unii combat vinovăţia oamenilor pentru poluare…

Un reportaj de pe net m-a făcut să mă scandalizez puţin la gândul că unii chiar cred că omenirea nu trebuie să îşi asume răspunderea pentru poluare. Un fel de partizani ai petroliştilor, dacă mă gândesc mai bine…

Accentul este pus pe emisiile de CO2, concluzia fiind că efectul de seră nu este influenţat de cantitatea de dioxid de carbon din atmosferă. Dovezile sunt relative, cam ca în orice reportaj, dar sunt destul de credibile. În principiu, tipii ăştia spun că nu ar trebui să ne facem griji din cauza poluării produse de noi.

Ceea ce eu personal consider că este fals. Poate că ideile din reportaj sunt corecte, dar ele dau apă la moară celor care distrug ecosistemul. Să afirmi că emisiile de CO2 NU afectează climatul în mod negativ înseamnă, de fapt, să te minţi singur.

Interesant că acest reportaj vine într-o perioadă foarte tensionată, în care organismele din întreaga lume încearcă să forţeze marile companii din industrie să reducă poluarea – cel puţin în Europa se duc lupte intense pentru impunerea unei limite drastice în ce priveşte emisiile de CO2. Tratatul de la Kyoto este un punct sensibil pentru USA, care refuză sistematic să-şi reducă emisiile poluante.

Vinovatul principal: soarele, normal. Adică noi putem continua să poluăm şi să ne distrugem ecosistemul, întotdeauna vom găsi un ţap ispăşitor, nu?!

Dacă aveţi răbdare, urmăriţi şi voi reportajul ăsta şi încercaţi să judecaţi singuri. Din punctul de vedere al industriei auto, emisiile mai periculoase nu se datorează dioxidului de carbon, ci noxelor şi particulelor, care ne afectează în mod direct sănătatea. La efectul de seră, contribuţia maşinilor este mică. Per total, transporturile (incluzând maşinile personale, camioanele, utilajele, trenurile, avioanele, vapoarele) sunt vinovate cam în proporţie de o treime pentru încălzirea globală – principalul inconveninent fiind emisiile de CO2 provenite din sursele fosile, ceea ce dezechilibrează circuitul dioxidului de carbon în natură.

O altă treime revine industriei (încă sunt multe uzine şi termocentrale care folosesc combustibilii fosili), în timp ce ultima treime revine naturii, prin vulcani şi altele.

Inevitabil, reportajul ajunge la bani. La miliardele de dolari care se duc pe cercetările în domeniul meteorologiei şi a studiului efectului de seră. Cu alte cuvinte, teoria conspiraţiei, pe picior mare. Chiar şi aşa, nu trebuie să luăm poluarea în serios, la nivelul conştiinţei fiecărui individ? Ar fi păcat să ne dăm seama doar când va fi prea târziu, când banii şi conspiraţiile nu vor mai conta.

1 Comment

  • chiar acceptand ideea ca la nivel global impactul omului e minor grija pentru emisiile poluante ar trebui sa fie mai mare.
    Nu se poate sa nu remarci ca o zi in provincie e mai putin obositoare decat una intr-un oras aglomerat si asta partial datorita aerului mai curat.
    Mergand pe motor remarci destul de usor si foarte deranjant ce efect are asupra narilor si mai ales asupra plamanilor “impactul uman minor”.
    Bineinteles ca soferul de autoturism din spatele filtrului de particule nu va simti acest lucru imediat insa il vom auzi la o bere cu prietenii laudand aerul curat de la munte si vorbind despre cat de nasol e aerul din Bucuresti.

    PS: am mai mult repsect pt soferul unui Logan intretinut ca un Audi decat pt soferul unui A-seis Diesel cu 500.000 km la bord intretinut ca o Dacia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *