22/05/2015

Timbrul de mediu, hop de netrecut pentru Jimny…

Din nou am luat decizia să mă despart de Jimny. Motivele mele sunt foarte obiective: banii din vânzarea mașinii îi voi folosi pentru o investiție, deci consider că merită sacrificat drăguțul de Jimny. Numai că, oricât de capabil ar fi Jimnylică în offroad, uite că timbrul de mediu este un obstacol mult prea dificil în calea vânzării…

De ce?

Pentru că, ”mulțumită” ordonanței din 2012, aplicată retroactiv mașinilor înmatriculate în RO înainte de 2007, cumpărătorul lui Jimny va trebui să plătească timbrul de mediu pentru această mașină, la fel ca și pentru o mașină similară adusă de afară. E stupid și meschin, dar, din păcate, e lege.

Ca idee, timbrul de mediu pentru Jimny-ul meu se cifrează la 1.001 euro. Nu râdeți, ăsta e rezultatul calculatorului ANAF, pentru 1.328 cmc, Euro 3, 184 g/km CO2 și vechime 11-12 ani. Și mai hilar este că, de la 1 septembrie, timbrul va scădea la 760 de euro. Că așa vrea mușchii lui vacile care au gândit formula de calcul a timbrului de mediu.

Mult mai hilar este că un Jimny cu motor Euro 2 (deci mai poluant decât al meu) necesită doar vreo 454 de euro. Să râzi de ciudă, nu alta! Pe de altă parte, în cazul unui Jimny Euro 4, variația pe 5 ani a timbrului de mediu este de vreo 400 de euro (începe de la 405 euro și ajunge la 850, pentru un model cu 5 ani mai ”tânăr”). Deci apare o întrebare justă: de ce draq ar mai vrea cineva să cumpere Jimny-ul meu?

Și uite așa drăguții de guvernanți mă aruncă în rândul câtorva sute de mii de români, aflați în aceeași situație ca mine: oameni cu mașini înmatriculate înainte de 2007 și pe care acum ar vrea să le vândă, dar se lovesc de bariera retroactivității timbrului de mediu. O retroactivitate care, ce să vezi, îi pune pe mulți potențiali cumpărători în poziție de șantajiști: ”Dacă nu scazi timbrul de mediu din preț, îmi cumpăr mașina din Germania”. Că, se știe, Jărmania este patria la mașinile cele mai bune și mai bengoase din lumea asta care este.

Acum, na, mulți dintre vânzători se lasă intimidați de acest lucru. Pentru că, din păcate, nu realizează că adusul unei mașini din Germania este cu multe semne de întrebare. La prețul mașinii se adaugă comisionul celui care o aduce sau costurile drumului pentru cel care și-o aduce singur. După care intervin marile semne de întrebare privind proveniența și situația (o fi fost reparată-cosmetizată? o să-i cadă toate cele după ce o cumpăr? are kilometrii dați înapoi? o fi furată? etc).

Recunosc, o mașină second hand din Germania este, în teorie, de preferat uneia folosită în România – dar, în practică, dealerii turci, arabi, ruși, sârbi, etc aplică strategeme neortodoxe la fel ca samsarii noștri. Așa, ca să-mi fac reclamă mașinii mele, preferați un Jimny similar din Europa, fără să știți nimic sigur despre el, sau Jimny-ul meu luat de la dealerul Suzuki B&S Motors și în care am cam băgat bani să-l mențin la cote cât mai bune din punct de vedere tehnic? Pe același principiu, o mașină adusă de afară cu texte de genul ”impecabilă, a fost al unei bătrâne, ținută numai în garaj, etc” poate fi o afacere păguboasă față de una luată de la un om onest din România, că nu s-a golit țara de astfel de persoane.

Bun, revin la timbrul de mediu, că altfel unii și-ar putea face impresia că, de fapt, îmi vărs năduful că nu-mi pot vinde mașina. Nicidecum. Mă defulez iar împotriva nonsensului gândirii celor de la guvernare, indiferent de culoarea politică – pentru că infamul timbru este și al pesedeilor, și al peneleilor, și al pedeleilor, al tuturor infecților pe care îi alegem iar și iar în scaunele de parlamentari, senatori și guvernanți. Dar pe care, evident, împunsăturile mele nu îi deranjează, pentru că a fi politician în România echivalează cu a avea obrazul mai gros și mai nesimțit decât șoriciul de porc.

Of, dar să revin la timbrul de mediu. Deci suntem niște sute de mii de români afectați nemilos de niște decizii stupide. De fapt, sacrificați fără scrupule pe altarul politicii. De ce? Pentru că mai normal ar fi un impozit anual, după modelul celor aplicate în statele vestice, un impozit care să țină seama de vechime și de poluare și care să demotiveze gradual oamenii să mai aibă mașini vechi, îndreptându-i spre cele noi sau măcar mai puțin vechi.

Dar, vai, nu, un astfel de impozit nu ar mai afecta niște sute de mii de românași, ci niște milioane de votanți, nu-i așa? Și ce partid vrea să riște o astfel de măsură nepopulară? Pesedeul în niciun caz, iar peneleul se face că plouă – credeți că, odată preluată puterea de băieții și fetele din spatele lui Iohannis, brusc se vor lua decizii pertinente? Da, aș vrea să pariez că lucrurile nu se vor schimba și să pierd pariul, dar știu că, din păcate, nu am cum să-l pierd. Pentru că interesele cu infama asta de taxă auto sunt mari și proaste. Iar gândirea de perspectivă e foarte limitată, dacă nu chiar inexistentă.

Parcă și văd niște gânditori de pe la ministerul mediului cum se vor grăbi să mă sfătuiască să apelez la programul ”Rabla 2015”. Adică să dau Jimny-ul meu bun în schimbul unui Logan chel, pentru care mai trebuie să fac rost de vreo 5-6.000 de euro suplimentar? A, păi dacă vreau o mașină mai bună, mai dotată, poate chiar hibridă sau electrică (deci foarte scumpă), pot să fac un credit la bancă. Oh, really?! Să devin iar sclavul ratelor, după ce m-am lecuit cu creditul făcut pentru Jimny? Mi-e și milă de tinerii imberbi care vor mușca momeala cu ”Prima Mașină”…

Dar, băi, guvernanților, v-ați gândit vreun moment că nu vreau altă mașină, ci vreau să investesc banii de pe Jimny într-o afacere, pe care, oricum, o să o căpușați voi cu toate legile și impozitele voastre? Vai, dar cum, de ce să fii antreprenor în România când poți mai bine să fii sclavul unei companii care să te stoarcă ieftin de idei și muncă foarte valoroase în străinătate? Că doar o parte din profitul acelei companii se duce sub formă de șpagă în buzunarele celor care fac legile de așa natură încât să te aducă în situația asta. Ce, sună a conspirație?

Cam asta e treaba cu timbrul de mediu. Una dintre miile de decizii cretine ale guvernelor cretine care conduc o țară de ignoranți creștini (cică). Până la urmă, mă resemnez: merit timbrul de mediu așa cum îmi merit și guvernanții. Și cu asta-basta, mă duc să mă întâlnesc cu un potențial client, interesat de Jimny. Să văd dacă, de data asta, pot depăși obstacolul taxei auto. Ce zici, Tăricene, un pronostic, ceva?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *