VW chiar a călcat în străchini

O ştire prinsă în zbor de o ureche de-a mea spune că nu ştiu ce fost şef de la VW pledează vinovat într-un proces, acuzat de mituirea sindicatelor pentru aprobarea deciziilor consiliului de la acea vreme. Partea a doua a frazei sună cunoscut, neaoş româneşte, dar prima parte sună a mare prostie. Cum adică, ăla e fraier? Păi nu a mituit şi justiţia şi politicienii şi prietenii care urmau să fie implicaţi în caz? Cred că marii noştri tunari râd de se scutură cămeşile pe ei. Auzi, pledează vinovat!

Bine, nemţii sunt nemţi este clar, deşi ceva din ştire m-a făcut să cred că deja românismul i-a cam virusat. Tipul pledează astfel pentru că a căzut la o înţelegere cu autorităţile: va primi nu ştiu câţi ani, puţini, cu suspendare şi va plăti o amendă. Hopaaa! Deci cum îl cheamă? Că în scurt timp parcă văd că va figura prin consiliile administrative ale firmelor căpuşă de la noi.

Poante, dar serioase. Un astfel de scandal, început deja de un an, nu este de bun augur pentru mamutul Volkswagen. Printre deciziile respective au fost şi unele asemănătoare cu licitaţiile aranjate, binecunoscute la noi. Nemţii sunt, totuşi, nemţi, aşa că vor intra adânc în multe iţe şi vor tulbura multe afaceri.

O chestie care explică într-o măsură de ce modelele Volkswagen sunt aşa de scumpe în ultimii ani. Este adevărat, oficialii şi marketingul au trâmbiţat că este o evoluţie firească, marca şi-a crescut valoarea. Economic o fi viabil, dar numai în teorie, pentru că în practică strategia de a plasa VW la acelaşi nivel cu Audi a dat greş – vezi recenta demitere a lui Pitschrieder (draq! pun pariu că am greşit o literă din nume!), care promovase împărţirea grupului VAG în două direcţii: sport şi clasic.

Melodia “Oficial îmi merge bine” nu mai poate acoperi degringolada din concern. Seat a avut o evoluţie explozivă până când s-a abuzat de conceptul promovat de Altea. Toledo şi Altea XL? C’mon, astea sunt pietre de moară, care au tras rapid marca spaniolă în jos. Zvonurile spun că ar fi de vânzare, ceea ce este deosebit de grav pentru spanioli. Audi R8 este primul supercar al mărcii din Ingolstadt, deşi nu avea nevoie de aşa ceva. Dar de ce să nu beneficiezi de tehnica Lamborghini, dacă tot este în curtea ta? Concurenţă internă? Cei de la VW nu vor să se gândească la aşa ceva, deşi este evident.

Copilul precoce a devenit Skoda. Expansiunea sa este un foarte bun model pentru Dacia, dar a devenit şi un ghimpe în coasta VW. Practic, Skoda este acum adevărata marcă a poporului – “volks wagen”, în timp ce AUdi rămâne adevărata marcă premium a concernului. VW se află undeva la mijloc, teoretic. În realitate, se bazează mult prea mult pe imaginea sa, ceea ce se traduce prin supraapreciere. Din păcate pentru ei, ceea ce era odată “clasa Golf” a devenit pe nesimţite “clasa Corolla”. Până şi precedenta generaţie Ford Focus i-a luat faţa Golfului.

Politica platformelor comune a fost foarte profitabilă o vreme, dar vremurile se mai schimbă. Touareg se vede ameninţat din multe direcţii. Golul enorm până la Porsche Cayenne a fost umplut de Audi Q7, iar de jos vine noul SUV compact Tiguan. Golful va fi înlocuit cam prea rapid – de fapt, va fi vorba de o generaţie seminouă, la care modificările importante vor fi la nivelul panourilor caroseriei. Dar pe aceeaşi platformă este construită Skoda Octavia (care se vinde mult mai bine) şi mult mai apetisantul Seat Leon. Colac peste pupăză, cine vrea mai mult spaţiu are la dispoziţie Golf Plus. Deci, de ce să îţi mai iei Golf? Sau variantele derivate din acesta, Jetta şi viitorul Variant? Doar pentru că poartă sigla Volkswagen? Overrated.

Americanii sunt deja călăriţi de valul propulsiei hibride, însă VW, alături de Audi şi Mercedes, vor să impună dieselul ecologic. Ce minţi luminate au decis asta? La polul opus, China îşi deschide promiţător porţile, aşa încât VW, la fel ca alţi constructori, va scoate profit de pe urma tehnologiilor deja fumate (vezi aici). Arată ca o concentrare a forţelor în direcţii greşite, banul fiind pe primul plan. Un foarte bun exemplu că industria auto este doar o mare afacere, care încă nu îşi propune să slujească pe deplin clientul.

Nu este un secret că famlia Porsche este unul dintre principalii acţionari la VW, dacă nu cumva principalul. Iar hăţurile le ţin tot ăia bătrâni şi, zice-se, înţelepţi. La cum arată situaţia lui VW astăzi, poate ar fi cazul unei schimbări a mentalităţii. Se pare că intenţii există, mai rămâne de văzut şi ce se va întâmpla în realitate. Ciudată este liniştea pe marginea ipotezei GM+VW. Să fie de vină marele eşec al fuziunii Daimler+Chrysler (“Oficial îmi merge bine” li se poate aplica şi ăstora)?

În domeniul supersport, lamborghini şi Bentley sunt deja tăcute. Nimic nou, nici un plan cu adevărat interesant. Bugatti Veyron este doar o tichie de mărgăritar, care practic va condamna din nou un nume istoric. Draq, Ford vinde Aston Martin, deci probabil că şi VW stă pe gânduri în privinţa perlelor din portofoliu. Care i-au costat cam scump doar pentru a avea vectori de imagine importanţi. Bentley nu va fi niciodată la nivelul de imagine al lui Rolls Royce (preluat şmechereşte de BMW, care le-a cam dat o mare *U*E celor de la VW), iar Lamborgini nu va reuşi să atingă aura lui Ferrari, mai ales datorită noii imagini teutone.

Aşadar, pentru VW a venit perioada curăţeniei. Seat, Lamborgini, Bentley, Bugatti sunt semne de întrebare. O alianţă cu un alt mare constructor este un pas aşteptat cu interes. Toyota ar fi de preferat, dar japonezii o duc foarte bine singuri. De fapt, o duc mult prea bine pentru orgoliul celorlalţi constructori importanţi. Ceilalţi japonezi sunt deja prinşi în diverse combinaţi: Nissan cu Renault, Mazda cu Ford. Eventual Mitsubishi ar fi o soluţie, dar deocamdată sunt în derivă, iar VW are nevoie de ceva solid. Americanii sunt în criză şi există deja un exemplu neinspirat, în care este implicat Mercedes. BMW le-ar râde în nas celor de la VW, deşi familiile celor două concerne s-a completa de minune. Fiat încă nu se ştie dacă îşi revine cu adevărat. Aşa că VW este pe cont propriu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *