utilizata/intretinuta masina de precedentul proprietar, s-ar putea ca istoricul sa fie masluit (poate masina a avut un accident si a fost reparata). In plus, increderea in dealeri/handleri nu mai e ce a fost, pentru ca mai toata lumea apeleaza la chestii neortodoxe (de la dat kilometrajul inapoi pana la cosmetizarea unor chestii grave). In principiu, banii economisiti cu o masina second hand putin uzata ar putea fi utilizati in cazul in care apar probleme nedorite.

Sincer, nu e o decizie usoara, o masina noua plusand la capitolul siguranta achizitiei (desi si aici pot aparea ghinioane). Plus ca programul rabla e valabil doar pentru masinile noi, ceea ce reduce mult ecartul fata de second handurile putin uzate. Eu unul prefer o masina noua prin programul rabla decat un second hand putin uzat, sincer. Totusi, as mai face aici o mentiune: odata cu aparitia lui Prius 4, preturile lui Prius 3 tind sa fie mai „relaxate”, iar la circa 15.000 euro se poate gasi un model in stare foarte buna. Avand in vedere ca Prius e un adevarat etalon pentru fiabilitate, dar si pentru confortul in regim urban, nu as ocoli aceasta idee.

Acestea fiind spuse, va doresc succes in alegerea pe care o veti face.

VREI ȘI TU MAȘINĂ? CLICK AICI PENTRU O PĂRERE

2 Comments

  • Buna, stiu ca tu nu preferi masinile second hand,dar te rog dupa parerea ta intre un A3audi sportback 1.6din 2011 cu 110.000km si un A4 avant2.0 cu 146.000km la bord la acelasi pret 11.950 euro ,amandoua masinile in foto pe net par in regula,curate,cu revizie tehnica facuta noua la reprezenta audi si full option,crezi ca merita pretul??? Te rog raspunde-mi. Masinile sunt in Germania,noi aici locuim. Eu cred ca cer un pic cam mult,ceva ar putea sa mai lase din pret.

    • Buna,

      Nu am inteles, e vorba de motorizarile diesel (TDI) sau cele pe benzina? Inclin sa cred ca e vorba de benzinare, deoarece rulajul e mic pentru o tara ca Germania. Daca merita sau nu pretul, asta nu pot spune – dat fiind ca vorbim de reprezentanta, care ofera garantie, e normal ca pretul sa fie mai mare decat in cazul unor masini vandute de persoane fizice.
      Mai conteaza si pentru ce e nevoie de masina: A3 Sportback se preteaza mai mult in traficul urban, in timp ce A4 Avant e foarte spatios, deci e indicat pentru drumuri lungi, de vacanta, cu masina plina de oameni si bagaje. De altfel, cele doua modele difera si in privinta categoriei, A3 fiind inferior lui A4…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *