10/10/2015

Toyota – al 12-lea an lider în ”Topul Interbrands”. BMW ajunge pe locul II. VW pierde teren

Cei care sunt înnebuniți după topuri se vor bucura să afle că a fost publicată ediția 2015 a ”Best Global Brands”. Principial, cei de la compania de consultanță Interbrand încearcă să estimeze care este valoarea unui brand, atât din analiza financiară, dar și din cea mult mai subiectivă, a percepției lumii asupra brandului respectiv și a forței acestuia. Mă rog, bla-bla pentru corporatiști.

Clasamentul din domeniul auto îl puteți analiza în poza de deschidere. Dar mi-am zis că ar putea fi mult mai util să vedem cum au evoluat cele mai valoroase branduri auto ale momentului de-a lungul anilor – mai exact, din 2000 încoace. Iar graficul următor cred că explică extrem de multe despre ce înseamnă un brand auto cu o imagine solidă.

interbrands 2015 toyota volkswagen - oraan 1CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE

Ediția din acest an a topului celor mai valoroase branduri auto atrage atenția, deoarece apare la puțin timp după izbucnirea scandalului VW. Iar asta influențează din plin valoarea brandului german, singurul din acest top care suferă o scădere. Și nu una mică, deoarece -9% înseamnă pentru Volkswagen o pierdere de peste un miliard de dolari ca valoare, conform Interbrand.

Nasol. Mai ales că astfel se reduce brusc diferența față de urmăritorii principali din top, Ford, Hyundai și… Audi. Dar și pentru că VW ratează șansa de a se mai apropia de ”plutonul fruntaș”: Toyota, BMW, Mercedes-Benz și Honda. Atenție, a nu se confunda brandul Volkswagen cu Grupul Volkswagen (care deține titulatura de Number One mondial din punct de vedere al numărului de vehicule vândute de toate brandurile grupului). Asta așa, ca să fie mai clar cam unde se situează Toyota față de Volkswagen, ca brand…

Toyota lider absolut

Și uite așa ajungem la adevărata vedetă a topului Interbrand: marca japoneză este, din punctul meu de vedere, cel mai bun exemplu de competență în domeniul auto. Chiar dacă a fost lovită de criza din 2008 mai mult decât principalii urmăritori, după care ”scandalul pedalei” i-a provocat pierderi serioase de imagine, dar și financiare, Toyota s-a redresat uimitor de rapid.

Și acum este iar, pentru al 12-lea an consecutiv, cea mai valoroasă marcă auto, fiind estimată la aproape 50 de miliarde de dolari (marca de pe locul al 2-lea încă nu a ajuns la 40 de miliarde!). Mai mult, în topul general, în care patru dintre primele 5 branduri sunt din domeniul IT, Toyota este pe locul 6, datorită unei creșteri de 16% – la nivelul la care a ajuns Toyota, o astfel de creștere ”two digits” este de-a dreptul uimitoare, sincer. Și când te gândești că acum vreo 3-4 ani îi sufla în ceafă Mercedes-Benz…

Nu sunt un fan declarat al mărcii Toyota, dar trebuie să recunosc faptul că o admir sincer. Deci nu mă miră evoluția pe care a avut-o până acum, din perspectiva Interbrand. E pur și simplu un exemplu: și-a clădit o excelentă reputație de fiabilitate, Prius a schimbat mult lumea și Toyota a devenit top-of-mind pentru propulsia hibridă, iar implicarea în propulsia nepoluantă pe bază de hidrogen e lăudabilă (chiar dacă, din punctul meu de vedere, Toyota ar fi trebuit să nu evite propulsia electrică 100%, care mi se pare o soluție mult mai bună pentru viitorul imediat – vezi Tesla).

BMW depășește Mercedes-Benz, în sfârșit

Ok, hai că am lăudat destul Toyota, e cazul să îndrept reflectoarele spre BMW. Care marchează o premieră foarte importantă pentru fanii mărcii în această ediție a topului Interbrand: depășește, în sfârșit, Mercedes-Benz și ajunge pe a doua poziție. Mă întreb dacă la acest rezultat nu a contribuit și parteneriatul cu Toyota… Cred, totuși, că în balanță atârnă mai mult capitalul uriaș de simpatie al publicului, dar și faptul că BMW mizează din ce în ce mai mult pe dezvoltarea sustenabilă – și nu doar la nivel declarativ.

Despre Mercedes-Benz nu știu ce să zic. Faptul că BMW i-a luat, în sfârșit, fața rivalului german e o chestie de ”așa e-n tenis business”. Din păcate cred că e cam frustrant să ajungi pe locul 3, după ce în 2012 ai ratat locul 1 la o diferență de valoare mai mică de 200 de milioane de dolari față de lider. Un duș rece și o lecție din care managerii Mercedes-Benz vor trage niște învățăminte, clar.

Urmăritorii brandurilor de pe podium

O situție ciudată are Honda. De-a lungul ultimilor 15 ani a rămas constant pe locul al 4-lea. Ceea ce e mult mai bine decât traseul parcurs de Ford (care a decăzut de la peste 35 de miliarde valoare la începutul anilor 2000 la doar 7 miliarde în momentul crizei, revenind acum la puțin peste 10 miliarde). Dar constanța japonezilor se traduce, de fapt, printr-o serie de coborâșuri și recuperări, care au însemnat, de-a lungul celor 15 ani, o evoluție de numai 50%. Cred că e cam frustrant pentru șefii Honda că brandul lor valorează mai puțin de jumătate față de Toyota, deși au pornit de la o diferență foarte mică în urmă cu 15 ani.

În plutonul urmăritorilor, cred că evoluția care atrage atenția cel mai mult este a mărcii sud-coreene Hyundai – despre care chiar și șefii Volkswagen spuneau că e un rival foarte periculos din cauza creșterii rapide. După care nu poate fi omisă Nissan, care revine destul de puternic, în principal datorită pariului pe SUV-uri și crossover-uri, dar și datorită celei mai vândute mașini electrice din lume în acest moment: Leaf.

Ford am văzut că, până în momentul crizei, a avut o involuție de-a dreptul meteorică. Dar acum pare să fi găsit soluția pentru o redresare sănătoasă. Iar dacă problemele Volkswagen se vor înăspri, cu siguranță Ford va fi peste rivalul german în ediția din 2016 a topului Interbrand. Audi a crescut binișor până acum, la fel și Porsche. Dar mă aștept ca scandalul VW să se reflecte într-o stagnare la anul. Cât despre Harley Davidson… mi s-a părut interesantă includerea celui mai cunoscut brand moto din lume în acest top mai mult raportat la evoluția VW ante-criză.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *