Volkswagen Golf 7, între dezamăgire și promisiuni

Așadar, noul Volkswagen Golf 7 a fost arătat lumii, cu oareșce surle și trâmbițe, într-un eveniment separat, deși, să fim serioși, tot la Salonul Auto Paris 2012 își va consuma premiera mondială oficială.

Pentru moment, am în fața ochilor doar niște imagini. Imagini care, la prima vedere, am crezut că sunt niște randări mai puțin inspirate decât altele apărute în ultimii doi-trei ani pe meandrele netului.

Nu sunt un fan al fenomenului VW Golf (cum să-i zici altfel, dacă de cinci ani încoace e cel mai vândut model din Europa?!), dar nici nu sunt un detractor fără minte. Consider Golful o mașină normală, ok din cam toate punctele de vedere, căreia nu prea ai ce să-i reproșezi cu adevărat, dar nici nu are cum să te atragă iremediabil.

Totuși, mă așteptam ca VW Golf 7 să arate mai evoluat. Trecerea de la VW Golf 5 la VW Golf 6 (care, o repet până la epuizare, e de fapt faceliftul lui Golf 5, nu o generație nouă) a avut un mult mai mare impact, deoarece formele rotunjite au lăsat locul unor muchii pur și simplu germanice.

Acest Golf 7, însă, mi se pare nu doar cam prea conservator, ci și puțin sub nivelul lui Golf 6 la nivelul aspectului. Farurile vor să fie high-tech, dar mie îmi inspiră banalitate, în timp ce stopurile par inspirate prea mult de la Audi. Doar alura generală și forma laterală urlă efectiv că vorbim de un Golf.

Așadar, nu e o mașină frumoasă (nici nu mă așteptam la asta), ci pur și simplu normală, însă ceva mă deranjează în aspectul ăsta cam monoton. Sincer, îmi amintesc de anii copilăriei, când am început să schițez mașini – linii drepte, fără pretenții de design. Cam ăsta e și Golful. Sau… poate asta o fi rețeta succesului pe care au găsit-o cumva nemții după cercetări neobosite?

Interiorul e cam Passat. Din imagini, respiră o calitate incontestabilă – dar să nu omitem faptul că în poze avem versiuni de top, cu echipări pretențioase. Comenzile sunt suficient de cunoscute, displayul ăla uriaș sunt curios dacă e standard, iar ergonomia generală pare doar normală.

Nu știu de ce, dar mă așteptam la altceva în habitaclul unui Golf nou. Nu știu la ce, dar nu la un stil cumplit de germanic și monoton. Mă rog, nu că Golf-ul ar fi oferit o ambianță mult diferită până acum… Practic, Golf 7 arată ca un Passat mai mic pentru șofer, ceea ce cred că va fi excelent pentru cei care vor cumpăra viitorul ”Golf cu coadă”, fie că se va numi Jetta, Vento ori altfel.

Dacă aș avea bani de Golf, nu cred că mi-aș cumpăra Golf. Așa cum nu îmi cumpăr nici iPhone. Sau Adidas. Ori alte chestii ale brandurilor la modă. Ceea ce nu înseamnă că Golful îl consider un eșec. Doar că nu mă tentează, cel puțin acum, când am la îndemână doar imagini.

Dar să ne gândim puțin la milioanele de cumpărători care nu-și pierd timpul cu analiza sectorului auto. La fel ca în cazul telefoanelor sau televizoarelor, sunt clienții care vor ”cea mai bună mașină din segment”. Și dacă mulți exclamă ”Golf!”, iar vânzările arată că Golful e cel mai cumpărat… ce vor face acești clienți din inerție?

Vor deveni clienți de Golf, evident, fără să-i mai intereseze dacă au făcut o afacere bună, proastă sau normală. Pentru că, oricum, nu au termen de comparație cu alte mașini și preferă să se bazeze pe renumele unui brand și pe imaginea bună a acestuia în ochii celor din anturaj.

Nu e vina lor, a acestor clienți, că sunt superficiali și dezinteresați de informare. Încerc să nu generalizez: evident că amatori de Golf sunt și cântăreți de operă, și maneliști; și profesori, și dulgheri; și tineri, și bătrâni; și don juani, și famiști.

Practic, Golf-ul e un Logan mult mai elevat ca imagine. Adică o mașină despre care cei din jurul tău cam sunt de acord că e cea mai bună alegere. De ce? Pentru că ăsta e folclorul, ”așa se zice”, nu mai contează sursele.

În plus, VW își permite niște discounturi de stă mâțu-n coadă. E o politică interesantă, care prinde muștele clienții în mreje garantat: brandul se poziționează mai premium, cu prețuri măricele, dar îți face o favoare, ție, clientului, și scade prețul până la nivelul unui producător generalist.

Deși ăla este prețul corect al Golf-ului, cel la care s-a ajuns după aplicarea discountului, clientul are impresia că i s-a făcut o super-favoare, deci face o super-afacere, et voila, succesul Golfului este garantat. Din nou. Indiferent de detractori, de concurență, de părerea lui Mărculescu sau a altuia.

În concluzie, dacă mă veți întreba dacă merită cumpărat noul VW Golf 7, nu cred că am ce să vă răspund decât ”da”. Nu am argumente suficient de puternice pentru a contracara folclorul și inerția publicului, dar nici nu intuiesc acum minusuri serioase ale mașinii (în afara designului realmente monoton).

Heil Golf! Sorry pentru concurență, dar continuitatea și constanța sunt, cu adevărat, factorii decisivi ai instaurării celui de-al țâșpelea reich. Pentru că Golful exact asta este: o dominație de care nu ai cum să fugi, decât dacă ești prea revoluționar.

P.S.

Sunt foarte curios cum se prezintă noua Toyota Auris, care va fi inaugurată oficial tot la Salonul Auto Paris 2012. Din principiu, eu aș alege Auris, nu Golf, dar vreau să fac o departajare cât mai obiectivă posibil. Voi face mai peste o lună comparația asta, mai vedem atunci.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *