20/06/2016

Noua mea Toyota Prius 2 – de ce am ales o mașină hibridă second hand

La peste un an de când am vândut Jimny-ul, iată că a venit momentul să devin proprietarul unei noi mașini: de această dată, un model hibrid second hand, Toyota Prius 2. Cum am ajuns, totuși, la această alegere?

Lista de priorități

Am aproape 40 de ani, consider că sunt suficient de matur încât să gândesc pragmatic, nu superficial, mă pregătesc să devin familist (mai devreme sau mai târziu, să vedem…) și sunt mult mai conștient de ce înseamnă efectele poluării (de aceea am pus „pe roți” site-ul Ecoprofit.ro).

Așa încât pe lista de priorități în ce privește mașina de familie dorită am bifat așa:

  • patru uși, spațiu pentru 4-5 pasageri, portbagaj de minimum 400 litri
  • mașina sigură, confortabilă, economică
  • de preferat un grad de poluare cât mai redus

Observați că lipsește exact cel mai important lucru: suma maximă pe care eram dispus să o plătesc. Ei bine, din păcate o mașină nouă, fie ea și cea mai ieftină Dacia Logan, ieșea din discuție, pentru că nu am banii respectivi acum și nici nu mai am de gând să mă bag sclav la vreo bancă pentru un credit. Deci, cu toată părerea de rău, tot spre domeniul second hand trebuia să mă îndrept.

Ba mai mult, spre o mașină în zona a 5.000 de euro – cumva contrar a ceea ce „propăvăduiesc” în pagina de sfaturi. Pentru că, la banii ăștia, deja vorbim de multe riscuri din punct de vedere al fiabilității și siguranței. Doar dacă nu cumva…

… există o variantă nebăgată în seamă

Cu mult timp înainte de a renunța la Jimny am devenit fan al mașinilor eco și semi-eco: electrice, hibride și plug-in hibride – de altfel, pe Ecoprofit.ro testez doar mașini cu propulsie alternativă. Iar despre Toyota Prius m-am documentat destul de mult, în ideea că următoarea mașină va fi măcar una hibridă (nu e cazul acum să vă povestec de visele mele aiurite de a transforma Jimny-ul într-un offroder electric dotat cu sistem range-extender…).

Și uite așa am descoperit că generația a II-a a celui mai cunoscut model hibrid din lume e considerată ca fiind unul dintre cele mai reușite modele de pe piața auto a ultimelor decenii. Dacă până și nemții au plasat Prius-ul pe cele mai înalte poziții ale topurilor fiabilității, înseamnă că nu vorbim de marketing umflat cu pompa.

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1002

Toyota Prius 2 este o mașină foarte potrivită cu lista mea de priorități:

  • are patru uși, spațiul interior este la cote de berlină de clasă medie (ampatamentul de 2,7 metri este cu doar 1 cm mai mic decât al Passat-ului din aceeași perioadă de fabricație), iar portbagajul de 400 de litri e cam la fel cu al unui Focus hatchback (care mi se pare suficient pentru ce am eu nevoie în cea mai mare parte a timpului)
  • gradul de siguranță foarte bun a fost remarcat de Euro NCAP, mașina a primit tot timpul review-uri foarte bune din punct de vedere al confortului și relaxării în conducere (chiar și eu am testat-o acum mulți ani și mi s-a părut foarte bună pentru familiști și cei care nu sunt grăbiți), iar nivelul de dotări este de la foarte bun în sus (deși nu sunt așa pretențios, mă interesează cruise control, bluetooth sau senzori de parcare)
  • consumul a fost tot timpul un atu al mașinii, Prius-ul rivalizând cu mașinile diesel similare ca dimensiuni și performanțe; la care se adaugă gradul de poluare mult mai redus decât al oricărei alte familiste având cutie automată

Atâta doar că tehnologia hibridă e cam scumpă… Sau poate nu?

Cam cât costă un Prius 2

De peste un an de zile urmăresc piața de anunțuri second hand a mașinilor eco, în special anunțurile de Toyota Prius. Eram curios să văd cam care este dinamica acestui segment foarte mic din piața de mașini second hand, mai ales într-o țară în care folclorul spune că dieselul e „ză best”. Și tot folclorul mai spune că „electricele e proaste” – deși nimeni nu știe să spună de ce…

Cam de la începutul acestui an au început să apară și Priusuri 2 în zona a 5.000 de euro, dar caracteristicile și descrierile nu prea îmi sugerau încredere.

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1003

Bateria sistemului hibrid este considerată marele „călcâi al lui Ahile” pentru Prius. În principiu, are o garanție de 8 sau 10 ani, iar incidența defecțiunilor de până acum este insignifiantă. Totuși, există riscul ca bateria unei mașini vechi să nu mai fie bună, deci te poți pomeni că te paște o cheltuială de vreo 10.000 de lei pentru înlocuirea ei.

E adevărat, există și posibilitatea de a cheltui doar câteva sute de euro dacă găsești un specialist care să înlocuiască doar celulele defecte ale bateriei, dar e mai dificil și necesită mult timp. Apropo de timp, mai intervine o problemă: bateria poate să-și piardă din capacitate dacă mașina a fost trasă prea mult „pe dreapta”, fără a fi pornită sau utilizată (în principiu, dacă bateria face pauză mai mult de o lună cu niște minime cicluri de încărcare/descărcare, riscurile cresc exponențial).

Deci destule temeri în privința bateriei, la care se adaugă obișnuitele bătăi de cap de natură mecanică. Așa încât mă interesau în principal Prius-urile din a doua generație, fabricate începând cu 2006 (mai ales că exemplarele din 2004 și 2005 au trecut și prin ceva rechemări în service, deh, bubele „tinereții”). De preferat mașini cu un rulaj mediu de circa 20.000 km / an și eventual cu bateria schimbată. Modele care, în România, sunt cam de la 6.000 euro în sus, prețul scăzând în funcție și de kilometraj.

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1004Ei bine, într-o dimineață, foarte devreme, mi-a atras atenția un anunț, am dat telefon, mi s-au spus câteva informații importante, am avut șansa de a apela la un mecanic în care aveam încredere pentru a-i face o inspecție rapidă mașinii, după care m-am deplasat eu la fața locului unde am făcut verificarea la reprezentanța Toyota, lucrurile au ieșit mai mult decât mulțumitor, am bătut palma cu proprietarul și… iată-mă proaspăt proprietar de Toyota Prius 2!

Iar acum urmează un jurnal de bord, în care voi încerca să evidențiez plusurile și minusurile acestei mașini în utilizare normală. Sper că vor fi multe plusuri și cât mai puține minusuri, dar trebuie să fiu realist: e o mașină second hand, deci loteria are un grad ridicat de risc. Om trăi (a se citi „om conduce”) și om vedea.

CITEȘTE AICI JURNALUL DE BORD CU TOYOTA PRIUS 2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *