volkswagen – number one, toyota – îngenuncheată de americani

Concernul VAG e cel mai tare din parcarea mondială. Maşinile VW sunt deja aproape banale, dar uite că brand-awareness-ul e atâta de ridicat, încât parcă văd în faţa ochilor marşul trupelor SS în faţa lui Hitler (care, vorba aia, e chiar părintele ideologic al cunoscutei “broscuţe”).

Să ne înţelegem: maşinile VW sunt la fel de bune sau de proaste decât ale altor branduri similare (Opel, Ford, Hyundai, Toyota), dar ne lovim de psihologia clientului model, căruia îi place să se îmbete cu apă rece că a făcut nu doar o afacere bună (maşină germană şi fiabilă), ci şi dă bine în ochii lumii cu “o maşină serioasă”.

Bun, să trecem peste VAG.

Cu Toyota, se îngroaşă gluma. Unele state din America vor să impună legi de interzicere a comercializării maşinilor Toyota! Congresul îl toacă mărunt pe Toyoda, şeful concernului japonez. Mass media aruncă, din nou, ştiri incendiare, cu maşini Toyota care accelerează de nebune şi nu se mai opresc (de parcă stă vreun telespectator obez şi amator de hamburgeri să verifice CNN-ul…). Iar armatele de avocaţi încearcă să stoarcă Toyota de miliarde de dolari despăgubiri.

O adevărată inchiziţie în domeniul auto, cred că fără precedent.

Şi de ce? Pentru că, sub aşa-zisa grijă a guvernului pentru integritatea contribuabilului nord-american (guvern care, vorba aia, s-a micţionat pe world trade center şi vreo 3.000 de americani pentru a justifica intrarea în Irak), se ascund, de fapt, interesele financiare.

Să nu uităm că prin ’80-’90, maşinile japoneze, care le făceau arşice pe cele americane la capitolele calitate şi fiabilitate, au fost oarecum banate, prin introducerea de taxe aberante. Drept urmare, japonezii şi-au făcut fabrici pe teritoriul Statelor Unite, dându-le, aşadar, de lucru americanilor.

Dar, în acelaşi timp, dându-le peste nas mogulilor GM, Chrysler şi Ford. Care nu mai reuşeau să păcălească aşa mulţi clienţi să dea bani mulţi pentru maşini proaste. Ulterior, doi din trei au falimentat, remember? (bine, nu ştiu care e găselniţa cu falimentul, că acum GM şi Chrysler spui că sunt nişte firme curate, care nici usturoi nu au mâncat, nici gura nu le miroase – găselniţe americane, ce mai…).

Aşadar, Toyota s-a întins prea mult, iar acum o ia peste bot, cu admirabilul concurs al mass media – să fim înţeleşi, este un exemplu excelent de cum poate fi folosită mass media pentru a manipula opinia publică.

Oare este Toyota în pragul falimentului? Nu ştiu, sincer. Teoretic, mi se pare o marcă având un brand-awareness foarte solid. Practic, însă, realitatea văd că ne rezervă nişte surprize extreme. Şi, cum necum, multe lucruri duc spre ideea de conspiraţie bine pusă la punct, pentru a dărâma concernul japonez.

Operaţiune de mare succes până acum. Şi care mai are meritul că îi ameninţă pe ceilalţi producători – băi, în America noi facem legea şi noi vrem maşinile noastre GM, Chrysler şi Ford. Restul, cioku’ mic şi faceţi doar figuraţie, că altfel ne umflăm noi muşchii şi vedeţi pe dracu, clar?!

Că doar nu degeaba a fost denumită America “ţara tuturor posibilităţilor”. Uite una: poţi să dobori în stil meschin şi josnic una dintre cele mai respectabile companii din lume.

P.S.

Şi nu, nu le fac reclamă gratuit celor de la Toyota. Nu sunt prieten apropiat cu cei de la Toyota România. E pur şi simplu o revoltare obiectivă, în condiţiile în care e mult prea clar că toată afacerea este umflată cu pompa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *